Billiga hudvårdsprodukter för rynkor i pannan?

Permalänk
Medlem

Billiga hudvårdsprodukter för rynkor i pannan?

Hallå! Är i sena 20-årsåldern och har börjat få ett antal rynkor i pannan som jag nu tänkte försöka dämpa intrycket av samt minska risken för att det blir tydligare. Jag har i princip noll koll på hudvårdsprodukter och är nyfiken på om någon är bekant med lämpliga och billiga produkter.

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen med Bulldog.
Scrub, facial wash, moisturizer från Bulldog
https://www.bulldogskincare.com/se/

Och nån ansiktstoner från The Face Shop
https://thefaceshopny.com/en/the-gentle-for-men-anti-aging-to...

Funkar fint för min hy, men du får nog testa dig fram och se vilka produkter som kommer passa din hy.

Permalänk
Medlem

Botox bättre alternativ? Det är ju hiskeligt välbeprövat nu för tiden.

Permalänk

låter mina rynkor vara ifred då de gör att jag ser arg ut konstant.

100% fördel då det gör att folk håller avstånd och man slipper onödiga konversationer om de inte känner mig sen innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nivea var tydligen en av de bättre enligt min mamma. Hur bra det fungerar är nog personligt, men Nivea är väl ganska billig iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

SVT har granskat hudvårdsbranchen ganska nyligen. De har tre avsnitt från i våras.

https://www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard

Man kan väl säga att stor andel av allt det där med anti age och rynkkrämer är marknadsföringsfluff.
En del hjälper - för stunden eftersom de får in lite mer fukt i huden och då blir den väl lite tjockare - för studen. Dyrare produkter behöver inte vara bättre. Stoppa åldrandet kan de däremot inte göra.

Det man kan göra är att undvika sol och att inte röka. Det är två faktorer som åldrar huden snabbare. Det är emellertid inte klassiska hudvårdsprodukter utan handlar om hur man lever.
Annars är det väl i mångt och mycket genetiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det första är att man får acceptera att man blir äldre hela tiden och går inte vara tonåring hela livet hur mycket man än vill - hårlinan går upp om man har anlag för flintskallighet etc. likaså rynkor och annat. Det är många under hela mänsklighetens tid som försök förlänga sin ungdom men ingen lyckats hittills.

Som redan nämnt att sluta med eventuell rökning och intag av andra nikotinpreparat är nog det viktigaste steget för att fördröja processen (nikotin är blodådersammandragande iom. att det är ett nervgift och därmed försörjs huden sämre med syre och näringsämnen och är det kronisk tillstånd pga. nikotinbruket så ger det snabbare åldrande av huden), undvika mycket sol är det andra steget - dvs. ligga och pressa på stranden eller i solarium har också åldrande verkan.

Permalänk
Medlem

Krämer kommer aldrig göra nån skillnad mer än att få rynkan lite glansig.

Enda som ger ett tydligt resultat är botox eller varianter av densamma.

Du är ung nog att komma undan med det. Om man kör botox som äldre däremot så märks det extremt tydligt. Lite som att bara ta brun-utan-sol i ansiktet och missa hals/nacke.

Sen kan man alltid arbeta med smink för att leda bort uppmärksamheten från rynkorna till det område man är nöjd med. Rynkan försvinner inte men folk kommer titta mindre på den. Finns miljontals tips om du kollar tjejsminkning. Men principen är densamma för män, kanske bara andra färger och glans.

(Personligen skulle jag bara lära mig att äga rynkorna. Vara glad att man åldras etc. Men kanske lättare mentalt när man är gift o har barn...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om du ska minska risken för att saker av den arten blir tydligare så är det nog att sluta bli äldre som är alternativet, vilket oftast brukar betraktas som ett sämre alternativ än att finna sig i sakernas tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

SVT har granskat hudvårdsbranchen ganska nyligen. De har tre avsnitt från i våras.

Man kan väl säga att stor andel av allt det där med anti age och rynkkrämer är marknadsföringsfluff.
En del hjälper - för stunden eftersom de får in lite mer fukt i huden och då blir den väl lite tjockare - för studen. Dyrare produkter behöver inte vara bättre. Stoppa åldrandet kan de däremot inte göra.

Det man kan göra är att undvika sol och att inte röka. Det är två faktorer som åldrar huden snabbare. Det är emellertid inte klassiska hudvårdsprodukter utan handlar om hur man lever.

Tack! Detta är som en lykta i mörkret. Visst är det svårt att förstå vad som faktiskt är sant.
Tittade på slutsatserna på avsnitt 1 och 3. Att en vanlig fuktgivande och fet hudkräm kunde funka lite bra många gånger är ju också väldigt trevligt för plånboken. Sen var det ju några fall där vissa produkter med "aktiva ingredienser" gav resultat som jag förstod det, ex vid pormasker och exfoliering.

Permalänk
Medlem

Dricka tillräckligt med vatten varje dag fungerar bättre än krämer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Krämer kommer aldrig göra nån skillnad mer än att få rynkan lite glansig.

Enda som ger ett tydligt resultat är botox eller varianter av densamma.

Du är ung nog att komma undan med det. Om man kör botox som äldre däremot så märks det extremt tydligt. Lite som att bara ta brun-utan-sol i ansiktet och missa hals/nacke.

Sen kan man alltid arbeta med smink för att leda bort uppmärksamheten från rynkorna till det område man är nöjd med. Rynkan försvinner inte men folk kommer titta mindre på den. Finns miljontals tips om du kollar tjejsminkning. Men principen är densamma för män, kanske bara andra färger och glans.

(Personligen skulle jag bara lära mig att äga rynkorna. Vara glad att man åldras etc. Men kanske lättare mentalt när man är gift o har barn...)

Ja jag menar inte att det är fel att ha rynkor, däremot om det går att ta hand om huden så att det sker senare så gör jag det gärna.
Botox skulle jag aldrig ge mig an dock, det har ju ingen nyttoeffekt (som när man tar hand om sin hud) utan innebär snarare olika risker.

Permalänk
Medlem

Undvik sol, använd solskydd och återfuktningskräm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilken typ av hud du har (fet, torr, blandad) och skaffa sedan ett basic kit efter det med en bra solkräm med hög spf för ansiktet. Behöver inte vara något super flådigt, det viktiga är att kontinuerligt återfukta huden. Återfuktning, solkräm, vatten och sömn. Mer än så behöver man inte.

Permalänk
Medlem

Jag tror Michael Jackson hade man slags syrgastub som han sov i för att bevara huden (?)

Kanske finns någon variant på det? Fast bara för huvudet kanske.

Permalänk
Medlem

Ett tips inför vintern är att tvätta ansiktet på kvällen. Du tar bort skyddande oljelager från huden när du tvättar med tvål vilket gör att kylan förstör huden mer.

Samtidigt bör du tvätta ansiktet med väldigt mild tvål hyfsat ofta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Exakt!
Det enda sättet att motverka rynkor är kosten och vad din kropp utsätts för.
Rökning skapar oxidativ stress vilket föråldrar din kropp.
Äta nyttigt, mycket kost med hög antioxidant värde är definitivt bättre.
Tex c-vitamin, d-vitamin tillskott, grönt te eller kaffe ( kaffe har mycket högre ORCA värde än grönt te ).
Anti-oxidanter motverkar oxidativ stress, det kommer inte magiskt stoppa åldrande men det hjälper huden och ditt immunförsvar.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

hehehe...

---

Men å andra sidan är rynkorna och andra märken av 'livserfarenheter' är det som ger karaktär för en människa och kan i många ögon bli attraktiv del - att se ut som en osnuten barnrumpa hela livet är kanske inte så bra som man föreställer sig...

Att ge sig på operationer - som hårtransplantion (för dem med kalnande huvud) kanske ger lindring för stunden men 1-2 decennium senare blir det bara ledsamt att se och fåfänglighet får ett ansikte bokstavligen (...som Michael Jackson) och det hade varit mycket bättre att lämna allt som det är och man föddes med.

Börja man skära så får man fortsätta med det för att det inte skall synas för mycket allt eftersom man åldrar - man tappar hudkänsel, blir stelt etc. - inte värt det i min mening även om pengar inte skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Exakt!
Det enda sättet att motverka rynkor är kosten och vad din kropp utsätts för.
Rökning skapar oxidativ stress vilket föråldrar din kropp.
Äta nyttigt, mycket kost med hög antioxidant värde är definitivt bättre.
Tex c-vitamin, d-vitamin tillskott, grönt te eller kaffe ( kaffe har mycket högre ORCA värde än grönt te ).
Anti-oxidanter motverkar oxidativ stress, det kommer inte magiskt stoppa åldrande men det hjälper huden och ditt immunförsvar.

Jag håller med dig på varje punkt här! Mycket vettiga delar som du tar upp och flertalet av just de här faktorerna är precis sånt man kan jobba på. Se till att alltid äta d-vitamin då det även hjälper kroppen rent fysiskt.

En viktig poäng som ska tas med i beräkningen här är just solen! Kroppen har tre olika lager av hud. Överhud, läderhuden under denna och sist underhuden. Om man solar för mycket och bränner sig har detta en negativ påverkan dels för möjligheterna att bli sjuk men även som vi pratar om här (åldrandet).

Att bränna sig påskyndar åldrandet rejält. Jag har alltid älskat solen och gör det än idag men jag ser till att anpassa min tid i solen idag. Har även börjat med solkräm/daglotion som jag använder dagligen. Harmoniq.se vet jag säljer den och handlar en del andra grejer där med så den åker alltid med.

Detta har funkat bra för mig utan att åldras (allt för snabbt). Alla åldras men genom att göra aktiva val kan man åldras med stil.