Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Finns ett fåtal skillnader mellan 806 och 706: 4 vs 3 sidor ambilight och 806ans lyxigare kontroll. Resten är vad det verkar exakt likadant.

Ok tack! Så det är samma panel med andra ord?

Försökte hitta jämförelse mellan 3 sidig och 4 sidig ambilight men hittade tyvärr inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Finns ett fåtal skillnader mellan 806 och 706: 4 vs 3 sidor ambilight och 806ans lyxigare kontroll. Resten är vad det verkar exakt likadant.

806 och 856 är också Calman-ready men det vette tusan hur många som utnyttjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Försökte hitta jämförelse mellan 3 sidig och 4 sidig ambilight men hittade tyvärr inget.

Panelen är likadan. 806 har ambilight på undersidan av TVn vilket ger bra effekt om man kör utan tvbänk. I övrigt är ambilight lika bra och fungerar precis som på 706an

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dreas89:

806 och 856 är också Calman-ready men det vette tusan hur många som utnyttjar.

Betyder i praktiken nada för slutkonsument. Den som har rätt Calman-licens kan fjärrstyra en Philips via Calman vid kalibrering snarare än att ändra med fjärrkontrollen manuellt. Bekvämt då Philips menyer gärna lägger sig i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jag gick från 55" med 3-sidig till 65" med 4-sidig och ambilighten på undersidan ställer ju höga krav på cable-management då det annars blir tydliga skuggor från den. Annars är det lite snyggare, men bidrar inte med så supermycket. Kontrollen till 806:an är i toppklass däremot

Permalänk

I köptankar på en ny TV. Har faktiskt aldrig kollat in Philips TV apparater då jag bara haft dålig erfarenhet av dessa.
En kollega som har en Philips OLED från kanske 2018 eller 2019 sa att han får massor av reklam i hans TV. Är det något dessa också har? Kör nu en Samsung TV UE65KS7005 med en Chromecast With Google TV. Om jag köper exempelvis 706 eller 806, kommer man behöva en Chromecast eller är allt inbyggd i denna?

En annan TV-apparat jag kollat på är LG's C1 i 65", är det värt ca 3000kr extra jämfört med Philips 706?

Den sista TVn jag kollat på är Samsungs QN95A i 65". Det är ju en miniled TV och då slipper jag tänka på inbränningsproblem exempelvis, men det kanske inte är lika vanligt nu för tiden?

Vad är ert tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

I köptankar på en ny TV. Har faktiskt aldrig kollat in Philips TV apparater då jag bara haft dålig erfarenhet av dessa.
En kollega som har en Philips OLED från kanske 2018 eller 2019 sa att han får massor av reklam i hans TV. Är det något dessa också har? Kör nu en Samsung TV UE65KS7005 med en Chromecast With Google TV. Om jag köper exempelvis 706 eller 806, kommer man behöva en Chromecast eller är allt inbyggd i denna?

En annan TV-apparat jag kollat på är LG's C1 i 65", är det värt ca 3000kr extra jämfört med Philips 706?

Den sista TVn jag kollat på är Samsungs QN95A i 65". Det är ju en miniled TV och då slipper jag tänka på inbränningsproblem exempelvis, men det kanske inte är lika vanligt nu för tiden?

Vad är ert tips?

Inbränning är inget jag skulle oroa mig för, du har dimmingfunktioner inbyggd nuförtiden. Sen visst så drivs Philips hårdare så det kanske ökar risken.

Reklamen är nog de videoklipp som poppar upp från Google Filmer. Jag har en Philips från 2017 och det är ingen reklam vad jag vet, trailers för filmer spelas om man låter TV-apparaten stå en stund med hemmenyn framme.

C1 är bäst i klassen. 706 är ingen dålig TV-apparat och de flesta kommer vara supernöjda med en 706. Nu får Laxpudding smälla mig på fingrarna men känslan jag får av att läsa recensioner är att det skiljer 2-3ms i spelläge, C1 har något bättre färger enklare medans hos Philips måste man kämpa mer för att få till det.

I slutändan skulle jag vilja hävda att det som avgör är ifall man klarar sig med 2st 2.1-uttag av HDMI samt hur stor fördel man anser att Ambilight är.

Philips har inbyggt stöd för Cast och du har också inbyggda appar för det mesta så just Cast är något som sällan används här hemma.

Jag har en 856 och är toknöjd - Men då är jag mest hobbynördig och inser att mina krav är inte superhöga.

Permalänk
Bildexpert 📺

C1 är inte bäst i klassen Både Sony och Panasonic gör bättre apparater i fråga om bildkvalitet. Särskilt så om man vill undvika panelproblemen som LG dras med kring ojämnheter där Sonys och Panasonics Master-modeller inte alls har samma problem. Vad C1 vinner på är allroundegenskaper med framför allt spelanpassning och tillgänglighet med ganska pressade priser.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Inbränning är inget jag skulle oroa mig för, du har dimmingfunktioner inbyggd nuförtiden. Sen visst så drivs Philips hårdare så det kanske ökar risken.

Reklamen är nog de videoklipp som poppar upp från Google Filmer. Jag har en Philips från 2017 och det är ingen reklam vad jag vet, trailers för filmer spelas om man låter TV-apparaten stå en stund med hemmenyn framme.

C1 är bäst i klassen. 706 är ingen dålig TV-apparat och de flesta kommer vara supernöjda med en 706. Nu får Laxpudding smälla mig på fingrarna men känslan jag får av att läsa recensioner är att det skiljer 2-3ms i spelläge, C1 har något bättre färger enklare medans hos Philips måste man kämpa mer för att få till det.

I slutändan skulle jag vilja hävda att det som avgör är ifall man klarar sig med 2st 2.1-uttag av HDMI samt hur stor fördel man anser att Ambilight är.

Philips har inbyggt stöd för Cast och du har också inbyggda appar för det mesta så just Cast är något som sällan används här hemma.

Jag har en 856 och är toknöjd - Men då är jag mest hobbynördig och inser att mina krav är inte superhöga.

Tack för svar. Hur menar du med videoklipp som dyker poppar upp? Jag ser ju att man får förslag på filmer i min nuvarande Chromecast with Google TV, inget jag stör mig på. Men det är inget som spelas upp med ljud exempelvis. Låter jag TVn stå ett tag så kommer det fram lite wallpapers som byts ut då och då, det är jag helt okej med.

Jag spelar inte så mycket, men när jag väl spelar så är det en liten nintendo switch jag använder. Kommer att skaffa någon ljudlimpa senare, förmodligen en dyrare från Samsung eller LG är det tänk, men vet inte om det behöver någon HDMI 2.1 port?

Kommer aldrig skaffa PS5 eller Xbox, utan det mesta är Netflix eller cast via mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Tack för svar. Hur menar du med videoklipp som dyker poppar upp? Jag ser ju att man får förslag på filmer i min nuvarande Chromecast with Google TV, inget jag stör mig på. Men det är inget som spelas upp med ljud exempelvis. Låter jag TVn stå ett tag så kommer det fram lite wallpapers som byts ut då och då, det är jag helt okej med.

Jag spelar inte så mycket, men när jag väl spelar så är det en liten nintendo switch jag använder. Kommer att skaffa någon ljudlimpa senare, förmodligen en dyrare från Samsung eller LG är det tänk, men vet inte om det behöver någon HDMI 2.1 port?

Kommer aldrig skaffa PS5 eller Xbox, utan det mesta är Netflix eller cast via mobilen.

Du behöver inte 2.1 för ljud. Det var så länge sedan det dök upp att jag kommer inte ihåg. Här har det varit ljud, om det är barnen som fixat ljudet genom att klicka låter jag vara osagt.

Utifrån det du beskriver så hade jag kört på 706. Du kommer troligen uppskatta Ambilight mer och cast än LGs styrkor som inte kommer vara markanta enligt mig.

WebOS eller Android är nog en smaksak där jag tror att här inne hittar man fler som gillar det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C1 är inte bäst i klassen Både Sony och Panasonic gör bättre apparater i fråga om bildkvalitet. Särskilt så om man vill undvika panelproblemen som LG dras med kring ojämnheter där Sonys och Panasonics Master-modeller inte alls har samma problem. Vad C1 vinner på är allroundegenskaper med framför allt spelanpassning och tillgänglighet med ganska pressade priser.

Sedär, konstigt när jag tyckt mig läsa jämförelser med Sonys motsvarighet till C1. Jag är för långt bort från träsket hör jag

Tack för rättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Vad är ert tips?

Har ingen reklam på min 706a, förutom att en banner kan visa en ny serie i dem apparna man använder. Aldrig stört mig det minsta på det, snarare tvärtom då det är bra att få info om nysläppta serier

LG C1 är överlag en lite bättre TV om du ska spela på den. Är det bara streaming/vanligt TV tittande tycker jag personligen Philips är bättre då de kör på AndroidTV vilket gör att du har alla appar du kan tänka dig, vilket C1 inte har.
Färgerna på Philips är lite mer överdrivna men inte på något sätt irriterande, inte vivid mode på 100% direkt. Däremot behöver man tycka om att pilla med settings, är en del saker att stänga av/ändra innan bilden blir naturligare. Philips passar också bättre för det ljusare rummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Precis, man får förslag men det är ingen video som spelas med ljud sålänge man själv inte flyttar markören över bannern (men då antar jag att man vill se trailern osv)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Du behöver inte 2.1 för ljud. Det var så länge sedan det dök upp att jag kommer inte ihåg. Här har det varit ljud, om det är barnen som fixat ljudet genom att klicka låter jag vara osagt.

Utifrån det du beskriver så hade jag kört på 706. Du kommer troligen uppskatta Ambilight mer och cast än LGs styrkor som inte kommer vara markanta enligt mig.

WebOS eller Android är nog en smaksak där jag tror att här inne hittar man fler som gillar det senare.

Skrivet av Clasito:

Har ingen reklam på min 706a, förutom att en banner kan visa en ny serie i dem apparna man använder. Aldrig stört mig det minsta på det, snarare tvärtom då det är bra att få info om nysläppta serier

LG C1 är överlag en lite bättre TV om du ska spela på den. Är det bara streaming/vanligt TV tittande tycker jag personligen Philips är bättre då de kör på AndroidTV vilket gör att du har alla appar du kan tänka dig, vilket C1 inte har.
Färgerna på Philips är lite mer överdrivna men inte på något sätt irriterande, inte vivid mode på 100% direkt. Däremot behöver man tycka om att pilla med settings, är en del saker att stänga av/ändra innan bilden blir naturligare. Philips passar också bättre för det ljusare rummet.

Tack för era svar. Kommer behöva köpa TVn i slutet av månaden så får se vad det blir helt enkelt. Synd att inte Webhallen har samma pris på 706 som Netonnet har Föredrar verkligen att köpa från Webhallen. Men med prisskillnaden mellan 706 och C1 så kan jag lägga de pengarna på en ljudlimpa istället. Någon speciell som passar bättre? Har kollat lite på Samsungs HW-Q910A då jag inte har plats för bakre högtalare. Budgeten ligger runt 6-7000 för ljudlimpa. Någon annan rekommendation? Har för närvarande ett par Audio Pro Addon T14 till min Samsung TV, anledningen till att jag vill byta är att de tar upp plats och ser inte super snygga ut, ljudet är jag annars nöjd med.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att Mediamarkt har 65" 706'an ute för 11691:- SEK nu.
Priset uppdateras dock inte från 12990:- om man inte loggar in samt sedan lägger den i kundvagnen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill tipsa om att Mediamarkt har 65" 706'an ute för 11691:- SEK nu.
Priset uppdateras dock inte från 12990:- om man inte loggar in samt sedan lägger den i kundvagnen.

ajaj, missade detta. Nu uppe på 18990

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

ajaj, missade detta. Nu uppe på 18990

Hoppsan! Jag läste ditt svar nu, hade kvar TV'n i kundvagnen - genomförde köpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Har kollat lite på Samsungs HW-Q910A då jag inte har plats för bakre högtalare. Budgeten ligger runt 6-7000 för ljudlimpa. Någon annan rekommendation?

Ser ut som att priset på HW-Q910A gått ner för tillfället även i vanliga butiker. Direkt från Samsung via Benify är den dock fortfarande en femhundring billigare, dvs. 6490 kr. Man kan alltid som ny användare testa rabattkoden WELCOME också för ytterligare rabatt, om den koden fortfarande är giltig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ser ut som att priset på HW-Q910A gått ner för tillfället även i vanliga butiker. Direkt från Samsung via Benify är den dock fortfarande en femhundring billigare, dvs. 6490 kr. Man kan alltid som ny användare testa rabattkoden WELCOME också för ytterligare rabatt, om den koden fortfarande är giltig.

Yes, det va via Benify jag tänkte köpa den. Men får avvakta lite då jag måste kränga mina gamla Audio Pro T14 först

Testade WELCOME-rabattkoden men den funkar inte. Det var ett tag sen jag fick den att funka faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Yes, det va via Benify jag tänkte köpa den. Men får avvakta lite då jag måste kränga mina gamla Audio Pro T14 först

Testade WELCOME-rabattkoden men den funkar inte. Det var ett tag sen jag fick den att funka faktiskt.

Aha, ok. Jag skulle nog överväga att passa på medan kampanjen fortfarande är aktiv i så fall, om det inte är så att du behöver pengarna från försäljningen för köpet. Även om de brukar komma tillbaka då och då så kan det vara några månader mellan gångerna.

Jag har fått för mig att WELCOME-koden enbart funkar en gång per användare så har varit svårt att verifiera om den fortfarande funkar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HokusPokusRiver:

Har investerat i en 706:a och är sjukt nöjd, det enda något negativa är som ni förstår fjärrkontrollen.
Har kollat runt lite men hittar inte någon matris eller lista som berättar vilken fjärrkontroll jag kan köpa för att ersätta originalet och i kontakten med Philips support så säger de naturligtvis att "bara originalet fungerar på 706:an"...
Någon i forumet som kan säga vilka som fungerar och rekommendera vilken som ger mest "bang for the buck"?

Jag skrev ganska utförligt om mitt byte av fjärr till en liknande modell som har mikrofon och aluminiumfinish istället för plast. Har du missat det?

Denna fjärr köpte jag: https://www.remote-control-world.eu/philips-c-2_7/philips-ykf...
Ca 500:- fraktat o klart.

Här är info jag skrev om hur man får igång röststyrningen:

Skrivet av Schiznit:

Kan bekräfta att röststyrningen funkar. Dock måste fjärrkontrollen paras med blåtand också då röststyrningen går via blåtand. Detta menyval är dolt i och med att tvn inte egentligen har en mikrofon. Man kan kringgå det enkelt genom att att använda appen tvQuickActions. Den kostar typ 23:-.

I appen måste man först godkänna att appen får fånga knappkommandon och det gör man i android inställningar och enheter.
Sen ska man skapa ett nytt kommando där man väljer settings och håller in så får man mer avancerade alternativ. Där väljer man AddAccessoryActivity. Jag satte detta kommando på text tv knappen. Då klickar man bara på den knappen så får man upp en meny att söka efter tillbehör via blåtand och håller in pair knappen på fjärren så paras de ihop och röstkommando funkar.

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Jag skrev ganska utförligt om mitt byte av fjärr till en liknande modell som har mikrofon och aluminiumfinish istället för plast. Har du missat det?

Denna fjärr köpte jag: https://www.remote-control-world.eu/philips-c-2_7/philips-ykf...
Ca 500:- fraktat o klart.

Här är info jag skrev om hur man får igång röststyrningen:

Tack för mer info!
Ser ju bra ut till rimligt pris om det är just röststyrning som prioriteras.
En annan nackdel med defaultfjärren är att den är sjukt plottrig och svårt att se var önskad knapp sitter, finns det någon fjärr med backlite som passar?
Jag har iofs köpt separat tangentbord/trackboard men tangenterna på baksidan på de mer flashiga kontrollerna är ju också attraktiva....

Permalänk
Medlem

Har satt upp TV'n i sovrummet i väntan på att jag ska bli klar med källarrenovering - det var ju ett "litet hopp" i bildkvalité från min, errrr, 15år gamla LG LCD. Nu får jag sätta fart med renoveringen så jag kan koppla in 5.1 och koppla in playstation etc.

Någon typisk 'glöm inte detta!' som man ska göra från uppbox?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har satt upp TV'n i sovrummet i väntan på att jag ska bli klar med källarrenovering - det var ju ett "litet hopp" i bildkvalité från min, errrr, 15år gamla LG LCD. Nu får jag sätta fart med renoveringen så jag kan koppla in 5.1 och koppla in playstation etc.

Någon typisk 'glöm inte detta!' som man ska göra från uppbox?

Tycker Standard bildläge är lite överdrivet men ISF dag/natt gör ett mycket bättre jobb om du söker lite naturligare bild. Även Naturlig på ambilight gör upplevelsen lite mer behaglig (lyser bara upp om det är belyst på bilden).

Kolla också om Logo Diming är på Normal eller High, high bör undvikas. Jag kan också uppdatera om att Logo Diming funkar mycket bättre med senaste firmwaren. Jag klagade på det nyligen och fick svar om att inget kunde förbättras men jag är övertygad om att det är skillnad. Mycket bättre precision nu.

@dvcorleone Tycker du att det också blivit bättre med precisionen, om du nu har uppdaterat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Clasito:

@dvcorleone Tycker du att det också blivit bättre med precisionen, om du nu har uppdaterat?

Jag har uppdaterat och det känns lite som det faktiskt. Så antar det går åt rätt håll. Står dock inte att de fixat det i informationen för uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Då va 806 på "rea" igen kanske dags att äntligen slå till..

Permalänk

Funderar på att slå till på en 706 då jag tycker det är bra pris på den nu.
Ni som ägt TV'n nu ett tag, finns det något som skulle få er att ha valt en annan tv? (ex en C1 istället?)

Det som får mig att titta på en Philips:
vill gärna ha ambilight (inte måste)
För mig gör det inget om bilden kanske inte är 100% natur trogen, bara det är bra.
Kommer inte koppla några konsoler till den då jag ej spelar konsol.

Är det värt att lägga till bildkalibrering vid köpet ? mediamarkt erbjuder sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Ni som ägt TV'n nu ett tag, finns det något som skulle få er att ha valt en annan tv? (ex en C1 istället?)

För mig gör det inget om bilden kanske inte är 100% natur trogen, bara det är bra.

sista då, ifall någon råkar någon ha "bra" inställningar som jag skulle kunna utgå ifrån?(har försökt hitta på nätet, är svårt)

Nu har ju jag en 856 som har 4-sidig ambilight och en bättre kontroll. Men i övrigt om jag inte missat något så ska det vara samma TV-apparat.

Jag hade endast gått på en C1 i fallet där man kan få en större för några kronor mer. Och med de svenska priserna är så inte fallet.

Bra TV, jag gillar både möjligheten till cast och Android. Ambilight är awesome och jag kan inte säga att skillnaden mellan tv-apparater märks så väl när man är hemma utan någon bredvid. Laxpudding är såklart på nivån att han ser men vi vanliga dödliga gör bäst i att hitta de styrkor vi söker och väga dom. C1 kommer ha en mer korrekt bild men frågan är ifall du är på nivån att du bryr dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

sista då, ifall någon råkar någon ha "bra" inställningar som jag skulle kunna utgå ifrån?(har försökt hitta på nätet, är svårt)

Har haft 706 sedan Dec 2021 och det är få saker jag har stört mig på. Tycker AndroidTV (förhoppningsvis snart GoogleTV) är väldigt praktiskt och jag gillar layouten mer än exempelvis Samsungs Tizen. Finns alla möjliga appar också.

Jag var nära på att köpa en LG C1 tills jag märkte att dem inte har alla streamingtjänster tillgängliga och att den inte skulle passa bra på väggen då en del av portarna pekar in mot väggen, vilket inte passade med vårt relativt slimmade väggfäste.

Det största problemet jag har stört mig på är hur deras Logo Dimming funktion fungerar MEN det har blivit bättre med senaste firmwaren. Vad jag har sett på Youtube gör C1 lite bättre på den biten men svårt att säga om Youtube maskerar dimming... Som det är i nuläget kan jag leva med hur Logo Dimmingen agerar. Märks egentligen bara på sport (hockey/fotboll främst)

Finns en del inställningar att ändra men vill man hålla det simpelt är det några få saker bara:
*Logo Dimming på Normal
*Bildstil på ISF Night/Day (Light boost på Minimum eller högre om du tycker det är för ljussvagt) för en naturligare bild
*Ändra Färgtemperatur från Varm till Personlig (om du är missnöjd med Varm) och utgå utifrån samma värden på Varm men höj upp Grönt och Blått en bit under 2-punkts justeringen. Min default Varm var överdrivet Röd i sin ton. Som referens var min default Varm 127R/110G/73B och jag gjorde min Personlig till 127R/117G/87B. Det är en smaksak i vilka värden man landar på men för mig känns bilden "rätt" vilket är det viktigaste att tänka på om du är en casual filmtittare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Nu har ju jag en 856 som har 4-sidig ambilight och en bättre kontroll. Men i övrigt om jag inte missat något så ska det vara samma TV-apparat.

Jag hade endast gått på en C1 i fallet där man kan få en större för några kronor mer. Och med de svenska priserna är så inte fallet.

Bra TV, jag gillar både möjligheten till cast och Android. Ambilight är awesome och jag kan inte säga att skillnaden mellan tv-apparater märks så väl när man är hemma utan någon bredvid. Laxpudding är såklart på nivån att han ser men vi vanliga dödliga gör bäst i att hitta de styrkor vi söker och väga dom. C1 kommer ha en mer korrekt bild men frågan är ifall du är på nivån att du bryr dig?

Tackar, låter bra!
Nej jag tror inte det, var en sväng inne hoss mediamarkt här där tv'n stod. tyckte det så välldigt bra ut - gick sen till C1'an och tyckte samma. upplevde ingen skillnad när jag gick emellan dem.