Permalänk
Medlem

Ta bort tangenter mekaniskt.

Jag har skaffat mig ett sådant här.

Cherry mx silent switchar. Men jag kan inte för allt smör i småland få bort tangenterna. Inte med keycap puller eller på annat sätt. Det är mitt första mekaniska tangentbord så jag skulle vilja kolla om tips eller om jag gör något knasigt? Vågar ju inte dra hur hårt som helst.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/rog-strix-scop...

Permalänk
Medlem

Det ska bara va att dra av, men är det brytarna du menar så går det ej.

Permalänk
Medlem

Om det är vanliga hederliga Cherry MX-switchar så är det inget annat än friktion som hindrar att man drar tangenten rakt uppåt.

Ibland kan tangenterna vara ruskigt trånga i kopplingen/"kryssindenteringen", och så är det antagligen i det här fallet, varpå du kan få ta i rejält för att få dem att släppa.

Ett av tangentborden jag haft hade det problemet, jag fick slita som en tok för att få tangenterna att släppa, men minns inte vilket det var.

Tillägg: Rtings har en recension med bild som visar vanlig hederlig MX-switch som de tagit bort tangenten på:

https://www.rtings.com/keyboard/reviews/asus/rog-strix-scope-...

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ericb:

Jag har skaffat mig ett sådant här.

Cherry mx silent switchar. Men jag kan inte för allt smör i småland få bort tangenterna. Inte med keycap puller eller på annat sätt. Det är mitt första mekaniska tangentbord så jag skulle vilja kolla om tips eller om jag gör något knasigt? Vågar ju inte dra hur hårt som helst.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/rog-strix-scop...

Sitter alla tangenter fast ? Tänkte att de kanske limmat eller nått för normalt är de ju inget som brukar sitta hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Är det KeyCaps du vill få av, eller själva brytarna?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är det KeyCaps du vill få av, eller själva brytarna?

Okej. Trodde man kunde ta bort alla brytarna så fel formulering av mig, handlade om att ta bort brytarna. Finns det då ingen möjlighet till att smörja dom om man vill?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ericb:

Okej. Trodde man kunde ta bort alla brytarna så fel formulering av mig, handlade om att ta bort brytarna. Finns det då ingen möjlighet till att smörja dom om man vill?

Brytarna är fastlödda på de allra flesta tangentbord. Sedan är det kanske möjligt att pilla isär brytaren där den sitter för smörja eller byte av fjäder. Men jag rekommenderar INTE det.

Det finns särskilda tangentbord tex från Glorious som är designade för att byta switchar på, men inte på den modellen du har vad jag vet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Det du letar efter är Hotswap om du vill kunna ta bort brytarna själv. Annars får du helt enkelt löda bort brytarna och sen löda dit dem igen när du är klar Att försöka smörja när de sitter fast i tangentbordet går, men det lär inte bli lika bra som om du hade plockat isär brytaren. Det är bara att söka runt lite på "lube switches without desoldering" så hittar du säkert något som funkar för dig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det du letar efter är Hotswap om du vill kunna ta bort brytarna själv. Annars får du helt enkelt löda bort brytarna och sen löda dit dem igen när du är klar Att försöka smörja när de sitter fast i tangentbordet går, men det lär inte bli lika bra som om du hade plockat isär brytaren. Det är bara att söka runt lite på "lube switches without desoldering" så hittar du säkert något som funkar för dig

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Stort tack!

Finns också en service där människor byter ut dina switchar. Dvs löder bort de och på med de du vill ha. PM ifall du är intresserad

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+