Kan inte ladda ner Allente appen

Permalänk

Kan inte ladda ner Allente appen

Min far har nyligen köpt en ny TV av modellen TCL 55 Qled 850.
Han vill titta på sport via Allente men jag kan inte ladda ner appen i Google play.
Eller den finns inte ens.

Det står: "Allente från Canal Digital AS är inte tillgänglig på Google play på den här enheten".

Går jag in med hans chromebook med exakt samma google play konto så kan jag hitta Allente där och ladda ner.
Försökte även på något sätt att styra TVn via datorn och ladda ner Allente. Men det stod att det inte är tillgängligt på den enheten.

Någon som vet vad jag gör för fel? Om jag ska vända mig till TCL eller Google för hjälp?
Ska tilläggas att jag har fruktansvärt dåligt tålamod med sådan här skit. Då det alltid ska strula så mycket som det bara går och aldrig fungera relativt smidigt.

Permalänk
Medlem

https://www.allente.se/aktuellt/streaming-med-allente-ett-hav...

För Samsung TV heter appen Canal Digital.... kanske är den appen du ska ha på TV:n? har du otur så är appen bara för Samsung

// LZ

Permalänk
Medlem

Man skall ha klart för sig att Android Tv,ns Play butik inte är identisk med den normala Play butiken. Om man har behov av en app som finns i den vanliga butiken så kan man göra en apk nerladdning och tanka in det till TV,n. "Sideloading". Finns mycket bra beskrivningar hur man gör detta på "Tuben" och nätet. T.ex https://www.androidpolice.com/2021/02/23/how-to-sideload-any-...
F.ö bör du ställa frågan till Allente. De är ju ansvariga för appen och att den skall finnas på Android TV plattformen. Vi hade tidigt samma problem med Telia play appen. Den fanns inte på Android TV butiken. Den dök upp så småningom.

Mer info
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Har nån testat sideload av Allente?
Vore intressant att höra hur/om det funkar

Permalänk
Medlem

@KjellO: De är ansvariga för att den inte finns på Android TV/Google TV. Allente kommer bara säga åt han att använda Chromecast (casta) eller använda OnePlace-boxen.

Permalänk
Medlem

F.ö tycks det vara stora problem med Allente,s app generellt. Tittar man på alla de omdömen som ligger ute i Playbutiken så verkar det som en totalflopp av Allente. Så oavsett hur man gör har man rumpan bak just nu förefaller det. Det är väldigt tydligt att det är mycket nu för Allente.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Upptäckte idag att jag på min Sony XG95 (Android tv) kunde ladda ner en Beta av Allente-appen via Google Play i tv'n. Inte hunnit testa den riktigt, men den verkar skilja sig lite från mobilappen iaf.

Permalänk
Medlem

Kört Canal Digital appen och live-tv ett tag nu på både min Samsung 55" KS7005 från 2016 och 55" QN85 från 2021.
Funkar så jäkla klockrent att jag drog ner parabol-fanskapet en gång för alla.