Tänkte köpa ny iPhone, har lite tekniska frågor

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny iPhone, har lite tekniska frågor

Tjenare

Tappade min iPhone 6 plus häromdagen när jag gick på stan, där telefonen blev riktigt fucked up från smällen. Den går att styra någonlunda om man fipplar lite, men jag behöver självklart köpa en ny telefon på direkten.

Om jag då köper en begagnad iPhone 8 från en främling på FB marketplace, hur går jag tillväga att överföra all data (bilder, filmer, appar) till den nya begagnade telefonen som jag tänkt köpa? Är väldigt oteknisk som ni märker

Hade uppskattat hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in den till datorn och ta backup där via itunes, dock måste touchen funka att kunna godkänna telefonen.

Eller scanna en unik bild som de går igenom i videon nedan.
Var även noga med att se till att den tilltänkta mobilen är ut loggad från icloud!

https://support.apple.com/sv-se/HT210216

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Går att föra över genom att bara lägga telefonerna bredvid varandra. Så kommer den nya iphonenen upptäcka den gamla och fråga om du vill föra över allt från den gamla till den nya automagiskt.

Om du varit noga med att använda icloud (som i att betala för tillräckligt utrymme samt har allt påslaget) så behöver du inte din gamla lur alls för att kopiera över innehållet från i cloudkopia.

Att använda itunes som ovan nämnde är krångligare och bör bara väljas om ovan av någon anledning inte funkar.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att använda iTunes och göra en krypterad backup. På det sättet får man med även med all "känslig" data som hälsa och lösenord. Använder man iCloud får man inte det. I stortsett blir proceduren:

1. (Installera iTunes om du inte redan gjort det, eller om du använder Mac så använder du Finder)
2. Koppla in gamla telefonen i datorn
3. Välj enheten i iTunes och ställ in ett lösenord (typ 12345 duger, detta är bara för att låsa upp backupen i iTunes, är inget vi ska använda fler ggr), och låt den göra en säkerhetskopia
4. Koppla ut gamla telefonen, den är klar nu ​
5. Starta nya telefonen (den bör komma till typ en "hello" skärm där man väljer språk) och koppla in den i datorn
6. i iTunes klickar du in på den nya enheten och väljer backupen du just gjorde, skriver in lösenordet du satte (12345) och låt den återställa

Annars enklast är som sagt om du har haft igång iCloud Säkerhetskopia, då är det bara att logga in med samma Apple ID på nya telefonen och välja den där.
Nuförtiden finns det även Device-to-Device som tydligen överför direkt mellan telefonerna via Wifi eller nåt men vet inte om iPhone 6 har tillgång till det. Detta har även fördelen att du får med känslig data.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Går att föra över genom att bara lägga telefonerna bredvid varandra. Så kommer den nya iphonenen upptäcka den gamla och fråga om du vill föra över allt från den gamla till den nya automagiskt.

Förutsätter dock att den gamla luren kör en hyfsad ny iOS-version.

Det lättaste och driftsäkraste sättet är att använda iCloud. Om du behöver extra utrymme kostar 50GB bara 9kr/mån, och i och med att systemfiler inte överförs så kommer man ganska långt på det.

Mitt råd: kör via iCloud

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förutsätter dock att den gamla luren kör en hyfsad ny iOS-version.

Kräver minst iOS 11. Iphone 6 har stöd för iOS 12.

Men visst. Om användaren ignorerar de automatiska uppdateringarna och där med har ios 10 så funkar der inte! Det har du rätt i. Det är dock extremt lätt att prova genom att lägga telefomerna bredvid varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag föredrar att använda iTunes och göra en krypterad backup. På det sättet får man med även med all "känslig" data som hälsa och lösenord. Använder man iCloud får man inte det. I stortsett blir proceduren:

Stämmer det verkligen att du inte får med lösenord och hälso-datan om du använder backup via iCloud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer det verkligen att du inte får med lösenord och hälso-datan om du använder backup via iCloud?

Har varit så iaf men nu blev jag osäker när jag googlar på det. De kanske har ändrat på sistone.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har varit så iaf men nu blev jag osäker när jag googlar på det. De kanske har ändrat på sistone.

Det beror ju lite på. Det finns ju apple keyring som gör att samtliga ens icloudkopplade enheter delar på lösenord. Så i det fallet funkar det med icluud.

Däremot gällande exemeplvis bankid så måstr man ladda ned nytt och aktivera om man använder icloudkopia vid överföring. Finns det källa på att en kopiering med itunes även kopierar över bankid korrekt etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det beror ju lite på. Det finns ju apple keyring som gör att samtliga ens icloudkopplade enheter delar på lösenord. Så i det fallet funkar det med icluud.

Däremot gällande exemeplvis bankid så måstr man ladda ned nytt och aktivera om man använder icloudkopia vid överföring. Finns det källa på att en kopiering med itunes även kopierar över bankid korrekt etc?

Bankid får du inte med dig.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

När du får den nya telefonen så startar du den och följer instruktionerna. Då kan du kopiera allt från gamla till nya via WIFI.
har du inte WIFI kör den hotspot. Bluetooth används för att sätta upp detta o är ganska transparent.

eller så kopplar du gamla tel till itunes, kör en backup som du sen återställer i nya (guiden på nya kommer fråga om detta).