Går det häva köp via Ecster?

Permalänk

Går det häva köp via Ecster?

Hej!

Jag har köpt en dator via Ecster delbetalning. Nu har jag bestämt mig för att jag inte behöver den.
Går det då att häva köpet? Har bara haft datorn några dagar.

Tack!
/Krig

Permalänk
Medlem

Ecster är ju bara betalningssättet. Vill du häva köpet får du naturligtvis ta det med butiken som sålde den. Om de går med på att häva köpet (det är inget de behöver göra bara för att du ångrar dig, om det inte är en vara köpt på distans, som privatperson och det ännu inte gått 14 dagar sen varan togs emot av dig) så blir du återbetald och kan använda pengarna till att betala skulden hos Ecster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag antar att du inte köpt datorn av Ecster utan av något annat företag? Det är rimligtvis det företag du köpt datorn av vars villkor är relevanta.

Har du köpt datorn över internet har du 14 dagars ångerrätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, 14 dagars ångerrätt förutsatt att du kan lämna tillbaka den i samma skick som du fick den (emballage och förpackning är förutsätts du har förstört så oroa dig inte för det).

Jämtemot Ecster har du samma rättigheter som mot butiken enligt konsumentkreditlagen. Dock är det inte orimligt att Ecster förväntar sig att du i första hand går till butiken.