Vad f-n håller Handelsbanken på med?

Permalänk
Medlem

Har du fått kortläsaren? Om inte ringer du in och beställer den och fixar sedan resten på en dator!

Permalänk
Skrivet av KAD:

Bankomatkort har väl inte existerat på något decennium eller två?

Vad är det för kort ni fått? Så vitt jag vet har Handelsbanken bara Maestro och Mastercard debit-kort och Mastercard kredit-kort. Bägge varianterna går att använda för köp i butik och på internet (och för all del för uttag i Bankomat). Står det något kontonummer om man begär ett kontoutdrag i en Bankomat?

Att identifiera sig på bankkontoret med körkort eller pass och ge dem möjlighet att se vilka konton ni har är inte omöjligt - det gör jag ibland på mitt lokala Handelsbanken-kontor när jag tvingas gå dit, senast när jag hade tappat min plånbok med BankID-kortet. Ni har ju rimligen identifierat er när ni öppnade kontot.

Som nämnts i någon annan aktiv tråd kan de inte neka er att öppna ett konto. Men allt annat är öppet för tolkning...

Spännande.

Är ett kort utan upphöja siffror, så är väl deras mastero-kort.

Linux/Windows är egentligen inget problem, kan ju alltid använda någon annans dator om det nu vore så. Är man rädd att personen får tillgång till ens uppgifter så gör man en full diskavbild först som man sedan återställer. Kan personen sedan ta sig in på ens konto (speciellt utan inloggningskortet) så är det antingen fel på personen eller banken. Man kan till och med ta med sig inloggningskortet till banken och låna en dator av dom.

Problemet för mig är ju att jag inte får kortet / dosan. Banken vet ingenting om vad jag kör för os.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Är ett kort utan upphöja siffror, så är väl deras mastero-kort.

Linux/Windows är egentligen inget problem, kan ju alltid använda någon annans dator om det nu vore så. Är man rädd att personen får tillgång till ens uppgifter så gör man en full diskavbild först som man sedan återställer. Kan personen sedan ta sig in på ens konto (speciellt utan inloggningskortet) så är det antingen fel på personen eller banken. Man kan till och med ta med sig inloggningskortet till banken och låna en dator av dom.

Problemet för mig är ju att jag inte får kortet / dosan. Banken vet ingenting om vad jag kör för os.

Bankkortet är kortet, du kan låna dosan av någon annan och sen beställa egen via internetbanken om du inte vill prata med någon.

De har säkert högar med de på kontoren, de är helt opersonliga så de behöver inte göra något med den.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft Handelsbanken, är väldigt nöjd (bl a för att deras fonder har presterat bra) och har också ett kreditkort hos SEB. Utöver det är det Avanza som gäller.
Tråkigt om det krånglar men det låter som något slags missförstånd.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Va? Öppnar man konto får man kort och dosa som du ansluter med sladd till en Windows/MacOS-dator. Du får sedan skaffa mobilt bankid och mobilbanken så kan du sitta där på Linux och Android. Något annat har jag inte sagt!

Det är ju det han har problem med. Han har inte fått dosa + kort. Och kort i detta fall är bank-id på kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankkortet är kortet, du kan låna dosan av någon annan och sen beställa egen via internetbanken om du inte vill prata med någon.

De har säkert högar med de på kontoren, de är helt opersonliga så de behöver inte göra något med den.

Bankkortet är inte kortet hos Handelsbanken (iallafall var det inte det när jag var kund där) utan du får bank-id på ett kort. Alltså inte ditt vanliga bankkort som du betalar med i butiker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är ju det han har problem med. Han har inte fått dosa + kort. Och kort i detta fall är bank-id på kort.

Dosan är ju oviktig. Har han fått bankkort och pin så har han allt han behöver, det är bara att låna en dosa. Behövs något särskilt inloggningskort beställer du detta med hjälp av bankkort + kortläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dosan är ju oviktig. Har han fått bankkort och pin så har han allt han behöver, det är bara att låna en dosa.

Fortfarande, bankkortet är inte inloggningskort hos Handelsbanken vad jag vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fortfarande, bankkortet är inte inloggningskort hos Handelsbanken vad jag vet

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjal...

Innan du väljer PIN får du inget kort.

"Har du beställt kortet på kontor hittar du det på Kom igång-guiden du fått." eller så ringer man in till personlig service när som helst på dygnet och beställer och får koden muntligt och väljer sedan PIN.

Permalänk
Samsung Sverige

När jag och min sambo skulle skaffa gemensamt konto hos handelsbanken var det inga problem. Har bara haft bra upplevelser hos dom.

Tänker också att det bara kan röra sig om något missförstånd. Men kan samtidigt erkänna att jag hade sökt mig till en annan bank om jag fått samma upplevelse som ni.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Ogillar Handelsbanken...

Blev kund där när jag föddes då mina föräldrar öppnade sparkonto hos mig där. Var sedan trogen kund i 36 år. När min sambo och jag ville skaffa gemensamt konto för vissa utgifter så ansökte hon om att få bli kund där. 3 år senare så har de ännu inte hört av sig trots att vi i början hörde av oss nästan varje dag. "Vi får in många ansökningar nu så väntetiden är ett par månader", var svar man fick i telefonen.

När vi sedan skulle ta bostadslån där båda jobbar heltid, vi tjänar över medel och har inga krediter så ville de inte ens låna ut 4x årslöner till oss utan vi skulle få 2x och med en riktigt dålig ränta. Jag sa där och då att vi byter bank direkt.

Haft Länsförsäkringar sedan dess utan bekymmer och vi blev beviljade lån på 4,5x årslöner om vi önskade men vi köpte för mycket mindre pengar än så.

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt, man får ett Bank-ID kort(rent inloggningskort) och en dosa på banken, där man också väljer en PIN-kod.

Vill man aktivera Bank-ID på en annan enhet, som en telefon eller en surfplatta, måste man logga in med dosa/kort/pinkod med dosan ansluten med en USB-kabel till en Windows- eller en Mac-dator.

För att inloggning skall fungera måste man först installera Bank-iD på Windows/Mac-datorn, samt en drivrutin för kortläsaren, båda finns på bankens hemsida tillsammans med utförliga instruktioner.

Sen går man in på hemsidan och väljer logga in med sladd, ser till att kortet är ordentligt istoppat i dosan, där får man ange personnummer samt det står en inloggningskod. Nu väljer man Login på dosan, och slår inloggningskoden, efter det vill dosan att man skall bekräfta med sin PIN-kod som man valde/fick på banken.

Nu är du inloggad, och kan göra allt, aktivera Bank-iD på telefonen, öppna nya konton, handla med fonder osv osv osv allt står beskrivet hur man gör på hemsidan.

Vill du inte använda någon annans dator kan du installera Windows virtuellt på din Linux-dator, glöm inte att öppna USB-portarna i VM-programmet. Windows ISO finns gratis på Microsofts hemsida. Bara att radera hela VM när du är klar.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har båda Handelsbankens internetbank som utgångsläge ska man kunna skapa ett gemensamt konto via internetbanken. Sedan går det väl att efter det på ett eller annat sätt koppla kort till det kontot.

Möjligen. Alternativt att "var och en har var sitt konto" och automatiska överföringar fixar resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inte så svårt, man får ett Bank-ID kort(rent inloggningskort) och en dosa på banken, där man också väljer en PIN-kod.

Vill man aktivera Bank-ID på en annan enhet, som en telefon eller en surfplatta, måste man logga in med dosa/kort/pinkod med dosan ansluten med en USB-kabel till en Windows- eller en Mac-dator.

För att inloggning skall fungera måste man först installera Bank-iD på Windows/Mac-datorn, samt en drivrutin för kortläsaren, båda finns på bankens hemsida tillsammans med utförliga instruktioner.

Sen går man in på hemsidan och väljer logga in med sladd, ser till att kortet är ordentligt istoppat i dosan, där får man ange personnummer samt det står en inloggningskod. Nu väljer man Login på dosan, och slår inloggningskoden, efter det vill dosan att man skall bekräfta med sin PIN-kod som man valde/fick på banken.

Nu är du inloggad, och kan göra allt, aktivera Bank-iD på telefonen, öppna nya konton, handla med fonder osv osv osv allt står beskrivet hur man gör på hemsidan.

Vill du inte använda någon annans dator kan du installera Windows virtuellt på din Linux-dator, glöm inte att öppna USB-portarna i VM-programmet. Windows ISO finns gratis på Microsofts hemsida. Bara att radera hela VM när du är klar.

Som jag förstår det kan han ringa till de 01:00 i natt och få numret för att välja PIN (om han inte gjort det och inte har välkomstpaketet) och beställa kortläsaren, så han behöver inte ens besöka kontoret. Kortet skickas ut till folkbokföringsadressen när PIN är valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vi skall alltså tro på att bankpersonalen satt tyst och tittade på kunden utan att säga något, i 30 minuter dessutom?

Tid uppfattas annorlunda om man känner sig obekväm eller inte känner sig rätt behandlad. Så 30 min för TS kan vara 5-10 riktiga minuter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ingen aning. Det vill dom ju inte svara på.

Vet inte om det har att göra med att jag går under lagen om stöd och service (LSS). Eftersom jag har rätt att ta med mig en person att hantera mina papper (personen får inte teckna avtal i mitt namn som god man) men har rätt att hjälpa mig att fylla i ett papper med att förklara eller förtydliga det som står. Eller hjälpa mig förtydliga en fråga eller ett svar.

Underskrifter eller svar som blir ett beslut måste jag dock göra själv.

Med andra ord kan den här personen hjälpa mig att beskriva vad dom olika tjänsterna är och dess skillnad.

Till skillnad mot någon som behöver mer fysisk hjälp så hjälper den här personen mig mer att skapa en röd tråd av vardagen och sortera bort "störningsmoment".

Vet inte om banken ogillar att personen är med (pga banksekretessen) men det sköts som sagt av lagen och både jag och personen har papper från kommunen med oss.

Dom flesta företag och butiker brukar förstå att man behöver ett lugnare tempo eller en tydligare förklaring när personen är med.

Detta kan ju vara en bidragande faktor till din upplevelse.
Kan ju inte svara för banken men det kan ju vara så att dom är ovana vid detta typen av ärende.
Men isåfall så kan man ju vara tydlig med det.

Permalänk
Medlem

Har du fått ett välkomstpaket så att du kan välja PIN till inloggningskortet? Har du beställt kortläsaren?

Du får som nämnts tidigare inte inloggningskortet innan du har valt PIN.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Detta kan ju vara en bidragande faktor till din upplevelse.
Kan ju inte svara för banken men det kan ju vara så att dom är ovana vid detta typen av ärende.
Men isåfall så kan man ju vara tydlig med det.

Har ingen praktisk betydelse egentligen - på bankens sida.

Vem som helst får ta med sig en släkting / vän som hjälper dom att sitta vid ett bord och läsa igenom / fylla i papper. Finns inga hemliga uppgifter här och inget som banken kan neka. Är det så hemliga uppgifter (som pinkod exempelvis) får ju inte bankpersonalen se den heller. Därför man får den i brevlådan.

Personen jag har med mig gör precis det någon släkting kan göra här, skillnaden här är att personen jag har med mig har tystnadsplikt och redovisningsansvar gentemot kommunens ansvariga handläggare. Däremot kan personen inte göra något som är en direkt handling / underskrift. Det här är bara en av dom saker jag får hjälp med, då personen jobbar flera timmar / vecka.

Personen får inte köpa en chokladbit åt mig, däremot får han bjuda på en.

Om jag hade haft god man så kan banken inte ens öppna ett konto, då måste det gå genom speciella personer på banken och deras system hade stoppat direkt. En god man kan inte hjälpa någon att öppna ett konto genom att gå in på ett bankkontor. Alla sådana ärenden måste gå genom överförmyndarnämnden.

En god man hanterar inte ditt konto, utan ett konto åt dig. Dom flesta som har god man har oftast ett eget konto för egna köp ("månadspeng") det här ser lite olika ut beroende på vika svårigheter man har. Kanske som mat/nöje/kläder eller bara nöje/godis om man har svårt att planera.

Är du god man måste du förklara / redovisa vart enda öre som tas ut från någons konto. Annars blir du återbetalningsskyldig.

En god man får heller inte köpa en chokladbit åt någon. Den köper man man själv från sin månadspeng.

Skrivet av Petterk:

Har du fått ett välkomstpaket så att du kan välja PIN till inloggningskortet? Har du beställt kortläsaren?

Du får som nämnts tidigare inte inloggningskortet innan du har valt PIN.

Problemet är ju att jag inte får välja denna. Om jag ber om att få inloggningsuppgifter och mobilt bank-id anser jag att banken borde vara smarta nog att veta hur man gör.

Har bett om det vid tre olika besök på kontoret. Dom jag snackar med här vet ju vad jag frågar efter. Varför vet inte banken vad jag frågar efter?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Problemet är ju att jag inte får välja denna. Om jag ber om att få inloggningsuppgifter och mobilt bank-id anser jag att banken borde vara smarta nog att veta hur man gör.

Har bett om det vid tre olika besök på kontoret. Dom jag snackar med här vet ju vad jag frågar efter. Varför vet inte banken vad jag frågar efter?

Mobilt BankID skapar du själv med hjälp av BankID på kort med kortläsaren inkopplad med sladd via därför avsedd funktion i Handelsbankens internetbank (ihop med telefonen förstås). Den saken är alltså sekundär.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Mobilt BankID skapar du själv med hjälp av BankID på kort med kortläsaren inkopplad med sladd via därför avsedd funktion i Handelsbankens internetbank (ihop med telefonen förstås). Den saken är alltså sekundär.

Fast nu löser du ju fel problem, har ju fortfarande inte fått inloggningskortet och dosa eller fått / fått skapa någon pinkod för inloggningskortet, banken borde väl veta sina rutiner? Jag får ju inte ens ett svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du kan inte be om inloggningsuppgifter och bankid, du måste ha inloggningskortet först och behöver välja PIN till denna. Du kan få ett nummer från kundtjänst över telefon och välja på https://secure.handelsbanken.se/bb/glss/servlet/ssdl_logoncar.... Utöver detta behöver du också en kortläsare.

Fick du ett välkomstpaket med dig från banken eller i brevet, så står koden för att välja PIN där.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan inte be om inloggningsuppgifter och bankid, du måste ha inloggningskortet först och behöver välja PIN till denna. Du kan få ett nummer från kundtjänst över telefon och välja på https://secure.handelsbanken.se/bb/glss/servlet/ssdl_logoncar.... Utöver detta behöver du också en kortläsare.

Fick du ett välkomstpaket med dig från banken eller i brevet, så står koden för att välja PIN där.

Nej, jag har inte fått någonting förutom en bankkort för betalningar + pinkod (per post). Det kortet går inte att logga in med, det har banken per telefon bekräftat där dom också säger att jag ska hämta på deras kontor.

Har heller inte fått någon dosa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nej, jag har inte fått någonting förutom en bankkort för betalningar + pinkod (per post). Det kortet går inte att logga in med, det har banken per telefon bekräftat där dom också säger att jag ska hämta på deras kontor.

Har heller inte fått någon dosa.

Väljer du PIN på hemsidan får du inloggningskortet utskickat, du kan beställa kortläsaren över telefon också.

Det är bara att ringa in så får du kortets nummer muntligt eller över e-post och efter du valt PIN skickas det ut. Du måste ha bankkort + kortläsare för att välja PIN, men det är bara att skriva ner numret och vänta på kortläsaren eller låna en kortläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Väljer du PIN på hemsidan får du inloggningskortet utskickat, du kan beställa kortläsaren över telefon också.

Det är bara att ringa in så får du kortets nummer muntligt eller över e-post och efter du valt PIN skickas det ut. Du måste ha bankkort + kortläsare för att välja PIN, men det är bara att skriva ner numret och vänta på kortläsaren eller låna en kortläsare.

Vart hittar du denna info? Du måste ju fylla i kortets nummer för att ändra pin?

Problemet är ju att han inte fått en dosa eller ett kort när han bett om det?

Däremot känns det som att TS utlämnar någon information, tyckte mig läsa något om LSS och stödperson men den verkar ju i så fall inte förklarat något?
Sedan oklart vad det är för kort TS har, kortet bör ha en loga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vart hittar du denna info? Du måste ju fylla i kortets nummer för att ändra pin?

Däremot känns det som att TS utlämnar någon information, tyckte mig läsa något om LSS och stödperson men den verkar ju i så fall inte förklarat något?

Ring till kundtjänst när som helst på dygnet, beställ inloggningskort och kortläsare över telefon och du får antingen kortnumret muntligt eller till din e-post och väljer sedan PIN på https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjal....

TS har inte fått inloggningskortet, du måste välja PIN innan den skickas ut. Normalt sett får du ett välkomstpaket med ett kortnummer för inloggningskortet och får sedan kortet utskickat när du skapat PIN med hjälp av kortläsare och bankkort.

Ber han om bankid och inloggning så kan de inte hjälpa, PIN till inloggningskortet måste skapas först. Enda han ska fråga efter är inloggningskort (nummer för att välja PIN) och kortläsare.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det här kortet

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala...

Men det går inte att logga in med. Det har banken själva bekräftat.

Vad var som inte förklarats med LSS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ring till kundtjänst när som helst på dygnet, beställ inloggningskort och kortläsare över telefon och du får antingen kortnumret muntligt eller till din e-post och väljer sedan PIN på https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjal....

TS har inte fått inloggningskortet, du måste välja PIN innan den skickas ut. Normalt sett får du ett välkomstpaket med ett kortnummer för inloggningskortet och får sedan kortet utskickat när du skapat PIN med hjälp av kortläsare och bankkort.

Ber han om bankid och inloggning så kan de inte hjälpa, PIN till inloggningskortet måste skapas först. Enda han ska fråga efter är inloggningskort (nummer för att välja PIN) och kortläsare.

Jag valde ingen pin, min mor när jag hjälpte henne valde ingen pin och båda fick kort och pin skickat separat, den delen jag inte hittar att man måste sätta pin för att få kortet.

Skrivet av OldComputer:

Det här kortet

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala...

Men det går inte att logga in med. Det har banken själva bekräftat.

Vad var som inte förklarats med LSS?

Jag menar att din stödperson inte verkar hjälp dig förstå helt eller liknande för någonstans verkar ju kommunikationen med banken inte fungerat?
Om du har ett kort så har du ju ett konto, därav bör du kunna gå in på ett kontor och identifiera dig och beställa en dosa och ett kort men något i detta har ju inte fungerat men du har ingen info om varför?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag valde ingen pin, min mor när jag hjälpte henne valde ingen pin och båda fick kort och pin skickat separat, den delen jag inte hittar att man måste sätta pin för att få kortet.

Jag menar att din stödperson inte verkar hjälp dig förstå helt eller liknande för någonstans verkar ju kommunikationen med banken inte fungerat?
Om du har ett kort så har du ju ett konto, därav bör du kunna gå in på ett kontor och identifiera dig och beställa en dosa och ett kort men något i detta har ju inte fungerat men du har ingen info om varför?

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/bank...

Skrivet av Handelsbanken:

Så beställer du inloggningskort

Ditt första inloggningskort

2. Välj PIN-kod till ditt inloggningskort
Innan ditt kort kan skickas ut får du hjälp på kontoret att gå in och välja en PIN-kod. Om du vill välja kod vid ett senare tillfälle använder du länken nedan.

När du behöver ett nytt inloggningskort

2. Välj PIN-kod till ditt inloggningskort
När du väljer din PIN-kod till inloggningskortet behöver du också ha din kortläsare och ett bank- eller betalkort tillgängliga. Om du vill välja kod vid ett senare tillfälle använder du länken nedan.

Eftersom kortläsare går att beställa över telefon och eftersom bankkortet och kortläsare är vad som behövs för att välja PIN (och finns) så är det bara att kolla med kundtjänst om de kan hjälpa till så att kortläsare beställs och att de ger han ett kortnummer så att han kan välja PIN. Någon annan än TS kan inte göra något med kortnumret för inloggningskortet.

Permalänk
Medlem

jättesmidigt när jag och sambon skulle göra samma sak på handelsbanken.

Jag var kund i HB, hon i annan bank. Hon skulle då skapa konto i HB + koppla bankkort så att vi kunde få gemensam hushållsekonomi, gemensam internetbank mm.

Traskade in på lokalt HB kontor. Tog inte ens 20 minuter. skitsmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/bank...

Eftersom kortläsare går att beställa över telefon och eftersom bankkortet och kortläsare är vad som behövs för att välja PIN (och finns) så är det bara att kolla med kundtjänst om de kan hjälpa till så att kortläsare beställs och att de ger han ett kortnummer så att han kan välja PIN. Någon annan än TS kan inte göra något med kortnumret för inloggningskortet.

Ok, de har ändrat lite men det går fortfarande inte att göra det du skriver då du missar en viktig detalj

Om du inte redan har ett inloggningskort behöver du besöka ditt bankkontor
På bankkontoret får du hjälp att beställa ett inloggningskort.

Välj PIN-kod till ditt inloggningskort
Innan ditt kort kan skickas ut får du hjälp på kontoret att gå in och välja en PIN-kod.

Edit:
För att beställa via telefon lär du behöva identifiera dig, vilket du inte kan utan BankID så då blir det ett moment 22.
De lär inte ta dig på ordet vem du är och sedan ge dig kortnummer rakt av, det hoppas jag iaf.

Visa signatur

- Ed Wood