Vilken är bäst och mest tyst av dessa PSU?

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst och mest tyst av dessa PSU?

Kollar lite på Komplett-datorpaket så då får man ett begränsat utbud delar att välja på.
Vill ha den mest tysta nätdelen och funderar lite mellan

• Asus rog strix 850

• Cool master mwe gold 850 v2

• Corsair rm750x (v1)

Olika reviewsidor nämner ofta:

• CORSAIR RMX SERIES - for gaming

• ASUS ROG STRIX 850G Semi-Fanless Modular 850W 80Plus Gold PSU

• Corsair RM-850X 850W Rifle Bearing Fan, Fully Modular, 80+ Gold PSU

Enligt newseggs beräkning behöver jag bara ~508w. Men tänker att enheten borde gå svalare om den är överdimensionerad? Vilketsom, viktigast är att få den mesta tysta.

TomsHardware säger:

• Asus rog strix 750 = Silent operation. 21.71dB (fast komplett har 850 & 1000 modellen)

• Cool master mwe gold 850 v2 = Silent. 27,07dB

• Corsair RM750X = 2015: Silent 30,91dB...2018 v2: Quiet across its operating range. 15,08dB..2021: Silent at low and mid loads. 27,98dB

• Corsair RM1000x - Quiet operation. 28,72dB fast flaggar för diverse småproblem. Komplett-köpare nämner strul och coilljud. Supportingpower.com "Nearly silent at low and medium loads" fläkt startar vid 40%

• ASUS ROG Strix 1000 - inget om den. Supportingpower.com "Near silent operation".

Jag utgår ifrån att kompletts datorpaket är med urvalsalternativ som folk annars inte köper, alltså äldre utgåvan av rm750x. [Edit]Det är nog inte v1. Men jag vet inte hur jag ska se vilken det är. Artikelnumret är CP-9020187-EU

Ställer man dessa mot varandra och läser på amerikanska forum så är dom negativa till "kinesiska Corsair" och pekar på coolmaster.

Såg precis en YouTube om silent-datorbygge och han sa att PSU aktiverar fläkten vid 50% belastning så även fast hans system drog mindre än 500w så var det en idé att han valde 1000w (om än oekonomiskt) så skulle fläkten troligen aldrig någonsin starta.
Så jag kompletterar listan men Komplett-paketets 1000w alternativ.

Är det någon ljudlöshets-nörd därute som har koll på vilken PSU som borde bli mest tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

ljudlöshets-nörd

That's me.

Har dock inte superstenkoll på exakt alla dom PSU men.

Corsair rm750x v2 hade jag ett tag. Den gjorde ett extremt tyst surr i början men det försvann efter nån timme och efter det hörde jag den aldrig.

Just nu har jag Corsair sf750 platinum och den kan jag inte heller höra någonsin.

Det du nämner med högre watt stämmer hyfsat väl iochmed att fläktarna brukar oftast inte gå igång förrän en viss % belastats.

Jag skulle dock säga att generellt så är PSU knäpptysta numera. Om du hör din PSU över annat så har du fått ett dåligt exemplar.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag befann mig i en liknande situation där nätaggregatet var oljudsboven, så jag valde mellan Corsair rm, rmx serien, något seasonic och FD. Ion Gold serien, dock blev det inget av ovannämnda, utan ett rog strix 750w för 900kr.
Valde det, då det var typ 2DB(a) mer än det jag tänkte köpa och att "ball-bearing" fläktar ska hålla längre och i högre temperatur, vilket passade då jag har ett "PsuOnTop" chassi.

Vissa tillverkare har grafer i manualen eller produkt-info där dom listar antingen rpm, fan% eller ljudnivå efter hur mycket effekt nätaggregatet levererar, dock är det nästan omöjligt att jämföra olika tillverkare.

I neweggs verktyg fick jag 453W, då har jag kört mitt nätagg med fläkten "avstängd", och då jag inte gör så komplicerade saker med min dator så har jag aldrig märkt att den har startat, eventuellt att den startat när jag kört något tyngre spel men då ökar ju fläkt hastigheten (och ljudet) på både Gpu och Cpu- kylaren.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem

Thanks draanexle. I should be ready to be critic if it turns out to be a noisy one. And I realize that all other air-flowparts matters also.
So I will test the Noctua D15.

Jag fick följande kommentar på annat forum som kanske är intressant för kommande läsare i liknande fundering:
RMx 2018/2021 is the best you can get from your shortlist. 2015 version is not available anymore.
9020094 is the RM1000x 2018, 9020201 is RM1000x 2021. All 2021 models have a triangle fangrill.
ROG Strix is a worse version of the Seasonic Focus. Worse fan and worse heatsinks inside.
MWE Gold V2 is a budget Gold PSU. Only interesting if the price is low enough.

Så jag väljer troligen Kompletts 2018 RM1000x. Väldigt för stor för maskinen, men då undviker jag kanske att fläkten startar alls,

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Thanks draanexle. I should be ready to be critic if it turns out to be a noisy one. And I realize that all other air-flowparts matters also.
So I will test the Noctua D15.

Jag fick följande kommentar på annat forum som kanske är intressant för kommande läsare i liknande fundering:
RMx 2018/2021 is the best you can get from your shortlist. 2015 version is not available anymore.
9020094 is the RM1000x 2018, 9020201 is RM1000x 2021. All 2021 models have a triangle fangrill.
ROG Strix is a worse version of the Seasonic Focus. Worse fan and worse heatsinks inside.
MWE Gold V2 is a budget Gold PSU. Only interesting if the price is low enough.

Så jag väljer troligen Kompletts 2018 RM1000x. Väldigt för stor för maskinen, men då undviker jag kanske att fläkten startar alls,

Varför inte versionen från 2021? T.o.m. något billigare vad jag kan se.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827950

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför inte versionen från 2021? T.o.m. något billigare vad jag kan se.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827950

Jag ser på Kompletts egna datorer, där tillåts man byta delar men tyvärr bara delar som dom har valt ut.
så det är mycket jag hade valt annorlunda, men det är enda rimliga chans att få tag i bra grafikkort.

Permalänk
Skrivet av faber:

Jag ser på Kompletts egna datorer, där tillåts man byta delar men tyvärr bara delar som dom har valt ut.
så det är mycket jag hade valt annorlunda, men det är enda rimliga chans att få tag i bra grafikkort.

kontakta komplett här i forumet kanske de kan lägga till det i datorbyggaren?

tror iaf de har en representant. @Komplett

låter ju som att de inte uppdaterat eller missat att lägga till det eller något i byggaren om de bara erbjuder den gamla modellen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Komplett.se

Såklart finns vi här. Tack för pingen @Rouge of Darkness

@faber Som jag tolkar det så undrar du vilken version av rm750x det är vi har i vår PC-konfigurator? Jag kollar upp detta och återkommer. Är det vit eller svart som är mest intressant?

Uppdatering. Vi har V2 i sortimentet. CP-9020179-EU & CP-9020187-EU är V2.
V3/2021 -versionen har vi inte i sortimentet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram