NAD C 275BEE "tappar" ljudet helt ibland

Permalänk
Medlem

NAD C 275BEE "tappar" ljudet helt ibland

Jag har två bryggkopplade NAD C 275BEE till mina frontar och den ena förstärkaren har börjat tappa ljudet ibland helt plötsligt. När det inträffar så räcker det att dutta lite på strömbrytaren bak på förstärkaren så börjar den spela som vanligt igen. Alla lampor lyser som dom ska, har stängt av "auto" läget som ska känna av när det finns insignal.

Detta fenomenet hade jag för ett tag sedan också men det upphörde ett tag men nu har det kommit tillbaka och nu uppstår det i princip alltid minst en gång varje användning. Det är oberoende av volym, det kan uppstå när som helst verkar det som.

Det verkar som att felet avhjälps så fort man stänger av strömmen en kort stund. Det fungerar att stänga av den på strömbrytaren baktill och sen starta om den men det räcker även att bara "dutta" på strömbrytaren så den fjädrar tillbaka direkt utan att helt stänga av sig.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Möjligen kondingar som torkat?
Svårt att se med ögonen, så brukar bara vara att byta ut samtliga man kommer åt.
Vanligt problem bland hifi produkter (när de börjar bli lite äldre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Möjligen kondingar som torkat?
Svårt att se med ögonen, så brukar bara vara att byta ut samtliga man kommer åt.
Vanligt problem bland hifi produkter (när de börjar bli lite äldre).

Okej. Inget man kan mäta sig till heller?

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Går att mäta kondensatorer, men då måste de vara urkopplade, dvs måste löda bort dem.
Men då det är borttagna så är det lika bra att byta ut den samtidigt. (Så behöver du inte mäta dem om du inte har utrustning för det)

Inte riktigt samma fel, men intressant läsning.
https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/1nxnff/bad_capac...

Här finns elschema, tydligen. Även någon resistor som kan behöva bytas ut.
https://www.diyaudio.com/community/threads/nad-c375bee-repair...

Permalänk
Samsung Sverige

Säger som föregående, mest troligt lösningarna som blivit dåliga. Antingen löda det själv eller lämna in den till Hifiklubben (som fortfarande är återförsäljare av Nad) och be dom skicka den på verkstad. Det brukar däremot kosta nån krona

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ingen indikering på dioderna på fronten när det händer ?
Jag hade hur som helst provat att o-brygga den och prova den i stereoläge utifall det är lastimpedansen som triggar skyddskretsar på nått sätt elerl nått annat som har med bryggningen att göra.
Att kondensatorer blir dåliga är nått som händer på äldre elektronik men det brukar inte innebära att förstärkaren tystnar utan nån indikering typ skyddskretsarna dessutom är modellen så ny (2010?) att det inte borde kunna vara fel på kondensatorerna pga åldring utan är de dåliga är det pga ett riktigt fel och inte slitage.
Nad är inte heller kända för att ha särskilt dåliga kondensatorer men de har haft problem med byggkvalitet med lödningar som släppt och orsakat problem.
Jag hade definitivt inte blint börjat byta kondingar i den utan börjat mäta för chansen är mycket större att det är ett riktigt fel än åldrade kondensatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Nu har det konstigt nog inte vart några bekymmer på några dagar, skumt..

Jag får ingen indikering på dioderna utan dem lyser blått som vanligt. Vet att det lyser rött om den typ överhettas, det har hänt vid något tillfälle. Får kanske snacka med HiFi klubben om dom kan ta in och kolla på den om problemet kommer tillbaka.

Visa signatur