Ta bort windowsinloggning med lösenord eller pinkod

Permalänk
Medlem

Ta bort windowsinloggning med lösenord eller pinkod

Hej!
Jag installerade windows 10 för första gången för någon dag sedan och kommer inte runt inloggningslösenord och att skapa en pinkod. Jag har kollat på youtube och följt deras steg hur jag ska göra för att ta bort pinkoden men när jag startar datorn nästa gång kräver den att jag loggar in med mitt kontos lösenord och sen MÅSTE jag skapa en pinkod igen. Jag blir GALEN

Hur blir man av med detta för alltid? Jag vill bara att den ska starta rakt in i windows som alltid tidigare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta trick har jag kört några år nu och det fungerar klockrent. Men varför har MS valt ett sådant märkligt namn på en funktion? "netplwiz" är ju inte direkt något man lagrar i sitt minne...

/ B

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i texten har jag provat det jag hittat utan att det fungerar.

Skrivet av Bill50x:

Detta trick har jag kört några år nu och det fungerar klockrent. Men varför har MS valt ett sådant märkligt namn på en funktion? "netplwiz" är ju inte direkt något man lagrar i sitt minne...

/ B

Tack, precis det jag testat innan tyvärr.

EDIT - LÖST!
Om någon får samma problem som mig så tänker jag att jag skriver ut hur det löste sig. Jag gjorde självklart som olika länkar på google och youtube visade men det fungerade inte. Till slut så tänkte jag att jag nollställer allt och sen gör om igen med en omstart mellan. När jag omställt allt till normalt som innan så gick jag in genom kör och "netplwiz" och tryckte i rutan som jag gjort flera gånger, denna gången kom en ny ruta upp där jag var tvungen att skriva in lösenord för att godkänna att jag tar bort lösenordet.

Då såg jag att mitt inloggningsnamn bara var "matti" istället för hela min gmail-address. Skrev in min korrekta gmail-address och godkände, startade om datorn och då fungerade det att boota rakt in i windows. Högst troligt att det blivit något krångel när inloggningarna var olika.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

För att förtydliga tråden om fler användare läser detta.

För att få kunna logga in direkt i windows utan att skriva in sitt lösen krävs det att du använder dig av ett lokalt konto och inte ett online konto.
När ett lokalt konto sen är konfigurerat så kan man välja att logga in utan lösenord.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Går utmärkt med ett online konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Går utmärkt med ett online konto

Ernesto denna guide du länkade till är ifrån 2015...
Dessutom så är det ett krav i guiden att kunna använda netplwiz samt bocka ur
Users must enter a user name and password to use this computer

Senaste släppta versionen just nu av windows 10 är 19044.1466
Alternativet som länkas i guiden och som är ett krav för att de ska fungera finns nu alltså inte kvar!

En fråga,
När du skrev ditt svar till Mattiiss, gjorde du ens nån koll för att se om det som stog i guiden faktiskt fungerar ?
Eller var det mer som " det kommer fungera för att jag hittade svaret på google efter att jag sökt i ca 5 sec? "

Du kunde åtminstone inte hittat en guide som var lite mer uppdaterad ?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Ernesto denna guide du länkade till är ifrån 2015...
Dessutom så är det ett krav i guiden att kunna använda netplwiz samt bocka ur
Users must enter a user name and password to use this computer

Senaste släppta versionen just nu av windows 10 är 19044.1466
Alternativet som länkas i guiden och som är ett krav för att de ska fungera finns nu alltså inte kvar!

https://i.imgur.com/5kxfPeb.png

En fråga,
När du skrev ditt svar till Mattiiss, gjorde du ens nån koll för att se om det som stog i guiden faktiskt fungerar ?
Eller var det mer som " det kommer fungera för att jag hittade svaret på google efter att jag sökt i ca 5 sec? "

Du kunde åtminstone inte hittat en guide som var lite mer uppdaterad ?
https://i.imgur.com/IZJ1Ts4.png

Jag kör Windows 11 och loggar automatiskt in med mitt online-konto, har inte ens ett lokalt konto.

Man gjorde samma på win XP som man gör med Win 11. Netplwiz är äldre än dagens popstjärnor

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 11, och har inte heller det som behövs i netplwiz för automatisk inloggning. Var tvungen att följa en guide och gå in i regedit och hålla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Hej!
Jag installerade windows 10 för första gången för någon dag sedan och kommer inte runt inloggningslösenord och att skapa en pinkod. Jag har kollat på youtube och följt deras steg hur jag ska göra för att ta bort pinkoden men när jag startar datorn nästa gång kräver den att jag loggar in med mitt kontos lösenord och sen MÅSTE jag skapa en pinkod igen. Jag blir GALEN

Hur blir man av med detta för alltid? Jag vill bara att den ska starta rakt in i windows som alltid tidigare.

1. Kör control userpasswords2
2. Bocka av "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn"
3. Verkställ
4. Skriv in lösenordet
5. Starta om datorn
6. Done 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

3. Verkställ
4. Skriv in lösenordet
5. Starta om datorn
6. Done 👍
https://i.imgur.com/u1JIjoM.png

Permalänk
Medlem

Kanske är Home vs Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag kör Windows 11 och loggar automatiskt in med mitt online-konto, har inte ens ett lokalt konto.

Man gjorde samma på win XP som man gör med Win 11. Netplwiz är äldre än dagens popstjärnor

Märk gärna att TS frågade om windows 10 inte windows 11.
Det är en del skillnad mellan dessa två OS även fast dom båda kommer från MS.

Jätte bra att du kör win11 och att det fungerar att logga in automatiskt med online acc,
tänk dock på att win11 är fortfarande i väldigt tidigt build och att den kommer förändras med tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm...intressant 🤔

Jag kör Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Hmmm...intressant 🤔

Jag kör Windows 10 Home

Windows 11 Pro. MEN, jag hade likadant innan jag uppgraderade, dvs på Windows 10 Pro. Det kanske har tillkommit för vissa personer beroende på konfigurationer hit eller dit. Jag hade det när jag installerade Windows 10 för några år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Märk gärna att TS frågade om windows 10 inte windows 11.
Det är en del skillnad mellan dessa två OS även fast dom båda kommer från MS.

Jätte bra att du kör win11 och att det fungerar att logga in automatiskt med online acc,
tänk dock på att win11 är fortfarande i väldigt tidigt build och att den kommer förändras med tiden.

Jag körde innan med Windows 10 och loggade in automatiskt med onlinekonto. Innan dess Windows 8, samma sak. Hade nog lokalt konto på win 7, men loggade in automatiskt även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

3. Verkställ
4. Skriv in lösenordet
5. Starta om datorn
6. Done 👍
https://i.imgur.com/u1JIjoM.png

Detta fungerade MEN jag var tvungen att se till att mitt användarkonto var korrekt ifyllt när jag skrev in lösenordet för att verkställa det. Innan stod det "Matti" istället för mattixxxxxx@gmail.com. Jag ändrade till det sistnämnda och skrev in lösenordet och då fungerade det lyckligtvis Tack dock!

Visa signatur