Uppgradering av gammal trotjänare på studentbudget

Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammal trotjänare på studentbudget

Halloj allesammans!

Nu har jag börjat ledsna på gamla bettan. 6-7 år på nacken har hon och tyvärr kan jag inte köra WZ på lägsta grafikinställningar utan att datorn håller på att haverera.

Mål med uppgradering: Köra WZ på mediumgrafik.
Budget: högst begränsad då jag är student men några tusen kan jag lägga.

Nuvarande setup:

Z97X gaming 3
Intel core i5 4690k 3,5 ghz
AMD Radeon R9 200 series 4072mb VRAM
8 gb ram

Jag misstänker att ramminnet är mitt största problem och att jag bör fixa minst 16 gb men även att processorn inte klarar wz på medium heller.
Jag planerar att köpa ett begagnat uppgraderingspaket för kanske 2-3k med moderkort, processor och 16 gb ram, låter det vettigt?
Några tips var man kan fynda detta? Något jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem

Hej!
Tycker nästan du ska undvika begagnatmarknaden som antagligen ger sämre eller i bästa fall samma pris/prestanda som att köpa nytt.
https://komponentkoll.se/bygg/OfDqU

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

De rekommenderade systemkraven för CoD: Warzone är en i5 2500K, 12GB RAM, samt ett R9 390. Så du ligger över dem med processorn, men under med RAM och troligtvis grafikkortet.

Frågan är vad du egentligen har för grafikkort. "200 series" med 4GB minne är troligtvis något av korten mellan 270X och 290X, men det är en rätt stor skillnad i prestanda. Du kan kolla med t.ex. GPU-Z, även om programmet inte kan visa exakt namn så kan du kolla t.ex. hur många shaders kortet har och jämföra med denna tabell.

Men ett säkrare sätt att ta reda på vad du behöver byta är att faktiskt mäta vad det är som flaskhalsar. Du kan använda t.ex. MSI Afterburner, det programmet har en smidig OSD som kan visa information på skärmen samtidigt som du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De rekommenderade systemkraven för CoD: Warzone är en i5 2500K, 12GB RAM, samt ett R9 390. Så du ligger över dem med processorn, men under med RAM och troligtvis grafikkortet.

Frågan är vad du egentligen har för grafikkort. "200 series" med 4GB minne är troligtvis något av korten mellan 270X och 290X, men det är en rätt stor skillnad i prestanda. Du kan kolla med t.ex. GPU-Z, även om programmet inte kan visa exakt namn så kan du kolla t.ex. hur många shaders kortet har och jämföra med denna tabell.

Men ett säkrare sätt att ta reda på vad du behöver byta är att faktiskt mäta vad det är som flaskhalsar. Du kan använda t.ex. MSI Afterburner, det programmet har en smidig OSD som kan visa information på skärmen samtidigt som du spelar.

Han har minst ett R9 290 och tweakar man grafikinställningarna lite så lär en fyrkärnig haswell kunna flaska grafikkortet rätt rejält. Men det är ju bara att årova att ställa ner allt på low och typ 50% skalning av 1080p så ser man ju hur mycket han vinner på det. Är vinsten liten med fortsatt stora dropps sånär det främst processorn och ram som håller systemet tillbaka. Men ja, för lite ram kan ju verkligen ställa till det. Men hade hellre uppgraderat hela plattformen än att köpa mer ram till en såpass gammal plattform. i3 12100f drar rätt jämt med en i7 8700K i spel men då på en plattform som möjliggör bättre uppgraderingar längre fram. Sen gäller det att sitta ner i båten och se vad som händer med grafikkortspriserna nu när krypto tokrasar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Han har minst ett R9 290

Vad baserar du det på? Det enda TS angett är 200 series och 4 GB VRAM, vilket matchar R7 240, R9 270X, R9 290, samt R9 290X. Jag har för mig att även vissa kort i 300-serien ibland identifieras som "200 series" eftersom AMDs serier var en riktig röra på den tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det uppskattas.

Grafikkortet är 290X såg jag nu när jag öppnade och kikade in i datorn så jag tror det ska klara medium på WZ?

Att byta ut alltihop känns det som jag inte har ekonomiskt utrymme för tyvärr... Men kanske börjar med RAM-minnet bara då för det verkar ju vara ganska givet att det inte klarar av medium på WZ så får man se hur stor skillnad det gör.

Jag har kikat lite under dagen på olika sidors fyndhörnor och hittade till exempel 16gb ram 3200mhz för cirka 600kr (minus 7% studentrabatt) på webhallen men de rök innan jag hann slå till.

Permalänk
Skrivet av peso005:

Tack för alla svar! Det uppskattas.

Grafikkortet är 290X såg jag nu när jag öppnade och kikade in i datorn så jag tror det ska klara medium på WZ?

Att byta ut alltihop känns det som jag inte har ekonomiskt utrymme för tyvärr... Men kanske börjar med RAM-minnet bara då för det verkar ju vara ganska givet att det inte klarar av medium på WZ så får man se hur stor skillnad det gör.

Jag har kikat lite under dagen på olika sidors fyndhörnor och hittade till exempel 16gb ram 3200mhz för cirka 600kr (minus 7% studentrabatt) på webhallen men de rök innan jag hann slå till.

Du har DDR3 till ditt nuvarande moderkort.

De stickorna du har sett på diverse fyndhörnor är förmodligen DDR4.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso005:

Tack för alla svar! Det uppskattas.

Grafikkortet är 290X såg jag nu när jag öppnade och kikade in i datorn så jag tror det ska klara medium på WZ?

Att byta ut alltihop känns det som jag inte har ekonomiskt utrymme för tyvärr... Men kanske börjar med RAM-minnet bara då för det verkar ju vara ganska givet att det inte klarar av medium på WZ så får man se hur stor skillnad det gör.

Jag har kikat lite under dagen på olika sidors fyndhörnor och hittade till exempel 16gb ram 3200mhz för cirka 600kr (minus 7% studentrabatt) på webhallen men de rök innan jag hann slå till.

Att lägga 600 kr på ram till ett föråldrat system med bara 4 trådar är nära på bortkastat. Bättre att lägga till lite, köpa det jag föreslog och sälja de prylarna du har för några hundralappar på tradera.
Här kan du se hur väl i3an står sig om du tänker pris/prestanda.

Skrivet av perost:

Vad baserar du det på? Det enda TS angett är 200 series och 4 GB VRAM, vilket matchar R7 240, R9 270X, R9 290, samt R9 290X. Jag har för mig att även vissa kort i 300-serien ibland identifieras som "200 series" eftersom AMDs serier var en riktig röra på den tiden.

Det framgår att det är R9... såå antingen R9 290 eller 290X eftersom båda 280-modellerna var rebrandade HD7950 och HD7970 som båda kom med 3GB vram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det framgår att det är R9... såå antingen R9 290 eller 290X eftersom båda 280-modellerna var rebrandade HD7950 och HD7970 som båda kom med 3GB vram.

Eller ett R9 270X 4GB, som bara ligger på runt halva prestandan av ett 290X. Nu visade det sig lyckligtvis vara ett 290X, så då kanske TS klarar sig hyffsat på den punkten i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att lägga 600 kr på ram till ett föråldrat system med bara 4 trådar är nära på bortkastat. Bättre att lägga till lite, köpa det jag föreslog och sälja de prylarna du har för några hundralappar på tradera.
Här kan du se hur väl i3an står sig om du tänker pris/prestanda.
https://youtu.be/nhlhA9AnT_s

Oj, jag trodde inte att det var så lite skillnad! Känns ju helt klart prisvärt.
Tror du har fått mig att tänka om, blir nog den setupen du länkade!

Tack för hjälpen.