Permalänk
Medlem

Coil Whine VAR?

Hejsan!

Jag har börjat få rätt ordentlig coil-whine efter att ha uppgraderat från en 4790k + z97 + 16gb ddr3 till 12900k + Hero Maximus Z690 + 32gb ddr5.

Har ett vattenkylt vega 64.

PSU Är ett Rog Strix 750W

Hade aldrig coil whine innan. Men tycker det låter som att det är GPU eller moderskortet som orsakar. Ljudet blir MYCKET högre när jag har olåst fps. Låter inget alls (eller väldigt lågt) när jag minar eller sådant.

Hur kan jag avgöra om det är grafikkortet eller moderskortet som låter?

Thanks!

Permalänk
Medlem

Det är svårt, en riktad mikrofon skulle kunna avgöra.
Men inget man har liggandes direkt...
Dock är det betydligt vanligare är det kommer från grafikkort.

Coil while uppstår när en viss ström går igen spolarna, det betyder inte att det är just när du belastar den som mest som det uppstår.
Jag har tex coil whine i min nätadapter när min dator är avstängd.
Vad som avgör hur mycket ström som skapar ljudet är den elektroniska konstruktionen, dvs olika varje gång.
Då de flesta delarna i en dator är elektriskt ihopkopplade så kan en ändring tex CPU göra så gpun låter.

Det du kan göra är att testa överklocka eller underklocka så andra strömmar går genom kretsarna.
(CPU och/eller GPU)
Finns dock vissa risker med överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Det är svårt, en riktad mikrofon skulle kunna avgöra.
Men inget man har liggandes direkt...
Dock är det betydligt vanligare är det kommer från grafikkort.

Coil while uppstår när en viss ström går igen spolarna, det betyder inte att det är just när du belastar den som mest som det uppstår.
Jag har tex coil whine i min nätadapter när min dator är avstängd.
Vad som avgör hur mycket ström som skapar ljudet är den elektroniska konstruktionen, dvs olika varje gång.
Då de flesta delarna i en dator är elektriskt ihopkopplade så kan en ändring tex CPU göra så gpun låter.

Det du kan göra är att testa överklocka eller underklocka så andra strömmar går genom kretsarna.
(CPU och/eller GPU)
Finns dock vissa risker med överklockning.

Så, kan ej utesluta gpu pga att den inte lät innan ändring?
Är ökning av FPS = högre ljud en indikator att det är gpu?

Antar att detta är coil whine? Hörs tydligt mellan 3--7 s. Pulserande ljudet.
http://sndup.net/rnjm

Jag kan höra att det kommer från en av följande:
Cpu, gpu, ram eller mobo. Har för mig att mobo och gpu är de som kan skapa coil whine av de alternativen?

Permalänk
Medlem

Rulla ihop en tidning eller använd en slang som ett stetoskop. Ena ändan mot örat och andra ändan så lyssnar du runt i datorn med, då är det mycket lättare att märka av var ljudet kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Rulla ihop en tidning eller använd en slang som ett stetoskop. Ena ändan mot örat och andra ändan så lyssnar du runt i datorn med, då är det mycket lättare att märka av var ljudet kommer ifrån.

Ska testa!
Men det där låter som coil whine?

Vad kan orsaka coil whine i mobo? Är det bara VRM?

Permalänk
Medlem

Sugrör/slang i örat och bara börja leta.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Sugrör/slang i örat och bara börja leta.

Vad kan jag direkt utesluta?
Ram? Cpu? Vissa delar av mobo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Så, kan ej utesluta gpu pga att den inte lät innan ändring?
Är ökning av FPS = högre ljud en indikator att det är gpu?

Antar att detta är coil whine? Hörs tydligt mellan 3--7 s. Pulserande ljudet.
http://sndup.net/rnjm

Jag kan höra att det kommer från en av följande:
Cpu, gpu, ram eller mobo. Har för mig att mobo och gpu är de som kan skapa coil whine av de alternativen?

Alla komponenter kan orsaka spoltjut, om du t.ex. håller upp din mus till örat så är det mycket möjligt att du hör den tjuta svagt (om den även biter dig i örat så har du tagit fel mus).

Spoltjut uppstår när magnetfältet som genereras av svängningarna i strömbelastningen får någon elektrisk komponent att vibrera. Om du byter t.ex. processor eller moderkort så kan det mycket väl göra att t.ex. grafikkortet börjar tjuta mer än tidigare p.g.a. strömbelastningen förändrats. Hög fps brukar förvärra problemet eftersom det gör att strömbelastningen svänger ännu mer. Men det är tyvärr ett knepigt problem och det finns ingen lätt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Vad kan jag direkt utesluta?
Ram? Cpu? Vissa delar av mobo?

Börja med GPU eller nätaggregatet. Det är mest sannolikt enligt mig. Går inte att utesluta något utan man får ha ett öppet sinne vid felsökning. Borde ta typ 20 minuter om du är noggrann och letar aktivt i chassit

Perost nämnde en hel del bra saker också! Kan liksom bara vara kombinationen av kraftfull hårdvara, lågt bakgrundsbrus/låg ljudnivå i miljön som gör att man reagerar extra mycket på ljud/missljud för att egentligen så har all elektronik spoltjut i mer eller mindre mängd.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem

Okej. Men om det kan vara att ett annars bra gpu börjar låta pga byte av annan hårdvara, så känns det rimligt att det är den som låter.
Ingen ide att köra RMA på mobo/cpu/ram för att lösa problemet då?

Låter som mest från cirklade området (grafikkortet eller moderskortet inom några centimeter av grafikkortet). Men kan även vara från annan plats inom röda rutan som bara flyttas runt. Utanför röda rutan har jag uteslutit.
https://pasteboard.co/8NrrI8wuSsDG.jpg

Permalänk
Medlem

Finns något annat än GPU som kan göra märkbar coil whine i den rutan?

Permalänk
Medlem

Kan man testa genom olika slags belastning?

Permalänk
Rekordmedlem

Fråga doktorn ? En bra oljudsökare är inte fel så kolla med doktor Biltema

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...
Tänk bara på att inte stoppa den var som helst för sensorpinnen leder ström och kan ge skador på kroppen om du leker doktor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fråga doktorn ? En bra oljudsökare är inte fel så kolla med doktor Biltema
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/20-338_xl_1.jpg
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...
Tänk bara på att inte stoppa den var som helst för sensorpinnen leder ström och kan ge skador på kroppen om du leker doktor

Skippar helst att köpa sån ifall jag kan ta reda på annat sätt. Uteslutit till röda rutan markerad i bilden jag skickade tidigare. Tror bara det finns gpu som kan göra coil whine inom det området?

Permalänk
Medlem

På gamla nättransformatorer som brummade så gick det att koka dessa i schellack eller liknande så höll lacken kvar spolens trådar när det skulle börja brumma. Men det kanske inte funkar på datorkomponenter om det inte är öppna spolar, då kan man vara där och lacka på lite zaponlack är min tanke. Men jag har inte hört eller läst om någon som någonsin gjort så här. Det jag hört talas om med riskerna med coil whine är att tråden som vibrerar till slut går av pga materialutmattning.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

På gamla nättransformatorer som brummade så gick det att koka dessa i schellack eller liknande så höll lacken kvar spolens trådar när det skulle börja brumma. Men det kanske inte funkar på datorkomponenter om det inte är öppna spolar, då kan man vara där och lacka på lite zaponlack är min tanke. Men jag har inte hört eller läst om någon som någonsin gjort så här. Det jag hört talas om med riskerna med coil whine är att tråden som vibrerar till slut går av pga materialutmattning.

Man gjuter ofta ihop bättre trafos och drosslar och i en nättrafo som brummar kan det även beror på att det är dc på elnätet och då kan en dc fälla få tyst på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ofta skyller folket på PSU. när GPU är boven. sanningen är att Gpu drar så mycket Watt att det blir pulser för varje FPS => dessa dippar i strömmen gör att vissa delar på gpu / moderkort / psu börjar vibrera => ljud.
(hört att vissa limmar där ljudet uppstår men ingen koll om det en hjälper?)

därav är gpu / mb / psu = combon problemet.

har du oc cpun? dvs 200w + gpu 300 w ? = runt 600w ? och agget är gjort för 750w.
finns pengarna kan du testa ett 1000w agg ? tyvärr kan ljudet bli värre, rätt slumpat.

underklocka cpun / gpu / Vsync är några lösningar för att dra ner på ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ofta skyller folket på PSU. när GPU är boven. sanningen är att Gpu drar så mycket Watt att det blir pulser för varje FPS => dessa dippar i strömmen gör att vissa delar på gpu / moderkort / psu börjar vibrera => ljud.
(hört att vissa limmar där ljudet uppstår men ingen koll om det en hjälper?)

därav är gpu / mb / psu = combon problemet.

har du oc cpun? dvs 200w + gpu 300 w ? = runt 600w ? och agget är gjort för 750w.
finns pengarna kan du testa ett 1000w agg ? tyvärr kan ljudet bli värre, rätt slumpat.

underklocka cpun / gpu / Vsync är några lösningar för att dra ner på ljudet.

Ej överklockat. Gpu ligger på 200W

Är det lika sannolikt att denna gpu låter med nytt moderskort också? Kanske inte täcks av garanti på moderskortet? (Asus Hero Maximus Z690).
Sjuuukt irriterande ljud 😣

Helt 100% att det inte är PSU som låter iaf. Och CPU/m.2 ssd kan inte låta? De ligger inom rutan jag uteslutit ljudet till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Ej överklockat. Gpu ligger på 200W

Är det lika sannolikt att denna gpu låter med nytt moderskort också? Kanske inte täcks av garanti på moderskortet? (Asus Hero Maximus Z690).
Sjuuukt irriterande ljud 😣

Helt 100% att det inte är PSU som låter iaf. Och CPU/m.2 ssd kan inte låta? De ligger inom rutan jag uteslutit ljudet till.

kommer inte täckas på garanti. men öppet köp? annan version på moderkortet skulle kunna hjälpa men samma design => samma bekymmer.

vill du verkligen ha kvar ditt vega 64, byt moderkort + psu till annan modell? lättast skulle vara att byta gpu då problemet kommer därifrån.
ljudisolera datorn? flytta den lite längre ifrån dig?

Permalänk
Medlem

Låter som GPU och PSU.
Har du otur med moderkortet. Men minns inte när jag hörde om det senast. Hade/har en bulldozer som inte MB var bra på men det ar inte igår. VRM

Skulle gissa på PSU då cpun drar mer än innan och inte dragit så mycket innan ifrån moderkortet.
Kan vara så att dutt vega kort inte längre kör PCIE 2 och något annat chipp får tupp --------

1:
Testa om det låter samma sak utan vega kortet igång..
2:
Låter datorn i IDLE eller bara i cinebnch. Om Cine intelåter så har vi nog problem med hz och kortet. Vega i detta fall.

Låter som något annat fel.
Stängt av dator och polvängt strömsladden. Gör skillnad ibland.

Olämpligt språk från min sida
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Hejsan!

Jag har börjat få rätt ordentlig coil-whine efter att ha uppgraderat från en 4790k + z97 + 16gb ddr3 till 12900k + Hero Maximus Z690 + 32gb ddr5.

Har ett vattenkylt vega 64.

PSU Är ett Rog Strix 750W

Hade aldrig coil whine innan. Men tycker det låter som att det är GPU eller moderskortet som orsakar. Ljudet blir MYCKET högre när jag har olåst fps. Låter inget alls (eller väldigt lågt) när jag minar eller sådant.

Hur kan jag avgöra om det är grafikkortet eller moderskortet som låter?

Thanks!

Mitt 2080Ti var knäpptyst med 9900k
Men när jag bytte till ITX och 5800x så hade 2080ti plötsligt coil whine, i spelande bara.

Nu har enligt mig, alla nya rtx 3000 serien kort någon form av coil whine.

Mitt z690 hero med 12900k har ett svagt tricklande coil whine i idle Efter hård belastning. Försvinner efter omstart. Disable C-State tog bort det helt.

Känns som om spoltjut är framtiden.
Så länge det bara är under belastning så kan jag leva med det. Trist dock med en annars knäpptyst dator..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Mitt 2080Ti var knäpptyst med 9900k
Men när jag bytte till ITX och 5800x så hade 2080ti plötsligt coil whine, i spelande bara.

Nu har enligt mig, alla nya rtx 3000 serien kort någon form av coil whine.

Mitt z690 hero med 12900k har ett svagt tricklande coil whine i idle Efter hård belastning. Försvinner efter omstart. Disable C-State tog bort det helt.

Känns som om spoltjut är framtiden.
Så länge det bara är under belastning så kan jag leva med det. Trist dock med en annars knäpptyst dator..

Intressant, Har ett liknand ifrån en disk i hemma servern men den svarar.

On: kollat så det inte är för mycket 12v standars på samma RAIL?

Edit:
Jag tänker sata och molex.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipsen!
Ska kika på det när jag hinner

Permalänk
Medlem

Testa byta pcie kablarna. Gissar du har fyra och använder två?
Borde göra skillnad på ljudet 👍