Offert utan moms. Faktura med moms.

Permalänk
Medlem

Offert utan moms. Faktura med moms.

Fick en faktura på markarbeten på 16625 kr. Men offerten är på 13300 kr. Skillnaden är momsen som dom lagt på, men ingenstans i offerten står det att priset dom specificerar är utan moms. Alla delmoment är specificerade i ett mail, samt sammanräknat. Ordet moms finns inte nånstans.

När man offererar en privatperson nåt lär man anta att moms är inräknat i priset? Frågan är om jag ska bestrida fakturan, nån som vet om företag har skyldighet att specificera moms i offerter?

Stavfel
Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Offerter till privatpersoner skall inkludera moms, såvida det inte är tydligt angivet att moms inte är inräknat

https://www.arn.se/vanligafall/pris-ar-inklusive-moms-om-inte...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Tackar.

Företaget har i ett initialt mail angivit en siffra, typ "uppskattat pris är 26k exkl moms". Ingen Specs på vad som kostade vad. Vi bad om specs och därefter plockade vi bort saker och fick nya "offerter" och där anges inte moms nånstans. Så offerten vi beställde enligt har ingen momsspecifikation.

Jag har vänligt frågat om detta nu en gång, deras svar är att dom initialt angivit att det är exkl moms och att det är underförstått att efterföljande siffror också är det. Och det kan man ju tycka.

Jag är inne på att betala fakturan för jag orkar inte bråka, och maila kontakten på firman, hans chef och deras uppdragsgivare med lite ärliga åsikter.

Visa signatur

ecce

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Tackar.

Företaget har i ett initialt mail angivit en siffra, typ "uppskattat pris är 26k exkl moms". Ingen Specs på vad som kostade vad. Vi bad om specs och därefter plockade vi bort saker och fick nya "offerter" och där anges inte moms nånstans. Så offerten vi beställde enligt har ingen momsspecifikation.

Jag har vänligt frågat om detta nu en gång, deras svar är att dom initialt angivit att det är exkl moms och att det är underförstått att efterföljande siffror också är det. Och det kan man ju tycka.

Det kan man tycka, men jag tror inte att det argumentet skulle hålla i Allmänna Reklamationsnämnden, eller i domstol om det gick så långt.

Permalänk

Rent generellt sett så är väl ett påslag på runt 10% accepterat, vid uppsakttat pris
Jag skulle betalat in något mellan offerten och offert + 10% och sen bestridit resten
Men har de gjort ett bra jobboch du vill använda de igen så är det kanske bättre att ha en dialog om det först

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Mina "2 öre":

Det har blivit en kommunkationsmiss. Förklara att du är missnöjd ang. deras bristande offertspecifikation, betala, tänk inte mer på det och gå vidare i livet.

Förutsatt att du/ni har ordnad ekonomi så är det inte värt din tid/ork/sinnesro till att hålla på att fajtas med ett företag om detta för det beloppet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ecce:

Tackar.

Jag är inne på att betala fakturan för jag orkar inte bråka, och maila kontakten på firman, hans chef och deras uppdragsgivare med lite ärliga åsikter.

Håller jag inte med om, det är väldigt vilseledande och kan ju vara det som gör att de får uppdraget ifall man tar in offerter från flera olika företag. Dessutom har ni ju plockat bort en del saker vilket gör det ännu svårare för oerfarna privatpersoner att genomskåda offerten.
Dessutom verkar det inte vara en miss (med tanke på deras förklaring) utan ett utspekulerat sätt att vilseleda privatpersoner på. Tycker @Betty (Kung Pow)s förslag låter rimligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det känns ju uppenbart att de prissätter utan moms. I detta fall så har Ni missat det efter den första offerten och jag tycker det är synd att företaget ska behöva stå för den kostnaden. Tråkig situation för er, då de borde varit tydligare!

Bolaget gör ju dock helt fel genom att ge offert exkl moms till en privatkund, ni ska inte behöva hålla koll på det.
Be om en liten rabatt om ni använder dom igen?

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Är ganska många gånger man får prisinformation utan moms av företag. Även om man påpekar detta rättas det sällan till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Mina "2 öre":

Det har blivit en kommunkationsmiss. Förklara att du är missnöjd ang. deras bristande offertspecifikation, betala, tänk inte mer på det och gå vidare i livet.

Förutsatt att du/ni har ordnad ekonomi så är det inte värt din tid/ork/sinnesro till att hålla på att fajtas med ett företag om detta för det beloppet.

Fast det är ju bara att betala in enligt offerten (förutsatt att det inte tillkommit arbeten) och sen är det DE som får fajtas om beloppet. Lura konsumenter ska kosta. Okunskap som företagare kostar. Läropeng för företaget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man är nöjd med jobbet, och man fick ett vettigt pris från början.
Så kan man nog resonera med sig själv, om man tycker att man ska bråka om momsen eller inte.

Uppenbarligen fick ni ett cirka pris där det framgick Exkl. moms.
Ni fick sedan en detaljerad offert. Frågan jag ställer mig är, var totalsumman på det som detaljerats, motsvarande cirka priset ni fick initialt?
I så fall kan man enkelt räkna ut själv redan från början, att priset även där var menat utan moms. Eftersom dom redan påpekat det i det initiala cirka priset.

En offert bör ju dock alltid berätta om det är inkl/exkl moms.
Jag jobbar som säljare.
Och jag mailar dagligen ut priser. I offertmallar så står det alltid Exkl. moms och frakt.
Komponerar jag ett mail, och ger ett pris skriftligt i mailet, så skiver jag alltid Exkl. moms och frakt.
Jag arbetar med B2B, så där är det alltid Exkl. moms. Men det gäller ändå att vara tydlig.

Jag fick själv ett pris på speglar till mitt gym jag driver på fritiden.
Där fick jag pris inkl.moms när jag frågade vad det kostar, på mail.
Men på fakturan fick jag samma pris +moms. Dvs dom tog ut 25% till.
4st speglar @ 4000:-/st
Jag påpekade detta och dom justerade fakturan.

Jag får känslan av att du ändå var medveten om detta innan.
Sen är det alltid gött att spara 25%.

Påpeka det till dom, och fråga om dom kan göra något mer på priset.
Berätta att du gärna vill använda dom igen (förutsätter att dom gjort ett bra jobb) och rekommendera dom till bekanta osv.

Berätta gärna vad du landar i för beslut

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Då det handlar om ett avtal mellan näringsidkare och konsument, så är utgångspunkten att otydligheter bör tolkas till konsumentens fördel. För att säljaren skall kunna frångå att priset till konsument skall anges inklusive moms, så skulle jag tro att "exkl(usive) moms", "+moms" eller liknande bör stå i direkt anslutning till prisuppgiften. Att hänvisa till text på annan plats i offerten, eller i en tidigare offert, lär inte vara tillräckligt. Chansen att som konsument vinna denna tvist skulle jag uppskatta som mycket god.

Personligen tycker jag dock att man i vissa fall kan försöka lösa saken utan att inleda en långdragen tvist, t.ex. genom att visa säljaren att man är beredd att göra vissa eftergifter istället för att kräva precis allt man har rätt till. I aktuell situation skulle jag föreslå att man möts på halva vägen. Att signalera "vi missförstod varandra och kan dela på ansvaret" funkar nog ofta bättre än "du gjorde fel och får stå för det".

Permalänk
Medlem

Ja vad var det i specsen från början och vad plockade ni bort som gjorde att enligt priset enligt er gick från 32500 kr inkl moms till 13300 inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Fick en faktura på markarbeten på 16625 kr. Men offerten är på 13300 kr. Skillnaden är momsen som dom lagt på, men ingenstans i offerten står det att priset dom specificerar är utan moms. Alla delmoment är specificerade i ett mail, samt sammanräknat. Ordet moms finns inte nånstans.

När man offererar en privatperson nåt lär man anta att moms är inräknat i priset? Frågan är om jag ska bestrida fakturan, nån som vet om företag har skyldighet att specificera moms i offerter?

Rent juridisk är det väl glasklart, felet är på säljarens sida. Dock är det som beankt en viss skillnad på att ha rätt och att få rätt. Rent "moraliskt" kanske mer osäkert, känns som det landar i vad ni trodde det skulle kosta, dvs om fakturan var på ett oväntat högt belopp. Är nog bara du/ni som kan avgöra om det är värt att ta striden (som ni lär vinna).

Permalänk
Medlem

Oj, den här tråden tog fart.

Ja, dom specificerade initialt ett pris som bara var en totalsumma och skrev att det var utan moms. Men sedan var det rätt många mail och påtryckningar för att få nåt svar av dom alls. Så jag kan tycka att man ska "komma ihåg" att det långt tillbaka i en mailtråd på ETT STÄLLE specificerades att moms tillkommer är dåligt inte definitivt inte TYDLIGT som det ska vara enligt både ARN och diverse revisionsbyråer jag hittat. ARN har väl ingen direkt juridisk makt, de bara rekommenderar.

Såhär ser jag det: Dom har lämnar flera offerter, eftersom vi justerat omfattning och innehåll. Den offert jag beställde efter har inte moms specificerad. Dom har gjort fel. Sen tycker jag det är pinsamt dåligt att inte specificera arbetet och material tydligare. Hur svårt är det att få till en tabell med specifikation, antal, summa osv?

Jag är för trött, för deprimerad och för irriterad på dom för att bråka om det. Jag hade heller inget val att välja någon annan firma då kommunen betalar merparten av jobbet, och dom använder den upphandlade partnern för att utföra arbetet. Vi får betala det vi önskat "utöver" det kommunen står för. Tur i oturen är väl att det "bara" är 3 lax.

Visa signatur

ecce

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Såhär ser jag det: Dom har lämnar flera offerter, eftersom vi justerat omfattning och innehåll. Den offert jag beställde efter har inte moms specificerad. Dom har gjort fel. Sen tycker jag det är pinsamt dåligt att inte specificera arbetet och material tydligare. Hur svårt är det att få till en tabell med specifikation, antal, summa osv?

Jag håller inte med. De levererar en helhetslösning. De lägger in risk/strul pengar, har dålig marginal på vissa saker och bättre på andra. Så kommer de fram till ett helhetspris. Om de skulle specificera allt i detalj och du plockar bort grejor kanske inte det går ihop sig. Du kan gå och köpa grejor själv billigare.

Men jag förstår dig, med att ni tyckte det var dyrt eller för mycket pengar att lägga på det. Så ni ville minska projektet omfång. Det är inget konstigt och det tycker jag att de kan specificera. Då vissa åtgärder kan kosta mer än vad det smakar i slutändan.

Citat:

Jag är för trött, för deprimerad och för irriterad på dom för att bråka om det. Jag hade heller inget val att välja någon annan firma då kommunen betalar merparten av jobbet, och dom använder den upphandlade partnern för att utföra arbetet. Vi får betala det vi önskat "utöver" det kommunen står för. Tur i oturen är väl att det "bara" är 3 lax.

Hade det varit mer pengar hade jag bråkat om det. Kanske lagt fram ett halva-vägen förslag. Men skulle definitivt säga till dem att de behöver vara tydligare i framtiden för att inte hamna i liknande situationer. Skulle även göra skillnad på en riktig offert typ pdf mot en kort text i ett mejl, där jag hade haft högre krav på den förstnämnda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Är justeringen som du gjort av en sådan omfattning att priset rimligen skulle halveras? Eller saltade de den ursprungliga, icke specifierade, offerten? Sett då till att du inte hade några andra val än att de skulle utföra arbetet?

Om inte, så skulle jag, personligen, inte ha de minsta intresse av att vilja att de utförde något ytterligare arbete, såvida då jag inte var, igen, tvingad till det. Så jag skulle inte heller vara på något vis vara intresserad att betala mer än vad jag skulle vara tvungen till. Så 10% och inte 25% extra.

Permalänk
Medlem

Betala det ni tycker är skäligt, bestrid resten. Ska de stämma er på små belopp (under ca 20 kkr) så kan ni ändå som mest få betala det rätten anser är skäligt + en timme rättshjälp från deras sida. Ungefär. Ingen entreprenör i världen kommer lägga debiterbar tid på att dra en sån skitsak till rätten.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Rekordmedlem

Praxis är att det verkliga priset får överstiga offererat med 15% och då är det ännu mindre pengar att bråka om även om företaget har varit otydliga i sin kommunikation. Det går kanske att få rätt i sak om man processar om det men man ska nog fråga sig om det är värt besväret om arbetet är ordentligt gjort och man fått betala 10% mer (om man räknar bort 15% marginalen) på en inte allt för hög summa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Ja, dom specificerade initialt ett pris som bara var en totalsumma och skrev att det var utan moms. Men sedan var det rätt många mail och påtryckningar för att få nåt svar av dom alls. Så jag kan tycka att man ska "komma ihåg" att det långt tillbaka i en mailtråd på ETT STÄLLE specificerades att moms tillkommer är dåligt inte definitivt inte TYDLIGT som det ska vara enligt både ARN och diverse revisionsbyråer jag hittat. ARN har väl ingen direkt juridisk makt, de bara rekommenderar.

Om du är trött och inte orkar bråka så är detta väldigt enkelt.

1. Betala det ni kommit överens om (dvs det som står i offerten.
2. Kommer det något krav från företaget, svara bara att du bestrider.
3. Kommer det något från inkasso, ett enkelt svar till inkassofirman att denna fodran är tvistig
4. Kommer det något från kronofogden så medela bara att fodran är tvistig.

Nu är det helt upp till företaget att ta detta till domstol för att driva in fodran. De bör förstå att de inte har på fötterna för att göra det. De som behöver lägga energin på detta är företaget. Och att driva det till domstol för 3000 kr.... nä. Det lär kosta mer i nedlagd energi.
Den delen av fodran som är tvistig är liten så det går som småmål så du har inte mycket att förlora heller om de mot all förmodan skulle dra det vidare och desssutom mot alla ods lyckas vinna.