Warhammer 40k, Warhammer AoS, Andra miniatyr-krigsspel och andra delar av hobbyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Såg att en butik i grannstaden hade så man kunde testa på att måla Warhammer-gubbar. Så jag passade på att prova.
Under flera år har jag varit småsugen men inte tagit klivet för... varför köpa massa färg och grejer om jag kanske inte ens kommer att gilla det?

Jag började prata med en av grabbarna (gubben) som målade. Jag fick sedan slå mig ner och börja måla. Men något var jädra bekant med honom.
"Heter du Henrik?"
"Ja!"

Visade sig att det såklart var @Henrik-W som satt mittemot mig!
En del SweC-snack. Mycket Warhammer-snack. En del av mina hårt förvärvade slantar gick till hans lönekonto!

Det var rätt kul och jobbigt att måla men inte så svårt som jag trodde att det skulle bli.

Med mig hade jag yngsta brorsan. Han målade sin gubbe helt i guld.
Ute i bilen senare sa han att det blev helt guld för att hans gubbe har "Legendary armor!"

Framöver blir det att måla mina Custodians då jag tyckte de var coolast! Om det går bra med det kanske Henriks lönekonto får än mer av mina pengar i framtiden!

https://i.imgur.com/LQiq69R.jpeg
https://i.imgur.com/EE3RDf9.jpeg
https://i.imgur.com/cpeTH28.jpeg
https://i.imgur.com/KcAk3op.jpeg
https://i.imgur.com/CiT0vNl.jpeg

Kul! Custoidans är satansfräcka, lite sugen på att börja på en sådan arme när jag är klar med mina nuvarande men så kul med mycket gubbar och bara fortsätta

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bussović:

Såg att en butik i grannstaden hade så man kunde testa på att måla Warhammer-gubbar. Så jag passade på att prova.
Under flera år har jag varit småsugen men inte tagit klivet för... varför köpa massa färg och grejer om jag kanske inte ens kommer att gilla det?

Jag började prata med en av grabbarna (gubben) som målade. Jag fick sedan slå mig ner och börja måla. Men något var jädra bekant med honom.
"Heter du Henrik?"
"Ja!"

Visade sig att det såklart var @Henrik-W som satt mittemot mig!
En del SweC-snack. Mycket Warhammer-snack. En del av mina hårt förvärvade slantar gick till hans lönekonto!

Det var rätt kul och jobbigt att måla men inte så svårt som jag trodde att det skulle bli.

Med mig hade jag yngsta brorsan. Han målade sin gubbe helt i guld.
Ute i bilen senare sa han att det blev helt guld för att hans gubbe har "Legendary armor!"

Framöver blir det att måla mina Custodians då jag tyckte de var coolast! Om det går bra med det kanske Henriks lönekonto får än mer av mina pengar i framtiden!

https://i.imgur.com/LQiq69R.jpeg
https://i.imgur.com/EE3RDf9.jpeg
https://i.imgur.com/cpeTH28.jpeg
https://i.imgur.com/KcAk3op.jpeg
https://i.imgur.com/CiT0vNl.jpeg

Stiligt! Det är både svårt och kul att måla men man blir snabbt bättre om man vågar prova nya tekniker eller färger. Sen är det typ en såndär grej som man bara behöver nöta. Men fasiken så kul att du hittat in i hobbyvärmen!

Skrivet av Henrik-W:

Det var härligt att träffa dig (som alltid), vi Sweclockare finns överallt! 😄

Jag blev riktigt avis på det setet du valde, så jäkla läckra. Att du dessutom verkar vara en naturbegåvning på att måla gör mig ännu mer avis! Hoppas du delar med dig av dina framsteg här så vi får se hur det går. Du är alltid välkommen att vända upp och ned på plånboken hos mig! 😄

Se på fan, inte visste jag att du också målade. Men härligt härligt!

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av NatureBoyyy:

Kul! Custoidans är satansfräcka, lite sugen på att börja på en sådan arme när jag är klar med mina nuvarande men så kul med mycket gubbar och bara fortsätta

"Du kommer att hata guld när du är färdig med dessa." sa en av grabbarna i butiken
Just nu ser min första figur mer gul än guldaktig ut så ska lista ut hur jag ska göra den mer till guld!

Kollade även på klipp med Henry Cavill och då sa han att Custodians är hans favoriter. Så extra plus i kanten där att jag valde dem som mina första!

Har redan börjat spana på andra figurer och även om loren för Warhammer. Kollade på filmen Ultramarines (2010) igår. Den var lite speciell men lagom längd!

Skrivet av CrispVanDahl:

Stiligt! Det är både svårt och kul att måla men man blir snabbt bättre om man vågar prova nya tekniker eller färger. Sen är det typ en såndär grej som man bara behöver nöta. Men fasiken så kul att du hittat in i hobbyvärmen!

Får gå tillbaka till skolbänken i huvudet och minnas vilka färger man kan blanda för att få fram de färgerna jag vill ha
Tjejen tror inte det blir långvarigt men jag sa att hon kommer få käka upp orden om 20år när jag har ett eget rum för bara mina figurer

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Vi glömde en väldigt viktig sak till handlingslistan… lim!!!

Har precis lyckats klippa loss delarna för min första gubbe. Återstår att se hur hans resa slutar!

Ajdå, har du inte lite superlim hemma? Annars får du komma förbi så har vi både det och Citadels speciallim. 😊

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bussović:

"Du kommer att hata guld när du är färdig med dessa." sa en av grabbarna i butiken
Just nu ser min första figur mer gul än guldaktig ut så ska lista ut hur jag ska göra den mer till guld!

Kollade även på klipp med Henry Cavill och då sa han att Custodians är hans favoriter. Så extra plus i kanten där att jag valde dem som mina första!

Har redan börjat spana på andra figurer och även om loren för Warhammer. Kollade på filmen Ultramarines (2010) igår. Den var lite speciell men lagom längd!

Får gå tillbaka till skolbänken i huvudet och minnas vilka färger man kan blanda för att få fram de färgerna jag vill ha
Tjejen tror inte det blir långvarigt men jag sa att hon kommer få käka upp orden om 20år när jag har ett eget rum för bara mina figurer

Egentligen behöver man inte svinmånga färger för att få fram de man behöver. Med många av Citadels färger har de en blandning av pigment vilket gör att slutresultatet när man blandar inte alltid är förutsägbart. Med det sagt tycker jag generellt sett om deras utbud. Och fortsätt experimentera så lär man sig vad som funkar för en själv.

Hahah, det sa farsan också när jag fick mitt första kit år 1999, i slutändan blev det en av konstanterna i livet. Man behöver dock inte vara rädd för att ta en paus för återkomma när det finns mer lust och tid. Allting går i vågor.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Henrik-W:

Ajdå, har du inte lite superlim hemma? Annars får du komma förbi så har vi både det och Citadels speciallim. 😊

Tur att jag vann ett pris från helgen så jag blev tvungen att svänga förbi idag

Skrivet av CrispVanDahl:

Egentligen behöver man inte svinmånga färger för att få fram de man behöver. Med många av Citadels färger har de en blandning av pigment vilket gör att slutresultatet när man blandar inte alltid är förutsägbart. Med det sagt tycker jag generellt sett om deras utbud. Och fortsätt experimentera så lär man sig vad som funkar för en själv.

Hahah, det sa farsan också när jag fick mitt första kit år 1999, i slutändan blev det en av konstanterna i livet. Man behöver dock inte vara rädd för att ta en paus för återkomma när det finns mer lust och tid. Allting går i vågor.

Folk har så fel ibland. Men skulle inte förvåna mig om sambon har rätt om detta om ett tag

Jag vann ett 3e pris som tydligen var det mest exklusiva efter att ha målat lite med Henrik i helgen!
Den kommer nog inte tas fram än på ett tag tills jag känner mig bekväm med målningen

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Hämtade ut lite förstärkningar till mina Adeptus Custodes; 5x Sagittarum Guard och 6x Venattari Custodians för att vara exakt.

(I monsterflaket skymtas resten av min Custodes armé. Inte jättestor men blir rätt många poäng av det ändå med så pass chonky bois.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har börjat bygga ut mina Dark Angels med en landraider proxy(ser ut som en mastodon), en gladiator/impulsor samt en Knight bara för det var coolt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får nog säga att min Lion proxy faktiskt är klar nu och redo för spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår satt jag och airbrushade 6 olika versioner av 3d printade shoulder plates till Armigers. Blir nog Hawkshroud-esque för jag gillade kombinationen "skrikig gul" och svart/silver.

Fantastiskt med 3d printing när man vill testa saker utan att behöva vara rädd om ett 700kr set.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Igår satt jag och airbrushade 6 olika versioner av 3d printade shoulder plates till Armigers. Blir nog Hawkshroud-esque för jag gillade kombinationen "skrikig gul" och svart/silver.

Fantastiskt med 3d printing när man vill testa saker utan att behöva vara rädd om ett 700kr set.

Kul! Airbrush har jag testat bara hos en bekant men fick helt sjukt bra färg övergångar på första försöket. Nice med 3d är som du säger med failar man hårt kan man slippa göra om allt och ta bort färg bara printa ut ett set till. Samma när man hittar färgschema, skriv ut 5 extra gubbar och testa först

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite wip bilder och behöver lite second opinion om vilken gul jag ska köra på.

Jag hade tänkt köra den vänstra varianten med klarare gul fast med ett försök till nmm på trimmings. Men den mörkare ocra färgen jag använder som primer var jäkligt snygg när jag satte på panelerna som test...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Lite wip bilder och behöver lite second opinion om vilken gul jag ska köra på.

Jag hade tänkt köra den vänstra varianten med klarare gul fast med ett försök till nmm på trimmings. Men den mörkare ocra färgen jag använder som primer var jäkligt snygg när jag satte på panelerna som test...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker den högra var snyggare faktiskt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en hivestorm preorder idag från alphaspel, sen har jag haft ögonen på en "deathwing assault" box på amazon ett bra tag, och dippade nu under 1500 kr vilket jag haft som gräns, så efter lite velande beställde jag den också. Dyr hobby dag, och har inte ens någon plats att måla för tillfället 🤣

Permalänk
Medlem

Gammal dålig bild, men lite har lite rymdalver i lådor nånstans:

Tröttnat på att reglerna byts oftare än vad jag orkar pyssla.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Testpilot

Målat av och till i många år, dock blivit skamset lite på senare tid.

Avyttrade det mesta efter pandemin, men hittade en låda med saker som jag glömt bort att jag ägde så sent som för någon vecka sedan – vilket gav en nytändning för suget! Tänkte dock kasta upp en annons på dessa prylar också (tyvärr är mycket halvmålat eller i delar fortfarande, så osäker på andrahandsvärdet). Tanken att sälja av bottnar inte att jag egentligen tänkt sluta, utan mest för att jag ledsnat på mariner och vill börja med något annat!

Kikar primärt på Tau eller Necron, men ytterst svårt att bestämma mig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk

Kul tråd! Jag hittade ett AoS-starter kit i en bortglömd låda häromdagen. Köpte på mig under pandemin men det rann ut i sanden. Jag har nog inte målat sen år 2000…så det var ju ett tag sedan. (vågar nog inte återkomma med resultatet)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Utmärkt initiativ med denna tråd! Har varit ett Warhammer-fan i många år och pysslat med modeller sedan 2021/2022, kan dessvärre inte säga att jag är ett målarproffs ännu

Permalänk
Medlem

Här en runda ”Warcry”. Kan varmt rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Match från förra helgen; 2000 pts, Tyranider mot Adeptus Custodes, slutade 68-63 till Tyraniderna:

Lite överexponerade bilder i halvkass kvalité på mina (mestadels) målade Salamandrar:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Edin_II:

Utmärkt initiativ med denna tråd! Har varit ett Warhammer-fan i många år och pysslat med modeller sedan 2021/2022, kan dessvärre inte säga att jag är ett målarproffs ännu

Nu vill vi se bilder!

——————————

Jag har hunnit måla två Custodes nästan helt och fått hjälp med en av brorsan på 14år.
Köpte ett annat set med en Space Marine och en tyranid. Samt fick en extra Space Marine och någon mer på köpet. Så får nog ta tag i mer målande snart känner jag!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag känner mej på riktigt infekterad efter spelat spelet. Körde igenom hela spelet samma dag jag köpte det, satt nog vid datorn i 11 timmar i sträck nästan. Sen efter det har jag spelat multiplayer och kommit in i customization delen och tänkte "Ska kolla lite vad dom olika färgerna står för" typ.

Har nu sen förmodligen kollat igenom flera dygns värt utav lore youtube videos och fick även köpt 22st böcker på humblebundle. Detta verkar vara en infektion mitt immunförsvar inte klarar av. Snart börjar jag väll köpa figurer också

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Bussović:

Nu vill vi se bilder!

As you wish!

Grymma Custodes du har!

Är Necron-spelare i kärnan, men inte superstolt över dessa hittills. Måste foka på detaljerna framöver.

Permalänk

Mest fantasy-baserat för egen del, håller på att avsluta Skaven projektet och starta upp Sylvaneth. Till Age of Sigmar

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag är ca 90% klar med denna nu. Och sen har jag basen kvar. Sen skriva ner receptet så jag kan återskapa på resten.

Insåg nu när jag såg bilderna att jag har tappat bort skyddsplåten för skrevet xD

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem

Sen Old World kom (tillbaka) har jag lagt för mycket tid och pengar på plastic crack som det heter. Gamla modeller som man inte hade råd med på 90-talet kan man äntligen få leka med. Håller på att måla den här Doom Divern, visserligen i metall och inte plast men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag höll på i slutet av 90-talet fram till 2003 ungefär. Sen har jag haft ett uppehåll på ca 15-20 år.
Började igen 2019 för att bli ordentligt inbiten i Wh40k. Började med Admech då, sen dess så har det blivit Salamanders och Custodes också. Har även några Imperial Knights, men de står mest och dammar i skåpet.

Trajann Valoris

Salamander Captain in Gravis Armour

Admech Skitarii Marshal

Permalänk
Medlem

Varit ett stort Warhammer fan väldigt länge. Började dock först att samla och spela lite med ett par vänner för drygt ett år sedan. Började med att göra en Emperors Children Chaos armé:

För att rätt nyligen försöka mig på göra något i större skala, med Knight House Ioeden:

Visa signatur

Fractal Design Torrent || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Kingston Fury Renegade M.2 2TB || Intel 660P 2TB

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av MinscS2:

Match från förra helgen; 2000 pts, Tyranider mot Adeptus Custodes, slutade 68-63 till Tyraniderna:

<Uppladdad bildlänk>

Lite överexponerade bilder i halvkass kvalité på mina (mestadels) målade Salamandrar:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Stiligt!
Hur många poäng har du av Vulkans söner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Stiligt!
Hur många poäng har du av Vulkans söner?

Oj, ja du det är en bra fråga. Syns knappt men där står även en del mestadels omålat på hyllorna under, så det är nog en hel del.

Har inte räknat på hur mycket pts det är på ett bra tag (och sen ändras ju poängen från och till hela tiden) men skulle nog tippa att där är en bit över 15.000 pts iallafall. Började med Salamandrar för ~12 år sedan och det har ju blivit en del. ^^

Visa signatur