Programmerare! Föredrar Du visuellbaserad kravspecifikation?

Permalänk
Avstängd

Programmerare! Föredrar Du visuellbaserad kravspecifikation?

Sakfrågan är hur Du som programmerare inom (webb)appar föredrar att få kravspecifikation presenterad för att du skall känna att du skall kunna leverera godtyckliga resultat utifrån den erhållna kravspecifikationen.

För ett tag sedan hittade jag UX-skissverktyg där man då kan ta fram visuellt hur man vill att det skall se ut ((webb)appen ifråga) och sedan kan man skissa ut vilka variabler, databaser, funktioner, med mera som tillhör diverse fält, bilder, texter, knappar, per tillgänglig sida i appen? Självfallet genomsyras allt detta med säkerhetstänk också.

Jag skall nämligen ta fram en rätt exakt kravspecifikation av ett skräddarsytt CRM-system som ska vara lika lättanvänt i mobilen, på surfplattor som på vanliga datorer. Förstnämnda är utmaningen enligt mig medan det mesta går att få till på "vanliga datorer".

I princip tänker jag mig en "visualboard" för webbappen, typ ett flödesschema men som programmerare kan använda sig av för att faktiskt koda det önskade istället för att de skall försöka gissa sig fram hur det hela hänger ihop!

MEN! Det finns en hake i det hela som klurar till det: sekretess eftersom CRM-systemet är en del av affärshemligheterna från uppdragsgivaren som jag sköter de tekniska bitarna åt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Det finns inget bra svar på frågan då det beror på så mycket.

Jag är van med upplägget fort som f-n ta fram en skiss på hur lösningen kan se ut. Sedan visa upp den för kund och säga denna lösning kostar x antal tusen. Sedan lösa uppgiften och ha en dialog med kund om lösningen ändras.

Att istället lägga ner väldigt mycket tid på design, så är frågan vem betalar för denna tid? Om det inte är kund, Jesus, eller ens egen fritid så är det bara att glömma. Men om vi nu antar att kund betalar för tiden, så är det grymt att göra det seriöst och det blir riktigt roligt. Jag själv har gjort något skiss i exakt samma mjukvara som det ska utvecklas i, då resultatet ofta blir detsamma.
Att använda UX-skissverktyg så är det länge sedan jag fick göra sånt, tror det var i skolan. Men vi pratar då om megaprojekt och det är superroligt att få jobba med ett sådant.

Så kortfattat säger jag att jag föredrar att få ta fram ett få tydligt kravspecifikation som möjlig när det gäller design, men jag i praktiken typ aldrig får göra detta.

*edit*
Notis: När Apple gjorde sin miniräknare till en av de första macOs så fick en person uppgiften. Själva miniräknardelen gick snabb att lösas, värre var det med designen. Utvecklaren kom med version efter version till Steve Jobs. Han kom med olika klagomål hela tiden. Utvecklaren gjorde då en specialversion där Steve Jobs kunde ändra precis allt i utseendet och då kom Steve Jobs snabbt fram till en viss utseende.
Och ingen utvecklare har än idag lyckas göra en miniräknare till iPad som ledningen på Apple anser ser tillräckligt bra ut för att få skickas med iPaden. En utvecklare fick i uppdrag att försöka göra det vid releasen men misslyckades katastrofalt så den uteblev.

Poängen är här att beroende på kund så kan man göra lite olika lösningar. Det känns dock inte som ett CRM system ligger i samma klass som en Applemjukvara som skickas med alla deras enheter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Adobe XD för att ta fram förslag. Är smidigt och enkelt. Vet dock inte hur det funkar med sekretess men man kan ju skapa delningsbara artboards som är lösenordsskyddade osv.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AplAy:

Sakfrågan är hur Du som programmerare inom (webb)appar föredrar att få kravspecifikation presenterad för att du skall känna att du skall kunna leverera godtyckliga resultat utifrån den erhållna kravspecifikationen.

Det kan vara bra att veta att godtycklig betyder arbiträr. Du söker nog ordet godtagbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag är enbart en simpel statistiker, men vad jag fått lära mig inom det statliga systemet är att det finns så extremt många olika nivåer från den person som vill ha det på ett visst sätt till utvecklaren som ska åstadkomma det.

Vi har folk på "golvet" som vill ha det på ett visst sätt. De berättar för systemförvaltaren. Ja, men då ska det gå genom en "kravare", som inte förstår någonting, då denne inte arbetar med uppgiften varje dag. Sedan kommer någon UX-person in, som inte heller förstår något. Efter det kommer en utvecklare in, som inte heller denne förstår vad man vill åstadkomma.

Jag förstår verkligen inte. Det är så mycket enklare att själv prata med utvecklaren. Hur det ser ut är egentligen skit samma, huvudsaken är att man vet vad som är vad. De där UX-personerna borde nog alla få sparken, då de hakar upp sig på petitesser som inte har någon som helst betydelse. Urk.

Permalänk
Medlem

Som en mindre konsult mot mindre företag så använder jag mindmap-program (novamind i mitt fall) för att initialt strukturera upp appens funktioner och omfattning tillsammans med kund i samtal.
Sedan i.o.m. vana med Qt så gör jag därefter en enkel "UI skiss" med qtquick baserad på denna mindmap.

Efter detta så gör jag en till mindmap (främst till mig själv) baserad på den överenskomna initiala delen där bl.a. klasser, funktioner och variabler struktureras upp med eventuella databaser och hur allt är i relation med varandra. Även delvis grafik/UI kan dyka upp här, mest i ett initialt och funktionellt beskrivande syfte inför UX arbetet.

Därefter börjar jag koda, när allt är redan (teoretiskt) färdigbyggt.
Helt enkelt så "ritas" (visualiseras) det en hel del innan samt under kodningsarbetets gång.

Både mindmap (som novamind) och en UI-skiss (t.ex. med qtquick) är för mig otroligt viktiga verktyg för att kunna flervägs-kommunicera mellan de samtliga inblandade. Ju bättre/tydligare kommunikation och förståelse från samtliga parter desto mindre ändringar och sura miner efteråt. Jag lägger relativt mycket resurser initialt på detta med att kommunicera och "rita upp" appen innan jag ens börjar koda något, vilket vissa kan uppleva som "skrämmande"
Behövs det så görs även en presentation av den "teoretiskt" färdigbyggda appen om flera är inblandade innan kodning sker, som en slags officiell avstämning/överenskommelse.

För mig själv så fungerar novamind även som en överblicksdokumentation, prioriteringsverktyg, presentationsverktyg (tänk power point) och för att ha koll på version features. Den används kontinuerligt under hela arbetets gång inte bara initialt, för samtliga inblandade.
Har använd just novamind i över 10år i nästan samtliga projekt (även för privata grejer) och kan inte vara utan ett sådant verktyg längre.

Mitt syn är att det är typ lika svårt att skriva snygg och elegant kod som att konstruera upp en snygg och elegant mindmap struktur, därmed förstår jag att alla inte gillar eller kan använda sig utav mindmap (på ett elegant sätt då).

Sambon däremot som UX:are kör främst med Figma (eller XD i vissa fall) för att kommunicera med programmerarna, också ett fint UX verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag är enbart en simpel statistiker, men vad jag fått lära mig inom det statliga systemet är att det finns så extremt många olika nivåer från den person som vill ha det på ett visst sätt till utvecklaren som ska åstadkomma det.

Vi har folk på "golvet" som vill ha det på ett visst sätt. De berättar för systemförvaltaren. Ja, men då ska det gå genom en "kravare", som inte förstår någonting, då denne inte arbetar med uppgiften varje dag. Sedan kommer någon UX-person in, som inte heller förstår något. Efter det kommer en utvecklare in, som inte heller denne förstår vad man vill åstadkomma.

Jag förstår verkligen inte. Det är så mycket enklare att själv prata med utvecklaren. Hur det ser ut är egentligen skit samma, huvudsaken är att man vet vad som är vad. De där UX-personerna borde nog alla få sparken, då de hakar upp sig på petitesser som inte har någon som helst betydelse. Urk.

Klockrent inlägg om hur offentlig mjukvaruutveckling går till. Vi som faktiskt kodar systemet upplever exakt samma sak, med sjutton lager fluffmänniskor som kostar pengar och ändå inte producerar artefakter som är användbara när man ska bygga systemet. Hela situationen bottnar i att man institutionalicerat principen ”delat ansvar=ingens ansvar”.

Till TS: Ja, UI-skisser är en fantastisk hjälp för att bli överens om vad som faktiskt behöver göras.

Kan man dessutom sätta upp en faktiskt implementerad och genomtänkt databas med heltäckande exempeldata så är det relativt enkelt att hitta skillnaderna mellan vad som syns i skisserna och vad som finns i databasen.

Det tredje steget är att upprätta en enkel lista med icke-funktionella krav (loggning, antal testmiljöer, inloggningsförfarande, närvaro av OpenAPI-dokumentation, krav på användardokumentation osv).

Det fjärde steget är att ha en ide om hur systemet ska driftas och vilken ambitionsnivå man ska ha på driftsättningsrutin.

Det femte steget är att bestämma sig för ambitionsnivån för tester (automatiserade av olika typer och/eller helt manuella). Oavsett kan det vara bra att skriva några exempel på testfall.

Om det finns integrationer till andra system behövs ett enkelt underlag över var data ska hämtas från och vilken överföringsteknik som ska användas.

Därefter kan man rätt enkelt upprätta en enkel att-göra-lista för projektet och göra en ”bottom-up”-uppskattning över tid och kostnad. Ovanstående aktiviteter är långt från triviala, men som beställare är det bara att inse att ingen kommer ge dig en exakt kostnadsuppskattning om du inte ger ett någorlunda komplett underlag. Då är det bara att betala för att låta någon annan göra det jobbet.

CRM-system växer för övrigt på träd.

Permalänk
Medlem

Visuellt är alltid bra när man ska kommunicera information. Men nånstans måste detaljerna in. Kanske i form av acceptansktiterier?
Och flödesdiagram som visa vilka scenarios verktyget ska utföra på en högre nivå. Vissa gillar user stories.

Men oavsett hur det presenteras så är det viktigaste tät och tydlig kommunikation! Utan det så är det garanterat att någon intressent blir besviken.

*PS, glöm inte att kraven måste vara testbara
Mvh en gammal testledare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

tycker det låter bra. En kombo av visuella skisser, informationsobjekt och flödesdiagram. Gärna med en liten text kring "målet med denna funktion är att med så få musklick som möjligt söka upp kund X:s engagemang"

Förstår inte sekretess delen? Är det hemliga skisser? Då får ni väl jobba på kundens interna verktyg? Är datan i applikationen så hemlig att du inte får se den? Då kommer kunden behöva ta fram representativ testdata som används under utveckling och test

// Lazze

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar. Detta är återigen varför jag älskar Sweclockers "Wisdom of the Crowd"-grej! <3

Det hela rör sig om ett (tycker jag) enkelt CRM-affärssystem i form av back-office (för att 2-3 personer skall kunna använda det som sin arbetsplats istället för att behöva göra massa saker i Trello - där det tillkommer mycket manuella uppgifter som kan automatiseras - som det ser ut just nu)

Det jag skall ta fram då med Adobe XD (då jag har den UX-programvaran) är deras flödesschema för när de lägger upp en ny kund som de "bearbetar" (så att kunden skriver på ett kontrakt via Oneflow e-signering, vars API:er jag antar kan anropas av CRM-affärssystemet) eller om de tar upp en befintlig kund för att kanske förnya ett kontrakt eller göra andra ändringar.

Detta betyder då att det finns ett logiskt A->B->C arbetsflöde (ett antal skärmar/fönster) med olika variabler som i princip bara ska behöva matas in en gång (sådant sparar tid än när de nu måste mata in samma personuppgifter exempelvis först i ett Trello-kort, sedan i kontrakt som skickas ut, samt när de skall fakturera i Fortnox).

På tal om det: hur öppna är Fortnoxs API:er? (om de ens är det)

Sekretessdelen är just för att hela deras arbetsflöde (hur de fixar å gör affärer med nya och befintliga kunder) är en del av deras affärshemligheter vilket gör det hela lite klurigt. Deras nuvarande arbetsflöde innehåller dock många manuella uppgifter som skulle kunna automatiseras/effektiviseras helt enkelt.

En "gotcha!" jag kom på är att man bör också välja en databastyp (MongoDB eller dylikt) som är okej med att två är inne samtidigt och bearbetar olika kunder eller till och med samma kund i vissa fall. Då krävs det att det kan fungera i realtid av flera användare/sessioner samtidigt utan att det buggar ut. Jag har för mig att i webbapplikationer brukar ReactJS vara en lösning för detta ändamål?

Det finns redan en upprättad databas som är "den heliga graalen" i deras affärshemligheter. Och då detta är klassiskt Excel-dokument så ska det inte bli några problem att göra om till en utvald databas (MongoDB eller vad som anses fungera bäst för att kunna ha flera användare samtidigt som anropar databasen utan att det buggar/kraschar).

Grovjobbet i programmeringen sedan är att göra ett arbetsflöde som automatiserar mycket genom att läsa från och/eller skriva till denna omvandlade databas samtidigt den samverkar med exempelvis Automatiserade SMS/E-post, Fortnox (om det ens går), samt Oneflow. Och allt detta är som sagt var ännu back-office endast.

Skrivet av Alling:

Det kan vara bra att veta att godtycklig betyder arbiträr. Du söker nog ordet godtagbar.

Jag har något språkligt problem med "godtycklig". Jag tänker "tycka är god/bra nog" när jag hör ordet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Volvo med kravspec så använde vi Systemweaver för kravspecar. Nu var många av kraven funktioner och inte utseende, men det verktyget tillät en hel del logik och relationer också.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu skummat igenom en "Crash course" i Adobe XD (välsigna YT!) och skapat följande flöde av Artboards/Canvas än så länge:

Det hela skall kunna göras mobilt vilket är varför jag valt en iPhone som canvas för UX-flödet.

En brist jag ser just nu i Adobe XD är att det verkar inte finnas något slags verktyg för att kommentera olika element som man sedan kanske kan slå av och på för att se? Just nu måste man kolla under "All Items" och nyttja finurliga namn för alla element för att förstå vilka programmeringsvariabler de syftar till.

EDIT: Något som kanske fungerar tillsvidare är plugin "Notes and Annotations" då den låter mig lägga text utanför en Canvas/Artboard utan att det försvinner.

T.ex. "EditField.AdminUsername" innebär då klassiskt textredigeringsfält i webbläsare och syftar då givetvis på fältet under "Användarnamn"-texten. Men om jag vill lägga en kommentar för "Logga in"-knappen för att berätta vart den skall leda då? Nu visar förvisso blåa strecket det under "Prototype"-läget.

En annan brist är att Prototype och bland "Triggers" så verkar det inte finnas något om att kunna skriva in text i fält som sedan tas med till nästa ruta? Finns det andra UX-skissprogram som möjliggör sådan interaktionsnivå för att prototypa webbapplikationers flöden?

Fråga: Vad skulle programmerare vilja få kompletterat med här för känna att de vet mer exakt hur de skall gå tillväga med kodningen gällande Variabler, Funktioner, anropningar av valda databaser och externa API:er? (t.ex. från Oneflow) Skulle ett textdokument som förklarar varje Artboards/Canvas olika Items/Elements och hur de interagerar med varandra i olika Artboards/Canvas vara lämpligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Haha du sätter rätt väl fingret på hur utveckling av IT-system sker inom många myndigheter! Har själv gått från privat nästan hela mitt yrkesliv till myndighet relativt nyligen och är fortfarande förvånad över hur krångligt man gör sitt arbete (då sitter jag inte som programmerare utan mer från ”beställarperspektiv”) med alla mellanparter som ska blandas in.

Sedan gällande kravspecifikation, som jag blivit skolad är ju krav något specifikt man i slutändan vill testa, medan design är hur man utformar ett system. Det känns som att när ni pratar krav här menar lite mer än en regelrätt kravspec (det brukar enligt min mening vara rätt dumt att på detaljnivå kravställa t.ex. hur ett gui ska se ut avseende färg, layout). Sedan har jag alltför många gånger varit med om att man tagit fram en kravspec som är mer än önskelista för allt som någon kan tänka sig än vad som man i slutändan vill testa systemet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga: Vad skulle programmerare vilja få kompletterat med här för känna att de vet mer exakt hur de skall gå tillväga med kodningen gällande Variabler, Funktioner, anropningar av valda databaser och externa API:er? (t.ex. från Oneflow) Skulle ett textdokument som förklarar varje Artboards/Canvas olika Items/Elements och hur de interagerar med varandra i olika Artboards/Canvas vara lämpligt?

Jag vet inte om programmerare vill få sådant specat; de vill veta vad målet är, inte detaljstyrning av hur de ska nå dit.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det vore nog synnerligen olämpligt, det är ju upp till programmeraren att välja bäst väg själv, men allt beror på vilken nivå det är frågan om. Ska du i grova penseldrag försöka förklara en vision som sedan ska omarbetas och förfinas av ett team för att det ska bli en produkt, eller ska du själv nu sitta och designa en applikation som ett offshore-team ska bygga åt dig på beställning?

Om du bara ska försöka förmedla ett grovhugget förslag eller vision, är det bra att jobba med Wireframes, saker som är medvetet grova i kanten så att det hela tiden är tydligt att det inte är en riktig design, utan något vi jobbar på och att saker kommer ändras.

Det första du gör är att du beskriver vad för problem som ska lösas med appen. Skapa en fiktiv persona, en "användare" och resonera kring hur appen löser den personens problem.

Skapa gärna wireframes etc i nåt verktyg som är lite mer branchstandard inom web, till exempel Figma.

Kolla av löpande och dagligen med stakeholders och utvecklare att ni är på rätt väg, markera och fundera vad som är absolut nödvändigt i en första release, och vad som kan komma senare.

Låt en framtida kund känna och klämma på wireframen och förbered frågor medan kunden går igenom arbetsflödet, locka och dra fram frågor, hur användaren känner sig, etc.

När ni verifierat att appen är möjlig att bygga rent tekniskt, att kunder verkar faktiskt bli hjälpta med sina problem etc, så börjar ni bygga appen. Mocka så mycket som möjligt och ta så mycket genvägar det går, ut med en prototyp på under en vecka och låt kunder börja använda appen så fort ni har en MVP, sen städar ni upp, och börjar bygga resten. Prata hela tiden med användare för korta feedback-loopar och var inte rädd för att misslyckas eller för att ta omtag, ju tidigare ni misslyckas, ju billigare blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den typen av saker hör normalt inte hemma i en kravspecifikation, utan i ett designdokument.

En kravspec beskriver normalt vad som skall göras, inte hur. Om ett krav är uppfyllt eller inte bör kunna avgöras (med test eller inspektion) utan tillgång till källkoden.
Hur saker skall göras beskrivs i designen.

Kravspec tas normalt fram i samarbete mellan kund och utförare och är en del av avtalet mellan kund och utförare.
Design tas normalt fram av utföraren, och är i princip ett internt arbetsdokument för dem.

Är det extremt viktigt att något görs på ett specifikt sätt så kan man naturligtvis inkludera det i en kravspec, men det leder till en sammanblandning av kravspecifikation och programdesign, vilket sällan är någon bra ide.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwi:

Sedan gällande kravspecifikation, som jag blivit skolad är ju krav något specifikt man i slutändan vill testa, medan design är hur man utformar ett system. Det känns som att när ni pratar krav här menar lite mer än en regelrätt kravspec (det brukar enligt min mening vara rätt dumt att på detaljnivå kravställa t.ex. hur ett gui ska se ut avseende färg, layout). Sedan har jag alltför många gånger varit med om att man tagit fram en kravspec som är mer än önskelista för allt som någon kan tänka sig än vad som man i slutändan vill testa systemet med.

Den databas som alla funktioner/API:er kommer att använda sig av (inkl. externa tjänster som bland annat Oneflow) innehåller ungefär 40 kolumner vilket betyder 40 datatyper/struct variabler som i sin tur skall interagera på olika vis (med hjälp av funktioner, API-anrop, läsa/skriva från/till databas).

Den bild jag visade bör ej ses som visuellt designkrav utan snarare bara göra det lättare. Men nu när jag läst andras svar så verkar Wireframing vara vad jag är ute efter att få fram "flödesskiss". Adobe XD och dylika verkar vara mer hur hela upplevelsen känns från ett mer visuellt perspektiv. I detta fall skall funktion gå före design även om "bra design underlättar användandet av funktionaliteten".

Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om programmerare vill få sådant specat; de vill veta vad målet är, inte detaljstyrning av hur de ska nå dit.

Även om det är detaljstyrt så är det snarare "detta är vad jag TROR då kommer innebära i form av variabler, funktioner, databaser" med mera. Sedan är de ju experterna som vet om det kanske behövs fler variabler, fler/färre funktioner, osv. Du får väl ändå vara glad att jag inte är bakom flötet när väl kommer till programmeringskritan jämfört med många andra så kallade "kravställare"!

Skrivet av Ernesto:

Det vore nog synnerligen olämpligt, det är ju upp till programmeraren att välja bäst väg själv, men allt beror på vilken nivå det är frågan om. Ska du i grova penseldrag försöka förklara en vision som sedan ska omarbetas och förfinas av ett team för att det ska bli en produkt, eller ska du själv nu sitta och designa en applikation som ett offshore-team ska bygga åt dig på beställning?

Om du bara ska försöka förmedla ett grovhugget förslag eller vision, är det bra att jobba med Wireframes, saker som är medvetet grova i kanten så att det hela tiden är tydligt att det inte är en riktig design, utan något vi jobbar på och att saker kommer ändras.

Det första du gör är att du beskriver vad för problem som ska lösas med appen. Skapa en fiktiv persona, en "användare" och resonera kring hur appen löser den personens problem.

Skapa gärna wireframes etc i nåt verktyg som är lite mer branchstandard inom web, till exempel Figma.

Kolla av löpande och dagligen med stakeholders och utvecklare att ni är på rätt väg, markera och fundera vad som är absolut nödvändigt i en första release, och vad som kan komma senare.

Låt en framtida kund känna och klämma på wireframen och förbered frågor medan kunden går igenom arbetsflödet, locka och dra fram frågor, hur användaren känner sig, etc.

När ni verifierat att appen är möjlig att bygga rent tekniskt, att kunder verkar faktiskt bli hjälpta med sina problem etc, så börjar ni bygga appen. Mocka så mycket som möjligt och ta så mycket genvägar det går, ut med en prototyp på under en vecka och låt kunder börja använda appen så fort ni har en MVP, sen städar ni upp, och börjar bygga resten. Prata hela tiden med användare för korta feedback-loopar och var inte rädd för att misslyckas eller för att ta omtag, ju tidigare ni misslyckas, ju billigare blir det.

Jag skall prova Figma. Går det att skapa wireframing där du inte bara kan klicka mellan "fönster"/canvas"/artboards"/"flöden" utan också mata in något eller kryssa i något vilket i sin tur påverkar vad som visas/sker i nästa steg i flödet? Alltså en viss "intelligent interaktion". Eller får man göra så text animeras fram "som om" de gjorde något mer interaktivt i föregående flöde?

Skrivet av Erik_T:

Den typen av saker hör normalt inte hemma i en kravspecifikation, utan i ett designdokument.

En kravspec beskriver normalt vad som skall göras, inte hur. Om ett krav är uppfyllt eller inte bör kunna avgöras (med test eller inspektion) utan tillgång till källkoden.
Hur saker skall göras beskrivs i designen.

Kravspec tas normalt fram i samarbete mellan kund och utförare och är en del av avtalet mellan kund och utförare.
Design tas normalt fram av utföraren, och är i princip ett internt arbetsdokument för dem.

Är det extremt viktigt att något görs på ett specifikt sätt så kan man naturligtvis inkludera det i en kravspec, men det leder till en sammanblandning av kravspecifikation och programdesign, vilket sällan är någon bra ide.

Härifrån i detta videoklipp så visas vad som tycks vara "Design Document" i kodningssammanhang:

Då berättar snubben att "Design Document" skall kunna läsas av flera människor, inklusive de som inte är lika kunniga. Jag agerar i princip som en "översättare/brygga" mellan den som har den visuella helhetsvisionen över vad de vill ha för att sedan kunna förmedla detta på ett mer tekniskt sätt samtidigt som jag INTE är lika tekniskt kunnig som de som faktiskt skall sätta ihop det i slutändan. Och då får de berätta för mig vad som är tekniskt (o)möjligt och inte så får jag sedan föra vidare det till personen med "slutvisionen". Kompromisser görs och sedan går det framåt.

Antalet personer inblandade i detta är 3 personer exklusive faktiska programmerare. Detta är varför jag vill veta hur jag kan presentera det för programmerare så de lättare och snabbare kan få ett hum om vad som är tekniskt (o)möjligt. Sedan innebär det inte att det blir perfekt första gången (testkörningar, buggfixar, osv) trots all möjlig detaljstyrning.

Beträffande "hur" så är det snarare "förslag" från mitt håll då experterna vet bättre än mig om antalet nödvändiga datatyper, variabler, databaser, funktioner, API:er, osv. Kanske färre behövs, kanske fler behövs. Kodarna vet bättre än mig. Samtidigt vill jag påstå att jag kan troligen kravställa bättre och konkretare än diverse myndigheter *humblebrag*.

Utifrån antalet kolumner ur den enda databas som används som är "den största affärshemligheten" så har jag ett hum om hur många variabler det rör sig om exklusive "Påminnelsefunktioner" som ökar QoWL (Quality of Work Life).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att utifrån UIt definiera databasen tycker jag känns som ett felsteg, viktigt att däremellan ha ett steg där en tänker till och normaliserar olika delar för att hitta eventuella gemensamma nämnare olika funktioner emellan. Detta så du i slutändan inte sitter där med fint UI och en soppa bakom, som håller tillbaka systemet från vidareutveckling.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Databasen är ju helt irrelevant när det kommer till designen av appen, hur data är lagrat och vad det kallas där har ju ingen påverkan hur koden i applikationen skrivs, eller hur funktionerna utformas.

"Database first design" slutade man ju med på 90-talet.

All form av IO abstraheras via nåt form av Repository i olika former av aggregationer och domänspråket harmoniseras och riktas in så det överensstämmer med det vardagliga språket man använder inom branchen. - Är det flera datakällor som ska aggregeras kan det vara vettigt att kolla på olika former av Eventsourcing så man inte bygger fast sig i multipla beroenden som leder till instabilitet.

Att specificera på detaljnivå kan man använda när man har många juniorer som ska tränas upp, eller om man ska få grejer byggda på beställning via outsourcing, men inte ens då är det speciellt lämpligt. Lika bra att skriva koden själv, det tar ju lika lång tid som att specificera den. Kod är ju inte värt någonting, utan erfarenheten som byggdes upp medans man skapade koden är det som är värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Beträffande "hur" så är det snarare "förslag" från mitt håll då experterna vet bättre än mig om antalet nödvändiga datatyper, variabler, databaser, funktioner, API:er, osv. Kanske färre behövs, kanske fler behövs. Kodarna vet bättre än mig. Samtidigt vill jag påstå att jag kan troligen kravställa bättre och konkretare än diverse myndigheter *humblebrag*.

Är det bara förslag så hör det inte alls hemma i en kravspecifikation.
En kravspecifikation innehåller alltså krav på det som skall byggas, inte förslag på hur det kan göras.

Om kodarna faktiskt är experter så kan de göra en bättre design än du, och då har du bara slösat bort din tid.
Om de däremot bara skulle vara korkade, okunniga, kodapor, så behövs det ändå någon expert på området som gör designen - och enligt egen utsago så är du inte en sådan expert.

Permalänk
Avstängd

Från en annan tråd har jag nu tagit den faktiska "Kravspecifikationen" som BOLAG försett WEBBYRÅ vilket är en del av bakgrunden bakom denna tråd - varför jag skapat den. Det är en del av en Offert. OBS: Jag vet INTE om kravspecifikationen nedan togs fram av BOLAG innan eller i samverkan med WEBBYRÅ och att det då kanske var sistnämnda som skrev ned Kravspecifikation nedan här:

Kravspecifikation i Offert[Det jag skriver inom dessa är mina egna kommentarer]:
- Frikoppla och förbättra BOLAGs kontaktformulär från nuvarande Wordpress-webbplats
- Koppla ihop leadgenereringen med deras nuvarande CRM-system (Trello) via dess öppna API med målet att alla leads landar i Trello direkt för vidare bearbetning och kvalificering
- Bygga bort redundans och spetsa till leadkonverteringen
- Förbättra och förfina UX-förfarandet av kontaktformulären på webben
- Fräscha upp och förtydliga deras befintliga webbplats
- Implementera Google Firebase för att bygga bort BOLAGs dependencies av G-suite (bilder & offerter)
- Implementera ett automatiskt skapande av offert för att dra ned manuella steg i nuvarande process
- Möjlighet att skapa offertrar direkt från BOLAGs system till en fristående signerspartner [idag används Oneflow]
- Se över befintliga CRM-system och bokföringssystem [idag används Fortnox] på marknaden för ett eventuellt byte i steg 2 (mini-förstudie)
- Se över signersspartner av offerter och avtal för integration. Implementationen och integreringen sker i steg 2.
- Implementera en kvalitativ e-posttjänst (förslagsvis Office 365 eller liknande lösning) [idag används diverse Googlekonton via Thunderbird med BOLAGs domänamn som ändelse tack vare webbhostingleverantören one.com]

Min fråga då är simpel: Hur tydlig eller otydlig är denna kravspecifikation ställd gentemot WEBBYRÅ från BOLAG?

Skrivet av Erik_T:

Är det bara förslag så hör det inte alls hemma i en kravspecifikation.
En kravspecifikation innehåller alltså krav på det som skall byggas, inte förslag på hur det kan göras.

Om kodarna faktiskt är experter så kan de göra en bättre design än du, och då har du bara slösat bort din tid.
Om de däremot bara skulle vara korkade, okunniga, kodapor, så behövs det ändå någon expert på området som gör designen - och enligt egen utsago så är du inte en sådan expert.

Jag vill ta fram kravspecifikationer (=ska med), inte förslag (=vore kul om det kom med). Min nuvarande uppfattning är att det handlar om att eliminera så många "gissningslekar" som möjligt för att minimera mängden extraarbete vilket för oss till en viktig rosa elefant i det digitala rummet: Det finns en uppenbar ekonomisk intressekonflikt mellan uppdragsgivaren ("kunden") och uppdragsutföraren (programmerare).

Kunden vill mjölka så få arbetstimmar som möjligt och få det överenskomna enligt kravspecifikationen. Programmerare vill mjölka så många arbetstimmar som möjligt samtidigt som det inte skall framstå som så. Det hela är fullt förståeligt ur bådas ekonomiska perspektiv och egenintressen. Jag vill hitta den gyllene medelvägen här för jag orkar inte med massa trams, drama, och sociala maktekonomiska spel här i arbetslivet vilket dock är en oundviklig del.

T.ex. för ett par veckor sen skicka BOLAG en offert till en potentiell samarbetspartner inom ett mångmiljonprojekt som då svara med att, "Ert pris är 3 gånger högre än vad andras offerts är". Antingen stämmer detta eller så försöker den potentiella samarbetspartnern att pruta priset och det hela är förståeligt: ALLA VILL TJÄNA PENGAR TILL MINSTA MÖJLIGA KOSTNADER.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Från en annan tråd har jag nu tagit den faktiska "Kravspecifikationen" som BOLAG försett WEBBYRÅ vilket är en del av bakgrunden bakom denna tråd - varför jag skapat den. Det är en del av en Offert. OBS: Jag vet INTE om kravspecifikationen nedan togs fram av BOLAG innan eller i samverkan med WEBBYRÅ och att det då kanske var sistnämnda som skrev ned Kravspecifikation nedan här:

Kravspecifikation i Offert[Det jag skriver inom dessa är mina egna kommentarer]:
- Frikoppla och förbättra BOLAGs kontaktformulär från nuvarande Wordpress-webbplats
- Koppla ihop leadgenereringen med deras nuvarande CRM-system (Trello) via dess öppna API med målet att alla leads landar i Trello direkt för vidare bearbetning och kvalificering
- Bygga bort redundans och spetsa till leadkonverteringen
- Förbättra och förfina UX-förfarandet av kontaktformulären på webben
- Fräscha upp och förtydliga deras befintliga webbplats
- Implementera Google Firebase för att bygga bort BOLAGs dependencies av G-suite (bilder & offerter)
- Implementera ett automatiskt skapande av offert för att dra ned manuella steg i nuvarande process
- Möjlighet att skapa offertrar direkt från BOLAGs system till en fristående signerspartner [idag används Oneflow]
- Se över befintliga CRM-system och bokföringssystem [idag används Fortnox] på marknaden för ett eventuellt byte i steg 2 (mini-förstudie)
- Se över signersspartner av offerter och avtal för integration. Implementationen och integreringen sker i steg 2.
- Implementera en kvalitativ e-posttjänst (förslagsvis Office 365 eller liknande lösning) [idag används diverse Googlekonton via Thunderbird med BOLAGs domänamn som ändelse tack vare webbhostingleverantören one.com]

Min fråga då är simpel: Hur tydlig eller otydlig är denna kravspecifikation ställd gentemot WEBBYRÅ från BOLAG?

Alldeles för vag och otydlig.
Hur avgör du om lösningen uppfyller kravspecifkationen eller inte?
För varje krav, ställ upp kriterier för att avgöra om kravet är uppfyllt eller inte. Helst objektiva kriterier om det går. Då kanske du kan undvika sådana super-luddiga formuleringar som "Se över" eller "Förbättra"
Om du inte kan specificera tydligare vad som krävs för att kravspecifikationen skall vara uppfylld, då är det stor risk för tjafs i något skede av projektet när beställare och utförare är oense om det som levererats duger eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Alldeles för vag och otydlig.
Hur avgör du om lösningen uppfyller kravspecifkationen eller inte?
För varje krav, ställ upp kriterier för att avgöra om kravet är uppfyllt eller inte. Helst objektiva kriterier om det går. Då kanske du kan undvika sådana super-luddiga formuleringar som "Se över" eller "Förbättra"
Om du inte kan specificera tydligare vad som krävs för att kravspecifikationen skall vara uppfylld, då är det stor risk för tjafs i något skede av projektet när beställare och utförare är oense om det som levererats duger eller inte.

Just jag var ej med under denna framtagning av Kravspecifikation då det var under 2020 när jag inte konsulterade åt bolaget. Började tidigast med det slutet på 2021.

Och jag håller 100% med: det saknas operationella definitioner i kravspecifikationen som på så vis kan svara på avtalsfrågan (som också saknas) "Definitionen av färdig levererad IT-produkt".

Min fråga då som återkommer till kärnan av tråden: Vad för slags kriterier kan man ställa upp då UTAN att bli för alldeles detaljstyrd vilket jag uppenbarligen är? (självfallet är detta olika beroende på projekt och vad som i helhet kravställs, men ungefär/exempel?)

Tack för din input förresten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Just jag var ej med under denna framtagning av Kravspecifikation då det var under 2020 när jag inte konsulterade åt bolaget. Började tidigast med det slutet på 2021.

Och jag håller 100% med: det saknas operationella definitioner i kravspecifikationen som på så vis kan svara på avtalsfrågan (som också saknas) "Definitionen av färdig levererad IT-produkt".

Min fråga då som återkommer till kärnan av tråden: Vad för slags kriterier kan man ställa upp då UTAN att bli för alldeles detaljstyrd vilket jag uppenbarligen är? (självfallet är detta olika beroende på projekt och vad som i helhet kravställs, men ungefär/exempel?)

Tack för din input förresten!

Själva nyckeln är väl: Detaljer om vad som skall finnas/gå att göra, inte hur detta ska konstrueras.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Själva nyckeln är väl: Detaljer om vad som skall finnas/gå att göra, inte hur detta ska konstrueras.

Jag förstår. Jadu, snacka om två olika världar:

WEBBYRÅ vill endast göra det som ligger inom kravspecifikationen vilket är helt förståeligt.

BOLAGSchef säger känslomässigt nu att:

Citat:

Tycker som minst de ska genomföra dokumentet i sin helhet utan att ta bort vissa delar. och att vi löpande forma detta som de var sagt från början. våran tids förlust och strul får de ta rejäl höjd för.

går inte skicka fram tillbaka vi måste ha en möte där vi utifrån infon fastställer tillsammans vad som ska göras öppen konversation där vi går igenom varje punkt och är överns i sin helhet.

detta är bara ett första utkast och saker kan komma upp medans de bygger.

Jag vet inte dock hur man skall förklara för en BOLAGschef om begränsningar sett till vad WEBBYRÅ faktiskt kommer att göra utifrån vad de ska göra (utifrån Kravspecifikation) samt utifrån vad de faktiskt har för kompetens att kunna göra. Tydligen har det blivit 2 månaders fördröjning nu bara med att komma till ett videomöte om att gå igenom om vad som ska göras och inte göras.

Dessvärre tror jag att BOLAGschef förväntar sig att de skall göra allt som sägs tills "BOLAGET är nöjd" vilket knappast lär hända. Jag söker på "juridik tvister med webbyrå" för att se om liknande fall har inträffat och möjliga domstolsutfall för dessa tvister.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi jobbar tight med en UX i agila team. Givetvis är det enklare att implementera något som man visuellt ser framför sig, då är det enklare att bryta ner komponenter.

Men i början krävs det workshops för att diskutera användarbehovet och vad som är möjligt (backend, frontend) så att inte UX spårar och gör något jätte komplicerat i förväg. Så vår UX har regelbundna möten med utvecklarna och PO för att bolla idéer och om vissa idéer är möjliga utan att backend behöver bygga om halva systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vi jobbar tight med en UX i agila team. Givetvis är det enklare att implementera något som man visuellt ser framför sig, då är det enklare att bryta ner komponenter.

Men i början krävs det workshops för att diskutera användarbehovet och vad som är möjligt (backend, frontend) så att inte UX spårar och gör något jätte komplicerat i förväg. Så vår UX har regelbundna möten med utvecklarna och PO för att bolla idéer och om vissa idéer är möjliga utan att backend behöver bygga om halva systemet.

Så jobbar vi också! Väldigt bra att tidigt ha en kommunikation mellan UX och utvecklare för vad som är gångbart.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Jadu, snacka om två olika världar:

WEBBYRÅ vill endast göra det som ligger inom kravspecifikationen vilket är helt förståeligt.

BOLAGSchef säger känslomässigt nu att:
Jag vet inte dock hur man skall förklara för en BOLAGschef om begränsningar sett till vad WEBBYRÅ faktiskt kommer att göra utifrån vad de ska göra (utifrån Kravspecifikation) samt utifrån vad de faktiskt har för kompetens att kunna göra. Tydligen har det blivit 2 månaders fördröjning nu bara med att komma till ett videomöte om att gå igenom om vad som ska göras och inte göras.

Dessvärre tror jag att BOLAGschef förväntar sig att de skall göra allt som sägs tills "BOLAGET är nöjd" vilket knappast lär hända. Jag söker på "juridik tvister med webbyrå" för att se om liknande fall har inträffat och möjliga domstolsutfall för dessa tvister.

Såhär i efterhand, när konflikten redan är ett faktum, är det förstås extra svårt.
Det blir väl dock i det läget till stor del en helt annan frågeställning, som mer handlar om avtal och pengar än hur man ska kommunicera sina önskemål och i slutänden krav.

Kan ju föreställa mig att $webbyrå absolut är villiga att bygga allt vad $bolagschef vill, bara de kan ta betalt för det som inte framgick från början (om så är fallet?).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Skrivet av sebbeharry:

Så jobbar vi också! Väldigt bra att tidigt ha en kommunikation mellan UX och utvecklare för vad som är gångbart.

På tal om Agile så nämns just det i offert från "Avsändare WEBBYRÅ" (så jag antar att WEBBYRÅ skrev hela offerten, inklusive den superluddiga kravspecifikationen vilket borde klassas som något slags avtalsbrott) under "Förslag på arbetsätt":

Citat:

Förslag på arbetssätt
Vi [WEBBYRÅ] föreslår ett Agilt arbetssätt med Scrum som utgångspunkt eftersom slutprodukten kommer omdefinieras marginellt efter projektetsgång.

Fördelarna med att utveckla systemet Agilt är många; en av grundtankarna i ett Agilt projekt är att arbetsgången sker inkrementellt (stegvis ökande) och iterativt och innebär att delleveranser av produkten sker kontinuerligt under hela projektets gång. Delleveransernaut värderas och förbättras samtidigt som de tas fram för att matcha behovet på bästa möjliga vis. Vi jobbar lösningsorienterat, flexibelt och vi kommer att kunna utnyttja förändringar till vår fördel.

Lösningsbaserad och användarvänlig systemutveckling eftersträvas och de nås genom täta, korta möten mellan teamet och beställaren. Med kortare och mer fokuserade möten kan man utveckla snabbare, dra ned projektledningstiden och hitta gemensamma lösningar på problem som annars skulle ta lång tid att lösa. Det är människor och tydlig kommunikation som löser problem snarare än programvara och formella dokument.

Fokus är alltid att leverera nytta och detta ser man till att göra genom att:
Specificera, Designa, Utveckla och Släppa delleveranserna i stadig takt och se till att helheten hålls ihop, då minimerar man även riskerna att projektet hamnar i ett “ofärdigt” läge och inte kan leverera någon nytta.

Några av de vanligaste misstagen vid utvecklingen av en digital produkt är scoopet blir för stort och projektet aldrig levereras, eller levereras fel. Fokus ska alltid ligga på att komma ut på marknaden så tidigt som möjligt då man aldrig kan förutse slutanvändarnas mottagande. Det är nästan alltid bättre att komma ut med en mindre men lyckad produkt för tidig feedback, om inte själva kärnan i produkten tas emot väl kommer inte övrig funktionalitet spela någon roll. Ska man misslyckas, gör det i så fall så tidigt som möjligt.

Låter detta som "typisk branschpraxis" för kodningsbaserade projekt inom IT-världen eller är detta dylikt "superluddigt" som Kravspecifikation nämnt sedan tidigare i tråden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kravspecifikation? På nuvarande uppdrag kör vi mest med tankeläsning.

Visa signatur

Citera för svar