Permalänk

EPA ljud

Hej jag undrar lite om någon har tipps på ljudsystem att sätta i en EPA vill kunna spela så högt som möjligt för pengarna bra bass också men vill inte att de ska ta över snälla lämna vilka tips som helst allting hjälper. Tar gärna tips på slutsteg

Permalänk
Vila i frid

I det ämnet finns det lika många varianter på som det finns hörande människor på jorden.

Först av allt, sätt ett tak på mängden pengar som skall spenderas.

Imponans-faktorn finns enbart inom kretsen för EPA/A-traktor ägarna. Räkna med att bli jagad eller få besök av vuxna som försöker sova om nätterna.

Lämplig start kan du hitta @ https://www.brl.se/sv/ljud-till-a-traktor

<edit>Betänk att bängen numera skänker bort böteslappar på tusen spänn till höger och vänster för minsta lilla oljud.</edit>

Permalänk
Avstängd

Köp ett par bra hörlurar istället så slipper övriga människor störas av bullret

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik malm:

Hej jag undrar lite om någon har tipps på ljudsystem att sätta i en EPA vill kunna spela så högt som möjligt för pengarna bra bass också men vill inte att de ska ta över snälla lämna vilka tips som helst allting hjälper. Tar gärna tips på slutsteg

Du satsar hårt på att få tinnitus

Permalänk
Medlem

I all välmening så vill jag säga att det säkert finns bättre forum för din frågeställning än Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik malm:

Eftersom du inte får ha lastutrymme mer än en viss storlek så kan du bygga en baslåda av resten för att koka dina inälvor med!

För slutsteg är det bara att gå på biltema.

Permalänk
Medlem

Dumt mål att försöka spela så högt som möjligt. Du kommer bara ångra det i framtiden. Satsa istället på bra basrespons vilket innebär att du lägger betydligt mycket mer tid (och pengar) på att bygga en bra baslåda samt vibrations och ljuddämpa EPAns chassi. Men som tidigare sagt så finns det säkert bättre ställen att fråga än på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Imponans-faktorn finns enbart inom kretsen för EPA/A-traktor ägarna. Räkna med att bli jagad eller få besök av vuxna som försöker sova om nätterna.

Så är det... Tänkte försöka sova ut natten som var och la mig tidigt. Då bestämde sig säkert 8st Volvo/EPA-nötter ha fest ute på gatan till kl. 02.00. Körde iväg och kom tillbaka hela tiden och spelade hög musik. Mitt i ett villaområde med många gamla och barnfamiljer. Var finns respekten för andra människor?

Hade också en ordentlig ljudanläggning (troligtvis bättre) när jag var i deras ålder. Men då fanns det ju inte på kartan, att man skulle störa andra människor på nätterna.

Ser framför mig att det kommer bildas medborgargarden och bilar som kommer få plötsliga elfel.... om inte respekten kommer tillbaka i samhället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det är roligare om det låter bra än bara mycket men kom ihåg att svetsa fast takluckan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Flera här skulle kunna bygga "biljud" som spelar högre med mer bas än 99% av det som finns "där ute". Kunnandet finns. På så sätt är det rätt grupp. Men det där med att spela maximalt högt med för mycket bas leder oftast att .. man lessnar, eller blir intresserad av ljud på riktigt och då går biljud bort.
Så kort. Du får nog inte mycket mer än rådet var rädd om din hörsel i stället. Halvt döv vid 30 är ingen höjdare vilket kan bli följden av "biljuds hobbyn".

Här har du ett forum som är mer lämpat..
https://www.bilstereoforum.se/