Problem med trådlöst nätverk som tappar internet

Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst nätverk som tappar internet

Hej!

Jag har fått problem med mitt wifi hemma. Från en dag till en annan, utan att jag har "pillat", så har det blivit instabilt. Wifi-nätverket fortsätter fungera, men internet kan inte nås. Detta sker kanske 2-4 gånger per dag. Duktigt irriterande.

Det enda som fungerar för att lösa problemet är att dra ut alla sladdar till systemet. Sedan fungerar internet i några timmar.

Systemet: Vi har ett bredbandsmodem, från den går en kabel till en router som sedan är kopplat till massa olika uttag i huset. I ett av uttagen, i ett annat rum, har jag sedan kopplat in wifi-routern (Dlink DIR-859).

Detta har jag testat:

• Bara starta om wifi-modem

• Flush dns

• Uppdaterat firmware

• Förnyat ip-adress

• Resettat wifi-routern till fabriksinställningar

Anledningen till att jag tror felet ligger på wifi-routern är att internet fungerar på alla enheter som är kopplade via kabel när wifi-internet slutar fungera. Och lampan för internet fortsätter lysa på modemet, så jag vet inte riktigt vad jag ska felsöka.

Vad tror ni? Köpa ny wifi-router? Eller finns det något jag kan testa?

Mvh,
Fredric

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Hej!

Jag har fått problem med mitt wifi hemma. Från en dag till en annan, utan att jag har "pillat", så har det blivit instabilt. Wifi-nätverket fortsätter fungera, men internet kan inte nås. Detta sker kanske 2-4 gånger per dag. Duktigt irriterande.

Det enda som fungerar för att lösa problemet är att dra ut alla sladdar till systemet. Sedan fungerar internet i några timmar.

Systemet: Vi har ett bredbandsmodem, från den går en kabel till en router som sedan är kopplat till massa olika uttag i huset. I ett av uttagen, i ett annat rum, har jag sedan kopplat in wifi-routern (Dlink DIR-859).

Detta har jag testat:

• Flush dns

• Uppdaterat firmware

• Förnyat ip-adress

Anledningen till att jag tror felet ligger på wifi-routern är att internet fungerar på alla enheter som är kopplade via kabel när wifi-internet slutar fungera. Och lampan för internet fortsätter lysa på modemet, så jag vet inte riktigt vad jag ska felsöka.

Mvh,
Fredric

Har du två olika nätverk eller kör du Dlink DIR-859 som accesspunkt?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte ha 2 routrar inkopplade, för det skapar problem, det du kallar wifiroutern måste konfas så den blir en accesspunkt eller så ska den kopplas bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyjones:

Har du två olika nätverk eller kör du Dlink DIR-859 som accesspunkt?

Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte ha 2 routrar inkopplade, för det skapar problem, det du kallar wifiroutern måste konfas så den blir en accesspunkt eller så ska den kopplas bort.

Ahh tack detta har jag inte tänkt på, ska kolla om jag hittar någon guide för hur man gör det!

<3
<3

Typ så här? https://www.bitdefender.com/consumer/support/answer/3605/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Ahh tack detta har jag inte tänkt på, ska kolla om jag hittar någon guide för hur man gör det!

<3
<3

Det där gör inte om den till AP utan stänger bara av dhcpservern, man bör även undvika NAT och se till att det inte blir nån adresskollision med admininterfacet för många konsumentprodukter har samma förvalda adress till det.
Det enklaste är om routern har ett färdigt AP läge annars får man om möjligt konfa lite själv men man måste ta hänsyn till adresseringen i hela lanet så att det inte blir dubbel-NAT och kollisioner pga statiska adresser på interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@vexxan: Det ser inte ut som att där är något automagiskt AP-läge man kan välja (om inget ändrats i senare firmwares).
Det jag hittade var en guide över hur man ställer in detta manuellt.

Som sagt så är det äldre instruktioner så jag vet inte hur pass mycket de kan hjälpa dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av vexxan:

<3
<3

Har kollat igenom manualen för Dlink DIR-859. Tror inte den har stöd för AP-läge. Men det du kan göra är att öppna en port emot internet i "första" routern. Du får förvisso två olika nät. Men på så vis kan du lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@vexxan: Det ser inte ut som att där är något automagiskt AP-läge man kan välja (om inget ändrats i senare firmwares).

Som sagt så är det äldre instruktioner så jag vet inte hur pass mycket de kan hjälpa dig

Skrivet av davyjones:

Har kollat igenom manualen för Dlink DIR-859. Tror inte den har stöd för AP-läge. Men det du kan göra är att öppna en port emot internet i "första" routern. Du får förvisso två olika nät. Men på så vis kan du lösa problemet.

Tack vad shyssta ni är som tar er tid - jag ska testa lite och se om jag kan lösa det med era tips. Annars kanske jag kopplar bort routern som inte är dlink och köper en ubiquiti eller liknande - tror fasen jag har en i garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Detta har jag testat:

• Flush dns

• Uppdaterat firmware

• Förnyat ip-adress

Mvh,
Fredric

Haft exakt samma problem, det var routern som blev överhettad. Detta är ganska vanligt i konsument routrar, speciellt när signal styrkan blir lite lägre även om de inte blir överhettade. testade lite olika tills jag snubblade över unify AP's. sedan dess är problemet borta oavsett signal styrka. har du bra styrka händer det väldigt sällan om den inte överhettas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Haft exakt samma problem, det var routern som blev överhettad. Detta är ganska vanligt i konsument routrar, speciellt när signal styrkan blir lite lägre även om de inte blir överhettade. testade lite olika tills jag snubblade över unify AP's. sedan dess är problemet borta oavsett signal styrka. har du bra styrka händer det väldigt sällan om den inte överhettas.

Hade samma problem.
När jag flytta till hus och fler wifikopplingar kom så snea min router helt (tappa internetkoppling mfl), konsumentrouter i plastformat. Såg då i efterhand att CPUn i routern throttla vid många anslutningar.
Bytte till edgerouter och AP från ubiquiti, löste alla mina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där gör inte om den till AP utan stänger bara av dhcpservern, man bör även undvika NAT och se till att det inte blir nån adresskollision med admininterfacet för många konsumentprodukter har samma förvalda adress till det.
Det enklaste är om routern har ett färdigt AP läge annars får man om möjligt konfa lite själv men man måste ta hänsyn till adresseringen i hela lanet så att det inte blir dubbel-NAT och kollisioner pga statiska adresser på interface.

Skrivet av NordhNet:

Skrivet av davyjones:

Skrivet av vexxan:

Tack vad shyssta ni är som tar er tid - jag ska testa lite och se om jag kan lösa det med era tips. Annars kanske jag kopplar bort routern som inte är dlink och köper en ubiquiti eller liknande - tror fasen jag har en i garaget.

Om routern inte har något eget AP-läge så ska det fungera att stänga av DHCP (som du redan har hittat hur man gör) och att istället för att ansluta "wifi-routern" till internet via dens WAN-port så ansluter du den via valfri LAN-port.
Du behöver förmodligen även ge den en statisk ip.

https://www.cnet.com/home/internet/how-to-turn-an-old-wi-fi-r...

Det finns routrar som vägrar routa mellan lan-wifi, men dom är rätt ovanliga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Hade samma problem.
När jag flytta till hus och fler wifikopplingar kom så snea min router helt (tappa internetkoppling mfl), konsumentrouter i plastformat. Såg då i efterhand att CPUn i routern throttla vid många anslutningar.
Bytte till edgerouter och AP från ubiquiti, löste alla mina problem.

Låter ju PRECIS som jag. De funkade bra i min lilla lägenhet men när man flyttade till hus blev det illa och värst var det vid sämre signal. Mina unify ap's vägrar droppa internet även om signalen nästan är obefintlig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Testa damsuga den, kanske någon krets som blir för varm. Har hänt mig och löst sig efter rengöring.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dammsug inte! Använd tryckluft/borste.