Tid för återkoppling från kundtjänst

Permalänk

Tid för återkoppling från kundtjänst

Hej

Hur länge tar det oftast för att få återkoppling från kundtjänst normalt?

Lade ett ärende för 7 timmar sen hos CDON och har inte fått svar än

Har för mig att normalt sett så går det snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Allt från samma dag till några dagar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

CDON kan väl ta allt från 1-7 dagar på sig, deras kundtjänst är tyvärr inget vidare. Det kan också vara så att dom skickar den vidare om det är så att du köpt av någon annan handlare via CDON.com. Men 24h skulle jag anse vara rätt normalt för vilken kundtjänst som helst, få företag svara inom 7h.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

30 min till 4 arbetsdagar är väl inte ett helt orimligt fönster.

Vill du ha snabbt svar får du ringa eller chatta, om det är en möjlighet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

cdon är slöa. jag fick vänta flera dagar sist jag behövde ta kontakt med dom för några år sedan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@lasseedsvik CDON är en marknadsplats och har väl ingen egen kundtjänst förutom om det gäller för själva hemsidan. Varje säljare har sin egen kundtjänst så att säga. I alla fall om det gäller leverans, retur eller reklamation.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

https://help.cdon.com/hc/sv

Alla säljare på CDON har en svarstid på max 2 arbetsdagar. Det kan såklart hända att det tar längre tid ibland, men om du inte skulle få svar inom denna tid skickar vi ut ett mail där vi frågar "Behöver du hjälp?". Om du besvarar detta mail tar vi genast över ärendet och hjälper dig i hanteringen mot säljaren. Hos oss ska du känna dig trygg.

Dold text
Permalänk
Medlem

Allt från någon timme till flera veckor, från dom olika kundtjänster som jag varit i kontakt med.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Tack för svar! Jo jag förstår era pointers...

Generellt sätt kan jag tycka att det tar på tok för länge. Vet inte hur det fungerar generellt men i min värld så finns det en supportavdelning som hanterar alla issues.

Där det är tillgängligt så använder jag chat oftast...... och då får man oftast svar inom minuter. Men med mail är det dagar...... jobbar de inte på samma avdelning? Om man jobbar 8 timmar om dagen, och ett svar tar max 15 minuter att svara. Borde man inte få svar nästan direkt?

Eller så är det jag som blivit gubb-gnällig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Där det är tillgängligt så använder jag chat oftast...... och då får man oftast svar inom minuter. Men med mail är det dagar...... jobbar de inte på samma avdelning? Om man jobbar 8 timmar om dagen, och ett svar tar max 15 minuter att svara. Borde man inte få svar nästan direkt?

Men det beror ju helt på hur många ärenden som kommer in kontra antal personer som svarar på ärendena. När jag jobbade på kundservice för ett större företag så har jag för mig att den personen som låg i topp tog 80-90 ärenden per dag. Men då var det oftast enklare frågor som "Har min order skickats?" "Jag vill avboka min order" etc. Men vi låg alltid ett antal hundra ärenden back då inkommande ärenden alltid var större än vad vi kunde svara på under en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

CDON kan väl ta allt från 1-7 dagar på sig, deras kundtjänst är tyvärr inget vidare. Det kan också vara så att dom skickar den vidare om det är så att du köpt av någon annan handlare via CDON.com. Men 24h skulle jag anse vara rätt normalt för vilken kundtjänst som helst, få företag svara inom 7h.

Jag jobbar på kundtjänst på ett företag som säljer fordons- och verkstads tillbehör och jag tycker att jag har varit dålig om jag tar mer än 30min på mig att svara. 24h, det är ju en evighet

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Ja, jag skulle lite säga det tyvärr. Jag tycker iallafall det är orimligt att vilja få svar inom 1 timme om man mailar de stora företagen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseedsvik:

Många är nog som dig och det är nog inte obefogat. Men! Utan att ha insikt, ett bolag som CDON hanterar nog mellan 800-1200 order/dag om inte mer. Lägg på en promille problem och vips, du har en generös backlog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Många är nog som dig och det är nog inte obefogat. Men! Utan att ha insikt, ett bolag som CDON hanterar nog mellan 800-1200 order/dag om inte mer. Lägg på en promille problem och vips, du har en generös backlog.

1 promille på 1200 = 1,2 fel om dagen

Eller misstolkade jag dig

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag jobbar på kundtjänst på ett företag som säljer fordons- och verkstads tillbehör och jag tycker att jag har varit dålig om jag tar mer än 30min på mig att svara. 24h, det är ju en evighet

Spännande historia, berätta mer. Hur många ärenden får du in? Något säger mig att CDON får fler ärenden in än vad man hinner hantera per dag, därav svarstiderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack för svar! Jo jag förstår era pointers...

Generellt sätt kan jag tycka att det tar på tok för länge. Vet inte hur det fungerar generellt men i min värld så finns det en supportavdelning som hanterar alla issues.

Kontaktvägar får ses ha olika prio, telefon och chatt har högst, därefter mail. Så behöver du svar snabbt då ringer eller chattar du.
E-post kan ta dagar, när jag jobbade på Telia för en herrans massa år sen kunde det ibland vara en veckas backlogg.

Säg att det rings/chattas mycket unnder en period, då blir det lite "all hands on deck" som får hantera köerna där och då kommer mailen att hamna efter.

Så har man någonsin bråttom med att få svar, maila ALDRIG skulle jag säga och så jag själv närmar mig all kontakt Att förvänta sig mailsvar inom 7 timmar är helt galet till och med där jag jobbar nu och där vi generellt sett har det lugnare. Dels så är det människor på kontoret endast mellan 7-16, men ja, nu är det också extra mycket så nu ligger vi några dagar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Spännande historia, berätta mer. Hur många ärenden får du in? Något säger mig att CDON får fler ärenden in än vad man hinner hantera per dag, därav svarstiderna

Nog för att jag förstår din ironi men jag kan svara ändå. Jag hade 59 ärenden igår, via mail då, sen 12 på telefonen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MellanMjoelk:

Ja det låter inte helt otroligt att på 1200 order, få 1.2 problem. Det kan vara leveransfrågor så som var godset är, ändrad leveransadress osv. Alla typer av ärenden som genererar mail/chat/påringning är att betrakta som frågor för support att avhjälpa och därmed en belastning som skapar backlogs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Väldigt nischad bransch för övrigt. Ni är dessutom väldigt många i branschen och delar enormt mycket på konkurrensen. Sett mot vad ni förmodligen omsätter, 35MSEK-150MSEK förmodligen, så har ni ganska många ärenden om bara en agent har 59 ärenden på en dag

Tror ju inte det är Skruvat.se för det bolaget har seriösa svarsproblem, därmed tror jag det är ett mindre bolag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Väldigt nischad bransch för övrigt. Ni är dessutom väldigt många i branschen och delar enormt mycket på konkurrensen. Sett mot vad ni förmodligen omsätter, 35MSEK-150MSEK förmodligen, så har ni ganska många ärenden om bara en agent har 59 ärenden på en dag

Tror ju inte det är Skruvat.se för det bolaget har seriösa svarsproblem, därmed tror jag det är ett mindre bolag!

Ja vi är ganska små, har ca 12k produkter i vår flora, omsätter ca 80-85 MSEK, 20-talet anställda.

Jag sitter med huvudansvar på order/kundtjänst med 2 st som är backup vid VAB, högt inflöde på jobb osv.

Ändrade omsättning
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Ja vi är ganska små, har ca 12k produkter i vår flora, omsätter ca 90 MSEK, 20-talet anställda.

Jag sitter med huvudansvar på order/kundtjänst med 2 st som är backup vid VAB, högt inflöde på jobb osv.

Ni har ganska många ärenden för en agent så kolla över vad för typ av ärenden och lägg lite krut på det. Förmodligen är det tydlighet från köp till leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Ni har ganska många ärenden för en agent så kolla över vad för typ av ärenden och lägg lite krut på det. Förmodligen är det tydlighet från köp till leverans.

Ska tilläggas att den volym jag hade igår inte speglar alla dagar. Jag får allt från "var är mitt paket" till mer komplexa frågor då kund ringer in och vill ha hjälp att välja rätt slidventil till sitt lastväxlarsläp

Nu är vi dock ute på ett sidospår som inte tillför TS fråga något vettigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snabb titt på CDON:s hemsida så ser man följande text;

"Jag har skapat ett ärende men inte fått svar?
Alla säljare på CDON har en svarstid på max 2 arbetsdagar. Det kan såklart hända att det tar längre tid ibland, men om du inte skulle få svar inom denna tid skickar vi ut ett mail där vi frågar "Behöver du hjälp?". Om du besvarar detta mail tar vi genast över ärendet och hjälper dig i hanteringen mot säljaren. Hos oss ska du känna dig trygg."

Men pratar vi generellt så tycker jag att återkoppling på inskickat ärende via mail/annan digital kanal skall vara max 24 timmar på helgfria vardagar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.