Krav för mobilabonnemang med telefon hos Comviq

Permalänk
Inaktiv

Krav för mobilabonnemang med telefon hos Comviq

Någon som vet om det finns krav på inkomst (årsinkomst) för att få teckna mobilabonnemang med telefon hos Comviq? Givetvis inga betalningsanmärkningar men är det tillräckligt? Försökte fråga Comviq via chatten men de kunde inte svara på frågan utan hänvisade till kreditupplysningsföretag, de i sin tur svarade att det är Comviq som fattar beslutet och att de bara lämnar ut information.

Slösar jag min tid genom att försöka? Kan även få en annan person att teckna åt mig men då behöver jag ju flytta mitt nummer till den personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Någon som vet om det finns krav på inkomst (årsinkomst) för att få teckna mobilabonnemang med telefon hos Comviq? Givetvis inga betalningsanmärkningar men är det tillräckligt? Försökte fråga Comviq via chatten men de kunde inte svara på frågan utan hänvisade till kreditupplysningsföretag, de i sin tur svarade att det är Comviq som fattar beslutet och att de bara lämnar ut information.

Slösar jag min tid genom att försöka? Kan även få en annan person att teckna åt mig men då behöver jag ju flytta mitt nummer till den personen.

Vad kommer du göra med informationen? Om du bara vill skaffa ett abonnemang, är det kanske då enklare att bara teckna ett abonnemang och se hur det går?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Vad kommer du göra med informationen? Om du bara vill skaffa ett abonnemang, är det kanske då enklare att bara teckna ett abonnemang och se hur det går?

Vad göra med informationen? Jag undrar om det är möjligt att teckna ett mobilabonnemang med telefon om man saknar inkomst. Tänker att det kanske finns fler här som kanske har gjort eller försökt det redan och som vet. Mobilabonnemanget är ointressant utan telefonen. Jag kanske givetvis testa och se hur det går men det känns ju som slöseri med tid om man redan vet att det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad göra med informationen? Jag undrar om det är möjligt att teckna ett mobilabonnemang med telefon om man saknar inkomst. Tänker att det kanske finns fler här som kanske har gjort eller försökt det redan och som vet. Mobilabonnemanget är ointressant utan telefonen. Jag kanske givetvis testa och se hur det går men det känns ju som slöseri med tid om man redan vet att det inte går.

Jag fick snarare känslan att det blir slöseri med tid att försöka få svaret på din fråga eftersom ingen inblandad verkar vara beredd på den (förmodligen på grund av att folk inte brukar fråga, kanske i kombination med ett komplext regelverk).

Därav mitt förslag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det tar betydligt mindre tid att testa än att starta denna tråd.

Kreditvärdighet beror på flera faktorer och det är inget som kommer gå att svara på. Kreditupplysningen hämtas inte fören du gör en beställning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag fick snarare känslan att det blir slöseri med tid att försöka få svaret på din fråga eftersom ingen inblandad verkar vara beredd på den (förmodligen på grund av att folk inte brukar fråga, kanske i kombination med ett komplext regelverk).

Därav mitt förslag.

Skrivet av Petterk:

Det tar betydligt mindre tid att testa än att starta denna tråd.

Kreditvärdighet beror på flera faktorer och det är inget som kommer gå att svara på. Kreditupplysningen hämtas inte fören du gör en beställning.

Trodde det fanns ett givet svar på frågan (precis som för kreditkort) men det gör det tydligen inte då. Då får jag prova helt enkelt, går det så går det. Annars löser det sig ändå.

Permalänk

Det första folk som jobbar med kunder bör lära sig är att aldrig ge ett supertydligt ja-svar på en fråga innan man vet mer. Detta gäller precis allt. Det är därför vissa kunder blir så sura på att de inte direkt får veta om något går på garanti, för säger butiken ja. Sedan kommer mobiltelefonen in som har varit överkörd av en stridsvagn så får butiken ett problem som de annars inte hade haft.

När det gäller handla utan inkomst, så kan kreditbolag göra olika avancerade uppslag. Jag vet rika personer som har blivit nekade datorköp från kända svenska datorbutiker, för att deras betaltjänst har ansett att de har för låg inkomst. Att de sedan har kapital så de kan köpa denna datorbutik och bygga om den till soptipp har inget med saken att göra.
Dock kan kreditbolagen göra en mer grundlig prövning och då går de igenom.

Så på frågan många saker kan påverka och de vill ha en helhetsbild innan.

Är det så att du har låg inkomst och lite pengar, köp då såklart en billig mobil. Alltså en sprillans ny mobil för 1000kr är inte dålig idag, begagnad går de få riktigt billigt.

Permalänk
Inaktiv

När jag jobbade där, vilket förvisso var typ 7 år sen nu så var kreditgränsen väldigt låg. Vi snackar inkomst på typ 60k per år i inkomst + nåt om att man inte fick ha mer än 5 abonnemang eller nåt sånt, där Tele2 räknades med.

Med betalningsanmärkning däremot, då var man så gott som tvärkörd.

Finns ingen som helst garanti att det jag skrivit fortfarande är aktuellt dock.

Permalänk
Medlem

När jag gick gymnasiet som 18-åring kunde jag utan problem skaffa mobilabonnemang med avbetalning för mobiltelefon utan någon inkomst utöver studiebidrag.

Det är bara att testa. Det värsta som kan hända är att du får läsa på en hemsida att köpet inte gick igenom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Trodde det fanns ett givet svar på frågan (precis som för kreditkort) men det gör det tydligen inte då. Då får jag prova helt enkelt, går det så går det. Annars löser det sig ändå.

Det finns inget givet svar på kreditkort heller, beror på vilken typ av upplysning de gör och vad de accepterar för respektive kreditnivå. De nekar garanterat folk över den inkomst de säger.

Permalänk
Avstängd

Sökte lite och kom fram till att Hallon, Fello och Chili erbjuder abonnemang utan kreditkontroll om man betalar via kort månaden före. Kanske kan vara ett alternativ?

https://www.mobilabonnemang.se/vanliga-fragor/teckna-mobilabo...
https://www.surf.nu/mobilabonnemang-betalningsanmarkning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Sökte lite och kom fram till att Hallon, Fello och Chili erbjuder abonnemang utan kreditkontroll om man betalar via kort månaden före. Kanske kan vara ett alternativ?

https://www.mobilabonnemang.se/vanliga-fragor/teckna-mobilabo...
https://www.surf.nu/mobilabonnemang-betalningsanmarkning/

TS ville ha mobiltelefon på avbetalning och då krävs en kreditkoll.

Visa signatur

press nu1mlock