Permalänk
Medlem

Vilket hemlarm?

Vilket uppkopplat (larmcentral) larm borde man ha på sin short-list att titta närmare på?

Önskemål:
Videoövervakning utomhus (inte inomhus)
Inbrottslarm (skalskydd)
Gärna smarta-hem lås på ytterdörrar
Larmcentral med respons på plats

Är en djungel och finns flera tveksamheter med larm som går att störa ut enkelt med radio-störsändare o.s.v., finns det någon operatör som är seriös som man bör titta närmare på?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Jag kör Verisure prylar på fönster, dörrar osv samt arlo kameror. Har dock sagt upp abonnemanget mot Verisure, så endast jag får notiser om något händer. Men då jag har tillgång till min mobil hela tiden så tycker jag det räcker. Jag är minst lika snabb som dom att kontakta väktare.

Är hutlösa pengar man får betala varje månad för att dom eventuellt ska ringa dit en väktare om det händer något. Har man mobilen i fickan så kan man hålla koll själv. Sen har man ju försäkring på huset ifall något skulle hända. Självrisken är ju så pass låg att man skulle kunna ha 2-3 inbrott per år för samma årskostnad som tex Verisure kostar.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag kör Verisure prylar på fönster, dörrar osv samt arlo kameror. Har dock sagt upp abonnemanget mot Verisure, så endast jag får notiser om något händer. Men då jag har tillgång till min mobil hela tiden så tycker jag det räcker. Jag är minst lika snabb som dom att kontakta väktare.

Är hutlösa pengar man får betala varje månad för att dom eventuellt ska ringa dit en väktare om det händer något. Har man mobilen i fickan så kan man hålla koll själv. Sen har man ju försäkring på huset ifall något skulle hända. Självrisken är ju så pass låg att man skulle kunna ha 2-3 inbrott per år för samma årskostnad som tex Verisure kostar.

Verisure kör väl allt trådlöst, hur skyddar de sig mot störsändare?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vet inte vad verisure använder för grejer, men kör själv Ajax som är trådlöst.
Huvudenheten kopplas via kabelnätverk och gsm(den jag har). Den håller kontakt med alla sensorer och om den inte får svar från dom så larmar den. Kan ställa in hur ofta den ska kontakta sensorer, tror max är 12 gånger minuten eller så. Drar mer batteri dock. Tror standard är 6 gånger, ska hålla 2+ år då.

Finns huvudenheter som även har wifi & 4g/dubbla sim om man vill säkra upp mer, men tvivlar på att dom gräver upp och klipper fibern samtidigt som dom kör med störsändare för att bryta sig in i ett vanligt hus....

https://ajax.systems

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

På samma sätt som Ajax systemet tror jag. GSM och trådat till huvudenheten.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Finns inget skydd för trådlöst.

Bara att kolla vad som ligger på 868MHz området och skicka skräp på decimalen.
Aschberg visade hur simpelt det är.

Sedan gå rakt in i bostaden göra det man behöver tills larmet skickar att den saknar givare eller att där är störningar, vilket kommer att betraktas som ett teknisk felindikering och vara lågprioriterat, d.v.s. det kan ta ett tag innan ens larmoperatören rör ärendet eftersom dom har kanske flera pågående brandindikeringar, överfallslarm och inbrottslarm som har högre prio än en felindikering.

Och det med uteblivna enheter eller störningar, kan vara allt ifrån några sekunder till flera timmar beroende på fabrikat. 12 timmar är inte ovanligt. Ajax är ställbar på utebliven pollning mellan givare och centralapparat, men hur många har sina ställda på 10 sekunder?

Med dom kravspecifikationerna som anges så är det trådbundet som gäller med extra(utöver det fasta nätverket i bostaden) uppkoppling mot larmcentral via 2G/3G/4G där pollningstiden definitivt kan ställas så lågt som 10 sekunder och betraktas som utebliven efter 60 sekunder(om larmcentralen följer EN54).

Titta närmare på Vanderbilts SPC serie. Tänk på att den klarar bara av max 640x480 på videoströmmen och högst 4 kameror. Och när man kikar på det så är det ingen videoström, utan det är stillbilder. Westra Security tar emot videoströmmar ifrån Vanderbilt SPC och det finns säkert flera larmcentraler i Sverige som gör det.

Och glöm inte reservkraft till kamerorna och likaså ditt nätverk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Svenska Alarm.

Dom har nog allt du vill ha. Smart lås på dörren vet jag i och för sig inte. App som du kan larma av och ha dig med.

Den största fördelen är att man slantar upp för larmet på en gång (man köper det helt enkelt) och sen kostar det 130:- i månaden för larmtjänsten och app osv.

Du utformar larmet som du själv vill (ja, i samråd med personalen). Sen installeras och konfigureras den av personal.

Det jag stör mig på som FN hos andra aktörer är att man inte ens får andas på grejerna. Fan ska jag måla om så målar jag ju inte runt panelen/brandvarnaren osv. Inte tänker jag betala någon "behörig" massor av pengar för att ta ner/upp en brandvarnare heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Inte tänker jag betala någon "behörig" massor av pengar för att ta ner/upp en brandvarnare heller.

Där är det för att det hela är en hyr-paket-lösning.

Bästa och billigaste är att äga prylarna och själv göra vad man vill med dom. Bara att ringa in till larmcentralen och meddela att dom skall lägga objektet i serviceläge i några timmar.

Visa signatur

Permalänk

En hungrig Liger vaktar bra: https://www.reddit.com/r/nextfuckinglevel/comments/u7xwjt/i_t...

Angående elektroniska tjuvlarm så beror det helt på var man bor och vad man har att stjäla. På landet med lång utryckningstid känns väktare ganska meningslöst.
Och jag vet ett datorföretag som hade sitt kontor rakt ovanför ett av sveriges största säkerhetsbolag kontor och datorföretaget fick inbrott, men det tar tid för väktarna att vänta in polisen för att våga besöka området så datorer hann bli stulna ändå. (det är ett mindre säkert område i sverige, som inte ens polisen vågar åka själv till)

Så billigt larm och inte enkelt att stjäla något av värde rekommenderar jag. Larmet kan sedan koppla till en granne så den får larmet.

*edit*
Med stöldskydd så tycker jag man ska göra kalkyler. Köper man stöldskydd för 20 000kr, så har man blivit av med 20 000kr. Man får då ha lite saker som stjäls innan förlusten överstiger 20 000kr om man har en bra försäkring.
Sedan kan såklart larm ge en viss trygghet.

Jag själv kör dock med grannar, där dessa grannar är jägare.

Permalänk
Avstängd

Ett uppkopplat BRANDLARM tycker jag är en god idé.

Har inte skaffat något sådant själv, men funderat på det ett bra tag. Vanliga brandvarnare sitter iallafall uppsatta i varje rum, förutom badrummen då såklart.

Permalänk
Avstängd

Funderar starkt på att avsluta mitt abonnemang på Sector Alarm. 500 kr/månad. Tycker inte det är värt pengarna. Det finns inga väktare som kommer att komma till mitt hus förrän tidigast 30 minuter. Då menar jag verkligen tidigast, då jag bor en bit från närmsta större stad.

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Funderar starkt på att avsluta mitt abonnemang på Sector Alarm. 500 kr/månad. Tycker inte det är värt pengarna. Det finns inga väktare som kommer att komma till mitt hus förrän tidigast 30 minuter. Då menar jag verkligen tidigast, då jag bor en bit från närmsta större stad.

Jag är skeptisk till vad de där väktarna ens kan göra om de skulle komma när det är ett pågående inbrott.
Jag vet ordningsvakter som är skitmoddiga, grymma på kampsport etc. Men vi bor dock i ett av världens vapenrikaste länder och vad har dessa väktare med sig ut? Ficklampa, mobil, visselpipa, har de en batong?
Deras enda möjlighet är att man bor i ett tryggt område med hus i närheten så att risken för konfrontation är liten.

Problemet för alla är dock att man inte har så bra kontakt med sina grannar och utan väktare kanske man har ett fönster uppbruten i början på sin semester och man ej får höra ett dugg om detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är skeptisk till vad de där väktarna ens kan göra om de skulle komma när det är ett pågående inbrott.

Väktare har exakt samma befogenheter som en vanlig medborgare. Man kan göra ett envarsgripande.

Ordningsvakter har långt större befogenheter, men då handlar det om en specifik plats, som man måste ansöka om hos polisen. Dit hör inte en simpel villa.

Jag håller med om att om man är bortrest över en längre tid och man inte har någon som kan spika igen fönstren, så kan det kanske vara värt några kronor, men om man själv har larm och kameror så kan man be någon annan att göra det.

Inbrottstjuvarna ser nog mig själv som mer farlig än en väktare. Jag kommer stenhårt hålla på lagens envarsgripande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag håller med om att om man är bortrest över en längre tid och man inte har någon som kan spika igen fönstren, så kan det kanske vara värt några kronor, men om man själv har larm och kameror så kan man be någon annan att göra det.

Det är väl i princip det man betalar för, nån som stänger till ifall man får ett inbrott. Man skall ha rejält med tur om väktarna skall hinna fram och stoppa pågående inbrott.

Permalänk
Medlem

Jag frågade en säljare av larm, om de stoppar några inbrott och tar några skurkar. Svaret var: nej vi stoppar inga inbrott utan vi åker dit efter inbrottet och kollar så inga fönster eller dörrar står öppna.
Så varför ska man betala för något sådant om man inte är bortrest en längre period?

Permalänk
Avstängd

Inbrottslarm med väktarutryckning har man inte för att förhindra inbrott eller stöld.
Man har det för att förhindra att någon länsar hela bostaden.

För att det tar längre tid än 1h för att länsa en bostad hela vägen till ungarnas GameBoy och den där torktumlaren.

Och det är inga problem att göra det dagtid på en vardag när hela familjen är på jobb eller i skolan och grannarna upptäcker inget mysko, men när familjen kommer hem så är allt lösöre försvunnet.

Och grannen sa att dom såg något som liknade en flyttfirma som t.o.m. vinkade till dom när dom fick ögonkontakt.

En riktig berättelse ifrån år 2002 i Malmö.

Ett inbrottslarms jobb är inte att förhindra ett inbrott eller ens stöld. Ett inbrottslarms jobb är att upptäcka avvikelser och påkalla uppmärksamhet, oavsett om det enbart är en typ eller en kombination utav optisk, akustisk eller via fjärrledes(larmcentral/program i telefon).

Utryckningsväktarnas jobb är inte att förhindra inbrott eller ens stöld, utan att säkerställa att ingen länsar hela fastigheten och därefter beroende på instruktion, stänga och lappa ihop objektet och säkerställa att det går att larma på. Vissa bolag t.o.m. testar samtliga larmpunkter som utlöstes utav inkräktarna så att dom kan utlösa på nytt(säkerställa åverkan på larmet).

Visa signatur