Första långa bilresan efter körkort?

Permalänk
Inaktiv

Många bra tips men 600km kan man ju köra utan att ens stanna och pissa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Tack för att du kompenser de bra tipsen med dåliga tips. Det behövs alltid någon som ska visa hur cool han är och hur man inte ska göra.

Hoppas inte vi är på vägarna samtidigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag tycker mig ha observerat är att män kör mer våghalsigt, vilket är osäkert förstås, medan kvinnor mer kör lugnare. Samtidigt är kvinnor ofta mindre fokuserade på trafiken eller körningen än män.

Jag har sett många män köra mot rött för att de liksom chansar när det blir gult exempelvis, vilket jag knappt sett någon kvinna göra, däremot har jag sett flera kvinnor blåsa rätt igenom en korsning till synes utan att observera att det är rött, att det kommer korsande trafik eller ens att det över huvud taget är en korsning. Inte alls lika ofta som männens chansningar dock, men risken när det väl händer är nog värre.

Böjd att hålla med. Män kör snabbare/hetsigare, kvinnor gör konstiga misstag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Absolut, något skall man ju ha de urdruckna PET-flaskorna till.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ser att en del nämner farthållare och det är ju absolut en bekvämlighet och ett bra hjälpmedel. Nu fungerar vi alla såklart olika, men jag själv känner farthållare i vissa fall gör mig mycket tröttare, speciellt i kombination med aktiv styrning som vissa moderna bilar har idag. Tycker personligen det är bättre att hålla ett lugnt tempo och aktivt gasa själv och på så sätt hålla uppe konstentrationen. Men detta får du ju såklart ut och prova själv vad som gör dig mest trygg i trafiken!

Grattis till kortet och ta det lugnt på vägarna!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Tack för att du kompenser de bra tipsen med dåliga tips. Det behövs alltid någon som ska visa hur cool han är och hur man inte ska göra.

Hoppas inte vi är på vägarna samtidigt.

Skrivet av joakim99:

Absolut, något skall man ju ha de urdruckna PET-flaskorna till.

Jag menar bara att 600 km inte är någon speciellt lång sträcka, blir man trött eller behöver gå på wc så stannar man såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag menar bara att 600 km inte är någon speciellt lång sträcka, blir man trött eller behöver gå på wc så stannar man såklart.

60 mil ÄR en lång sträcka att köra utan att stanna.

Alla bra och vettiga förare tar minst en kort paus/bensträckare, oavsett om de tror att de inte är trötta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

60 mil ÄR en lång sträcka att köra utan att stanna.

Alla bra och vettiga förare tar minst en kort paus/bensträckare, oavsett om de tror att de inte är trötta.

Det är nog en bra ide att ta en liten paus, ja.

Permalänk
Medlem

Sätt larm (timer) på någon timme eller så varje gång du börjar köra, då glömmer du inte bort att stanna och vila regelbundet

Permalänk
Medlem

Grattis till kortet!

Mycket bra har redan skrivits, men jag vill ändå understrycka några saker jag tycker är viktigt när man ska köra långt med nytt körkort.

1) Vila. Kör endast utvilad och se till att inte stressa iväg på morgonen. 60 mil hinner ni troligen utan större problem även om ni kommer iväg en timme senare. Stress iväg kommer hänga med bakom ratten hela vägen, vilket leder till osäker körning.

2) Ta många korta pauser. Det är inte häftigt att kunna köra 60 mil i sträck; det är dumt, i synnerhet som ovan förare. De första 2000 milen eller så så sitter man ofta på helspänn när man kör (om man inte är kille och under 25, för då kör man som en idiot ). Även om ens passagerare inte behöver pauserna så behöver du det som förare. Dessutom blir resan trevligare om man passar på att stannar till och tittar på något på vägen.

3) Se till att ha en bekväm sittställning, även om det sker på bekostnad av bekvämligheten för stackaren bakom dig.

4) Du är förare, ditt ord i bilen gäller. Säger du att ni ska stanna så stannar ni. Om du vill hålla hastighetsbegränsningen så håller ni den. Vill du inte ha radion på så är det radiotystnad som gäller. Har någon problem med det får de stanna hemma eller knipa käft.

5) Kylväska med vatten. Även om det inte är högsommar så är det väldigt skönt att ha kallt vatten utan att behöva stanna vid närmaste mack.

Sedan är det ju bra att ha kört lite längre någon gång innan, gärna 20+ mil så att man börjar känna av sina begränsningar. 60 mil som oerfaren förare är väldigt långt innan man har hittat sina egna behov och knep.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Känner du dig trött och det är möjligt så kan en "powernap" på 20 min göra susen.
Ska du köra i mörkret så se till att helljusen är bra och tvättade så de lyser som de ska. Vissa bilar har riktigt kasst hel lyse. Så är bilen din kan en liten led ramp för ett par tusen vara en väldigt bra investering(billig livförsäkring).
Som någon skrev så är det aldrig fel att ha en liter motorolja och ett par extra lampor om någon går sönder.

Edit: nått jag alltid gör noga inför alla längre resor är att kontrollera däcktryck, spolarvätska och oljenivå

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av urban22:

Tack alla för många bra tips, jag kan nog inte svara på alla!

Imorgon ska jag ut och köra bil

Hur gick det då? 😁

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur gick det då? 😁

Lite oroväckande när det inte kommer ett svar på en sådan fråga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

På under en timme?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Gott tecken att han inte pillar på mobilen under körningen.

Permalänk
Medlem

tänk inte på målet, njut av resan...
bilkörning för mig är avkopplande t.o.m när jag bodde i Berlin
lär dig din stil & kör utan hets & stress

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dags att smälla upp tråden som en artikel på första sidan "Överlever Swecaren sin bilresan? Följ tråden och dela spänningen i väntan på svar från Urban!"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur gick det då? 😁

Skrivet av joakim99:

Skrivet av Lagerlöf:

På under en timme?

Skrivet av Molgorain:

Gott tecken att han inte pillar på mobilen under körningen.

Jag lever och har varit ute och "övningskört" själv två gånger sedan jag startade tråden! Börjar känna mig säkrare men behöver träna mer på att slappna av innan den långa resan i september Just nu är det ganska tröttsamt bara att köra en timme i taget.

Permalänk
Medlem

En hel del sagt om detta redan.
Körning handlar mycket om vana och rutin. Även om man övningskört är man inte en rutinerad förare.
Ska kunna köra avslappnat och ledigt, men ändå skärpt.

För att få lite mer vana så prova ta en helgtur till någon annan ort du inte tidigare varit till, minst ca 25-30 mil enkel väg. Kan ju bli en intressant helg i övrigt, en minisemester.
Ta gärna med någon du känner väl så får du även in vanan att ha med någon annan och kan ev dela reskostnaden med.

Men under själva körningen bör du ta gott om tid på dig och inte stressa. Se till att vara utvilad och ta pauser efter ca 1.5-2.5h.

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på är att E4:an är jääääkligt långtråkig att åka på.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av urban22:

Jag lever och har varit ute och "övningskört" själv två gånger sedan jag startade tråden! Börjar känna mig säkrare men behöver träna mer på att slappna av innan den långa resan i september Just nu är det ganska tröttsamt bara att köra en timme i taget.

Hur äter man en hel gris?
Svaret är såklart, "En tugga i taget".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Bra tänk, då vet du ungefär hur länge du orkar köra och när du behöver ta pauser.
Som citatet nedan, motorväg är tråkigt och det är lätt att tappa koncentrationen.
Om du har möjligheten, öva mera på av-/påfarter till motorvägar. Det är här man måste vara aktsam, då skyltad hastighet, verklig hastighet och en del människors "tävlingsinstinkt" att lägga sig före kan ge lite olika risksituationer.

Som exempel i Västerås är det skyltat 80km/h på en sträcka, men vid rusningstrafik är det snarare 60-70km/h eller 90-100km/h för att "proppen" har just släppt.

När du är ute på en längre sträcka, är det nästan bättre att ha en paus. När alla andra har bråttom till hemmet/jobbet.
Ta tid på dig, bättre att vara en timme sen till din slutdestination, än 60år för tidigt till ett annat slut på livsresan.

Skrivet av Snorlena:

Det du ska tänka på är att E4:an är jääääkligt långtråkig att åka på.

Permalänk
Medlem

Innan varje filbyte eller utfart i korsningar, tänk MOTORCYKEL. Alltså ha alltid MC i tankarna när du kollar efter trafik i speglarna.
I stan ska även cykel läggas till då de kan glida upp i dolda vinkeln vid rödljus.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Innan varje filbyte eller utfart i korsningar, tänk MOTORCYKEL. Alltså ha alltid MC i tankarna när du kollar efter trafik i speglarna.
I stan ska även cykel läggas till då de kan glida upp i dolda vinkeln vid rödljus.

MC brukar vara ganska synliga eftersom den stora merparten kör med helljus på konstant. Och har man inte väldigt hög volym på bilstereon så hörs de ju ganska tydligt också.

Men cyklar är absolut lite svåra att ha koll på, dels för att de är så små att de kan dölja sig bakom en ganska tunn A-stolpe eller så, och dels för att de är helt tysta, men mycket också för att de ofta beter sig helt irrationellt och inte följer trafikregler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

MC brukar vara ganska synliga eftersom den stora merparten kör med helljus på konstant. Och har man inte väldigt hög volym på bilstereon så hörs de ju ganska tydligt också.

Håller inte med överhuvudtaget.

Hjärnan filtrerar väldigt lätt bort motorcyklar, och de "hörs" inte förens de passerar oftast. Speciellt i moderna bilar som är bra ljudisolerade. Ingen jag känner kör med helljus på konstant.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Körde ofta Malmö Göteborg förr pga saker. skedde helgerna. Så ca 60 mil i veckan i nästan ett år.
Som andra har sagt så ta de pauser du känner att du behöver. Det har varit tillfälle då jag fått stannat och köpa kaffe/redbull för att orka med. Nickar jag till så brukar jag stanna vid närmsta mack, sträcka på benen. Har du någorlunda modern bil med hasitghetslås så kan du smälla på den och lägga dig bakom en lastbil om du vill slappna av lite. Att konstant köra om gör iaf mig trött i längden för folk är jävliga när det kommer till omkörningsfällt

lycka till och grattis

Permalänk
Medlem

Mina två ören

Kör ej med farthållare, särskilt om det är sent
Om dina medkamrater sover se till att någon av dom är vaken med dig.
Kliv ur bilen om du ska pausa och gå lite grann.
Ha med socker laddad dricka.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Håller inte med överhuvudtaget.

Hjärnan filtrerar väldigt lätt bort motorcyklar, och de "hörs" inte förens de passerar oftast. Speciellt i moderna bilar som är bra ljudisolerade. Ingen jag känner kör med helljus på konstant.

Enligt min erfarenhet så har i alla fall fyra av fem MC jag ser i trafiken helljus på oavsett situation, dagsljus, mitt i en stad, på en mörk landsväg med mötande och så vidare. De som inte har det brukar vara stora "custom"-hojar, typ HD eller Goldwing, kan bero på att de är så stora att de inte försöker köra mellan filer eller så, eller så kanske de bara syns bättre, eller så har det att göra med att medelåldern på de som har sådana är typ 70+ så de kanske inte är så nervösa eller något. Men på "sporthojar" så är det i princip alltid helljus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xarion:

Ha med socker laddad dricka.

Varför förespråkar alla socker? Sockerdippar är väl rätt dåligt för koncentrationen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför förespråkar alla socker? Sockerdippar är väl rätt dåligt för koncentrationen?

Socker motverkar socker-dippar tolkar jag det som.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället