Mobilt bredband - kontantkort till båt

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband - kontantkort till båt

Funderar på att investera i mobilt bredband till båten, men den är endast sjösatt april-september och därefter behöver jag inte internet, samt att under för- och eftersäsongen så har jag inget behov av obegränsad data.

Tidigare har det ju funnits paket där man köper en portabel router, men det verkar inte finnas just nu och jag funderar därför på en Teltonica RUT240 4G router med modem, vilket är dyrare men kanske bättre på sikt?

Är det bara Hallon som har mobilt bredband som kontantkort?
Jag har Fello som operatör på mobilen och dom erbjuder varken mer än 25 GB per månad eller att man sparar mer än 25 Gb...
Har ni några andra förslag på router eller liknande?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem

Wifog har gratisabonnemang där du kan köpa paket med data som är kvar tills du förbrukat dem. Halebop har kontantkort där laddad data är giltig i tre månader.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Wifog har gratisabonnemang där du kan köpa paket med data som är kvar tills du förbrukat dem. Halebop har kontantkort där laddad data är giltig i tre månader.

Wifog verkar inte direkt matcha mina behov.
Inte heller Halebop. Behöver mer än 20 GB. Snarare 200 GB

Alternativet verkar vara att skaffa abonnemang och säga upp efter tre månader.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

RUT240 är rätt kass som konsumentprodukt. Den saknar även WiFi, så om du inte vill köra med kabel till alla enheter så krävs ytterligare produkter. Varför inte köpa ett portabelt 4G modem istället?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

RUT240 är rätt kass som konsumentprodukt. Den saknar även WiFi, så om du inte vill köra med kabel till alla enheter så krävs ytterligare produkter. Varför inte köpa ett portabelt 4G modem istället?

Vad jag kan läsa har den WiFi, men hastigheten är begränsad till 150 Mbit/s.
Verkar dock som GL-X750V2 är ett bra, bättre, alternativ efter att ha tittat hos husbilsexperter.

Tidigare såldes ett enkelt startpaket för typ 399 kr på Kjell o Co med mobil router från Alcatel, men verkar inte säljas längre.
Tanken är på sikt att kanske ha något, strömsnålt, som går på 12v som kan vara på 24/7 för exempelvis kamera.

Första steget känns dock som att jag ska testa med mobilt bredband och sätta den i min iPad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Vad jag kan läsa har den WiFi, men hastigheten är begränsad till 150 Mbit/s.
Verkar dock som GL-X750V2 är ett bra, bättre, alternativ efter att ha tittat hos husbilsexperter.

Ja, du har helt rätt - jag blandade ihop den med något annat. Jag har använt en RUT240 på landet men den byttes snabbt ut.

Här har du fler alternativ som är både bättre och billigare än RUT240:
https://www.prisjakt.nu/c/mobilmodem?89467=29941

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det bästa är om du har någon vän/kollega som har ett mobil abonnemang med obegränsad surf på, då räcker det bara med att dom beställer ett extra sim-kort. Kostnaden brukar ligga kring 200:-/mån bland dom olika operatörerna. Så kan du ex swisha abonnemangsägaren 3 mån i förskott.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Funderar på att investera i mobilt bredband till båten, men den är endast sjösatt april-september och därefter behöver jag inte internet, samt att under för- och eftersäsongen så har jag inget behov av obegränsad data.

Tidigare har det ju funnits paket där man köper en portabel router, men det verkar inte finnas just nu och jag funderar därför på en Teltonica RUT240 4G router med modem, vilket är dyrare men kanske bättre på sikt?

Är det bara Hallon som har mobilt bredband som kontantkort?
Jag har Fello som operatör på mobilen och dom erbjuder varken mer än 25 GB per månad eller att man sparar mer än 25 Gb...
Har ni några andra förslag på router eller liknande?

Kolla In Comviq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Det bästa är om du har någon vän/kollega som har ett mobil abonnemang med obegränsad surf på, då räcker det bara med att dom beställer ett extra sim-kort. Kostnaden brukar ligga kring 200:-/mån bland dom olika operatörerna. Så kan du ex swisha abonnemangsägaren 3 mån i förskott.

Hallon tar ju 299 kr för 200 GB per månad för kontantkort.
Men ja, ett surfkort är bra. Känner nog ingen som har obegränsat bara.

Skrivet av GuldGrävare:

Kolla In Comviq

Kostar 399 kr verkar vara något dom precis börjat med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Yep comviq började med 399 obegränsad för ett tag sedan

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Rekommenderar Comviq faktiskt , Haft det till saker o ting och Är super nöjd

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt dig med surfningen. Det är inte mycket till täckning när du kommer ut någon distansminut utanför kuststräckan och mellan kustsamhällena. Därför vill jag mena att en 4G router med MIMO funktion och en bra extern MIMO antenn är det val som du bör göra. Det är ofta väldigt dålig signalnivå ute på övernattningsöarna och då ger en bra antenn lite hjälp i rätt riktning.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Beställde ett gratis kontantkort av Comviq nu i alla fall.
Verkar inte gå via Hallon utan att beställa surf...

Skrivet av KjellO:

Hur har du tänkt dig med surfningen. Det är inte mycket till täckning när du kommer ut någon distansminut utanför kuststräckan och mellan kustsamhällena. Därför vill jag mena att en 4G router med MIMO funktion och en bra extern MIMO antenn är det val som du bör göra. Det är ofta väldigt dålig signalnivå ute på övernattningsöarna och då ger en bra antenn lite hjälp i rätt riktning.

Jag upplever ändå täckningen, med Fello (Telia) rätt okej. Hade 100 mbps utanför Vinga för någon vecka sedan.
Mimo verkar vara något som många rekommenderar, får titta på det. Nu har jag inte någon hög mast, är ingen segelbåt,
så vet inte hur mycket det hjälper; men vet att på vissa öar så fungerar ju inte alla radiostationer.

Nu ligger jag typ alltid i gästhamn så det bör inte vara något problem så sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade nu mitt nya kort från Comviq med både iPad och en tele2 router här hemma.

5-6 mbps jämfört med mobilen som har Telia där det snurrar på i 90 mbps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Testade nu mitt nya kort från Comviq med både iPad och en tele2 router här hemma.

5-6 mbps jämfört med mobilen som har Telia där det snurrar på i 90 mbps

Nu har jag varit ute och mätt på olika ställen. Mitt i Göteborg fick jag 199 Mbps. Något är fel på masten hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Nu har jag varit ute och mätt på olika ställen. Mitt i Göteborg fick jag 199 Mbps. Något är fel på masten hemma.

Behöver inte vara något fel, däremot kan masten vara väldigt belastad, vilket det låter som om du bara får 5-6 mbit/s

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Wifog verkar inte direkt matcha mina behov.
Inte heller Halebop. Behöver mer än 20 GB. Snarare 200 GB

Alternativet verkar vara att skaffa abonnemang och säga upp efter tre månader.

Du kanske kan ta ett data-kort på ditt nuvarande abb. det brukar vara hyffsat billigt per månad för ett sådant kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kanske kan ta ett data-kort på ditt nuvarande abb. det brukar vara hyffsat billigt per månad för ett sådant kort.

Tyvärr inte hos Fello. Och vanligtvis, förutom på semestern, behöver jag inte mer än 10 GB data max, vilket mina 14 GB för 145 kr täcker. Hade jag haft möjlighet att spara mer än 25 GB så vore det ännu bättre och jag hade då inte behövt ställa frågan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ytterligare testat lite efter att ha beställt ett kontantkort från Halebop. 90 mbps nedströms direkt hemma.
Verkar löna sig att göra lite research innan man beställer.
Nu ska ju inte det mobila bredbandet primärt användas hemma, men i alla fall.

Visa signatur