Utöka C-disken med annan disk?

Permalänk

Utöka C-disken med annan disk?

Har en 512GB systemdisk som mer eller mindre är full.
Har en SSD till i datorn som jag vill använda för att utöka platsen på C-disken.

Kan man på något sätt göra detta smidigt utan nyinstallation på den större disken?

Permalänk
Medlem

Istället för att tilldela den andra disken en enhetsbokstav, ex. D:, så kan du tilldela den en sökväg så den ligger som en mapp på din systemdisk.
Ex. kan du säga att den nya disken ska tilldelas C:\Spel, då kommer allt du lägger där hamna på nya disken.

Permalänk
Medlem

Smidigt, nja? Vad du kan göra är att flytta specifika mappar (exempelvis Program Files) till den andra disken och sedan symlänka. Här är en kort förklaring av hur!

https://superuser.com/questions/386018/pointing-folder-to-dif...

Dock tycker jag inte att du skall göra så. Lagring är billigt, så köp en större och klona över allt i stället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Istället för att tilldela den andra disken en enhetsbokstav, ex. D:, så kan du tilldela den en sökväg så den ligger som en mapp på din systemdisk.
Ex. kan du säga att den nya disken ska tilldelas C:\Spel, då kommer allt du lägger där hamna på nya disken.

Det är möjligt att jag missförstod frågan. Så här kan man naturligtvis göra, men då tar man alltså upp hela den nya disken på den specifika mapp (C:\Spel till exempel).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fotografroger:

Har en 512GB systemdisk som mer eller mindre är full.
Har en SSD till i datorn som jag vill använda för att utöka platsen på C-disken.

Kan man på något sätt göra detta smidigt utan nyinstallation på den större disken?

I princip så kan man ju utöka dynamiska diskar med andra.
Om det går att göra på en systemdisk är jag dock osäker på.
Men även om det skulle gå så vore det närmast idiotiskt.
Att dela OS installationen på flera diskar betyder ju att minst a lilla problem och installationen kan vara rökt.

Köp en större disk och klona över den gamla istället.
Alternativt flytta vad det nu är som tar så extremt mycket plats (spel?) till den andra disken.

Permalänk

Tack ska ni ha!

Det är spel som inte får plats då jag har både bild och videoredigeringsprogram att prioritera.

Har provat att tex installera CoD MW på andra disken men då funkar det inte att starta.

Så, bäst vore att klona över från m.2-disken till SSD-disken för att sedan kanske köpa en större m.2 så man ordentlig hastighet på överföringen?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att klona disken till den andra (all data på den andra försvinner) och sen utöka partitionen till den hårddiskens fulla storlek. Sen kan du formatera första disken och använda till annat

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!

Det är spel som inte får plats då jag har både bild och videoredigeringsprogram att prioritera.

Har provat att tex installera CoD MW på andra disken men då funkar det inte att starta.

Så, bäst vore att klona över från m.2-disken till SSD-disken för att sedan kanske köpa en större m.2 så man ordentlig hastighet på överföringen?

Jag tycker att det låter konstigt att CoD inte fungerar bara för att det ligger på andra disken.
Du installerade alltså CoD, inte bara kopierade över mappen?

Permalänk
Skrivet av warp64:

Jag tycker att det låter konstigt att CoD inte fungerar bara för att det ligger på andra disken.
Du installerade alltså CoD, inte bara kopierade över mappen?

Precis, färsk installation

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är väl bara att klona disken till den andra (all data på den andra försvinner) och sen utöka partitionen till den hårddiskens fulla storlek. Sen kan du formatera första disken och använda till annat

Håller på med detta nu!

Permalänk

Har provat en del nu, både klona disken och att migrera OS.
Den befintliga disken är 512GB och nya 1TB.

Oavsett vilket jag väljer finns där 454GBG oallokerat utrymme.
Jag vill alltså ha C: på hela nya disken!

Permalänk
Medlem

Du ska sen gå in i diskhantering och ändra partitionens storlek, tror det heter utöka på svenska

Permalänk
Medlem

Är det inte bara högerklicka på den i diskmanager och välja extend sedan välja unallocated space?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X