Föra över ett stort antal bildfiler i alla olika sorters format etc till nytt Icloud photos bibliotek, bästa sätt?
Så. Jag har en iphone och en ipad men inget enhet med MacOS.
Jag vill få ordning på alla mina bilder och få upp dom på icloud så jag alltid har med mig dom så att säga.
Jag har bildfiler i alla olika sorters format och tagna med massa olika enheter osv.
Vill även få dom i rätt kronologisk ordning och i rätt "ordning" under album.
Och känner att det är bäst att börja om från början (så tömma icloud photos helt efter jag fört över allt till PC och börja om med alla mina bildfiler ifrån PC).
Det jobbiga är ju att apple (iaf mina ios enheter när jag provat föra över) inte respekterar datumstämpeln på fotona under album -> senaste.
Men den gör det under bibliotek.
Så jag måste föra över dom i rätt "ordning" ifrån min PC, med det äldsta datumet först.
Videofiler verkar inte alls respektera något datum heller utan läggs bara hej vilt.
Mitt andra problem är att föra över via icloud.com är extremt buggigt och klarar inte av o hantera flera filformat osv.
Vad är den enklaste lösningen på detta om man vill börja om och få alla ens bilder över till icloud photos.
Det jag hittat på nätet är typ "use a mac and photo app and let it sync to icloud".
Men är detta möjligt om jag lånar någon annans macbook? Kan jag logga in på mitt apple id och fixa detta och sen ta bort det ifrån hens dator så att säga?
Annars finns det någon faktiskt bra lösning för att få över allt detta?
Mvh
/MacNoob