Science fiction- och fantasykonst, en samlingstråd
Vi börjar med reglerna:
Om ett verk är släppt fritt till allmän beskådan är det tillåtet att avbilda på forum.
Det vill säga: Konstnären har själv sina verk avbildade på en fritt tillgänglig hemsida eller sociala medier, verken finns på allmän plats till publik beskådan eller på annat sätt har tillåtelse uttryckligen givits för allmän avbildning och spridning.
Så vänligen kontrollera detta först och lägg inte upp foton från utställningar eller dylikt utan att ha kontrollerat detta.
Nummer två är att länka till originalkonstnärens hemsida eller sociala medier om det finns. Vi är alla intresserade av vem som skapat verket och många av konstnärerna har det som önskemål om man delar deras konst.
Slut på förmaningar. (For now)
En av få saker jag använder mitt Instagram-konto till är att bläddra bland scifi- och fantasykonst. Dock är det alltid någon jätteduktig konstnär man missat, så jag tänkta att jag startar en tråd för att både ge och få tips om snygg scifi- och fantasykonst.
Det kan vara väletablerade konstnärer, helt okända hobbyister ellerdu själv som gillar att teckna, allt är välkommet.
Jag tänkte börja med några av mina personliga favoriter, Michael Whelan och Ryan T Hancock.
Michael Whelan behöver väl knappast någon presentation efter att ha prytt omslagen till diverse Drakar & Demoner-böcker, Meatloaf-album och fantasypublikationer.
Ryan T Hancock är en brittisk konstnär som gjort en hel del science fiction-omslag främst till album.
Michael Whelans galleri och hemsida
Nu är Michael Whelan lite kinkig med sina verk, så jag nöjer mig med att länka till hans galleri. Kan nämna "Trantorian Dream" som en av mina favoriter från honom.
Ryan T Hancocks artstation-sida
Jag fann Ryan T Hancock förhållandevis nyss och gillar verkligen hans förmåga att få ett "djup" i sina alster. Jag tror inte att han hållt på så länge, men det han visar upp tycker jag är riktigt grymt.

Så, det var början på den här tråden. Nu ser jag fram emot vad ni har för tips, förslag och egna alster.