Hallon och operatörslåst iPhone

Permalänk
Medlem

Hallon och operatörslåst iPhone

Hej!

Är det någon som har låst upp en iPhone via Hallon dom senaste åren? Försöker hjälpa min mor låsa upp hennes.

Först gick jag in på Hallon och hittade en guide som länkar till en sida hos tre. Där enligt Hallons hjälpsida ska man knappa in IMEI-nummer nummer och få en kod. Går man till sidan så finns den inte utan man hänvisas att kontakta/ringa tre. Sagt och gjort, när tres kundsupport svarar så blir han som ett stort frågetecken. Tydligen har dom sedan länge slutat med detta utan det är Hallon som ska sköta allt runt upplåsning. Okej vidare mot Hallon. Dom går ej ringa så 1.5 timme väntan för att nå deras chatt. Där kastas jag ut då jag inte får hjälpa min mor utan fullmakt och hänvisas att hon ska kontakta Hallon via mail och bifoga diverse information. Trodde inte det var så allvarligt då deras guide visar att du bara med IMEI koden tidigare kunnat låsa upp telefonen via en hemsida men jahop. Hon mailar Hallon och bifogar det deras chatt sa krävdes. Ett par dagar senare kommer ett svar att hon ska bifoga samma information igen + svara på när hon skaffade hennes Hallon abonnemang. Ytterligare ett par dagar går innan hon äntligen får svar DEN ÄR UPPLÅST!

Nu säljs den via blocket och självklart får jag svar ifrån köparen (skickades) som undrar varför telefonen är operatörslåst...

Så en fråga blir är det vanligt att bara originalköparen kan låsa upp en operatörslåst telefon? Hittar inget hos Hallons hjälpsidor som pekar på det men deras chatt/support säger ju något annat. Vore smidigt om köparen som nu har telefonen kan kontakta Hallon och låsa upp den direkt.

Någon som har någon information om hur upplåsning av en iPhone via Hallon bör gå till. Krävs det att man gör något speciellt efter Hallon låst upp den eller dylikt.

Telefonen fabriksåterställdes då vi förde över allt till hennes nya telefon. Klart man i efterhand borde avvaktat men kändes inte som det borde krävas att man loggar in på telefonen för att låsa upp den då jag inte hittat någon information om det eller fått någon sådan information via Hallon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Vad är det för telefon och när är den köpt?

Tre/hallon har väl inte låst telefoner på många många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Efter 4 september 2018 så är de inte längre låsta, enligt Tres hemsida. Jag antar att samma datum gäller Hallon.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för telefon och när är den köpt?

iPhone 8 Plus 64GB köpt under 2018 innan dom slutade med operatörslås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

iPhone 8 Plus 64GB köpt under 2018 innan dom slutade med operatörslås.

Operatören är sedan 2014 enligt lag skyldig att låsa upp telefonen utan kostnad när bindningstiden gått ut. https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/operatorslas/

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering. Hallon är absolut otroligt konstiga/jobbiga/sega att ha att göra med. Mobilen är enligt köparen fortfarande operatörslåst och varken deras chatt/mail kundtjänst verkar förstå eller klara av att hantera det.

Sista svaret var att dom såg att allt fungerade som det skulle utom mobilsvar. Detta svaret ges på en fråga om varför mobilen är operatörslåst...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kort uppdatering. Hallon är absolut otroligt konstiga/jobbiga/sega att ha att göra med. Mobilen är enligt köparen fortfarande operatörslåst och varken deras chatt/mail kundtjänst verkar förstå eller klara av att hantera det.

Sista svaret var att dom såg att allt fungerade som det skulle utom mobilsvar. Detta svaret ges på en fråga om varför mobilen är operatörslåst...

Hur är telefonens historia, kan den ha låsts av någon annan än Hallon ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan bara ha varit låst till en operatör. Dvs har den varit operatörslåst hos Tre så kan den inte blivit upplåst från Tre och sedan blivit operatörslåst till Telia

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Den kan bara ha varit låst till en operatör. Dvs har den varit operatörslåst hos Tre så kan den inte blivit upplåst från Tre och sedan blivit operatörslåst till Telia

Undrade mest om en användare möjligen själv har låst telefonen mot nått simkort i stället för att tex bara ange en egen pinkod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Historian är att mobilen köptes 2018-03 via Hallons hemsida+abbonemang. Köpt/ägd och använd av min mor fram till 2022-09 då Hallon enligt mail tagit bort operatörslåset. Då såldes den (Innan försäljning gjordes en fabriksåterställning och fullständig radering av allt på mobilen.) och köparen meddelar att den är operatörslåst. Detta har köparen även verifierat genom att skaffa ett hallon sim-kort och då fungerar telefonen.

Det mest irriterande är att all form av kommunikation via hallon sker via mail och har tagit 5-7 arbetsdagar mellan svaren. Även är svaren så konstiga och inget svar efter dom sa att dom låst upp den har berört det faktum att den FORTFARANDE ÄR OPERATÖRSLÅST!!!

*EDIT*
Har testat hallons chatt men det dom gör är att hänvisa till den felaktiga tre hemsidan och sedan när man påpekar att den inte gäller längre så måste dom ta det vidare via mail.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Historian är att mobilen köptes 2018-03 via Hallons hemsida+abbonemang. Köpt/ägd och använd av min mor fram till 2022-09 då Hallon enligt mail tagit bort operatörslåset. Då såldes den (Innan försäljning gjordes en fabriksåterställning och fullständig radering av allt på mobilen.) och köparen meddelar att den är operatörslåst. Detta har köparen även verifierat genom att skaffa ett hallon sim-kort och då fungerar telefonen.

Det mest irriterande är att all form av kommunikation via hallon sker via mail och har tagit 5-7 arbetsdagar mellan svaren. Även är svaren så konstiga och inget svar efter dom sa att dom låst upp den har berört det faktum att den FORTFARANDE ÄR OPERATÖRSLÅST!!!

*EDIT*
Har testat hallons chatt men det dom gör är att hänvisa till den felaktiga tre hemsidan och sedan när man påpekar att den inte gäller längre så måste dom ta det vidare via mail.

Ja Hallon är ju billiga för att de bara har mail och chatkundtjänst.
Får du inte ordning på det via hallon kan du kontakta https://telekomradgivarna.se/

Visa signatur