Åsikter om förvaltade elfonder

Permalänk
Medlem

Åsikter om förvaltade elfonder

Har en lägenhet på 4 rum och runt 100kvm i SE3. Får för närvarand el via Vattenfall som också är nätägare. Enligt Vattenfall beräknar de att jag gör av med ca 540 kWh per månad. Jag tycker det känns lite högt och ska försöka mäta lite för att se om jag kn spara in på något.

Hur som helst har jag tittat på billigare elavtal och astnat lite för Mälarenergis förvaltade elfond. Som jag förstår det så ligger den ganska nära rörligt prist, men man kan undvika de största topparna. Nackdelen blir å andra sidan att den går ner långsammare än om man har rörligt och har dessutom tre månaders uppsägningstid.

Tittar man på t.ex. Trustpilot så känns inte Mälarenergi allt för förtroendeingivande, men det gör å andra sidan inte Vattenfall heller. Finns det någon som har deras förvaltade elfond och kan ge lite input på hur det fungerar? Är förvaltade elfonder ett ra val?

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande om det från Forum (dock för vår förening), om jag har förstått det rätt så köper de in el från olika källor gör en viss effekt, då kommer en andel vara fast pris och resten rörligt.
Hur ditt del som är rörligt varierar från månad till månad.

Fördel, det stabiliserar priset/kapar toppar.
Nackdel: kapar dalarna (de lägsta priserna), de tar även ut en avgift för jobbet.

Om du använder mycket effekt på de dyraste timmarna så är det möjligen en bra deal, annars drar du inte nytta av fördelarna med att kapa topparna.
Kan även vara bra om du inte har ekonomin att chansa på helt rörligt pris.

(Obs jämfört med rörligt timpris, rörligt pris kan betyda olika hos olika företag)

Permalänk
Medlem

Ytterligare en mellanhand som ska få betalt från din elräkning ("förvaltaren" alltså).

Mest troligt så kommer du att förlora på denna typ av avtal, jämfört med rörligt pris.

Statistiskt sett så förlorar man på fast pris också, men där får man åtminstone en viss trygghet genom att man vet vilket elpris man kommer att ha. Med den här varianten så får du ju inte ens det.