Tävling Pricerunner Monsterbygget PC 2022

Permalänk
Medlem

Pricerunners definition av "snart" är väl inte riktigt samma som min egen haha.

Permalänk
Medlem

Misstänker att vinnaren kommer att bli nån som skrivit en riktig snyfthistoria. Tyvärr är det ju så att sanningshalten i motiveringen är svår att veta.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv

De tar i alla fall god tid på sig att kolla igenom alla deltagares motivationer.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta hur många bidrag det blir i en sån här tävling.

Permalänk
Inaktiv

Förra tävlingen skrev dem att det var 1/10 som klarade att samla ihop komponenterna, de själv sa att det var svårare nu än sist. Men hade varit kul att veta exakta antalet deltagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Misstänker att vinnaren kommer att bli nån som skrivit en riktig snyfthistoria. Tyvärr är det ju så att sanningshalten i motiveringen är svår att veta.

Det märks, finns inte så mycket snyft som man kan dra upp på 100 tecken, sen har vissa har det bättre ställt än andra. Sanningen varar längst. "Jag lever på existensminimum, finns inte en chans i helvete att jag kommer ha råd med en dator i den kalibern." (Vilket var i runda slängar vad jag skrev.) Inte förens 10-15 nya generationer hårdvara kommit ut, ett jäkla RX580 kostar ju fortfarande sjukt mycket.

Egentligen så förväntar jag mig att telefoner ska bli mer användbara och att man i framtiden använder en docka till telefonen, där tangentbord, mus och skärm/-ar är inkopplat och med ett alternativt externt grafikkort till, för att datorer börjar bli så jäkla dyra att det bara kommer vara överklassen som har råd att köpa dem om utvecklingen fortsätter som den gör. Datorn jag har nu är

funktionsduglig. Hade jag haft råd så hade jag maxat ut moderkortet med en Ryzen 5950X, 64GB 3200mhz minne och försökt fått tag på ett 5700XT eller något. Har försökt byta en Raspberry Pi 4 4GB, med adapter och ett Argon40 Neo case mot ett RX580 i några månader nu. Tänkte att jag kunde ha två kort i datorn för att min polare har en bärbar med Intels 4000 grafik i processorn, så tänkte om jag sätter in ett grafikkort till och ett nytt nätagg som klarar båda, så kan jag ha två virtuella maskiner igång där jag kör GPU pass-through. Så det blir två datorer på en cpu, men då tillkom tydligen också annat som lagrings kostnader. Man kan inte ens bygga en simpel streaming dator utan att man ska behöva lägga ut runt 10-25 tusen, jag är inte så sugen på att leva på 300 kr för mat jätte ofta, då skiter jag hellre i att uppgradera, jag kan typ spela spel i alla fall.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Förra tävlingen skrev dem att det var 1/10 som klarade att samla ihop komponenterna, de själv sa att det var svårare nu än sist. Men hade varit kul att veta exakta antalet deltagare.

Så kan man sitta och räkna på sannolikheten till vinst? Jag är inte speciellt trogen till tanken att jag blir utvald, men jag tyckte det var kul att få använda huvudet ordentligt. Dag till dag sakerna blir ganska så tomma, därmed också huvudet. ;P haha

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Skrivet av Querzion:

Så kan man sitta och räkna på sannolikheten till vinst? Jag är inte speciellt trogen till tanken att jag blir utvald, men jag tyckte det var kul att få använda huvudet ordentligt. Dag till dag sakerna blir ganska så tomma, därmed också huvudet. ;P haha

Chansen att vinna är förmodligen väldigt låg.
Känns omöjligt att vinna såna här tävlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlqvist:

Chansen att vinna är förmodligen väldigt låg.
Känns omöjligt att vinna såna här tävlingar

Ja det är sällan man har den turen, men jag är fan så nöjd över att jag lyckades knåpa ihop datorn utan nån vidare hjälp.
Var bara AIO'n jag fastnade på och efter någon svarade "titta" på länken så såg jag ju uppe till höger vilken det va haha.

Permalänk
Inaktiv

Lite uppdatering nu, nästa vecka hoppas de bli klara då de fått in mer än 1000 motiveringar. Så deras bedömning av snart var minst 2 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Lite uppdatering nu, nästa vecka hoppas de bli klara då de fått in mer än 1000 motiveringar. Så deras bedömning av snart var minst 2 veckor

Så 1 på 1000, inte så dåliga odds

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så 1 på 1000, inte så dåliga odds

Med tanke på hur många människor som finns i Sverige, så är det inte direkt lotteri odds. Det märks.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Lite uppdatering nu, nästa vecka hoppas de bli klara då de fått in mer än 1000 motiveringar. Så deras bedömning av snart var minst 2 veckor

Klagade de inte på att det var hundratals personer förra året? och nu är det 1000+ individer som lyckades hitta svaren som krävdes för att vara med.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Skrivet av anon325093:

Lite uppdatering nu, nästa vecka hoppas de bli klara då de fått in mer än 1000 motiveringar. Så deras bedömning av snart var minst 2 veckor

Att vara en av 1000 för att man lagt manken till och faktiskt spenderat några timmar med att lösa ett pussel känns ju bra mycket bättre än att man bara signat upp för en lotteri-dragning a la INETs eller Kompletts årliga Jul-önskelistor, där är det ju säkert med 50 000+ pers om dagen. Sen var ju själva tävlingen faktiskt rolig att delta i, lite Ready Player One-känsla att klicka runt och hitta samt lösa ledtrådarna.

Skrivet av Querzion:

Det märks, finns inte så mycket snyft som man kan dra upp på 100 tecken, sen har vissa har det bättre ställt än andra. Sanningen varar längst. "Jag lever på existensminimum, finns inte en chans i helvete att jag kommer ha råd med en dator i den kalibern." (Vilket var i runda slängar vad jag skrev.).....

Bara jag som såg att det var MINST 100 tecken, inte max 100? Min motivering var säkert 400-500 tecken.

Visa signatur

i9 9900KF | Aorus 3080Ti | 32GB 3200Mhz | 3x CQ32G1 | Oculus Rift
Simucube DD | CSP v3's | 8020 aluminium sim-rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fradiccus:

Att vara en av 1000 för att man lagt manken till och faktiskt spenderat några timmar med att lösa ett pussel känns ju bra mycket bättre än att man bara signat upp för en lotteri-dragning a la INETs eller Kompletts årliga Jul-önskelistor, där är det ju säkert med 50 000+ pers om dagen. Sen var ju själva tävlingen faktiskt rolig att delta i, lite Ready Player One-känsla att klicka runt och hitta samt lösa ledtrådarna.

Bara jag som såg att det var MINST 100 tecken, inte max 100? Min motivering var säkert 400-500 tecken.

Det var minst 100 tecken, min var 460

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av LCarlqvist:

Chansen att vinna är förmodligen väldigt låg.
Känns omöjligt att vinna såna här tävlingar

De skriver på Instagram att de fick in lite över 1000 bidrag de ska läsa och gå igenom. Så det svåra är hitta på en "varför ska du..?" motivering som inte låter som 999 stycken andra 🙄 Och jag som tyckte utmaningarna i sig var svåra.

Men hunden "ledtråden" fick mig spotta ut morgon kaffet måste jag ändå säga. Var nästan värt en överhängande skillsmässa efter sambon sett mig stirra på en Hobbit karta i tre timmar⁰

Men jo, du har ändå en chans på ca 1000 låter det som. Jämfört med lotto så är det ju dunder odds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fradiccus:

Att vara en av 1000 för att man lagt manken till och faktiskt spenderat några timmar med att lösa ett pussel känns ju bra mycket bättre än att man bara signat upp för en lotteri-dragning a la INETs eller Kompletts årliga Jul-önskelistor, där är det ju säkert med 50 000+ pers om dagen. Sen var ju själva tävlingen faktiskt rolig att delta i, lite Ready Player One-känsla att klicka runt och hitta samt lösa ledtrådarna.

Bara jag som såg att det var MINST 100 tecken, inte max 100? Min motivering var säkert 400-500 tecken.

Jag var för trött för att läsa då. hahaha. Allt för många timmars sökande och tänkande. Förstår inte vad man ska skriva mer än det som är faktiskt är relevant. Jag kommer inte vinna datorn om folk kan skriva noveller om sitt liv för att motivera varför de ska få datorn.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querzion:

Det märks, finns inte så mycket snyft som man kan dra upp på 100 tecken, sen har vissa har det bättre ställt än andra. Sanningen varar längst. "Jag lever på existensminimum, finns inte en chans i helvete att jag kommer ha råd med en dator i den kalibern." (Vilket var i runda slängar vad jag skrev.) Inte förens 10-15 nya generationer hårdvara kommit ut, ett jäkla RX580 kostar ju fortfarande sjukt mycket.

Egentligen så förväntar jag mig att telefoner ska bli mer användbara och att man i framtiden använder en docka till telefonen, där tangentbord, mus och skärm/-ar är inkopplat och med ett alternativt externt grafikkort till, för att datorer börjar bli så jäkla dyra att det bara kommer vara överklassen som har råd att köpa dem om utvecklingen fortsätter som den gör. Datorn jag har nu är <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk> funktionsduglig. Hade jag haft råd så hade jag maxat ut moderkortet med en Ryzen 5950X, 64GB 3200mhz minne och försökt fått tag på ett 5700XT eller något. Har försökt byta en Raspberry Pi 4 4GB, med adapter och ett Argon40 Neo case mot ett RX580 i några månader nu. Tänkte att jag kunde ha två kort i datorn för att min polare har en bärbar med Intels 4000 grafik i processorn, så tänkte om jag sätter in ett grafikkort till och ett nytt nätagg som klarar båda, så kan jag ha två virtuella maskiner igång där jag kör GPU pass-through. Så det blir två datorer på en cpu, men då tillkom tydligen också annat som lagrings kostnader. Man kan inte ens bygga en simpel streaming dator utan att man ska behöva lägga ut runt 10-25 tusen, jag är inte så sugen på att leva på 300 kr för mat jätte ofta, då skiter jag hellre i att uppgradera, jag kan typ spela spel i alla fall.

Det var minst 100! Man kunde skriva mer

Permalänk
Inaktiv

Någon som fått ett samtal idag? 🙃 de måste verkligen annars analysera varenda ord och göra någon typ av omröstning hurvida ordvalet var bra... Så lång tid ska det la inte ta att läsa lite text 😴

Permalänk
Skrivet av anon325093:

Någon som fått ett samtal idag? 🙃 de måste verkligen annars analysera varenda ord och göra någon typ av omröstning hurvida ordvalet var bra... Så lång tid ska det la inte ta att läsa lite text 😴

Jag tror snarare det handlar om att de har annat för sig, jag har väldigt svårt att tro i såna här tävlingar att det läggs speciellt stor vikt på de motiveringarna som faktiskt kommit in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlqvist:

Jag tror snarare det handlar om att de har annat för sig, jag har väldigt svårt att tro i såna här tävlingar att det läggs speciellt stor vikt på de motiveringarna som faktiskt kommit in.

Ja, väldigt sällan de faktiskt läses igenom så noga som det påstås.

Permalänk
Medlem

Jaha ny vecka, fortfarande inga uppdateringar??? :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hanzooon:

Jaha ny vecka, fortfarande inga uppdateringar??? :/

Nope inte en enda uppdatering, de hoppades ju bli klara förra veckan... det är ändå rätt otroligt att tävlingen höll på i 1 vecka och de kan inte ens på 2 veckor utse en vinnare. Tycker de är rätt slöa... jag hoppas vinnaren inte behöver vänta en månad på priset när de väl utsett en... *insert Mr Bean waiting gif*

Permalänk
Medlem

Rena spekulationer nu men kan det vara att dom är lite oroliga för 12VHPWR-adaptrarna som följer med 4090 och avvaktar pga det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bitz91:

Rena spekulationer nu men kan det vara att dom är lite oroliga för 12VHPWR-adaptrarna som följer med 4090 och avvaktar pga det?

Kan vara chassit också, det chassi de hade i bygget stödje bara ATX men moderkortet var ett EATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Kan vara chassit också, det chassi de hade i bygget stödje bara ATX men moderkortet var ett EATX

Kan ju hoppas på ett som inte är öppet då jag har 3 katter xD ifall man nu skulle ha turen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Nope inte en enda uppdatering, de hoppades ju bli klara förra veckan... det är ändå rätt otroligt att tävlingen höll på i 1 vecka och de kan inte ens på 2 veckor utse en vinnare. Tycker de är rätt slöa... jag hoppas vinnaren inte behöver vänta en månad på priset när de väl utsett en... *insert Mr Bean waiting gif*

Tagit så lång tid så känns nästan lite avslaget nu haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Berzerg:

Tagit så lång tid så känns nästan lite avslaget nu haha

Minst sagt! Haha älskar att de har skrivit på instagram ursäkta att det tar "lite tid" men det är på g! Om vi ska ta oss till ö så är får vi veta vem som vann nästa år 😆 Vågar knappt fråga om de har ett uns av preliminärt datum för resultat... men vid det här laget börjar jag undra om det finns någon dator. De kanske går i konkurs innan resultatet är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Minst sagt! Haha älskar att de har skrivit på instagram ursäkta att det tar "lite tid" men det är på g! Om vi ska ta oss till ö så är får vi veta vem som vann nästa år 😆 Vågar knappt fråga om de har ett uns av preliminärt datum för resultat... men vid det här laget börjar jag undra om det finns någon dator. De kanske går i konkurs innan resultatet är ute.

Kanske de fick slut på gpu och sedan var ju moderkortet fel 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Håller det på än? Hade redan räknat ut mig själv ...

För att citera Jim Carrey; So you're telling me there's a chance?!