Permalänk
Medlem

Hur få ut 1000 mbit över WiFi?

Har fiber 1000/1000 med 2st Asus TUF AX5400 routrar i mesh konfiguration. Får ut ca 400mbit ner och 350mbit upp över WiFi när jag står bredvid main routern. Får ut 950/950 med ethernet. Nån inställning på routern som är fel eller kan det vara min mobil som begränsar (OnePlus 6)?

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Spelar också roll på belastning av Wi-Fi. Om bara 1 enhet är aktiv på Wi-Fi kommer hastigheten öka. Och 400mbit är bra.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Genom att skapa optimala förhållanden.. vad är optimala förhållanden frågar du... Labbmiljö! I faradaybur exempelvis. Du skulle få snabbare än 3-400 om telefonen hade.wifi 6 men den har bara wifi 5.

Eller så väntar du på wifi 7, så lär vi nog kunna ta 1Gbit över wifi för givet under rimliga förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Får ut ca 400mbit ner och 350mbit upp över WiFi

Utan att ha någon bakgrund hur din radiomiljö eller hårdvaraspec, så är min gissning på att du kör 40mhz. Om det är så viktigt för dig att få ut mer så kör du 80/160mhz om din router supporterar det. Även om jag inte ser någon vits med ha sån hög throughput på wifi.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vänta tills Wifi 8 kommer ut eller nått så har nog tekniken kommit ifatt.
Var det står på routern / APn brukar man kunna dela med 3 så får du ut "rätt" hastighet.

Högsta jag fått ut är 600/600Mbit/s typ och då är det puckar för 5k och du står rätt under dem.
Var nog innan Wifi 6 kom ut dock, så borde gå att få upp det högre nu antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

kan det vara min mobil som begränsar (OnePlus 6)?

Ja.

OnePlus 6: 2x2 MIMO, Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, 2.4G/5G

Asus TUF AX5400: WiFi 5 (802.11ac) (1024QAM) : up to 4333 Mbps

Siffran 4333 Mbps kommer från 160 MHz-kanalbredd, 4x4 MIMO, 1024 QCAM på 5GHz-bandet. Din mobil klarar 2x2 MIMO, så då begränsas den teoretiska högsta hastigheten till 2166 Mbps, förutsatt 160 MHz. Det verkar inte vara många mobiler som klarar 160MHz, så vi kan nog förutsätta att din klarar 80 MHz som högst, så då är vi nere i 1083 Mbps som teoretiskt max. Det är även stor risk att mobilen inte klarar 1024 QCAM, så då är vi nere i 256 QCAM och 866 Mbps. Du kanske vet vilket chip som sitter i mobilen och kan verifiera det?

Av teoretiskt max kan man få ut ca 70% i faktisk nyttotrafik om man har tur, resten är overhead i WiFi. Resten får vi nog skylla på dåliga radioförutsättningar (grannar och andra av dina enheter som är anslutna samtidig, till exempel) och eventuellt inkompabilitet mellan enheterna. Du kan eventuellt se i routern vilken kodning som faktiskt används för anslutna enheter. Sämre kodning = mer radiotid för att överföra en viss datamängd = sämre total genomströmning på nätverket.

Jag brukar rekommendera (hela) den här sidan om man ska få koll på vad man kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem

Kolla på hur många nät du ser samtidigt med din egna nät - ju fler nät med ansenlig styrka (dvs. mindre än 10-15 dB lägre än din egna signal), ju lägre hastighet får du. - alla sänder inom samma frekvensområde och därmed konkurrerar om frekvensutrymmet och ju mindre skillnad du har mellan 'signal to inteference' i dB - ju mindre data/s kan skickas med allt enklare och mer robusta modulations-mode (PSK, QPSK, 1-2 bit och kanske 3 bit/symbol per symbol) och det är bara vid hög 'signal to inteference'-dynamik (låg störnivå gentemot din egna signal, typiskt över 15 dB) man kan köra med QAM med 4-10 bit per symbol.

Shannons lag säger hur mycket data man kan sända teoretiskt på en kanal med viss brus (eller interferens) och signalförhållande och per Hz bandbredd och ingen har lyckas knäcka den hittills med några smarta trix - men man ligger mycket nära den gränsen som fins - som bäst typ 0.3-0.5 dB ifrån gränsen numera i många sammanhang som att läsa av flash-celler i flashminne och signaler från läshuvuden på snurrhårddiskar etc. liksom mobil-kommunikation över mobilnäten och satellit-kommunikation är också extremt högoptimerade - och en av de stora stegen är att man börja använda LDPC med adaptiv mängd paritet och gav 1 - 1.5 dB mer användbar dynamik gentemot tidigare mycket använda faltningskodningar typ Viterbi eller turbokodning med punchning (ett sätt att hantera att mindre paritet och mer data skickas vid bättre förhållande och omvänt vid sämre förhållande).

Ett höghus inne i stan kan man lätt se över 200 andra nät med olika styrkor som kommer igenom väggar från grannarna i huset och genom fönster från husen bredvid eller reflex på motstående väggen av grannhuset av grannars lägenheter över och under i huset man bor i.

Skall du få upp full hastighet är att vara ute på landsbygd med långt (km) till närmaste grannen, typ, eller djupt nere i källarlokal där man knappt ser några andra alls nätverk och dom som syns är mycket svaga.

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara köra mot en av enheterna, dvs stäng av en av dom och kör mot den andra (eller vilken det nu är som är huvudenhet). Vad får du då för fart. Testa också att befinna dig cirka två meter från enheten, vad får du då. Ditt test med Ethernet visar att du får ut den fart du ska ha från Internet så problemet är på din sida så att säga.

Oj, såg nu att det är smartphone. Vet du att den stödjer WiFi6 osv ?

Hur är det med en laptop som kör mot wifi vad får man då ?

Svårt att se att själva routern skulle vara begränsande.

Permalänk
Medlem

Som många nämt är det så otroligt många faktorer som spelar in.

Vad ska du med 950Mbit på din telefon?

Permalänk
Medlem

Tack för alla ambitiösa svar. Hastigheten är absolut ingen begränsning rent praktiskt utan jag är mest nyfiken vad det är som "flaskhalsar". Telefonen stödjer som sagt inte wifi 6 så där har vi en begränsning. Har en Nvidia Shield, en chromecast, en surroundreciever samt en till telefon ansluten på nätverket.

Ska testa höja upp "kanalbredden" och se om det blir nån skillnad men som jag förstår så kan det bli strul med mina andra enheter om de inte stödjer den högre kanalbredden.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Man ska inte försöka laga sånt som inte är trasigt.