Permalänk
Medlem

Jordkontakt till ESD-matta?

Jag är på jakt efter en väggkontakt för endast jord. Alltså, för att koppla ESD-mattan direkt till vägguttaget.

Någon som vet var man kan hitta sådana?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag är på jakt efter en väggkontakt för endast jord. Alltså, för att koppla ESD-mattan direkt till vägguttaget.

Någon som vet var man kan hitta sådana?

Man kopplar väl den till chassit?

Permalänk
Medlem

Här är en variant, här en annan.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Du har fundamentalt missförstått ESD.

ESD-skydd handlar om att utjämna den elektriska potentialen mellan dig och saken du vidrör. ESD påsar ger en snäll utjämning av den elektriska potentialen, inte isolering från ESD.

Så anslut ESD armbandet till mattan, så har du en liten jordad miljö.

Värt att notera är att det Finns 'el-kontakt för bara jord' som används på elektronikindustrier. Dessa kopplas INTE till riktiga el-uttag, de kopplas till en en gemensam jordskena genom hela företaget! Att de kör EU plugg är för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Här är en variant, här en annan.

Tack! Det var precis vad jag letade efter.

Skrivet av str8forthakill:

ESD-skydd handlar om att utjämna den elektriska potentialen mellan dig och saken du vidrör. ESD påsar ger en snäll utjämning av den elektriska potentialen, inte isolering från ESD.

Värt att notera är att det Finns 'el-kontakt för bara jord' som används på elektronikindustrier. Dessa kopplas INTE till riktiga el-uttag, de kopplas till en en gemensam jordskena genom hela företaget! Att de kör EU plugg är för enkelhetens skull.

I så fall har även EOS/ESD Association som tagit fram standarder för det här, missförstått saken helt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

I så fall har även EOS/ESD Association som tagit fram standarder för det här, missförstått saken helt.

poängen med esdskyddet är att du ska potentialutjämna dig och dina verktyg med elektroniken du ska arbeta med inte jorda sakerna.

esdmattan är att du kan ha armbandet kopplat till mattan istället för chassit typ och att du kan potentialutjämna med allt du placerar på mattan samtidigt.

jord har inget med potentialutjämning att göra mer än att du kommer även potentialutjämna det du har på mattan mot jord också om du kopplar in en jordkontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

poängen med esdskyddet är att du ska potentialutjämna dig och dina verktyg med elektroniken du ska arbeta med inte jorda sakerna.

esdmattan är att du kan ha armbandet kopplat till mattan istället för chassit typ och att du kan potentialutjämna med allt du placerar på mattan samtidigt.

jord har inget med potentialutjämning att göra mer än att du kommer även potentialutjämna det du har på mattan mot jord också om du kopplar in en jordkontakt.

https://elimstat.com/esd-testing/#wsk

Permalänk
Medlem

Det där är för en fabrik eller liknande, där alla olika delar i anläggningen behöver hålla samma potential. Det löser man genom att koppla allt till en gemensam, och kontrollerad, jord.

För dig som jobbar hemma, och inte flyttar dig eller komponenter mellan olika stationer eller lagerplatser, är det irrelevant. Det är potentialskillnaden mellan dig och komponenterna som har betydelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är för en fabrik eller liknande, där alla olika delar i anläggningen behöver hålla samma potential. Det löser man genom att koppla allt till en gemensam, och kontrollerad, jord.

För dig som jobbar hemma, och inte flyttar dig eller komponenter mellan olika stationer eller lagerplatser, är det irrelevant. Det är potentialskillnaden mellan dig och komponenterna som har betydelse.

En del av poängen är att arbetsytan blir uppladdad om elen inte har någonstans att ta vägen. Sannolikt ett icke-problem med en ESD-matta som har högt motstånd, men det är liksom inte något jag bryr mig om.

Jag vill koppla till eluttaget för att vara säker på att hela tiden ha bra kontakt och sladden ur vägen. Krokodilklämma på en skruv i nätagget kan lossna och sladden hamna i vägen när man flyttar runt saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger varken bu eller bä för huvudämnet.
Har man bara ESDarmband så ska det ju kopplas till prylen man jobbar med - inte jord. Bra generellt råd för forumet.
Men det handlar det ju inte riktigt om här ;).

Relevansen med jordning ner i marken för en enskild arbetsyta kan jag för lite om för att säga om det här behövs eller inte. Så jag passar på den.

Däremot reagerade jag lite på informationen på hemsidan.

"When you are wearing a wrist strap or standing on a mat, the force of gravity draws electrons from your body and mats through the grounding cables into the outlet."

Det är väl rimligen potentialskillnaden som driver flödet av elektroner i kretsar. Inte gravitation...
Fick mig att höja på ögonbrynen iaf hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

En del av poängen är att arbetsytan blir uppladdad om elen inte har någonstans att ta vägen. Sannolikt ett icke-problem med en ESD-matta som har högt motstånd, men det är liksom inte något jag bryr mig om.

Jag vill koppla till eluttaget för att vara säker på att hela tiden ha bra kontakt och sladden ur vägen. Krokodilklämma på en skruv i nätagget kan lossna och sladden hamna i vägen när man flyttar runt saker.

Du kan även råka ut för att det uppstår ett el-fel så att jordledaren blir nätansluten och då blir du också det om du är ansluten till den, efter att ha blivit nätansluten så kan det hända att du blir jordfäst.
Koppla inte in dig till elinstallationens skyddsjord med esdskydd om du inte har full koll på elanläggningen och kunskap om hur/varför, eftersom du frågar om det har du inte kunskapen utan du skapar en risk för elchock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan även råka ut för att det uppstår ett el-fel så att jordledaren blir nätansluten och då blir du också det om du är ansluten till den, efter att ha blivit nätansluten så kan det hända att du blir jordfäst.
Koppla inte in dig till elinstallationens skyddsjord med esdskydd om du inte har full koll på elanläggningen och kunskap om hur/varför, eftersom du frågar om det har du inte kunskapen utan du skapar en risk för elchock.

Med tanke på resistansen lär det inte ens kittla lite om jag råkar bli nätansluten. Sen var ju faktiskt inte det här något jag frågade om.

Permalänk
Medlem

Kan tillägas att jord i badrum och dispbänk bör vara kopplade till åskledare eller liknande. Bör. Mät skillnaden mellen jord och nolla in du är osäker. Kan vara någon som kopplat fel i huset.
Brukar vara en kedja mellan lägenheterna. Paralelkoppling.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Däremot reagerade jag lite på informationen på hemsidan.

"When you are wearing a wrist strap or standing on a mat, the force of gravity draws electrons from your body and mats through the grounding cables into the outlet."

Det är väl rimligen potentialskillnaden som driver flödet av elektroner i kretsar. Inte gravitation...
Fick mig att höja på ögonbrynen iaf hehe.

Det har definitivt inte ett dugg med gravitationen att göra! Det här citatet ser nästan ut som ett skämt...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du har missförstått deras standard helt. Samma pluggar för olika användningsområden. EU pluggar med inget annat än jord ikopplat, sen går det en jordskena genom hela fabriken så alla stationer har samma potential. Inte vid någon punkt blandas systemet ihop med strömförande ledningar. Det är för enkelhetens skull, spara pengar, och göra allt kompatibelt enkelt.

Du skapar bara en ren dödafälla genom att koppla en ESD matta till ett strömförande uttag.

***bort/mod***

Olämplig länk borttagen /Kent, forumledare
Permalänk
Hedersmedlem

Du har missförstått deras standard helt. Samma pluggar för olika användningsområden. EU pluggar med inget annat än jord ikopplat, sen går det en jordskena genom hela fabriken så alla stationer har samma potential. Inte vid någon punkt blandas systemet ihop med strömförande ledningar. Det är för enkelhetens skull, spara pengar, och göra allt kompatibelt enkelt.

Du skapar bara en ren dödafälla genom att koppla en ESD matta till ett strömförande uttag.

ESD-mattan är ansluten med ett motstånd på cirka 1-10MOhm, dvs du får ingen farlig strömgenomgång även om du har 230v i jorduttaget. Samma sak gäller med ESD-armband.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du måste dock fortfarande koppla ihop dig, mattan, samt datorchassit på något sätt. På vilket sätt blir det enklare att även koppla mattan till skyddsjord?

Permalänk
Medlem

Edit:
Ok så man får inte ha mer minus på minus är på jord. För då blir det potenskillnad emellan noll och noll.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ok så man får inte ha minus på elen? För då blir det potenskillnad emellan noll och noll.

ESD skydd har inget att göra med strömnät eller jordskydd. En Jordskena har ingenting att göra med 'jorden' i eluttag.

Permalänk
Medlem

ESD skydd har inget att göra med strömnät eller jordskydd. En Jordskena har ingenting att göra med 'jorden' i eluttag.

Jo faktiskt.
Därav att vi inte använder skärmade nätverkskablar om det är olika jordpunkter mellan de olika delarna i bygnaden.
Fråga Wasa på kungsholmen om du inte tror mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo faktiskt.
Därav att vi inte använder skärmade nätverkskablar om det är olika jordpunkter mellan de olika delarna i bygnaden.
Fråga Wasa på kungsholmen om du inte tror mig.

Jag tror inte på dig, du får gärna visa tekniska dokument på vad du personlingen anser är ESD och inte. Själv har jag jobbat i diverse ESD miljöer med allt från elektronik till säkerhetsklassat material. Att samkoppla en jordskena och skyddsjord är väldigt stor säkerhetsrisk. Varför i hela skogen i Sverige vill man göra det? Skulle du lita på resistansen i en ESD utrustning att inte grilla dig med 230V 10A?

Vad har en skärmad eller oskärmad nätverkskabel att göra med ESD skydd? "jorda sig" har inget att göra med skyddsjorden i elnät. Den enda funktionen skyddsjorden har är att bryta en jordfelsbrytare vid kortslutning. Dvs när ström kommer på Skyddsjorden, eller "jorden" i eluttaget. Att utjämna elektrisk potential gör man Inte med elnätet, det gör man lokalt eller i en separat slinga som inte är strömförande eller kan bli det.

Till exempel på en arbetsplats, skulle jordskenan vara samkopplad med elnätets skyddsjord, och det skulle bli en kortslutning i någon utrustning i nätet. Eller åskan slår ner olyckligt och det blir en strömspik som hoppar över någonstans. Så dör folk i explosioner. "jorden" i elnätet har inget med ESD att göra, överhuvudtaget, och ska aldrig blandas ihop med ESD skydd.

Permalänk
Medlem

Jasså, vart framgår det?

Det är 1MOhm motstånd i kontakten och 1MOhm i armbandet. Ett motstånd på 1MOhm borde ge 0,23mA.

Permalänk
Medlem

Detta ständigt förvirrande område alltså...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Det är en fråga om man vågar riskera sitt liv över en liten resistans byggt i Kina, helt i onödan.
Visst kan du personligen helt i onödan ta risken, men varför i hela skogen rekommendera andra att riskera sina liv?

ESD handlar om att utjämna potentialer, inte nolla dem. Det är skillnaden i elektrisk potential som get stötar som kan skada elektronik. Skitsamma om du är uppladdad till 18000V, så länge armbandet och mattan utjämnar den elektriska potentialen finns ingen risk för ESD skador. Men kopplar du upp din matta/hand till elnätet? Direkt riskerar du ditt liv över kvaliteten på ESD armbandet/mattan som med all sannolikhet är en billig produkt från Kina. Och det enda argumentet för det är "men jag dog ju inte", finns inga fördelar. Bara risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Det blir förvirrande eftersom man fortsätter använda ordet "jorda" för att potentialutjämna. Då är det lätt att tolka det som jordningen i elsystemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Nej.
"Ett objekt i vila förblir i vila om ingen extern kraft appliceras" gäller visserligen mekaniska system. Men det fungerar på samma sätt här.

Det är egentligen bara större chans att potentialen på operatör och utrustning skiljer sig om man jordar arbetsytan till någon jord som har sin bas på andra sida byggnaden där skyddsledaren går ned i mark medan operatör är i andra änden med arbetsbänken.
Kör man jordat golv och ESD-tofflor så är det ju dock reko.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Inget förvirrande alls. Potentialutjämna objekt mot objekt med hög resistans och koppla inte utrsutning gjord för ESD till vägguttag.

Att personer vill koppla ett ledande armband som påstås innehålla tillräckligt hög resistans för att inte skada organ till ett vägguttag, samtidigt som man även med stor sannolikhet inte ens har utrustning/kunskap för att kontrollera sagda armband. Det får stå för dem men jag chansar inte, fått mig tillräckligt med smällar på andra sätt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej.
"Ett objekt i vila förblir i vila om ingen extern kraft appliceras" gäller visserligen mekaniska system. Men det fungerar på samma sätt här.

Det är egentligen bara större chans att potentialen på operatör och utrustning skiljer sig om man jordar arbetsytan till någon jord som har sin bas på andra sida byggnaden där skyddsledaren går ned i mark medan operatör är i andra änden med arbetsbänken.
Kör man jordat golv och ESD-tofflor så är det ju dock reko.

"Personal grounding equipment can help reduce ESD risks by establishing a ground connection to eliminate electrostatic build-up. The following are some of the most common forms of personal grounding."

https://www.gotopac.com/art-esd-iso-standards-s20-20#wrist-st...

Permalänk
Medlem

Jag vidhåller att det är förvirrande. Nu gör jag själv så som det i den här tråden verkar vara rätt, och det tror jag också. Men det tog lång tid att förstå det eftersom webben är fullt av motsägande råd vad gäller detta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

"Personal grounding equipment can help reduce ESD risks by establishing a ground connection to eliminate electrostatic build-up. The following are some of the most common forms of personal grounding."

https://www.gotopac.com/art-esd-iso-standards-s20-20#wrist-st...

Alltså, om inget sker med utrustningen så finns det ingen risk att utrustningen bygger upp någon laddning.
Känns som det primärt handlar om någon konstig tanke som fått snurra likt en snöboll ned för en kulle.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin