Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Vilka program kör ni på ny dator?

Lite nyfiken vilka program ni brukar använda för att kolla så en nybyggd dator fungerar som den ska och vilka program ni alltid installera.

Så hur ser era rutiner ut med en ny dator?

Permalänk
Medlem

Har blivit färre och färre program med åren när jag formaterar om/skaffar ny dator mot yngre år. Det jag installerar från början är:

- Chrome
- Spotify
- Discord
- MSI Afterburner
- Huetro (Styra Hue från datorn)
- Tjugofemtusen launchers

Nöjd så

Permalänk
Rekordmedlem

Win är ett bra test att börja med Ska det pinas på nått speciellt sätt så Prime 95 och memtest86+.
Saker man börjar att installera direkt är webbläsarna Firefox och Palemoon och lösenordshanteraren Keepass.
Sedan brukar jag inte installera nått mer innan jag märker att jag behöver nått för en nyinstallation är ett bra tillfälle att få bort resterna av saker man inte längre använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Lite nyfiken vilka program ni brukar använda för att kolla så en nybyggd dator fungerar som den ska och vilka program ni alltid installera.

Open-Shell för att ersätta startmenyn i Windows 11.
DirectoryOpus (på huvud-PCn) för att ersätta Explorer.
7-Zip (mest gammal vana, DOpus fixar ju arkiv bra annars)
Vivaldi Browser.
VLC för videos.
WinAMP för musik.
Chrome så jag kan köra lillpojkens barnvideos på ett annat youtube-konto så han får sin egna historik m.m.

Blizzard-spelen som jag äger.
Steam om det är huvud-PCn.

HWMonitor och CPU-Z för att kolla minnen och temperaturer m.m.
OCCT och Furmark för att stresstesta CPU/GPU och PSU.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Är det en laptop eller annan dator med Windows förinstallerat så brukar jag helt enkelt blåsa den och installera en ren Windows. Kan förstås vara bra att ha lite nedladdade drivrutiner förberedda, åtminstone för nätverket, så man kan installera de som behövs sen.

Nästa grej är "min" browser, jag kör Vivaldi så jag installerar den med winget, 'winget install vivaldi', samma med spotify, 'winget install spotify', i powershell. Efter det beror på vad jag ska ha datorn till, för utveckling installerar jag de verktygen jag behöver, många via winget. Är det en speldator så installerar jag Steam och de övriga. VS Code brukar jag installera oavsett då det är trevligt med en lite mer avancerad texteditor. Har datorn en stor och/eller högupplöst skärm så brukar jag installera Powertoys främst för att få bättre fönsterhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

discord
chrome
vlc (används mer eller mindre inte alls dock så vette fasen varför jag installerar det)
steam
EFT
Teamviewer

Sen kan det va lite olika beroende på vad datorn ska användas till blivit väldigt duktig på att spara allt viktigt online då jag formaterar om datorn 2-3 gånger per år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
  1. Debloat Windows 10

2. Avinstallering av övrig skit som ligger och skräpar, typ Candy Crush (Tack MS)

3. OpenShell för att få en PC och inte en tablet

4. Opera / Firefox som webbläsare

5. Spotify

6. Steam

7. Övrigt som kommer när man behöver det, typ VS Code / Studio etc

Största problemet är att bli av med allt ohygglig skit så att datorn blir användbar som en dator

Edit*
Om det nu är så att det handlar om en begagnad dator som man nyss köpt så innefattar det självklart CPU/GPU-Z, samt stresstest (P95, Furmark och andra gamla klassiker) för att dubbelkolla temps etc.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

VS code, docker, hyper-v, azure data studio, table plus plus, power bi, office, git desktop, powertoys

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Ryzen Master (då de senaste datorerna varit AMD) med CPU-Z, Prime95, Cinebench o.s.v. för att verifiera att tempen är OK vid last och att fläktkurvan är vettig. Kombustor för dito på grafikkortet.

Sen är det väl mest att installera spel och program efter behov, har ingen checklista direkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Några program som startar direkt med Windows. De tre översta förbättrar UI:t på olika sätt och Pushbullet är nice för att få notifikationer från Android-telefonen till datorn. Går även bra att skicka SMS från datorn via Pushbullet och svara på meddelanden i t.ex. WhatsApp och Messenger.

TranslucentTB
7+ Taskbar Tweaker
Open-Shell
Pushbullet

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Farming Simulator 22
the Hunter: Call of the Wild

Annars sveps morgonkaffet.

Winrar, Discord, GoG galaxy, Steam och Battle.net.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Några program som startar direkt med Windows. De tre översta förbättrar UI:t på olika sätt och Pushbullet är nice för att få notifikationer från Android-telefonen till datorn. Går även bra att skicka SMS från datorn via Pushbullet och svara på meddelanden i t.ex. WhatsApp och Messenger.

TranslucentTB
7+ Taskbar Tweaker
Open-Shell
Pushbullet

Pushbullet körde jag för några år sedan, men nu finns det ju i MS inbyggda app Min Telefon eller vad den heter (har inte den på jobbdatorn).

Permalänk
Medlem

Att lyckas få windows att starta efter installation utan BSOD är en bedrift i sig.
Sen att lyckas dra ner Chipset drivare o grafikkortdrivare innan nästa BSOD är nästa utmaning.
Sen när Chipset divare o grafikkkortet är installerat så brukar det rulla på.
Sen kommer nästa utmaning. Att överleva Windows update.
Efter det. Allt annat skit. Så rullar det sen.
XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av klacko:

Jag installerar senaste Fedora och ser till att alla uppdateringar kommit in som sig bör.
Sen in med Firefox och 1Password (program plus browser extension)
Montera spel-SSD:n under /home/användarnamn/games
Slutligen in med Steam och peka ut games-katalogen för mitt spelbibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Att lyckas få windows att starta efter installation utan BSOD är en bedrift i sig.
Sen att lyckas dra ner Chipset drivare o grafikkortdrivare innan nästa BSOD är nästa utmaning.
Sen när Chipset divare o grafikkkortet är installerat så brukar det rulla på.
Sen kommer nästa utmaning. Att överleva Windows update.
Efter det. Allt annat skit. Så rullar det sen.
XD

En ny rolig "challenge" är ju online-kravet vid installation av Windows 11, när Windows 11 inte har någon inbyggd drivrutin för nätverkskortet Råkade ut för det när jag skulle installera om Win11 på min jobbdator. Lyckligtvis hittade jag att det går att spawna en dold kommandotolk och skippa kravet, åtminstone än så länge.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hårdvarubudget: skosnöre? 😁

Permalänk
Medlem

Steg 1 är att alltid uppdatera bios till den senaste, det gör jag direkt efter jag sett datorn kan starta och komma till bios, sen kör jag lite memtest etc lite kort bara så man ser inget är direkt konstigt, brukar nöja mig med köra defaults så långt som möjligt i början, minskar variabler vid felsökning, tex omstarter för xmp behöver 0.05 watt mer typ
Steg 2 Windows, sist tog jag o dismade bort bloat via samma script jag byggt för ordna images på jobbet samt plocka in vissa drivers (man kan disma mot install.wim precis som om man byggt en egen image)
Steg 3 drivers och mjukvara för enheter o chipset
Steg 4 https://patchmypc.com/home-updater och ta in de program jag vill ha från den och konfa den ska hålla de uppdaterat nån gång i veckan, sjukt smidigt, (vi köper patch my pc s packtjänst på jobbet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En ny rolig "challenge" är ju online-kravet vid installation av Windows 11, när Windows 11 inte har någon inbyggd drivrutin för nätverkskortet Råkade ut för det när jag skulle installera om Win11 på min jobbdator. Lyckligtvis hittade jag att det går att spawna en dold kommandotolk och skippa kravet, åtminstone än så länge.

Ja det är ju ett jävla otyg. Dom får ju se till att nätverk funkar för att ha det kravet.... MS....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk