Blandar inte många ihop "nedlåsning" med "integration mellan företages produkter som saknar motstycke hos konkurrenterna"?
Det hindrar ingen från att välja 3:e-parts lurar, använda en Android-telefon ihop med sin Mac etc. Men man tappar en rad funktioner om man inte går all-in Apple...
Ser inte hur jag på något sätt är nedlåst av MacOS. En anledning att jag inte saknar Linux speciellt mycket (använder fortfarande Linux för att köra "serversaker" på, men saknar det inte på skrivbordet trots att jag körde det som desktop OS i nästan 20 år) är projekt som Homebrew + MacOS likt Linux är en *NIX. Apple hindrar mig inte på något sätt att köra vad jag vill på min dator.
Däremot är det otroligt smidigt att t.ex. kunna skriva in Wifi-lösenordet på en av sina Apple ID kopplade enheter för att sedan kunna använda det Wifi:t från alla övriga enheter direkt.
Riktigt trevligt att kunna ställa sin bärbara bredvid sin stationära Mac, dra muspekaren till kanten av skärmen för att se den hoppa över till den bärbara och fungera som den smidigaste KVM man någonsin använt (klickar man på något flyttas input-fokus dit för tangentbordet anslutet till den bärbara).
Vill man istället använda sin Ipad/MBA/MBA som extraskärm går även det utmärkt utan några extraprogram. Använda kameran på en iOS-enhet som web-cam till Mac-dator, fungerar också utan extraprogram.
Och är mer än att ovan finns, det är så välintegrerat att man hittar dessa saker utan att snubbla över dem genom att läsa femtielva tech-bloggar på nätet!
Den "nedlåsning" som finns handlar primärt om att man måste bestämma up-front vilken HW-konfig man vill ha på sin iSheep-enhet. Och även om grundpriset ofta, i min mening, är riktigt bra jämfört med motsvarande konkurrent produkter så är det helt horribla priser Apple tar för alla former av uppgraderingar utöver "baskonfigurationen". Och finns ingen annan än Apple man kan köpa de flesta av uppgraderingarna från
Skrivet av SuperSverker:
Känner dock att jag behöver ge lite perspektiv.
- Enda anledningen du vet att din app har kraschat på Android är för att den berättar det för dig. Apples appar kraschar genom att inte informera användaren - bestäm själv vilken du tycker är bäst, felfrekvensen nu för tiden är nog identisk mellan Android och iOS. Jag ser ofta folk som använder Apple till vardags jämföra till när dem köpte en billig skittelefon och förväntar sig samma prestanda som 4x priset av en iPhone.
Korrekt att användaren inte får någon information. Däremot skapas en detaljerad krasch-dump varje gång en applikation går i drickat, så informationen finns för de som faktiskt har någon nytta av den!
Hur är normalanvändaren hjälp av informationen till höger här?
Det är sådana saker som Apple oftare än andra får rätt.
Vad det gäller priser så gäller tyvärr: man får aldrig mer än vad man betalar för ("man får vad man betalar för" är tyvärr långt ifrån alltid sant, finns gott om "dyrt och dåligt").