Musrörelser hackar/hänger sig sporadiskt

Permalänk
Medlem

Musrörelser hackar/hänger sig sporadiskt

Hej,

Har problem med muspekaren när jag använder datorn till både surfande och spelande.

Man kan sitta på en en hemsida och navigera runt och helt plötsligt fryser musen fast och lossnar igen en sekund-ish senare. Ibland ofta och ibland väldigt sällan.
Spelar man så märker man att det bara är musen som fastnar medan varken bilden eller input från tangentbord påverkas.
Mus, Logitech G Pro Wireless

Startar man om datorn så kan det hjälpa, men inte alltid.

Jag skulle vilja säga att det kom efter att jag försökt köra Hogwarts, men min dator orkade inte riktigt det spelet. Verkar vara dåligt optimerat och min dator behövs uppdateras, men det lämnar vi till en annan tråd en annan gång.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Intel i5 3570k OC till 4.1 GHz + Cooler Master MA610P | ASUS P8Z77 LX | 2x Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 4 GB CL9 | Gigabyte GeFOrce RTX 3060 12GB EAGLE OC 2.0 | Corsair VX 550 W (köpt 2009)

Permalänk
Medlem

Har musen och usb mottagaren direkt syn av varandra? Eller sitter den på baksidan av datorn?

Kan också vara störningar på 2.4 GHz bandet, dvs wifi. Så om du har en wifiantenn i närheten så skulle de kunna störa ut varandra.

Permalänk
Medlem

Mottagaren ligger 20 cm framför musen. Dock har jag min router under bordet.

Ska prova koppla in den fast (vilket man kan göra genom sladden som mottagaren sitter i) och se om det försvinner, men lite tråkigt när man köpt en trådlös mus.

Visa signatur

Intel i5 3570k OC till 4.1 GHz + Cooler Master MA610P | ASUS P8Z77 LX | 2x Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 4 GB CL9 | Gigabyte GeFOrce RTX 3060 12GB EAGLE OC 2.0 | Corsair VX 550 W (köpt 2009)

Permalänk
Medlem

Ja har du routern direkt under bordet så är det nog därför den laggar ibland. Du skulle kunna testa att stänga av 2.4 ghz bandet i routern om alla dina enheter stödjer 5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafoxx:

Ska prova koppla in den fast (vilket man kan göra genom sladden som mottagaren sitter i) och se om det försvinner, men lite tråkigt när man köpt en trådlös mus.

Båda kör på 2.4GHz, så att ha routern så nära är nog som att be om att få störningar för musen. Om du inte behöver 2.4-nätet så lär det gå att stänga av helt och bara köra 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafoxx:

Jag hade problem med att möss slutade fungerade några sekunder när jag hade router precis under bordet.

Köpte ny router med stöd för 5.0ghz och flyttade samtidigt bort den en bit.

0 problem sedan dess.

Var jävligt irriterad ett helt år innan jag löste problemet. Skickade tillbaka möss flera gånger :s

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Låter som att det verkar vara routern då!

Har inte hunnit testa än, tänker att nästa gång det uppstår så provar jag slå av 2.4 GHz och ser.
Problemet är att 5 GHz inte når hela huset, men jag får kanske fundera på att dra ut till AP för wifi längre bort/ner på nedanvåningen.

Tror jag har en del enheter som kräver 2.4 GHz, så som en äldre chromecast och... kanske bara den iofs. Vet att när vi sätter upp billaddare på jobb så kan inte alla (kanske ingen) kommunicera med 5 GHz. Har fått uppfattningen av att mer basic produkter inte har support för 5 GHz.

Tack för alla svar, uppdaterar när jag kommit fram till något nytt FYI

Visa signatur