Bästa smarta hem appen

Permalänk

Bästa smarta hem appen

Hejsan jag har använd Apples HomKit i flera år och har de flesta föremål utom några lampor kopplade till det. Men det börjar bråka med behörigheter till frun osv. Så min fråga är vilken är den smidigaste lösningen för smarta hem som väver in så mycket som möjligt, helst allt.
Jag har Raspberry Pi tillgängligt om det finns app till den som är överlägsen.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Om du redan har en Raspberry Pi så vet jag inte om det finns något som slår Home Assistant, men kräver en del jobb att komma igång med.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

absolut HA (homeassistant) nej det kräver inte mycket jobb längre då man idag inte behöver gå in i konfigfilen om det inte är något väldigt speciellt man ska göra. idag är det bokstavligen klicka och lägg till.
Nu med music Assistant tillägget har det sista problemet försvunnit jag hade dvs att ha flera spotify konton mot samma högtalare och styra dom/gruppera dom.

däremot om du kör protokoll som tex z-wave och har många enheter så anser jag det är klart bättre att låta HA styra controllern, tex en fibaro hc3.

är det en app du är ute efter till ha så är wallpanel klart bäst enligt mitt tycke, då den är lätt att jobba med, en annan app som är poppis mot flera system är homehabit men då får du ställa in varje telefon/platta för sig och den har inte stöd för music assistant. kör du ha kan du ställa in vad varje användare ska se och du kan ändra utseendet från en dator för flera enheter i stället för att behöva göra detta på varje enhet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Home Assistant som exponerar allt för HomeKit är det bästa ur båda världar!

Visa signatur

press nu1mlock