Laptop som badat i grogg, tips och råd

Permalänk
Medlem

Laptop som badat i grogg, tips och råd

Har en kompis som spillde grogg över sin laptop för ca 6mån sen som jag nu ska försöka mig på att iaf rädda hårddisken.

Datorn var igång ända tills den slocknade av sig själv så jag vet inte hur stor chans man har att rädda något mer än eventuellt lösa komponenter.

Någon som har erfarenhet av liknande och vad som kan tänkas vara ett bra tillvägagångssätt för att eventuellt rädda hela datorn om det nu går tex kemikalier för rengöring osv

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ta ur moderkortet, skölj med vatten, låt torka ordentligt och hoppas på det bästa.
Stor risk för att där är korroderade lödningar eller kortslutna komponenter dock.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Tryck in en resorb i cd-läsaren!

Händer något om man försöker starta den?

Kan du komma åt hårddisken och sätta den i en annan burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Ta ur moderkortet, skölj med vatten, låt torka ordentligt och hoppas på det bästa.
Stor risk för att där är korroderade lödningar eller kortslutna komponenter dock.

Jo jag misstänker att det finns en överhängande risk för att det är skrot av allting, vet jag använt nån elektronikrengöring att göra rent nå moderkort som hade legat i olja, är det bättre eller sämre än vatten såna här gånger?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tryck in en resorb i cd-läsaren!

Händer något om man försöker starta den?

Kan du komma åt hårddisken och sätta den i en annan burk?

Jag har inte fått datorn levererad ännu utan den kommer imorgon, men som jag förstått det så startar den inte alls. Dock så är han helt okunnig vad gäller elektronik så jag misstänker man kommer få göra en fullständig felsökning och ta det därifrån.

Hårddisken har jag så jag kan sätta i en annan dator.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle plocka ut moderkortet och köra den i diskmaskinen! sen in i ugnen på typ 80-90c i ett dygn eller liknande. Kör dock bara moderkort/kretskort i diskmaskinen, inte hårddisk, fläktar, knappar osv.

men är det som så att den slocknade av sig själv så är nog risken stor att något har gått sönder men kan va värt ett försök

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För bövelen, inget vatten!

Köp isopropanol och en tandborste. Gnugga loss. Det finns också ett skämt här om att lika löser lika, men det låter jag någon annan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

För bövelen, inget vatten!

Köp isopropanol och en tandborste. Gnugga loss. Det finns också ett skämt här om att lika löser lika, men det låter jag någon annan komma på.

Inget fel med vatten på elektronik så länge den inte är strömsatt och man rengör efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle plocka ut moderkortet och köra den i diskmaskinen! sen in i ugnen på typ 80-90c i ett dygn eller liknande. Kör dock bara moderkort/kretskort i diskmaskinen, inte hårddisk, fläktar, knappar osv.

men är det som så att den slocknade av sig själv så är nog risken stor att något har gått sönder men kan va värt ett försök

Ja den ska ju ändå ner i delar så är det så att det inte funkar att rengöra med isopropanol som dubcat säger så är det värt ett försök. Den kostade ju ändå 35k för ett år sen så kan vara värt att lägga lite tid

Skrivet av dubcat:

För bövelen, inget vatten!

Köp isopropanol och en tandborste. Gnugga loss. Det finns också ett skämt här om att lika löser lika, men det låter jag någon annan komma på.

Jag provar isopropanol som steg ett och funkar inte det så får man väl prova diskmaskinen

Skrivet av Svensktiger:

Inget fel med vatten på elektronik så länge den inte är strömsatt och man rengör efteråt.

Nä jag har hört det förr men aldrig vågat prova, men det blir väl sista anhalten om inget annat fungerar

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av no-heat:

Nä jag har hört det förr men aldrig vågat prova, men det blir väl sista anhalten om inget annat fungerar

Diskar ofta skitig hårdvara i diskhon med en mjuk borste (inte diskborste! den är för hård) och yes.
Ofta är det saker från rökar-hem, men även rejält dammiga komponenter kan få sig ett bad.

Efter disken så blåser jag bort så mycket vatten jag kan med en handhållen "dator"-blås.
Extra noga runt kontakter och kretsar.
Sedan åker dom in i ugnen en timme eller så på lägsta värme (~50-60 grader).
Efter "bakningen" så kollar jag med blåsen igen, minsta lilla droppe som hittar fram och det blir ugnen igen.

Notera att det är rätt vanligt med thermotransfer etiketter och andra sorters av pappersvarianter.
Dom ryker antingen under disken eller blir svarta i ugnen om tempen är för hög.
Så skydda det du vill spara med en pappersbit och tejp.
Naturligtvis så plockar man bort så mycket man kan innan badet, t.ex. socklade chip, batterier etc.

Har rengjort hundratals komponenter i många år på detta sätt och inte skadat nånting än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av no-heat:

Ja den ska ju ändå ner i delar så är det så att det inte funkar att rengöra med isopropanol som dubcat säger så är det värt ett försök. Den kostade ju ändå 35k för ett år sen så kan vara värt att lägga lite tid

Ja att köra moderkort och grafikkort osv i diskmaskinen va extremt vanligt förut iallafall när man höll på med extrem överclockning så borde inte vara någon skillnad idag

Men kan va värt att ha som sista försök innan det åker till återvinningen.

Men en tanke dock, om datorn kostade 35k för ett år sen är det inte bättre att bara köra den på hemförsäkringen? även med värdeminskning och självrisk så är det ändå säkert 20k kvar som man får i ersättning om dom inte anser att ny produkt går att ordna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Diskar ofta skitig hårdvara i diskhon med en mjuk borste (inte diskborste! den är för hård) och yes.
Ofta är det saker från rökar-hem, men även rejält dammiga komponenter kan få sig ett bad.

Efter disken så blåser jag bort så mycket vatten jag kan med en handhållen "dator"-blås.
Extra noga runt kontakter och kretsar.
Sedan åker dom in i ugnen en timme eller så på lägsta värme (~50-60 grader).
Efter "bakningen" så kollar jag med blåsen igen, minsta lilla droppe som hittar fram och det blir ugnen igen.

Notera att det är rätt vanligt med thermotransfer etiketter och andra sorters av pappersvarianter.
Dom ryker antingen under disken eller blir svarta i ugnen om tempen är för hög.
Så skydda det du vill spara med en pappersbit och tejp.
Naturligtvis så plockar man bort så mycket man kan innan badet, t.ex. socklade chip, batterier etc.

Har rengjort hundratals komponenter i många år på detta sätt och inte skadat nånting än.

Vad går under kategorin datorblås? Har själv bara tillgång till en liten kompressor med blåsmunstycke.

Jag får kika och se vad som går att plocka lös innan vi går den vägen men ni är nu två som säger samma sak så det känns ju relativt ofarligt. Sköljer du med vatten eller sänker du den i vatten?

Skrivet av norrby89:

Ja att köra moderkort och grafikkort osv i diskmaskinen va extremt vanligt förut iallafall när man höll på med extrem överclockning så borde inte vara någon skillnad idag

Men kan va värt att ha som sista försök innan det åker till återvinningen.

Men en tanke dock, om datorn kostade 35k för ett år sen är det inte bättre att bara köra den på hemförsäkringen? även med värdeminskning och självrisk så är det ändå säkert 20k kvar som man får i ersättning om dom inte anser att ny produkt går att ordna.

Varför han inte tagit det på försäkringen vågar jag inte svara på, det är en lite speciell individ så allt är inte helt rakt fram alla gånger. Jag har fått tjatat på honom att ens få försöka fixa den,så ja...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare köpt en sån adapter för en hårddisk på en död laptop. Hårddisken i ena änden av sladden som blir en usb i andra änden. Sen är det bara att koppla in i valfri dator.

Permalänk
Medlem

+1 på disk, du kan låta torka i ett diskställ på en varm plats(tvättstugan när du kört en tumlare t.ex), alt. torkskåp fungerar bra det med.

Med lite tålamod så blir det bra det där, klart värt ett försök.