in-ear för människor som sover på sidan eller magen

Permalänk
Medlem

in-ear för människor som sover på sidan eller magen

Använder ljudböcker som sömnmedel. Detta ställer krav på hörlurarna som måste gå att somna med om man som jag ligger på sidan eller magen. Har använt AirPods Pro gen 1 som jag tycker funkar OK (har ett par Sony 1000XM3 också men de är en plåga och pina att ligga på sidan med). Nu har mina AirPods givit upp, de blir ju misshandlade varje natt. Nya gen 2 kostar 3000 och det känns onödigt då de sannolikt inte håller så länge givet användningen. Det behöver ju inte vara toppljud eller speciellt bra brusreducering (men inte helt utan, snarkande människor...) för ljudböcker. Så, något billigare, men vad? Är det någon som är en sido- eller magliggare som har nått tips? Enda kravet är egentligen att det har ”örontoppar” av silikon, annars ramlar de bara ur.

(Testade en gång ett sådant där ”pannband” men det tyckte jag var hemskt, kasst ljud, varmt och dessutom oskönt när man låg på sidan. Det var förmodligen en billig variant så det finns kanske rimligare produkter i denna kategori men söker framför allt in-ear.)

Permalänk
Medlem

Har du provat Apple AirPods (3rd gen)? Är ju typ samma form som Pro men billigare. Känns ju som ett någorlunda säkert kort om du var nöjd med pro iaf.

Dock inga silikonproppr. Men kanske funkar bra ändå?

Permalänk
Medlem

Ja, rimligt förslag, men gen 1 och 2 (inte testat 3 men förmodar att det är samma) funkar inte alls med mina öron, kan inte få dem att sitta kvar om jag så står upp och är helt stilla. Udda öron månne, måste vara silikonproppar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Använder ljudböcker som sömnmedel. Detta ställer krav på hörlurarna som måste gå att somna med om man som jag ligger på sidan eller magen. Har använt AirPods Pro gen 1 som jag tycker funkar OK (har ett par Sony 1000XM3 också men de är en plåga och pina att ligga på sidan med). Nu har mina AirPods givit upp, de blir ju misshandlade varje natt. Nya gen 2 kostar 3000 och det känns onödigt då de sannolikt inte håller så länge givet användningen. Det behöver ju inte vara toppljud eller speciellt bra brusreducering (men inte helt utan, snarkande människor...) för ljudböcker. Så, något billigare, men vad? Är det någon som är en sido- eller magliggare som har nått tips? Enda kravet är egentligen att det har ”örontoppar” av silikon, annars ramlar de bara ur.

(Testade en gång ett sådant där ”pannband” men det tyckte jag var hemskt, kasst ljud, varmt och dessutom oskönt när man låg på sidan. Det var förmodligen en billig variant så det finns kanske rimligare produkter i denna kategori men söker framför allt in-ear.)

Här är en sovmask med högtalare:

https://prylify.se/mobiltillbehor/horlurar/tradlosa-horlurar/...

Här är en kuddhögtalare man har under kudden:

https://www.coolstuff.se/intressen/teknik/hogtalare/kuddhogta...

Här är en kudde med inbyggd högtalare:

https://www.audilo.se/199-stor-kudde-med-inbyggd-hoegtalare-k...

Här är en sida som listar diverse blandade varianter inklusive in-ear:

https://sleepgadgets.io/best-headphones-sleeping/

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har du testat något av de där produkterna själv? Tror jag fick just den där kuddhögtalaren i julklapp för något år sedan, totalt och maximalt skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Tack för tipsen! Har du testat något av de där produkterna själv? Tror jag fick just den där kuddhögtalaren i julklapp för något år sedan, totalt och maximalt skräp

Jag har inte testat dem, jag råkade ha dem öppna i ett annat Chrome-fönster då jag letar efter en present.
Men då skippar jag kudden iallafall

Själv kör jag med en liten Google Nest på nattduksbordet.

Permalänk
Medlem

Jag sover med ett par IE80, fungerar bra fast sambon snarkar högt.

Kanske dock inte passar in helt för dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vet att du skrev att du inte ville ha pannbandslurar, men måste ändå slå ett slag för den typen av lurar. AcousticSheep SleepPhones Wireless heter de jag använder för min tinnitus, vad jag vet är de originalet som alla andra kopierade.

Och visst, det kan kännas lite varmt (ska också finnas i svalare material, bara provat standard dock)... och det kommer ju inte blockera ut andras snarkningar helt och hållet heller, men komforten är A och O i min mening. Har också provat använda in-ear lurar som alternativ men så fort man lägger sig på sidan så känns det ju fruktansvärt, eller så går de sönder, sånt man slipper med såna där.

Det finns också nån lurar som heter Anker Soundcore Sleep A10, de är vanliga in-ear men specifikt gjorda för sömn. Ska vara helt okej också vad jag läst, men inte provat dem själv då jag är nöjd med de andra.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Air Pods Pro 2 och tycker de fungerar okej. Grymt bra med funktionen att kunna stänga ute ljudet runt omkring, så när frugan drar sina stockar emellanåt, så hör jag knappt det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag sover med ett par IE80, fungerar bra fast sambon snarkar högt.

Glömde säga att trådat går bort, ser små och smidiga ut annars.

Skrivet av Cimlite:

Vet att du skrev att du inte ville ha pannbandslurar, men måste ändå slå ett slag för den typen av lurar. AcousticSheep SleepPhones Wireless heter de jag använder för min tinnitus, vad jag vet är de originalet som alla andra kopierade.

Ja kanske får testa detta, in-ear med brusreducering som är små och smidiga kanske är lite av en motsägelse. Annars är det väl Airpods pro gen 2 som gäller.

Noterat att det finns en kategori av hörlurar som marknadsförs för just insomning, men dessa förefaller inte kunna spela från valfri ljudkälla utan endast "havets ljud" och "kor på bete" etc. Udda produkter.