Någon som testat Qliro?

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Qliro funkar alldeles utmärkt. Många som orerar om att man ska tänka sig för och absolut inte betala saker med kredit. Det låter väl bra men ibland kanske man ändå överväger det alternativet om man anser att man inte kan vänta på grejerna. Är man sansad så är det väl ett helt ok alternativ så länge man har koll på räntor och avgifter. För dyrare blir det. Själv har jag mest använt det för att kanske dela upp betalningen på typ tre månader max.

Håller med. Ibland finns helt enkelt de ekonomiska förutsättningarna för att kunna betala direkt.
Har dock alltid för avsikt att betala av hela skulden så fort som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Tycker du har väldigt många trådar igång gällande avbetalningar av olika saker. Hur ser dina ekonomiska förutsättningar ut egentligen då du inte kan lägga 5000 på en dator? Att köpa på avbetalning är i princip alltid en dålig lösning utom ev. bostad och redskap som krävs för att man ska kunna utföra ett arbete eller studier såsom bil eller studiedator, men det kanske är dator för studier du ska låna till?

Visste inte att det fanns en gräns på hur många trådar man får ha här på SC?
Den ena tråden gäller telefonoperatörer, och denna gäller Qliro.
2 helt olika områden, och lite anmärkningsvärt att du väljer att reagera på det.

Hur min ekonomi ser ut är inget du eller någon annan har med att göra.
Hur jag väljer att betala för något är min ensak.
Så du behöver inte vara orolig, min ekonomi klarar detta med Qliro.
Datorn skall används som arbetsdator, ofta på resande fot.

Kan du hålla dig till ämnet i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

har man slutat med ekonomi i högstadiet nu för tiden? back in my days fick man en kurs i grundläggande ekonomi och fick lära sig om ränta, effektiv ränta mm.

det står för övrigt vad effektiv ränta är i avtalen. men kortfattat. ränta är den summa som plussas på grundbeloppet varje månad (ibland anges den per år), exempelvis 15%. Så har du ett lån på en dator på 15000 så plussas det på 15% ränta vid månadsskiftet

månaden efter kanske du har betalat 2000kr, då plussas det på 15% på 13000kr osv.

effektiv ränta är den totala lånekostnaden, inkl. aviagifter och uppläggningsavgifter

så genom att veta vad effektiva räntan är kan du räkna ut den totala lånekostnaden (exempel: Om jag köper en dator för 15000kr och uppläggningsavgiften är xxxkr och aviavgifterna är xxkr i 24mån och räntan är yy% kommer detta kosta mig 1924kr)

Behöver inte effektiv ränta alltid anges på årsbasis?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Undrar också det.

Sedan tillkommer väl ränta bara på det sista alternativet på 36 mån?

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att diskutera om du inte läser villkoren. Givetvis framkommer kostnaderna när du läser.

Finns även kreditkort som erbjuder räntefria perioder eller betalningsfri månad (att skjuta fram det en månad) så det hela beror på hur snabbt du kan betala av det.

Ikano Kort med delbetalning är exempelvis billigare än Qliro när vi pratar om 6-12 månader. Kan du betala på 2-3 månader kan du komma undan utan några avgifter.

Permalänk
Medlem

Klarar man inte att förstå avtalet (i detta fall hur mycket dyrare en avbetalning är kontra kontantköp) så borde man vara diskvalificerad att välja alternativet.

Man kan ju se på detta med krediter på två sätt, antingen att en 500 kr per månad klarar jag, alternativt att varje 500-lapp jag lägger undan på till fondsparande ger mig möjligheten att kapa 2 år i pensionsålder.

Klassiskt ”marshmallow-test”.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av bubbelbabbel:

Ja, såvida det inte klargörs att det gäller någon annan tidsperiod. Har sett marknadsföring som specificerar effektiv ränta räknat per kvartal och då är de tydliga att det är just vad som gäller. Per månad har jag nog aldrig sett, men jag brukar inte heller lusläsa denna typ av annonser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läs på så du vet vad du ger dig in på. Många skiter i att läsa och bara skriver på och gråter sedan när det skiter sig.

Ett litet tips inför framtiden är att starta ett sparkonto och lägg in lite pengar där så slipper du delbetala så pass "låga"(för mig) belopp som 5 tusen kronor. Har personligen aldrig tagit något på avbetalning, sparar hellre ihop till det även om det kan ta några månader.
Förstår dig ändå eftersom du måste ha datorn i till jobbet, borde inte jobbet ge dig en dator eller är du kanske egen förtagare, ta det då på företaget.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Som vanligt med de här trådarna om kredit på prylar så blir det en sorts kortslutning. Att medborgarna i ett av världens mest skuldsatta länder går runt med pekpinnar över dessa pytte-lån ter sig ganska lustigt.

Effektiv ränta brukar handla om alla kostnader per årsbasis: räntekostnader, uppläggningsavgifter samt eventuellt avikostnader.

Oftast så har kredittjänsterna en räntefri avbetalningsperiod (inom 12 månader vanligt), men där uteblivna betalningar får räntekostnader att introduceras. Så sköter du bara avbetalningen som tänkt så behöver inte kredittjänsten kosta någonting utöver uppläggningskostnaden.

Alla kredittjänster jag använt för avbetalningar låter dig betala in mer än fakturerat belopp per månad, om du vill snabba på avbetalningen eller kliva in och betala resterande belopp.

Är du trygg med att du kan betala månadskostnaden, även på under en riktigt usel månad, så är det inte mycket att tjôta om. Men som andra skriver, dubbelkolla avtalet först för att vara säker på att du har koll på kostnaderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, 660 kr är ingen jättesumma, var rädd för att det skulle handla om tusenlappar.
Behöver även produkten, då jag kommer vara utan dator snart.

Om du lånar 5000kr till en kostnad av 660kr och betalar av lånet på ett år så blir den effektiva räntan drygt 27% enligt denna kalkylator. https://anyfin.com/sv_SE/raknare
Och anledningen till att det blir så mycket är dels att det är en förhållandevis hög uppläggningsavgift och dels att du inte kan bli av med aviavgiften på 29kr. Smålån får nästan alltid en högre effektiv ränta på grund av att avgifterna är förhållandevis stora jämfört med skulden.

Så handlar inte om tusenlappar, men Qliro tar bra betalt för att låna dig denna lilla summa.

Skrivet av Mr.Borka:

Oftast så har kredittjänsterna en räntefri avbetalningsperiod (inom 12 månader vanligt), men där uteblivna betalningar får räntekostnader att introduceras. Så sköter du bara avbetalningen som tänkt så behöver inte kredittjänsten kosta någonting utöver uppläggningskostnaden.

Räntefri avbetalning betyder dock inte att lånet är fritt från kostnader. Ofta är den effektiva räntan högre än för ett vanligt lån på grund av uppläggningsavgift och aviavgift. Och det är väl din totala kostnad som betyder något, inte huruvida räntan är 0%.

Skrivet av Mr.Borka:

Som vanligt med de här trådarna om kredit på prylar så blir det en sorts kortslutning. Att medborgarna i ett av världens mest skuldsatta länder går runt med pekpinnar över dessa pytte-lån ter sig ganska lustigt.

Ja, det är helt klart att Svensson inte förstår vad ett lån är utan glatt skriver på vad som helst, bara jag kan få prylen idag. Det är väl bra att detta kommer upp så att alla kan lära sig att det faktiskt kostar att låna pengar.
Tycka vad man vill om bostadsmarknaden, men lånar du till en bostad så kommer du ha ett värde kvar om 10 år. Det kommer alltid finnas ett behov av bostäder. Lånar du till en telefon eller dator kommer du att ha nära noll kvar om 10 år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Då undviker jag samlingsfakturan och siktar in mig på avbetalning.

Kan du hjälpa mig med att räkna ut vad det kostar vid avbetalning för datorn hos Inet jag länkade ovan?
Det går att börja delbetala och sedan slutbetala när man fått ihop hela summan "kontant"?.

Ordet ränta ger mig kalla kårar längs ryggraden.

I exemplet jag gav dig på 12 månader enligt det som stod på Inet, så var det drygt 670 kr.

Min rekommendation kvarstår, spara dig 670 kr, hitta lite dyrare modell bättre, eller billigare modell sämre via CDON (som även där Inet finns, så inget du förlorar på, du får Inet kvitto också mm. )

Även om slutsumman skulle vara samma eller lite dyrare jämnfört direkt med Inet, skulle du få något problem med laptopen och skulle leda till avdrag/pengarna tillbaka, så är det isåfall bättre att du betalat mer i kostnad i laptopen än i avgifter, för om blir pengarna tillbaka, så får du såklart inte pengarna tillbaka för avgifterna, så om så händer, så är det 670 kr eller mer direkt bortkastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur jag väljer att betala för något är min ensak.
Så du behöver inte vara orolig, min ekonomi klarar detta med Qliro.

Mitt inlägg var inte menat som något påhopp utan som feedback på att det upplevs som att det handlar om små marginaler när det kommer till konsumtion i dessa trådar. Tänk de tveksamma kommentarerna i trådarna som att folk vill hjälpa dig att ta ett bra beslut.

Skrivet av Petterk:

Finns även kreditkort som erbjuder räntefria perioder eller betalningsfri månad (att skjuta fram det en månad) så det hela beror på hur snabbt du kan betala av det.

Ikano Kort med delbetalning är exempelvis billigare än Qliro när vi pratar om 6-12 månader. Kan du betala på 2-3 månader kan du komma undan utan några avgifter.

Jag personligen skulle gå på detta alternativ då det går att skaffa kort med låg avgift och bra räntevillkor, men som även kan användas till annat. Se till att inte ta högre kreditlimit än ekonomin tillåter bara och överanvänd inte kortet. En fördel med kreditkort är att du bara har en kreditgivare och får inköpen på samlad faktura.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om du lånar 5000kr till en kostnad av 660kr och betalar av lånet på ett år så blir den effektiva räntan drygt 27% enligt denna kalkylator. https://anyfin.com/sv_SE/raknare
Och anledningen till att det blir så mycket är dels att det är en förhållandevis hög uppläggningsavgift och dels att du inte kan bli av med aviavgiften på 29kr. Smålån får nästan alltid en högre effektiv ränta på grund av att avgifterna är förhållandevis stora jämfört med skulden.

Så handlar inte om tusenlappar, men Qliro tar bra betalt för att låna dig denna lilla summa.

Räntefri avbetalning betyder dock inte att lånet är fritt från kostnader. Ofta är den effektiva räntan högre än för ett vanligt lån på grund av uppläggningsavgift och aviavgift. Och det är väl din totala kostnad som betyder något, inte huruvida räntan är 0%.

Ja, det är helt klart att Svensson inte förstår vad ett lån är utan glatt skriver på vad som helst, bara jag kan få prylen idag. Det är väl bra att detta kommer upp så att alla kan lära sig att det faktiskt kostar att låna pengar.
Tycka vad man vill om bostadsmarknaden, men lånar du till en bostad så kommer du ha ett värde kvar om 10 år. Det kommer alltid finnas ett behov av bostäder. Lånar du till en telefon eller dator kommer du att ha nära noll kvar om 10 år.

Men är räntan inbakad i summan som man skall betala varje månad, te x vid 36 månader?

Eller får man en överraskning när man tror att allt är färdig betalt?

Skall ringa Qliro imorgon och fråga hur det fungerar.