Kan någon rekommendera en bra GPS-sändare för katt, så att jag kan ha en app på telefonen och få snabb uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera en bra GPS-sändare för katt, så att jag kan ha en app på telefonen och få snabb uppdateringsfrekvens?

Min katt är innekatt och måste med till landet varje sommar för jag har inte råd med katthostel. Han rymmer ibland och sist var han i skogen i 3.5 månader. Nu söker jag den bästa GPS-lösningen under 1000 kr som kan göra att jag kan låta kisse gå fritt och jag kan alltid hitta honom.

Vad anses vara den bästa "pris möter prestanda"-katt GPS:en? Spelar det roll om det är ett halsband eller om den är inkörd under huden?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arnkell:

Min katt är innekatt och måste med till landet varje sommar för jag har inte råd med katthostel. Han rymmer ibland och sist var han i skogen i 3.5 månader. Nu söker jag den bästa GPS-lösningen under 1000 kr som kan göra att jag kan låta kisse gå fritt och jag kan alltid hitta honom.

Vad anses vara den bästa "pris möter prestanda"-katt GPS:en? Spelar det roll om det är ett halsband eller om den är inkörd under huden?

Under huden - GPS? Finns det för katt?

De är ju inte direkt riskornssmå - och har väl också lite begränsningar i batteritid om de ska ha både GPS - och GSMuppkoppling för att kunna rapportera in positioner.

En relevant fråga är väl om det behövs GPS. Apples air tags kan ju rapportera in positioner om katten är en bit från någon iphone - vilket säkert händer en del med tanke på hur mycket telefoner det finns överallt.
Det gör lösningen både enkel - och billig. Men det finns såklart inte iphones överallt riktigt. Och liveuppdateringar blir väl svårare också. Senast kända position kan ju bli daterat ganska fort.

GPS tracker är helt klart bättre som tracker. Drar lite mer batteri och kostar lite mer vilket säkert är överkomligt.
Men ska man kunna använda det för att få platsen inrapporterad oavsett var den är så krävs det ju att GPSsändaren kan skicka tillbaka sin position över exempelvis mobilnätet och då beöhvs väl någon typ av månadsabonnemang för systemet också. Lite meckigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det kommer upp 20 olika produkter på första sidan för gps halsband katt: https://www.google.com/search?client=opera&q=gps+halsband+kat...

Är helt lost kring vilka som ska undvikas och vilka som är gold.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G