Permalänk
Medlem

Suddigt i windows.

Hej, köpte en ny dator idag efter att min laptop gav upp.

Det blev en sån här https://www.webhallen.com/se/product/356494-Webhallen-Config-... tillsammans med en sån här skärm https://www.webhallen.com/se/product/344108-Samsung-Odyssey-G...

Jag tycks inte få någon bra skärpa dock (Bifogar bild), jag kör med DisplayPort upplösningen är 1920x1080 allt annat ser ohyggligt ut. Men som sagt, det är ingen direkt skärpa, vad kan det bero? Är skärm + dator inte kompatibla?

Tacksam för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du har ju en skärm med väldigt låg upplösning för sin storlek (81 ppi), men testa att köra en runda "Clear Type" som är ett program i Windows som justerar textskärpa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du har ju en skärm med väldigt låg upplösning för sin storlek (81 ppi), men testa att köra en runda "Clear Type" som är ett program i Windows som justerar textskärpa.

Nog allt visste jag att jag gjort något galet, så går det när man är för ivrig utan kunskap..

Clear Type har jag provat utan något vidare resultat.

Nåja, får väl försöka kränga denna skärm och köpa något annat. Vad är det man ska vara nog med att titta efter så man inte gör samma misstag igen?

Permalänk

Inte den bästa skärmen men så dålig bode den inte vara. Jag hade testat alla tips i Patriksan länk först.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Derrp:

Nåja, får väl försöka kränga denna skärm och köpa något annat.

Glöm inte att Webhallen erbjuder 30 dagars öppet köp även när du handlar i butik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

27" 1080p ska inte vara "suddigt". Det blir bara lite större pixlar.

Permalänk
Medlem

Jag tittade faktiskt bara på recensionerna på webhallen, annars är jag rätt bra på att göra min research, efter lite youtubeande så verkar den få rikligt med skit från vissa håll.

Men för framtida köp, hade en 27” med 2560x1440 varit bättre?

Jag har testat det mesta, men ska absolut se om jag missat något som finns med i den länken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2219460/msi-27-optix-g273qf-qhd-i...

Du kan ju skaffa denna för typ samma pris. Denna är också ips. Kör samma specs som du på en annan dator och det flyter på bra i 1440p

Och så du vet så kan du få en starkare dator om du typ går med inet byggaren eller bygger själv för samma peng. Men det är dit val

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du kör i NVIDIA's egna DSR (Dynamic Super Resolution)

När du kör på DSR så brukar texten bli mycket pixlig.

Bildskärm>Ändra Upplösning - Och där finns det PC, Ultra HD, HD, SD och DSR.

Välj PC Inbyggt och till din native upplösning.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan det vara så att du kör i NVIDIA's egna DSR (Dynamic Super Resolution)

När du kör på DSR så brukar texten bli mycket pixlig.

Bildskärm>Ändra Upplösning - Och där finns det PC, Ultra HD, HD, SD och DSR.

Välj PC Inbyggt och till din native upplösning.

Ska prova när jag kommit hem, tack.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på jobbet med en skärm som också är Samsung. Blev att konka ned den till supporten och hämta en ny, då hade jag bytt kabel/docka/portar. Nåt skumt var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

27" 1080p ska inte vara "suddigt". Det blir bara lite större pixlar.

Ja det är viss skillnad om en bild är suddig eller pixlig.
Pixlig så brukar det se hackigt/blockigt ut men kontrasten opåverkad. Suddig brukar väl bilden och text se för mjuk ut med låg kontrast, oskarpt helt enkelt.

Dock svårt att bedömma i TS fall utifrån en screenshot.
Är det bara desktop kan windows skalning hjälpa.

Permalänk
Medlem

Om din skärmdump går att använda som referens eller ej vet jag inte för den kanske är sönderkomprimerad. Om den är korrekt ser det ut som att bilder är okej men att text inte blir optimal. Att felet följer med skärmdumpen tyder i så fall på att det inte är skärmen som är felet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om din skärmdump går att använda som referens eller ej vet jag inte för den kanske är sönderkomprimerad. Om den är korrekt ser det ut som att bilder är okej men att text inte blir optimal. Att felet följer med skärmdumpen tyder i så fall på att det inte är skärmen som är felet?

Där sa du något..

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmdump = INTE skärmen, utan att felet orsakas redan i datorn. Som någon påpekat ser det ut som någon slags superskalnings/AA-algoritm som renderat i högre upplösning och sedan skalas ned med målsättning om mjukare bild för spel eller video.

Permalänk
Medlem

Ni är verkligen mina vardagshjältar som lägger ner tid på att försöka hjälpa mig. Det känns mysko för läser man omdömen så säger de att man kommer inte få en crisp bild med klar text, utan den kommer vara blurrig, samtidigt så är det väl som ni säger att det är något annat som spökar än skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

En del av Samsungs spelmodeller har den typen av starka, matta anti-reflexfilter som är diffuserande, blir som en slags spräcklig/frostig duschkabinsliknande hinna över bilden. Vilket kan vara det som en del nämner om att de aldrig får en crisp bild.

Fast sådant kan förstås aldrig synas på en skärmdump, utan dokumenteras bäst med macro-objektiv på millimetrars närbilder med kamera. Så du har något annat som är igång och svaret ligger i någon inställning någonstans. Windows egna inställningar och drivrutinens inställningar kan hamna lite i konflikt. Windows tror den kör en viss logisk upplösning (likt 1920x1080) medan GPU:n håller en annan faktiskt upplösning på utgående bildsignal.

Permalänk
Medlem

Känns som att denna tråd skulle hamnat i en annan forumsdel, ber om ursäkt för det.

Om jag inte får något bättre resultat, och det visar sig att de bara är en keff skärm (som det flesta recensionerna säger (jag lutar mig mycket på recensioner eftersom min kunskap är bristfällig))
Vad är det jag ska tänka på då?

T.ex är en 4k skärm kompatibel med ett rtx 3060ti? Eller finns det ingen sådan länk mellan grafikkortet och skärmen? Är en stor skärm bättre om de är 1440p? Betyder 1440p 2560x1440 respektive 1080p 1920x1080?

Som ni ser jag är novis och har inte varit insatt i hårdvara sedan typ 2004..

Så vad skulle ni rekommendera för skärm till datorn i länken i trådstarten, (mest för gaming, Eve online) som är hyfsat schysst mot plånboken? Typ 3-5000kr klassen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Derrp:

Känns som att denna tråd skulle hamnat i en annan forumsdel, ber om ursäkt för det.

Om jag inte får något bättre resultat, och det visar sig att de bara är en keff skärm (som det flesta recensionerna säger (jag lutar mig mycket på recensioner eftersom min kunskap är bristfällig))

T.ex är en 4k skärm kompatibel med ett rtx 3060ti? Eller finns det ingen sådan länk mellan grafikkortet och skärmen? Är en stor skärm bättre om de är 1440p? Betyder 1440p 2560x1440 respektive 1080p 1920x1080?

Så vad skulle ni rekommendera för skärm till datorn i länken i trådstarten, (mest för gaming, Eve online) som är hyfsat schysst mot plånboken? Typ 3-5000kr klassen.

Ja, 1440p och 1080p är som du tror. Snabbare sätt att skriva samma sak även om det finns tekniska skillnader som ligger utanför kontext här, likt att 1440p-syftar på signal-upplösning och 2560x1440 på skärmens pixelmatris. Men i detta kontext alltså samma.

4K-skärmar fungerar med 3060Ti. Du måste backa 7–8+ år bakåt för att GPU:erna inte ska fungera med 4K-skärmar. Däremot är ämnet komplext och det finns andra aspekter eftersom ett 3060Ti sällan orkar rendera moderna speletitlar i 4K-upplösning. Du får helt enkelt inte nog med spelbara FPS. Men du kan köra skalning och rendera i lägre upplösning och genom kompromisser kanske nå en gångbar kvalitet som kan överstiga den hos att köra 1080p-skärm. Plus att 4K kan ha stora förtjänster om du inte kör spel, särskilt textrendering i windows.

4K-skärmar ger en flexibilitet som man inte får med 1080p och 1440p. Detta kräver mer av dig som användare för att greppa hur de ska användas, spel ska ställas in och så vidare. Därför är 4K-skärmar komplexa och många orkar inte sätta sig in i den komplexiteten. Då är 1440p något av kompromisslösningen för den som vill ha hyfsad grafikkvalitet, hyfsat hög FPS och hålla priserna hyfsade låga samtidigt som det inte är samma arbete med att finna spelbara inställningar.

Tricket att finna en skärm när det finns tretton på dussinet är att gå på de modellerna som är testade och bekräftade. Ignorera resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrp:

Jag tycker du borde fortsätta testa vissa saker för att få det fixat. Men annars så har jag redan länkat en skärm lite längre upp. Den är 27” 1440p ips och 170hz. 4k skulle ha funkat på din dator men jag rekomenderar det inte. Spelen kommer köra ganska segt då. Istället så är 1440p bättre

Och ja dom resolutionerna du sa är 1440p och 1080p respektive

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrp:

Som tidigare redan nämnt är det inte skärmen det är fel på om felet nu syns på skärmdumpar - vilket det gör. Har du verkligen kört igenom ClearType och valt de texter du tycker ser bäst ut? Inte bara klickat vidare d.v.s.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, 1440p och 1080p är som du tror. Snabbare sätt att skriva samma sak även om det finns tekniska skillnader som ligger utanför kontext här, likt att 1440p-syftar på signal-upplösning och 2560x1440 på skärmens pixelmatris. Men i detta kontext alltså samma.

4K-skärmar fungerar med 3060Ti. Du måste backa 7–8+ år bakåt för att GPU:erna inte ska fungera med 4K-skärmar. Däremot är ämnet komplext och det finns andra aspekter eftersom ett 3060Ti sällan orkar rendera moderna speletitlar i 4K-upplösning. Du får helt enkelt inte nog med spelbara FPS. Men du kan köra skalning och rendera i lägre upplösning och genom kompromisser kanske nå en gångbar kvalitet som kan överstiga den hos att köra 1080p-skärm. Plus att 4K kan ha stora förtjänster om du inte kör spel, särskilt textrendering i windows.

4K-skärmar ger en flexibilitet som man inte får med 1080p och 1440p. Detta kräver mer av dig som användare för att greppa hur de ska användas, spel ska ställas in och så vidare. Därför är 4K-skärmar komplexa och många orkar inte sätta sig in i den komplexiteten. Då är 1440p något av kompromisslösningen för den som vill ha hyfsad grafikkvalitet, hyfsat hög FPS och hålla priserna hyfsade låga samtidigt som det inte är samma arbete med att finna spelbara inställningar.

Tricket att finna en skärm när det finns tretton på dussinet är att gå på de modellerna som är testade och bekräftade. Ignorera resten.

Tack! Superbra svar!

Skrivet av Daytone:

Jag tycker du borde fortsätta testa vissa saker för att få det fixat. Men annars så har jag redan länkat en skärm lite längre upp. Den är 27” 1440p ips och 170hz. 4k skulle ha funkat på din dator men jag rekomenderar det inte. Spelen kommer köra ganska segt då. Istället så är 1440p bättre

Och ja dom resolutionerna du sa är 1440p och 1080p respektive

Ja absolut ska jag testa och se vad som kan göras. Skulle bli uppriktigt ledsen om jag gick och köpte ytligare en skärm och så är det samma sak med den.

Skrivet av Pamudas:

Som tidigare redan nämnt är det inte skärmen det är fel på om felet nu syns på skärmdumpar - vilket det gör. Har du verkligen kört igenom ClearType och valt de texter du tycker ser bäst ut? Inte bara klickat vidare d.v.s.

Jag satt nog i 1min per bild för att verkligen se vilken som var tydligast. 😅

Permalänk
Bildexpert 📺

Cleartype brukar inte ge de där felen utan ser mer ut som en slags konvergensfel eller små färgblödningar eftersom det är ett sätt att förskjuta RGB-placeringen i källan så att det bättre matchar pixelstrukturen på displayen.

TS bild ser ganska typisk ut för något som genom interpolering skalats upp och sedan i en omvänd process sedan skalats ned igen. Spontant påminner det mest om 2560x1440 nedskalat till 1920x1080. Har råkat ut för sådana fel "spontant" i samband med att jag testat skärmar och fipplats runt med inställningarna.

Har inte W11 – kanske dags snart(?) – men det skulle också kunna se ut som att skalningsnivån är 75% snarare än 100%.

Tycker proportionerna i gränssnittet ser ut som att Windows försöker klämma in mer information än vad 1920x1080 native medger. Då är det enkla förklaringen på problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Cleartype brukar inte ge de där felen utan ser mer ut som en slags konvergensfel eller små färgblödningar eftersom det är ett sätt att förskjuta RGB-placeringen i källan så att det bättre matchar pixelstrukturen på displayen.

TS bild ser ganska typisk ut för något som genom interpolering skalats upp och sedan i en omvänd process sedan skalats ned igen. Spontant påminner det mest om 2560x1440 nedskalat till 1920x1080. Har råkat ut för sådana fel "spontant" i samband med att jag testat skärmar och fipplats runt med inställningarna.

Har inte W11 – kanske dags snart(?) – men det skulle också kunna se ut som att skalningsnivån är 75% snarare än 100%.

Tycker proportionerna i gränssnittet ser ut som att Windows försöker klämma in mer information än vad 1920x1080 native medger. Då är det enkla förklaringen på problemet.

Jämför jag med jobblaptopens skärm (1080p) på samma inställningssida så ser det ut ungefär som den gör. Den stod på 125% skalning men ändrade jag till 100% blev det ingen skillnad, och tillbaka till 125 gjorde allt större så det var väl något konstigt med mina olika skärmar med olika skalning som ställde till det.

Dock saknas just inställningarna för det på bilden. För mig ligger "Skala och layout" som en kategori ovanför "Relaterade inställningar" på denna inställningssida. Och ovanför den ligger "Ljusstyrka och färg" vilket inte är med på screenshotet heller.

Permalänk
Medlem

Det finns någon sorts inställning i windows display inställningar som heter något i stil med "skarpare text" typ. Kommer inte riktigt ihåg exakt vad den heter, men har du den aktiverad?

Edit:
Se under "Fix blurry apps"
https://support.microsoft.com/en-us/windows/fix-apps-that-app...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det finns någon sorts inställning i windows display inställningar som heter något i stil med "skarpare text" typ. Kommer inte riktigt ihåg exakt vad den heter, men har du den aktiverad?

Edit:
Se under "Fix blurry apps"
https://support.microsoft.com/en-us/windows/fix-apps-that-app...

Japp, det har jag gått igenom utan vidare resultat.

Permalänk
Medlem

En liten grej jag märker är att om jag är inne i t.ex nvidias kontrollpanel, så är texten till vänster i listan väldigt tydlig och bra, men inte denna text jag skriver nu t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrp:

En liten grej jag märker är att om jag är inne i t.ex nvidias kontrollpanel, så är texten till vänster i listan väldigt tydlig och bra, men inte denna text jag skriver nu t.ex.

Jag gjorde allt jag med. Blev byte av skärm och det löste sig direkt. nåt knas är det. Pratade med supporten om det och det var visst rätt vanligt.