Röngöra baksida fönsterglas på balkong

Permalänk
Medlem

Röngöra baksida fönsterglas på balkong

Jag har en inglasad balkong där det är delad i övre och undre parti. Den övre partiet kan man öppna genom att skjuta fönstren till höger eller vänster och på så vis kunna rengöra baksidan av glaset. Problem är att den undre partiets baksida är drygt 1 meter hög och det går inte att komma åt hela vägen ner utan att tippa över från balkongen och det känns farligt att buka sig ner så mycket att man riskerar att tippa över. Har man förklarat tillräckligt bra för att ni ska förstå vad jag menar? Jag vill rengöra den undre partiets baksida av balkong glaset. Har ni tips på hur man ska gå tillväga att rengöra den undre partiets baksida av balkong glaset utan att tumma på säkerheten?

Permalänk
Medlem

Borde fungera men sån man har för att rengöra akvarium tank med eller?
Sån här typ med en trasa på utsidan?
https://www.zoo.se/akvaristik/produkter/algae-magnet-glass-cl...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det finns olika magnetlösningar för fönsterputsning.
Exempelvis:
https://www.amazon.se/Jwkcm-f%C3%B6nster-reng%C3%B6ringsmedel...
Den här var tyligen slut - men det finns mer om man bara söker.
Låter vettigast för man behöver inte jobba påt utsidan alls egentligen. Om de funkar tillfredställande vet jag däremot inte.

Annars är det väl skaftlösningar som gäller antar jag. Förläng verktyget med en pinne

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Som gammal fönsterputsare så rekommenderar jag ett skaft. Det beror dock på hur du gör förstås, men om du använder någon gummiskrapa så är skaft bra. Vinkla skrapan så du kan dra av rutan från sida till sida och gör det. Finliret är svårare förstås, men vanligtvis är man inte lika petig på sådana ytor