Överföring av filer från en dator till en annan med usb kabel?

Permalänk
Avstängd

Överföring av filer från en dator till en annan med usb kabel?

Har skaffat en usb kabel 3.0 som går att koppla mellan två datorer, i butiken där jag köpte usb kabeln hävdar dom att det går men inte hur, på nätet finns det inget konkret bra råd om hur man går tillväga. Bara massa erbjudanden om olika mjukvaror som påstår i sin reklam att det lätt går att överföra filer med usb kabel och deras mjukvara. Går det att överföra filer med vanlig 3.0 usb kabel mellan två datorer i så fall hur?

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk

Om de är anslutna till samma nätverk är det bara öppna fildelning i Windows och drag-n-droppa filerna du vill ha över

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kjell.com skriver:
"Det finns dock ett undantag: för att koppla samman två datorer via USB finns en specialkabel med A-kontakter i båda ändar. Den gör att datorerna upplever varandra som externa hårddiskar. Denna kabel kallas USB-link-kabel eller liknande. Observera att principen inte fungerar med vanliga USB A-till-A-kablar."

Vissa USB-link-kablar funkar out of the box, medans andra kräver mjukvara på dator/erna.

Läs på noga innan du laddar hem programvara, finns mycket skadlig programvara i dessa dagar...

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Om de är anslutna till samma nätverk är det bara öppna fildelning i Windows och drag-n-droppa filerna du vill ha över

Är inte dataexpert, hur får jag dom båda datorerna att vara i samma nätverk?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walp:

Kjell.com skriver:
"Det finns dock ett undantag: för att koppla samman två datorer via USB finns en specialkabel med A-kontakter i båda ändar. Den gör att datorerna upplever varandra som externa hårddiskar. Denna kabel kallas USB-link-kabel eller liknande. Observera att principen inte fungerar med vanliga USB A-till-A-kablar."

Vissa USB-link-kablar funkar out of the box, medans andra kräver mjukvara på dator/erna.

Läs på noga innan du laddar hem programvara, finns mycket skadlig programvara i dessa dagar...

Lycka till!

Var just i en Kjell & Company butik jag köpte en vanlig 3.0 usb kabel, personen som sålde mig hävdade att det är bara att koppla och köra, tydligen visste denne person ingenting utan bara trodde. Just på grund av virus risken så laddade jag inte hem någon mjukvara som hävdade att det är bara att föra över med vanlig usb kabel. Bra att du tog fram att det krävs särskild kabel. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sasfoxi:

Är inte dataexpert, hur får jag dom båda datorerna att vara i samma nätverk?

anslutna till samma Router i ett hemnätverk via antingen WiFi eller Ethernet kabel, funkar hursom.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/fildelning-via-et...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

anslutna till samma Router i ett hemnätverk via antingen WiFi eller Ethernet kabel, funkar hursom.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/fildelning-via-et...

Skall ta en titt på det. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte har en router att koppla in så kan man sätta statiska IP-adresser på båda datorerna och sedan koppla en Ethernetkabel mellan dessa burkar.

tex. kan man prova med 192.168.0.10 på ena datorn och 192.168.0.11 på de andra datorn, nätmasken satt till 255.255.255.0 eller '24' om 'subnet prefix length' efterfrågas - normalt behöver man inte sätta gateway för den här typen av ihopkoppling men om det måste skrivas så är det oftast 192.168.0.1 för den här subnäts-adressområdet.

själv har jag en genväg för att sätta IP-adressen enligt den gamla sättet och nästan omöjlig att snabbt hitta men nedan beskriver den 'moderna sättet' att navigera sig fram till rätt ställe för att sätta statiska IP-adresser

se https://pureinfotech.com/set-static-ip-address-windows-10/

prova sedan att pinga den andre datorns IP-adress och se att de ser varandra.

därefter får man sätta upp windows fildelning som tidigare nämnt.

Glöm inte att ta bort den statiska tilldelningen av IP-adresser när du är klar och sätt den default med DHCP-tilldelning för sina IP-adresser om din dator senare kopplas in till en router, annars kan det bli krångel om de statiska IP redan är utlånad till annan dator av routern när du pluggar in datorn eller det inte fungerar alls (tex. om routern ligger på 192.168.1.xx subnät) .

---

Det skulle inte förvåna om dataöverföring med special-USB-sladd mellan 2 datorer med suspekta program gör på precis samma sätt med virtuella nätverkskort bakom GUI:t - och ett utmärkt väg att få in skadlig kod då du förmodligen måste godkänna installationen med högre rättigheter...