Skicka internet via TV-kabeln men bevara TV-signalen?

Permalänk
Medlem

Skicka internet via TV-kabeln men bevara TV-signalen?

Har ett par hus som vill ha fast internet. De är sitter på samma antenn-kabel och jag kommer åt när kabeln splittas bort till denna huslänga och där finns nätverk. Trådlöst är inget alternativ och gräva upp och göra hål i husväggar för att lägga ned nätverkskablar går inte. För mycket jobb.

Hittade MoCA-adaptrar som är lätta att komma åt men de tar helt över kabeln så inga TV-signaler. Enda alternativet ser ut att vara DOCSIS. Går det att få tag på en "DOCSIS server" som privatpersoner? Fungerar det med vilken DOCSIS-apparat för bostaden som helst?

Går det att gå tag på gammal DOCSIS-utrustning? För detta endamål räcker 3.0 för det är bara till för surf.

Gäller internet till en bostad just nu men är 10-tal bostäder i 5 byggnader så fler blir det nog i framtiden.

Några erfarenheter av detta?

UPPDATERING
Sökte på ebay.de efter DOCSIS CMTS (Cable modem termination system) och priserna för denna utrustning är skyhöga. Ofta 50000 kr men kan ligga på över 100000 kr. Finns det inte ett budget-alternativ som MoCA men inte stör TV-signalen?

Permalänk
Medlem

Men ska du stå för abonnemanget som dom delar på eller hur är tanken där?
Annars är ju en radiolänk via Ubiquiti bra för att skicka internet.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Men ska du stå för abonnemanget som dom delar på eller hur är tanken där?
Annars är ju en radiolänk via Ubiquiti bra för att skicka internet.

Delar på en internetuppkoppling som finns lättillgänglig till ett par intilliggande hus. Detta är inte normala hus utan mer lägenheter. En större familj. Dessa hus ligger som i en grupp och inte långt från där antennkabeln splittas av till husen.

Finns det möjlighet att skicka internet via gamla telefonkablar lika MoCA? Vet inte idag vart telefonkablarna kommer från till dessa bostäder i dagsläget men detta kan också vara ett alternativ.

Är inte behov av höga hastigheter. Egentligen 100Mbps i praktiken räcker.

Permalänk
Medlem

Bara en heads up beroende på hur förhållandena ser ut men att köra ett vanligt ”privatpersons-abonnemang” kan bli problematiskt.

Du säger att kabel inte är ett alternativ men du kollar på ganska komplicerad utrustning.
Nog kan du väl hitta någon som gräver en fålla och lägger ner ett rör för vettiga pengar?
Borra hål i en vägg är ju inte rocket science det heller.

Men tror som sagt att ditt största problem blir abonnemsngsformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Finns det möjlighet att skicka internet via gamla telefonkablar lika MoCA? Vet inte idag vart telefonkablarna kommer från till dessa bostäder i dagsläget men detta kan också vara ett alternativ.

Är inte behov av höga hastigheter. Egentligen 100Mbps i praktiken räcker.

Letade själv för ett tag sedan efter möjligheten att skicka nätverk tvåpoligt. Existerande utrustning var ovanlig och dyr, t.ex. DSL för hemmabruk. Började teoretisera över att "hacka" Homeplug/Powerline och hittade då andra som gjort samma sak, bl.a. för nätverk till undervattensrobotar.

Ex:
https://www.instructables.com/Ethernet-Over-Telephone-Lines-o...
https://sites.google.com/site/lapastenague/modify-powerline

Testade på två olika modeller (tror det var TL-PA4010KIT och Netgear PL1000) och tillvägagångsättet var snarlikt. Båda hade ett, uppdelat, kretskort. Vissa modeller ska ha två kort, ett svag- och ett starkströms, vilket gör det lite enklare att få snyggt.

Leta upp den lilla ferritklumpen med trådar som binder samma svag- och starkströmssidorna och klipp den, och dra din egen kabel från svagströmssidan. Jag har än så länge bara testat med ca 1m och fick ungefär 100Mbit med båda modellerna, även om den ena var specad till 500 och den andra 1000. Enligt diverse sidor ska man kunna räkna med denna hastighet upp till ett par hundra meter.

VAR FÖRSIKTIG med starkströmssidan!

Permalänk
Medlem

@Lämpis glöm DOCSIS eller ens datanät över koax-kabel. Det är i stort sett bara kabel-TV från Tele2 och andra system som köra dessa system. Det finns mediakonverterare där man kan köra datatrafik över koax om man har det behovet men det kräver att man har en "egen" koax-kabel vad jag vet. Televes har billiga system för TV och datatrafik över koax men det är mer tänkt att användas i SMATV system, det är inget du ska blanda in i kabel-TV från Tele2 eller andra bolag. Det är fristående egna kabel-TV nät med TV-distribution från en central punkt, typ som det brukar se ut i Hotell eller liknande.

Jag kan tänka mig att man t.ex. skulle kunna nyttja möjlighet att dra extra koax i befintliga rörsystem för att meka ihop något som fungerar men frågan är om det är värt besväret. RJ45 kabel funkar bra idag och den tekniken är så mycket billigare än att förlita sig på koax kabel och specialutrustning. Fiber är inte så värst dyrt längre och många väljer den tekniken för en punkt-till-punkt förbindelser även på kortare sträckor. Även radio-länkar är billiga idag och ger höga hastigheter jämfört med grävning och förläggning av kabel. T.ex. om vi säger att det är några huskroppar som befinner sig på längre avstånd från varandra men att man vill koppla ihop dom i ett LAN på ett billigt sätt skulle dom flesta förmodligen välja bygga LAN i respektive fastighet och därefter länka upp dessa med radio-länk mot en central punk där man i sin tur distribuerar Internet. På sikt kanske man lägger fiberkabel för att ersätta radiolänkarna.

Ett annat alternativ som kan vara mer gångbart i ditt fall är om det finns gamla telefonledningar, då kan man nyttja dessa för att köra punkt-till-punkt förbindelse med VDSL teknik. Det kan vara ett sätt att slippa dra kablar och annat mekande vilket gör att man sparar pengar jämfört med att ta in en firma. Utrustningen kommer fortfarande kosta en del av införskaffa men det blir billigare än att ta in en firma som bygger datanät.

Powerline adaptrar kan också fungerar för att få ihop något som funkar men då måste man verkligen veta vad man gör eftersom man blandar in 230v ström etc. Här kan du se lite olika prylar som finns att använda sig av, du kan även söka på nätet där du hittar flera varianter.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/lan-lokalt-nat...

Jag skulle satsa på någon form av LAN eller flera sådana och koppla ihop dessa för att sedan ha radio-länk monterade på husen och skicka signalen vidare. Jag har en som rullar över cirka 800 meter fri sikt, 5Ghz som ger mig 400Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bara en heads up beroende på hur förhållandena ser ut men att köra ett vanligt ”privatpersons-abonnemang” kan bli problematiskt.

Du säger att kabel inte är ett alternativ men du kollar på ganska komplicerad utrustning.
Nog kan du väl hitta någon som gräver en fålla och lägger ner ett rör för vettiga pengar?
Borra hål i en vägg är ju inte rocket science det heller.

Men tror som sagt att ditt största problem blir abonnemsngsformen.

Visste inte att DOCSIS var så dyrt och komplicerat innan jag startade denna tråd. Forskat mera och verkar som MoCA inte stör TV-signal. Var en missvisande video på Youtube som kändes trovärdig som gjorde att jag drog den slutsatsen.

Hittade precis denna videon om MoCA och efter sett par minuter är väldigt informativ.
https://www.youtube.com/watch?v=-Ayoi7xmilk

Vill göra så lite arbete på kabelnätet men får kanske byta ut förgreningarna på coax-kabeln och kanske TV-uttagen till komponenter som stödjer MoCA-signalerna.

Är inga problem med abonnemang då vi bara delar en befintlig internetuppkoppling till närliggande hus som också är kopplade på samma tv-nät som har antenn på ett närliggande hustak.

Fortsätter forskningsarbetet imorgon.

Skrivet av pre-dator:

Letade själv för ett tag sedan efter möjligheten att skicka nätverk tvåpoligt. Existerande utrustning var ovanlig och dyr, t.ex. DSL för hemmabruk. Började teoretisera över att "hacka" Homeplug/Powerline och hittade då andra som gjort samma sak, bl.a. för nätverk till undervattensrobotar.

Ex:
https://www.instructables.com/Ethernet-Over-Telephone-Lines-o...
https://sites.google.com/site/lapastenague/modify-powerline

Testade på två olika modeller (tror det var TL-PA4010KIT och Netgear PL1000) och tillvägagångsättet var snarlikt. Båda hade ett, uppdelat, kretskort. Vissa modeller ska ha två kort, ett svag- och ett starkströms, vilket gör det lite enklare att få snyggt.

Leta upp den lilla ferritklumpen med trådar som binder samma svag- och starkströmssidorna och klipp den, och dra din egen kabel från svagströmssidan. Jag har än så länge bara testat med ca 1m och fick ungefär 100Mbit med båda modellerna, även om den ena var specad till 500 och den andra 1000. Enligt diverse sidor ska man kunna räkna med denna hastighet upp till ett par hundra meter.

VAR FÖRSIKTIG med starkströmssidan!

Detta kan vara värt att testa om antennkabellösning inte fungerar. Vill undvika allt med att gräva upp för en nätverkskabel eller radiolänk så långt det går. Förstår att det låter dumt i mångas öron här men så är situationen här.

Att köra internet via elnätet har varit i bakhuvudet men dessa enheter vill sitta på samma fas och helst samma säkring för bra hastighet. I mitt fall rör det sig om telefonkabel på kanske 50 meter om jag har tur med vart kablarna kommer från.

Ingen form av uthyrning till okända människor förekommer här. Igen, förstår vad ni alla försöker varna för. Inget att oroa sig för i detta fallet.

Permalänk
Sötast

Tolkar jag det rätt att du styckat en större bostad och hyr ut dem som fasta bostäder till människor?
Isåfall föreslår jag att du gör en regelrätt installation för dina hyresgäster och inte försöker undvika engångsjobb för att komma lätt undan.

Om jag låter smått aggressiv så är det då en tidigare partner bodde på ett liknande sätt och hennes värd gjorde kort och gott hennes liv till ett helvete av ren och skär lathet, snålhet och oduglighet.

Säger inte att detta är du, men om du har permanentboende hyresgäster så se till att de har samma standard som andra hyresgäster.
Jag föreslår att du försöker lösa privata abonnemang åt varje hyresgäst om så är fallet. Eller om det ej går står för kostnaden för VPN'er för dem. Känns inte OK att andras privata trafik skall gå igenom din router där du kan göra lite vad som helst med trafiken.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte vettigare att tänka om och byta coax mot fiber och köra data och tv via den eller helt skippa tv och gå över till iptv ?
Eller det kanske går att dra fiber parallellt med coaxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ge mig på kabel-tv nätet, uppenbarligen har någon kompetent firma varit där och beräknat uttagsdämpning etc.
(gör ni omtag så injicera dCSS+ via parabol så behöver ni inte vara låsta till boxer)
Vi vet bara att det delas 1 abonnemang, att rekommendera ip-tv går bort, segt och inget multicast, riskerar att dränera allas surf.
Däremot är nergrävd fiber lysande, 2st fiberkonverterare, ytterligare utrustning vid ändpunkt men det beror på hur allt är byggt.

Permalänk
Medlem

Jag håller också med om att dra kabel mellan huset är det enda rätta för framtiden.

Jag var på ett hotell för ett tag sen som levererade Internet/WiFi till rummen via Coax. Och det var inte DOCSIS eller MoCA, utan "Ethernet-over-Coax G.hn"
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_coax
https://triax.com/en/products-solutions/ethernet-over-coax/
Modem liknande detta: https://www.amazon.se/Axing-EOC-1-31-Ethernet-koaxialkabel

Powerline kan du glömma, fungerar endast på kortare avstånd och på samma fas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tolkar jag det rätt att du styckat en större bostad och hyr ut dem som fasta bostäder till människor?
Isåfall föreslår jag att du gör en regelrätt installation för dina hyresgäster och inte försöker undvika engångsjobb för att komma lätt undan.

Om jag låter smått aggressiv så är det då en tidigare partner bodde på ett liknande sätt och hennes värd gjorde kort och gott hennes liv till ett helvete av ren och skär lathet, snålhet och oduglighet.

Säger inte att detta är du, men om du har permanentboende hyresgäster så se till att de har samma standard som andra hyresgäster.
Jag föreslår att du försöker lösa privata abonnemang åt varje hyresgäst om så är fallet. Eller om det ej går står för kostnaden för VPN'er för dem. Känns inte OK att andras privata trafik skall gå igenom din router där du kan göra lite vad som helst med trafiken.

Jag hyr inte ut bostad. Om jag hade hyrt ut till okända hade självklart isolerat dom från resten av nätverket.

Skrivet av efditac:

Jag skulle inte ge mig på kabel-tv nätet, uppenbarligen har någon kompetent firma varit där och beräknat uttagsdämpning etc.
(gör ni omtag så injicera dCSS+ via parabol så behöver ni inte vara låsta till boxer)
Vi vet bara att det delas 1 abonnemang, att rekommendera ip-tv går bort, segt och inget multicast, riskerar att dränera allas surf.
Däremot är nergrävd fiber lysande, 2st fiberkonverterare, ytterligare utrustning vid ändpunkt men det beror på hur allt är byggt.

Kommer ersätta befintliga splittrar med nya som stödjer MoCA med samma dämpning.

Gräva ned fiber hade varit bäst för framtiden men det är tre hus och 7 lägenheter utöver byggnaden TV-kabeln kommer från. Kostnadsskillnaden och mängden arbete för att gräva ned nätverkskabel/fiber och göra installation i bostäder mot MoCA är i detta fall är för stor. Prestandaskillnaden är marginell i detta fall och kommer klara kapaciteten för par år framåt i detta fall. Är inga storkonsumenter av internet och har inte höga krav. MoCA kommer fungera bra ett par år. Förstår er frustration, suck och stön.

Frågor...
Med TV-uttag för uttag för MoCA. Är det samma modell för satellit, DOCSIS och MoCA eller olika för olika tekniker?

På ett ställe sitter en TAP-splitter som sänker signal med 11 dB. Har sökt på Amazon (Då det är stort utbud) för att hitta en sådan men hittar inte alls. Finns det separata signaldämpare som stödjer MoCA? Enda jag hittat går upp till 1000MHz.

Permalänk
Medlem

@Lämpis dumt är det inte, har du inga andra möjligheter så är data över koax, kabellösning bättre än trådlöst.

Om du ska göra en hel del av jobbet själv skulle jag lägga tid på att utreda om du kan dra in nya koaxkablar, byta ut splitters, montera nya TV-uttag osv. Materialet kostar lite men om du inte har något annat alternativ är det bättre renovera den befintliga anläggning för att minska risken för att det kan bli dåligt när allt är klart och rullar. Anledningen till att byta till moderna koax-kablar är att man får mycket bättre kvalite på kabeln, bättre signal, bättre skärm och mindre störningar.

Jag skulle iofs fortfarande försökt att göra en ny installation genom att använda befintlig kanalisation om det går. Det är bättre att köra data i ett separat nät oavsett vilken teknik man använder. Så fort man börjar meka med TV-nätet kan det bli tokigt och mycket av den utrustning man använder i ett aktivt TV-nät kostar oftast mer pengar eftersom man måste ta hänsyn till just TV-signaler etc. Använder man sig av mediaomvandlare slipper man det problemet men det kräver att kabeln som ska användas är ledig och inte används till annat.

Därav jag gav dig förslaget med VDSL över kopparkablar eftersom det bara är lokalt. I många äldre fastigheter finns detta telenät redan installerat och klart. Har man tur är det gjort med kanalisation och då kan du få in flertalet telefonkablar för dom är ganska tunna. Då kan du fixa till en Punkt-till-punkt förbindelse för varje lägenhet. Men vad vet jag det kanske inte finns några telekablar kvar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta mer, gäller det 2-3 bostäder eller 10 blir ju ändå rekommendationen en helt annan.

Du har varit lite motsägelsefull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle vilja veta mer, gäller det 2-3 bostäder eller 10 blir ju ändå rekommendationen en helt annan.

Du har varit lite motsägelsefull.

Är totalt 9 lägenheter i fyra hus utanför huset med nätverket i. En lägenhet utanför detta hus skall idag ha internet men kanske några till i framtiden. Är inga stor internetkonsumenter. Det lilla de flesta använder internet använder de mobilen som hotspot.

Permalänk
Medlem

@Lämpis OK. Men måste du verkligen köra saker över koax, eller telefontråd ?

Om de flesta fastigheter redan idag kör WiFi så kan det vara enklare montera upp Ubiquiti 5Ghz punkt-till-punkt länkar. Det är inte så svårt att göra det själv, konfigurera det är också ganska enkelt. Är det korta avstånd får man mycket hög fart. Min egen 5Ghz länk som är cirka 800 meter ger mig 400Mbit stabilt även om det är 160Mhz kanal, ganska extremt för så mycket behöver jag inte. Länken går i stort sett nästan aldrig ner, man märker inget helt enkelt. Har du dessutom korta avstånd kan du ha mycket smalare bredd på kanalerna vilket gör att alla får sin egen kanal och länk till en central punk där man kan montera router (NAT) och distribuera Internet. Det blir mycket mer jobb och krångel med telefontråd, koax etc.

Och vid varje respektive länk kan man köra med vanliga APs, typ Asus eller vad man vill använda. Det kommer ge dig tillräckligt med fart för att folk ska kunna streama och göra allt dom vill med Internet under förutsättning att du har bra fart där själva Internet kommer in och ska distribueras. Och vill du ha det ännu finare kan du också använda Ubiquitis APs samt köra deras dream machine som kan sköta APs, och som även agerar brandvägg (NAT) osv. Ett komplett system. En annan stor fördel är att du enkelt kan köpa hjälp om du behöver det. Det är svårare få hjälp med kabel-TV och andra mer uddare typer av system. Det finns dessutom massor av videos på YT vad gäller Ubiquiti där folk visar hur det funkar osv. Bara kolla priserna på valfri sajt, det är inte så dyrt om du kan göra det större delen av jobbet själv vad gäller montering etc. Visst behöver man uppdatera lite firmware och sköta anläggningen men mycket är i stort sett automatiserat, otroligt smidigt och fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof:

Ska det bara vara till någon enstaka lägenhet på gården så skulle jag också rekommendera trådlöst, kan man sätta upp nätverk utomhus samtidigt. Länken mellan hus bör givetvis vara punkt till punkt.

Skrivet av Lämpis:

Är totalt 9 lägenheter i fyra hus utanför huset med nätverket i. En lägenhet utanför detta hus skall idag ha internet men kanske några till i framtiden. Är inga stor internetkonsumenter. Det lilla de flesta använder internet använder de mobilen som hotspot.

Permanentboende? Fritids? Uthyres?

Permalänk
Medlem

@Petterk det är just det jag tänker på. Det kan vara enklare att ha datanätet utomhus, då måste man bara tänka på att skydda det mot väder och vind. Det går att använda vanliga datakablar men man måste räkna med att efter cirka 10år behöver man byta ut kablarna eftersom plasten äts upp av UV-ljuset. Är det trähus vi pratar om så funkar det definitivt, signalen kommer nå in till hyresgästerna från APs som monterats utomhus.