Skulle behöva tips om hörlurar efter att ha försökt själv

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips om hörlurar efter att ha försökt själv

Håller på och provar Focal Elegia och jämför dem med Sennheiser 560S. Har Fosi Audio 5k Pro DAC/amp.
Focal låter lite, lite bättre på nåt sätt, men knappast så mycket bättre att det motiverar så stor prisskillnad.
Basen på båda är inte dåliga, men jag skulle vilja ha lite mer helt enkelt. Ska erkänna att jag inte förstått detta med "referenshörlurar" innan jag köpte lurarna.
Jag tänkte att om studiotekniker vill ha såna så måste de ju vara nåt som alla vill ha. Nu förstår jag dock att en annan kan inte jämföra sig med en professionell som håller på med ljud eftersom vi är ute efter olika upplevelser.

Så jag funderar på att lämna tillbaka Focal och skulle av er mer erfarna audiofiler vilja ha tips på lurar som kanske passar min ljudprofil bättre.
Jag lyssnar mycket på äldre musik, som Dire Straits, Eagles, Thin Lizzy, Chris rea, hårdrock/Metal, Blues (mest slow blues) och jag vill gärna ha bättre, Lite mer punchig bas än 560S o Alegia ger. Dock utan att det tar över mellanregistret.
Lurar som jag bara tänker använda hemma så öppna eller slutna kvittar.
Budget: Max 6000:- så här i början av min audiofil-karriär
Jag antar att en dyrare DAC/amp inte skulle göra mig mer tillfredsställd med det jag har?

Har läst lite om att man ska "bränna in" hörlurar i typ 40 timmar. Är det någon som har erfarenhet om nån förbättring i nåt avseende? Eller är det mest psykologiskt? Det verkar råda lite olika bud om det ute på nätet.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har nu jämfört dessa två i 4 timmar och får ändra mig lite. 560S låter bättre än Focal Elegy i mina öron. Vet inte om det beror på att Focal är slutna lurar men Sennheisers låter öppnare och ljusare och mer detaljerat faktiskt. Focal Elegy är lite för dova för mig. Som tur är har Amazon ett mycket smidigt retursystem och verkar inte vara några problem att returnera och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera Sennheiser HD650. Mest "korrekta" lurarna för priset. Dock är HD560S också ganska bra.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Den där dac/amp är inte den bästa och förvränger ljudet.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fo...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Beyerdynamic DT 1770 pro
Audio Technica ATH-1000Z

BT lur väldigt bekväm
Använder modellen under. Väldigt varmt sound.
Yamaha YH-L700A

Alla 3 är märken som används inom studio och är inte lika fancy som Focal.

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Skulle rekomendera Sennheiser HD650. Mest "korrekta" lurarna för priset. Dock är HD560S också ganska bra.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Den där dac/amp är inte den bästa och förvränger ljudet.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fo...

Kommer bli hängd utav moderator

För all skull var så snäll och hänvis inte andra till ett forum som är väldigt missvisande och som är fullt med väldigt mycket felaktigheter.

Istället hjälper vi TS att inse att ljud är mer än en siffra på ett papper.
TS har insett att köpet kanske inte passade.

Sennheiser är inte något korrekt ljud. Finns inget som är korrekt. Hur kan det vara korrekt när mycket är fokuserat på mellanregister.

Permalänk
Medlem

Det första rådet jag skulle ge är att testa nuvarande hörlurar du utvärderar med EQ applicerad. Då kan du ta reda på huruvida det är hörlurens tekniska färdigheter eller frekvensresponsen som felar dig. Det finns färdiga profiler som du kan följa och applicera.

Ett exempel på dem är Oratory1990, som mäter hörlurar och sedan ger ut profiler för att nå främst preferenskurvan som Harmans forskning har visat stämma över population i stort. Eftersom att det är en grov räkning som mäter tendenser över stora massor inkluderar han även instruktioner för ändringarna du kan göra att få det att låta specifikt bra för dig.

Men utefter det du beskriver att du vill ha, tror jag att en ortodynamisk/planomagnetisk hörlur skulle passa dig ganska bra. Vanliga exempel på rekommendationer i prisklassen skulle vara Hifiman Sundara eller Edition XS. Mycket ljud för pengarna, men tyvärr brukar byggkvalitet vara ett problem på vissa enheter. Andra ortodynamiska tillverkare i prisklassen är Fostex. Deras T*0rp-serie var rätt vanliga förr, då de är moddvänliga. Inte särskilt övertygande ljud ur kartong, dock, men högtalarelementet har bra potential i bättre kåpa. (håller på att modifiera dem själv)

Skrivet av reaperishere:

Skulle rekomendera Sennheiser HD650. Mest "korrekta" lurarna för priset.

Inte en jättebra rekommendation när TS är ute efter "mer punchig bas (...) utan att det tar över mellanregistret". Bra hörlur, men mycket "bass bleed" in i mellanregistret, och mer burrig och lös än punchig bas.

(Har dem själv, skulle inte kalla dem korrekta alls. Och har hörlurar för en tredjedel av priset som låter mer korrekt rakt ur kartong. )

Tillagt/redigerat:

Skrivet av Hakinger:

Har läst lite om att man ska "bränna in" hörlurar i typ 40 timmar. Är det någon som har erfarenhet om nån förbättring i nåt avseende? Eller är det mest psykologiskt? Det verkar råda lite olika bud om det ute på nätet.

Nä, alltså.
Absolut att din ljudupplevrlse förändras över tid. Men det beror inte på att hörlurarna är bättre på att mekaniskt svara på en elektrisk signal när de får "töja gummi" eller whatever.

Människans hjärna är fantastisk på att vänja sig. Du vänjer dig med en hörlur, och går in i "Elegia"-läge, eller "HD560s"-läge vid exponering av dess ljud. Byt tvärt fram och tillbaka mellan två lurar som låter väldigt olika och skillnaderna överdriva än mer.

Det som däremot kan förändra en hörlurs ljud över tid är slitage/komprimering. Avståndet till hörlurens ljudelement, och styvheten i materialet har då förändrats.

Om du byter hörlurskudde på en "inspelad" hörlur och jämför mot en ny hörlur rakt ur kartong och hör något som låter väldigt annorlunda är det snarare en fråga om exemplarsvariation. Då låter de lika olika rakt ur kartong.

Gällande ny DAC/förstärkare: jag tänker inte låtsas att jag har koll på den du har. Men om du inte är nöjd med ljudet* ur hörluren i dag kommer inte en ny förstärkare göra skillnad på det.

* = sett specifikt ur frekvenskurveperspektivet, dvs. (Kör själv på rör med vissa dynamiska hörlurar och tycker att de låter bättre på det viset - och sedan får ni som läser bilda er vilken uppfattning ni vill om den åsikten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det första rådet jag skulle ge är att testa nuvarande hörlurar du utvärderar med EQ applicerad. Då kan du ta reda på huruvida det är hörlurens tekniska färdigheter eller frekvensresponsen som felar dig. Det finns färdiga profiler som du kan följa och applicera.

Ett exempel på dem är Oratory1990, som mäter hörlurar och sedan ger ut profiler för att nå främst preferenskurvan som Harmans forskning har visat stämma över population i stort. Eftersom att det är en grov räkning som mäter tendenser över stora massor inkluderar han även instruktioner för ändringarna du kan göra att få det att låta specifikt bra för dig.

Men utefter det du beskriver att du vill ha, tror jag att en ortodynamisk/planomagnetisk hörlur skulle passa dig ganska bra. Vanliga exempel på rekommendationer i prisklassen skulle vara Hifiman Sundara eller Edition XS. Mycket ljud för pengarna, men tyvärr brukar byggkvalitet vara ett problem på vissa enheter. Andra ortodynamiska tillverkare i prisklassen är Fostex. Deras T*0rp-serie var rätt vanliga förr, då de är moddvänliga. Inte särskilt övertygande ljud ur kartong, dock, men högtalarelementet har bra potential i bättre kåpa. (håller på att modifiera dem själv)

Inte en jättebra rekommendation när TS är ute efter "mer punchig bas (...) utan att det tar över mellanregistret". Bra hörlur, men mycket "bass bleed" in i mellanregistret, och mer burrig och lös än punchig bas.

(Har dem själv, skulle inte kalla dem korrekta alls. Och har hörlurar för en tredjedel av priset som låter mer korrekt rakt ur kartong. )

Tillagt/redigerat:
Nä, alltså.
Absolut att din ljudupplevrlse förändras över tid. Men det beror inte på att hörlurarna är bättre på att mekaniskt svara på en elektrisk signal när de får "töja gummi" eller whatever.

Människans hjärna är fantastisk på att vänja sig. Du vänjer dig med en hörlur, och går in i "Elegia"-läge, eller "HD560s"-läge vid exponering av dess ljud. Byt tvärt fram och tillbaka mellan två lurar som låter väldigt olika och skillnaderna överdriva än mer.

Det som däremot kan förändra en hörlurs ljud över tid är slitage/komprimering. Avståndet till hörlurens ljudelement, och styvheten i materialet har då förändrats.

Om du byter hörlurskudde på en "inspelad" hörlur och jämför mot en ny hörlur rakt ur kartong och hör något som låter väldigt annorlunda är det snarare en fråga om exemplarsvariation. Då låter de lika olika rakt ur kartong.

Gällande ny DAC/förstärkare: jag tänker inte låtsas att jag har koll på den du har. Men om du inte är nöjd med ljudet* ur hörluren i dag kommer inte en ny förstärkare göra skillnad på det.

* = sett specifikt ur frekvenskurveperspektivet, dvs. (Kör själv på rör med vissa dynamiska hörlurar och tycker att de låter bättre på det viset - och sedan får ni som läser bilda er vilken uppfattning ni vill om den åsikten)

Tack! Bra förklaring som jag tycker mig förstå. Det här med hifi är helt nytt för mig och har sett detta med dynamisk vs planomagnetiska hörlurar. Jag får ta och prova de senare också. Får ta små steg helt enkelt. Sundara har jag läst mycket gott om. Men först ska jag nog försöka lära mig om det här med frekvensprofiler så att jag på papper kan se en hint om var min föredragna profil ligger innan jag lägger ut pengar, detta är ingen billig hobby verkar det som Tyvärr finns ingen butik i närheten där jag kan prova, det finns inte så många som har dessa lite dyrare lurar hos de stora kedjorna som finns i närheten, de är mest inriktade på trådlösa och gaminglurar, och det känns lite fel och hålla på och beställa online och skicka tillbaka hörlurar lite hursomhelst.

Apropå DAC så är jag nöjd med den jag har för tillfället, för det blev ett märkbart lyft jämfört med moderkortets ljudkrets. Men om jag kan få lika radikal skillnad med en lite dyrare så är jag inte främmande för det. Denna kostade bara dryga 700kr.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Skulle rekomendera Sennheiser HD650. Mest "korrekta" lurarna för priset. Dock är HD560S också ganska bra.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Den där dac/amp är inte den bästa och förvränger ljudet.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fo...

Definiera korrekt. Ljud är väl mycket subjektivt och 650 är väl kända för obefintlig low end. Och en del sennheiser har ju sitt kända vocal veil. Har ett par 560s själv och de är riktigt bra. Speciellt ihop med oratory [med mindre self tweak] riktigt bra low end och klara röster och bra separation.

Permalänk
Medlem

Det nämndes tidigare att testa med EQ... Själv anser jag att en EQ är ett måste.
Kan rekommendera denna EQ:
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
(jag antar att du kör Windows).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Definiera korrekt. Ljud är väl mycket subjektivt och 650 är väl kända för obefintlig low end. Och en del sennheiser har ju sitt kända vocal veil. Har ett par 560s själv och de är riktigt bra. Speciellt ihop med oratory [med mindre self tweak] riktigt bra low end och klara röster och bra separation.

Med korrekt menas med som det spelades in. Återger en hörlur ljudet som det är inspelat utan någon tyngd på specifika frekvensområden aka rak frekvenskurva så är den korrekt.

Det betyder inte att alla gillar korrekt ljud.

Hifi behöver inte vara dyrt för att det presterar bra aka låg distortion och rak frekvenskurva.

Ljud är ökänt för att involvera sjukt mycket placebo och det är därför företag lyckas ta hutlösa priser för utrustning som är svinbillig att tillverka utan att den presterar bättre än många gånger billigare prylar.

Till ex högtalarkablar är det bästa exemplet där det är bevisat med blindtest att man inte kan urskilja en enligt audiofiler "bättre" aka dyrare kabel jämfört med den billigaste man kan köpa.

https://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Med korrekt menas med som det spelades in. Återger en hörlur ljudet som det är inspelat utan någon tyngd på specifika frekvensområden aka rak frekvenskurva så är den korrekt.

Det betyder inte att alla gillar korrekt ljud.

Fast hur vet vi att dessa lurar verkligen återspelar det som spelades in? De som sitter och mixar använder ju inte samma hörlurar eller studiomonitorer. Finns ju de som mixar med Beats lurar eller stora högtalare som inte är neutrala men för dem ger rätt ljud. Då kommer ju inte ljudet återspelas rätt på ett par HD650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast hur vet vi att dessa lurar verkligen återspelar det som spelades in? De som sitter och mixar använder ju inte samma hörlurar eller studiomonitorer. Finns ju de som mixar med Beats lurar eller stora högtalare som inte är neutrala men för dem ger rätt ljud. Då kommer ju inte ljudet återspelas rätt på ett par HD650.

Man kommer att höra det som det är inspelat på filen om man har neutral utrustning men kanske inte som dom hörde det när dom spelade in det ifall de använde färgad utrustning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Jo det kommer det göra för då hör man det som det spelades in ? Om hörluren inte ändrar ljudet från hur det spelades in genom att öka bas till ex så kommmer man höra det som det spelades in.

Kikar man på Rtings verkar 560s vara mer neutrala än 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kikar man på Rtings verkar 560s vara mer neutrala än 650.

560s är mer value men de har nackdelar som mer distorsion i lägre frekvenser samt sämre byggkvalitet och fastlödd kabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

560s är mer value men de har nackdelar som mer distorsion i lägre frekvenser samt sämre byggkvalitet och fastlödd kabel.

Fastlödd kabel? Vad pratar du om? Jag kan ta loss min, precis som alla andra sennheiser lurar jag haft. Tror du blandat ihop dessa hörlurar med någonting annat.
Har heller ingen distortion på mina exemplar. Och de har exakt samma byggkvalitet som mina HD558, HD598, HD600 som jag har haft i typ ett årtionde nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fastlödd kabel? Vad pratar du om? Jag kan ta loss min, precis som alla andra sennheiser lurar jag haft. Tror du blandat ihop dessa hörlurar med någonting annat.
Har heller ingen distortion på mina exemplar. Och de har exakt samma byggkvalitet som mina HD558, HD598, HD600 som jag har haft i typ ett årtionde nu.

Yes de verkar ha avtagbar kabel men distortionen är där bara att alla kanske inte hör det. Antog att de var som deras förgående diton där kabeln var fastlödd som till ex hd555.
Sen byggkvaliteten är inte alls lika bra som på hd650 eftersom de använder mera plast istället för metall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

"Har läst lite om att man ska "bränna in" hörlurar i typ 40 timmar." - Kanske är individuellt, men jag kan testa prylar i timmar utan att se något resultat (Beslutsångest), får flipp och köper sedan någon av prylarna i rent lotteri. Dagen efter jag köpt prylen har jag i princip glömt jämförelsen och är nöjd med produkten i fråga. Dvs, efter x antal timmar så har du lämnat stadiet beslutsångest och helt enkelt nöjt dig med produkten i fråga.

Sedan kanske det finns andra människor som aldrig blir nöjda och konstant går och ångrar ett köp?

Tänk själv när du köpt bil, grafikkort, tangentbord eller nu vad det kan tänkas vara (Hus / lägenhet kanske) beslutsångesten har du inför köpet men efteråt bör de flesta vara nöjda och göra det bästa av situationen.

Dvs du kan spendera tusentals timmar inför köpet och jämföra och ha dig, men efter du gjort köpet så är det vad det är. Njut

Tror alltså inte det handlar om att "bränna in", det är bara att majoriteten inte orkar fortsätta jämföra efter de vant sig vid något ljud efter två dygn typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Yes de verkar ha avtagbar kabel men distortionen är där bara att alla kanske inte hör det. Antog att de var som deras förgående diton där kabeln var fastlödd som till ex hd555.
Sen byggkvaliteten är inte alls lika bra som på hd650 eftersom de använder mera plast istället för metall.

Vem vill ha metall på huvudet? Blir ju tyngre. Dessutom kan du nog kasta ett par H558 i marken ett par hundra gånger utan att de går sönder. Rent byggmässigt känns de kvalitativa och inte som billig plast, 90% av HD650 är väl också plast. Men du får fortsätta och anta om du vill.

Om nu alla har Distortion på sina HD560S så borde ju detta vara med i varenda recension och folk som hobby-testar borde också lagt märke till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vem vill ha metall på huvudet? Blir ju tyngre. Dessutom kan du nog kasta ett par H558 i marken ett par hundra gånger utan att de går sönder. Rent byggmässigt känns de kvalitativa och inte som billig plast, 90% av HD650 är väl också plast. Men du får fortsätta och anta om du vill.

Om nu alla har Distortion på sina HD560S så borde ju detta vara med i varenda recension och folk som hobby-testar borde också lagt märke till detta.

Jag sa aldrig att de andra har dålig byggkvalitet.
Tror inte den distortionen är så lätt att höra då de gör ganska utförliga tester på audiosciencereview så i praktiken för de flesta så kommer det antagligen inte att märkas. Jag själv till ex märker inte skillnad på det inbyggda ljudkortet i moderkortet och en bra usb dac men har ändå skaffat usb dac för att slippa drivers och för "piece of mind" vetskapet att det ska ge neutralt ljud utan störningar.
Så det är upp till var och en att skapa sin egna uppfattning men jag själv tycker det är bättre att gå på objektiv testdata än audiofilers subjektiva åsikt om hur något låter vilket kan vara fullt med placebo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Rekordmedlem

Lite ökad dist upplevs psykoakustisk ofta som ökad dynamik och det är ofta väldigt svårt att höra att det är specifikt distorsionen som ändras om det inte är jättestora förändringar, de flesta högtalare har tex väldigt hög distorsion i basen, säg att den är 5 % och den distnivån är det få som kallar dist när den uppträder i basen men skulle det uppstå i mellanregistret skull man troligen reagera på den men inte omedelbart kunna peka ut exakt vad som händer i ljudet utan det skulle troligen ta en stund innan man kommit fram till att det är hög distorsion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Vem vill ha metall på huvudet? Blir ju tyngre. Dessutom kan du nog kasta ett par H558 i marken ett par hundra gånger utan att de går sönder. Rent byggmässigt känns de kvalitativa och inte som billig plast, 90% av HD650 är väl också plast. Men du får fortsätta och anta om du vill.

Om nu alla har Distortion på sina HD560S så borde ju detta vara med i varenda recension och folk som hobby-testar borde också lagt märke till detta.

De flesta dyrare hörlurar har metall i bygeln, för att öka stabiliteten. Inte för att plast är sämre utan det är så att metall tål mer slitage. Ofta är det gjort som så att det knappt märks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Jag sa aldrig att de andra har dålig byggkvalitet.
Tror inte den distortionen är så lätt att höra då de gör ganska utförliga tester på audiosciencereview så i praktiken för de flesta så kommer det antagligen inte att märkas. Jag själv till ex märker inte skillnad på det inbyggda ljudkortet i moderkortet och en bra usb dac men har ändå skaffat usb dac för att slippa drivers och för "piece of mind" vetskapet att det ska ge neutralt ljud utan störningar.
Så det är upp till var och en att skapa sin egna uppfattning men jag själv tycker det är bättre att gå på objektiv testdata än audiofilers subjektiva åsikt om hur något låter vilket kan vara fullt med placebo.

Du sa att de har sämre byggkvalitet, sämre = dåligt rent relativt mot den som är bra enligt dig.
Så varför ens dra upp distortion om nu typ ingen kommer lägga märke till det?
Du får dock störningar via extern också, tack vare USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du sa att de har sämre byggkvalitet, sämre = dåligt rent relativt mot den som är bra enligt dig.
Så varför ens dra upp distortion om nu typ ingen kommer lägga märke till det?
Du får dock störningar via extern också, tack vare USB.

Nu börjar det bli löjligt. Det är du själv som tolkar det som att jag menade att de andra har dålig byggkvalitet.
Ungefär som att dra upp microstuttering från grafikkort, är långt ifrån alla som kommer märka det men märker man det så är det skitjobbigt.

Nej man får inga störningar man kan märka bara för att det är usb om man skaffar en bra designad dac.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Nu börjar det bli löjligt. Det är du själv som tolkar det som att jag menade att de andra har dålig byggkvalitet.

Oftast när man nämner att något har sämre X så antyder man på att den har dålig X. Men man vill inte använda just det ordet. På vilket sätt hjällper en metallbygel något? Stabilitet? Vad innebär det? Brukar ni springa runt med era hörlurar eller sitta och headbanga? Hjälper bygeln då hörlurarna att klämmas åt runt huvudet såpass att de är hörselkåpor istället?

Skrivet av reaperishere:

Ungefär som att dra upp microstuttering från grafikkort, är långt ifrån alla som kommer märka det men märker man det så är det skitjobbigt.

Men du skrev ju nyss:

Skrivet av reaperishere:

Tror inte den distortionen är så lätt att höra då de gör ganska utförliga tester på audiosciencereview så i praktiken för de flesta så kommer det antagligen inte att märkas.

Och nu jämförs det mot microstutter, som de flesta nog LÄR märka av till skillnad från något som krävs superhörsel eller mätinstrument för att ens lägga märke till.

Skrivet av reaperishere:

Nej man får inga störningar man kan märka bara för att det är usb om man skaffar en bra designad dac.

Lol

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Oftast när man nämner att något har sämre X så antyder man på att den har dålig X. Men man vill inte använda just det ordet. På vilket sätt hjällper en metallbygel något? Stabilitet? Vad innebär det? Brukar ni springa runt med era hörlurar eller sitta och headbanga? Hjälper bygeln då hörlurarna att klämmas åt runt huvudet såpass att de är hörselkåpor istället?

Men du skrev ju nyss:
Och nu jämförs det mot microstutter, som de flesta nog LÄR märka av till skillnad från något som krävs superhörsel eller mätinstrument för att ens lägga märke till.

Lol

Du kan ta vilken dyrare lur som helst så sitter det metall runt själva de delar som går runt huvudet och själva delen som kåporna sitter fast.
Sennheiser, Beyerdynamic, Shure, AKG, Audio Technica, Grado med flera använder det. Bara inse att du inte kommer undan. Sluta är du snäll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Du kan ta vilken dyrare lur som helst så sitter det metall runt själva de delar som går runt huvudet och själva delen som kåporna sitter fast.
Sennheiser, Beyerdynamic, Shure, AKG, Audio Technica, Grado med flera använder det. Bara inse att du inte kommer undan. Sluta är du snäll.

Jag diskuterar inte ens med dig. Metall != bättre.
Ni kan inbilla er att det är bättre men det är bara ett sätt att driva upp kostnaden.

Och om de tål mer slitage så borde väl dessa plastlurar gå sönder eller? Men de gör ju inte det. Så argumentet är ju helt bortblåst direkt. Är väl en sak om en person ät våldsam av sig.

Lite som att argumentera carbon vs plåt. Sålänge man inte kraschar sin bil så spelar det ingen roll. Och gör man det så är båda toast.

Permalänk
Medlem

Har nu provat tre olika lurar, Focus Elegia, Sennheiser 560S och Hifiman Sundara nu senast. Märkte att Sundara trots att den har lägre Ohm kräver att man vrider amp's volym mer än sennheisern. Kanske har nåt att göra med att det är olika konstruktioner (planar vs dynamiska) Tycker inte att huvudbandet är särskilt bekvämt. Det är en läderremsa som trycker mot huvudet och gör att jag blir öm och måste flytta den fram och tillbaka med jämna mellanrum. Men i övrigt är den inte dålig på något sätt.

Men jag har kommit fram till att Sennheiser har någonting som jag gillar bättre. Kan inte sätta det i ord mer än att jag på nåt sätt känner ett inre lugn och "aaahh.." känns rätt helt enkelt när jag lyssnar via den. Så jag antar att Sennheisers ljudprofil är min preferens.
Så, nu börjar jag smått att snegla på Sennheiser 660S2 som utlovas ha bättre bas, vilken inte är dålig på nån av lurarna, men jag föredrar lite mera.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Har nu provat tre olika lurar, Focus Elegia, Sennheiser 560S och Hifiman Sundara nu senast. Märkte att Sundara trots att den har lägre Ohm kräver att man vrider amp's volym mer än sennheisern. Kanske har nåt att göra med att det är olika konstruktioner (planar vs dynamiska) Tycker inte att huvudbandet är särskilt bekvämt. Det är en läderremsa som trycker mot huvudet och gör att jag blir öm och måste flytta den fram och tillbaka med jämna mellanrum. Men i övrigt är den inte dålig på något sätt.

Men jag har kommit fram till att Sennheiser har någonting som jag gillar bättre. Kan inte sätta det i ord mer än att jag på nåt sätt känner ett inre lugn och "aaahh.." känns rätt helt enkelt när jag lyssnar via den. Så jag antar att Sennheisers ljudprofil är min preferens.
Så, nu börjar jag smått att snegla på Sennheiser 660S2 som utlovas ha bättre bas, vilken inte är dålig på nån av lurarna, men jag föredrar lite mera.

Du måste byta märke för att få din så kallade bättre bas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hakinger:

Har nu provat tre olika lurar, Focus Elegia, Sennheiser 560S och Hifiman Sundara nu senast. Märkte att Sundara trots att den har lägre Ohm kräver att man vrider amp's volym mer än sennheisern. Kanske har nåt att göra med att det är olika konstruktioner (planar vs dynamiska) Tycker inte att huvudbandet är särskilt bekvämt. Det är en läderremsa som trycker mot huvudet och gör att jag blir öm och måste flytta den fram och tillbaka med jämna mellanrum. Men i övrigt är den inte dålig på något sätt.

Men jag har kommit fram till att Sennheiser har någonting som jag gillar bättre. Kan inte sätta det i ord mer än att jag på nåt sätt känner ett inre lugn och "aaahh.." känns rätt helt enkelt när jag lyssnar via den. Så jag antar att Sennheisers ljudprofil är min preferens.
Så, nu börjar jag smått att snegla på Sennheiser 660S2 som utlovas ha bättre bas, vilken inte är dålig på nån av lurarna, men jag föredrar lite mera.

impedansen har inget att göra med verkningsgraden&känsligheten på hörluren utan lägre impedans gör bara att förstärkaren oftast kan lämna högre effekt men samtidigt blir det större chans att impedansförhållandet påverkar ljudkvaliten, ungefär som att vrida på en tonkontroll.
Lurens impedans ska vara minst 8 ggr större än förstärkarens utimpedans för att det inte nästan garanterat ska bli en hörbar påverkan pga impedansförållandet mellan dem.
Det är ofta inget större missmatchproblem med hemmaprylar men med portabla prylar har man ofta låga impedanser i luren och driver den kanske från en telefon med relativt hög utimpedans och då kan det bli effekter snarlika de en tonkontroll/eq kan ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.