El-scooter reklamation, undrar om reklamationsrätt

Permalänk
Medlem

El-scooter reklamation, undrar om reklamationsrätt

Hej,

Jag har bara haft kontakt med butikens kundservice än så länge, det har varit smidigt och de har gett mig en blankett att fylla i för reklamation. Jag undrar om detta som de hänvisar är riktigt rätt avseende Elscooter batteriet, dvs att reklamationsrätten bara är ett år.
Jag har alltså nu haft el-scootern i princip ett år och någon månad.

Från reklamationsblanketten
Reklamationsrätt
Produkterna i vårt sortiment har 3 års reklamationsrätt på de elektriska komponenterna och 1 år på bateriet. Produkterna har däremot inte kapacitetsgaranti på batterierna. Batterier som har förvarats i strid med bruksanvisningen som medföljer den aktuella produkten täcks inte av reklamationsrätten. Batterier som inte har laddats varannan månad täcks inte av reklamationsrätten.

Retur
Ta kontakt och avtala returen med verkstaden först. Är det en defekt på produkten som går under reklamation täcker vi frakten med en returlapp. Visar det sig att problemet inte täcks av reklamationen debiteras kunden denna avgift. Returfrakt kan beställas i nätbutiken.

OBS! Vi önskar upplysa om att felsökning, delar, service och frakt täcks av kunden ifall det visar sig att problemet som upplevs inte är ett reklamationsfel.

Länk till hela blanketten: https://www.ewheels.se/globalassets/dokumenter/reklamasjonssk...

Bakgrund: Jag beställde elscootern 2022-05-15 och fick hämta ut den någon gång i mitten av juni 2022. Sen dess har jag kört ca 200km.
Elscootern ska klara av +20km på en laddning men nu har den börjat strejka.
Jag åkte till affären med fulladdat batteri och den dog på väg hem efter 5km som om strömmen var slut.
Laddade batteriet fullt och kom fram ca 1km innan den bara gav upp som om strömmen var slut.

Bör jag även göra som de säger och spela in felet? Är detta vanligt?
"För att vår service personal ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt ber vi dig sända bilder som visar eventuella skador på produkten. Ligger felet i elektroniken ber vi dig sända oss en video som demonstrerar problemet du upplever."

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Moderator
Moderator

Reklamationsrätten är treårig, den gör ingen åtskillnad på separata komponenter i en produkt. Det är däremot vanligt att tillverkare eller återförsäljare lämnar kortare garantitid på just ett ingående batteri, men det har återigen ingen inverkan på din reklamationsrätt.

Eftersom du köpte scootern efter 2022-05-01 anses felet vara ursprungligt i två års tid om inte återförsäljaren kan visa att så inte är fallet, som exempelvis fysisk åverkan, batteriet laddats eller förvarats felaktigt etc. Det är viktigt att du följt de skötselråd som medföljde produkten, har du gjort det och det inte finns tecken på yttre åverkan har företaget ifråga svårt att neka din reklamation på den grunden. Batteriet skall, precis som scootern i övrigt, hålla åtminstone tre år.

Batterier slits över tid och försämring får man förvänta sig, men till den grad att scootern är närmast obrukbar är givetvis inte rimligt.

Att dokumentera felet och skavanker så väl som möjligt innan du lämnar in scootern är bara till din fördel, så gör det så långt det är möjligt utan alltför stor arbetsinsats. Spela in en resa är kanske inte så enkelt, men man kan åtminstone utförligt beskriva vad som inte fungerar.

Lite från Lawline. Notera att den texten skrevs innan den nu gällande lagändringen där tidsfristen för att ett fel skall räknas som ursprungligt justerats från sex månader till två år.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Reklamationsrätten är treårig, den gör ingen åtskillnad på separata komponenter i en produkt. Det är däremot vanligt att tillverkare eller återförsäljare lämnar kortare garantitid på just ett ingående batteri, men det har återigen ingen inverkan på din reklamationsrätt.

Eftersom du köpte scootern efter 2022-05-01 anses felet vara ursprungligt i två års tid om inte återförsäljaren kan visa att så inte är fallet, som exempelvis fysisk åverkan, batteriet laddats eller förvarats felaktigt etc. Det är viktigt att du följt de skötselråd som medföljde produkten, har du gjort det och det inte finns tecken på yttre åverkan har företaget ifråga svårt att neka din reklamation på den grunden. Batteriet skall, precis som scootern i övrigt, hålla åtminstone tre år.

Batterier slits över tid och försämring får man förvänta sig, men till den grad att scootern är närmast obrukbar är givetvis inte rimligt.

Att dokumentera felet och skavanker så väl som möjligt innan du lämnar in scootern är bara till din fördel, så gör det så långt det är möjligt utan alltför stor arbetsinsats. Spela in en resa är kanske inte så enkelt, men man kan åtminstone utförligt beskriva vad som inte fungerar.

Lite från Lawline. Notera att den texten skrevs innan den nu gällande lagändringen där tidsfristen för att ett fel skall räknas som ursprungligt justerats från sex månader till två år.

Tack för svar.
Jo jag har förvarat Elscootern hemma i lägenheten och jag har tom laddat den fullt varje månad (alltid när lönen kom) enligt instruktion och helt enkelt för jag ville förvara batteriet i så gott skick som möjligt.

Tar väl en sväng när vädret är bättre och ser hur långt jag kommer och spelar in det med mobilen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag filmade ett klipp, kom fram 15 meter denna gång med fulladdat batteri lol.
Skickade videoklippet till företaget.

Ska fixa reklamations blanketten nästa vecka och en extra papperskopia.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Låter spontant som att marknadsavdelningen inte vet skillnaden på garanti och reklamation

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Tack för svar.
Jo jag har förvarat Elscootern hemma i lägenheten och jag har tom laddat den fullt varje månad (alltid när lönen kom) enligt instruktion och helt enkelt för jag ville förvara batteriet i så gott skick som möjligt.

Tar väl en sväng när vädret är bättre och ser hur långt jag kommer och spelar in det med mobilen.

Det är nog det som varit problemet. Min scooter tappade stora delar av sin kapacitet efter att jag klantigt nog lämnade den fulladdad över vintern. Bättre vore att ha hållit den halvt laddad eller så, lägre EMK ger långsammare kemiska processer i batteriet. Allra bäst är det om man kan förvara den svalt också. Helt urladdat är förstås inte bra heller.

Om tillverkaren inte gett några specifika instruktioner om vad man ska göra under förvaring, eller du följt instruktionerna om sådana finns, så ser inte jag några hinder för att reklamera scootern i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är nog det som varit problemet. Min scooter tappade stora delar av sin kapacitet efter att jag klantigt nog lämnade den fulladdad över vintern. Bättre vore att ha hållit den halvt laddad eller så, lägre EMK ger långsammare kemiska processer i batteriet. Allra bäst är det om man kan förvara den svalt också. Helt urladdat är förstås inte bra heller.

Om tillverkaren inte gett några specifika instruktioner om vad man ska göra under förvaring, eller du följt instruktionerna om sådana finns, så ser inte jag några hinder för att reklamera scootern i alla fall.

Instruktionerna var att ladda batteriet varje eller varannan månad. Men nu verkar det inte vara batteriet utan det verkar som att den får en kortslutning av något slag och stänger ner därför. Jag har bara kört den i blött förra året så vatten inne i höljet kan inte vara problemet. Nåja, får skicka tillbaka den och se vad de kommer fram till.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Instruktionerna var att ladda batteriet varje eller varannan månad. Men nu verkar det inte vara batteriet utan det verkar som att den får en kortslutning av något slag och stänger ner därför. Jag har bara kört den i blött förra året så vatten inne i höljet kan inte vara problemet. Nåja, får skicka tillbaka den och se vad de kommer fram till.

Ja, men då låter det ju som du har ett case

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Modell på elscootern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Modell på elscootern?

Låter som en E-Wheels

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Låter som en E-Wheels

Ja hur långt är ett snöre. Trist upplevelse om man har strul med reklamation. Själv har jag kuskat runt på min Ninebot G30P sen i Aug -21 med nu 1669km på mätaren och ej märkt så står skillnad på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Ja hur långt är ett snöre. Trist upplevelse om man har strul med reklamation. Själv har jag kuskat runt på min Ninebot G30P sen i Aug -21 med nu 1669km på mätaren och ej märkt så står skillnad på batteriet.

Kör en Vsett 10+ sen Aug -21 med 196mil på mätaren. Samma här, ingen skillnad på batteriet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Ja hur långt är ett snöre. Trist upplevelse om man har strul med reklamation. Själv har jag kuskat runt på min Ninebot G30P sen i Aug -21 med nu 1669km på mätaren och ej märkt så står skillnad på batteriet.

Min har gått 480+ mil, nära 500. Och jag får fortfarande ut lätt en 4-4½ mil med min körning. Tog hem en tredjepartsapp för att få ett hum om batteriets hälsa, Darknessbot heter appen. Den rapporterade 98% hälsa på batteriet. Hur pass accurate den är vågar jag inte svära vid, var den som flest redditare verkade rekommendera.
Riktigt nöjd efter nästan 2½ år och dom milen, speciellt med tanke på att man endast gav 6000:- för den 😄
Sett att den gått och få tag på billigare, men nöjd ändå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Modell på elscootern?

E2S V2 2022. Den har fungerat fint fram tills nu så vill inte slänga skit på produkten eller företaget.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Sen uppdatering!

Efter att jag skickade iväg el-scootern så fick jag den åter inom ca 2 veckor och den fungerar nu felfritt.
Ingen aning vad som var fel men gissar på att den fick någon typ av kortslutning när man tröck på gasen som nu är åtgärdad.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2