2st 4K skärmar + kamera över EN 10m kabel

Permalänk
Medlem

2st 4K skärmar + kamera över EN 10m kabel

Tjena goingar

Tänkte installera 2st 50" skärmar på kontoret med en konferenskamera ovanpå. Anslutningskabeln/kablarna från datorn/bordet till skärmarna ska gömmas så gott det går och måste därför vara ca 10m lång.

Skärmarna ska ha HDMI med 4k 60hz och kameran är en Logitech Meetup.
Från bordet vill jag bara behöva koppla in en kabel i datorn (USB-C).

Frågan är hur man på smidigast sätt kopplar ihop detta.
Ett alternativ är att sätta en dockningsstation under bordet och sedan dra 2st 10m HDMI kablar och en USB-C kabel till andra sidan.
Det jag hade velat göra är att istället sätta dockan vid skärmarna så jag bara behöver dra EN lång USB-C kabel men är detta möjligt?

Jag vet att USB-C har en begränsning på ca 3m, speciellt vid de krav jag ställer på den. Så finns det några alternativ? HDBaseT fast för USB-C typ?

Tack och bock osv..

Permalänk
Medlem

Verkar finnas optiska USB-C kablar nu, jag har dock ingen aning om det kommer funka.

https://www.amazon.com/Cable-100ft-Fiber-Optic-Pacroban/dp/B0...

Permalänk
Medlem

Tror det blir väldigt kinkigt att köra 4K över HDMI kabel på 10 meter. Ev. kan du behöva AOC kablar (som skickar signalen via fiber istället). Men då bör det vara lugnt å andra sidan

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Bildexpert 📺

Kort svar är du frågar efter något som inte fungerar. 4K/60 är typiskt ≈17 Gbps. Dubbelt upp blir det 34 Gbps och då är du på Thunderbolt 4-nivå. Det finns nog inte mycket inom normala konsumentprodukter som löser detta exakt som du önskar.

Kan du kan tänka dig två AOC-kablar till en dator med två HDMI-utgångar plus aktiv USB-förlängning är det däremot en rätt enkel lösning. Kan du köra 1080p/60 (4,5 Gbps styck) istället för 4K lär det heller inte vara något problem att faktiskt koppla allt via USB-C-docka. Gissar att 4K-signal ändå inte är den kritiska aspekten för det 50-tummarna ska användas till?

Sedan kan du definitivt uppnå funktionen på något sätt via mer kostsamma lösningar som byggs efter behov via någon kvalificerad AV-byggare, till exempel genom nämnda HDbaseT. Men inget som ligger på hyllan och väntar hos webhallen eller liknande butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Verkar finnas optiska USB-C kablar nu, jag har dock ingen aning om det kommer funka.

https://www.amazon.com/Cable-100ft-Fiber-Optic-Pacroban/dp/B0...

Problemet med optiska är att de bara skickar signal en väg. Så då borde inte kameran funka tänker jag eftersom den skickar bild åt andra hållet?
Funkar säkert för bara skärmarna dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kort svar är du frågar efter något som inte fungerar. 4K/60 är typiskt ≈17 Gbps. Dubbelt upp blir det 34 Gbps och då är du på Thunderbolt 4-nivå. Det finns nog inte mycket inom normala konsumentprodukter som löser detta exakt som du önskar.

Kan du kan tänka dig två AOC-kablar till en dator med två HDMI-utgångar plus aktiv USB-förlängning är det däremot en rätt enkel lösning. Kan du köra 1080p/60 (4,5 Gbps styck) istället för 4K lär det heller inte vara något problem att faktiskt koppla allt via USB-C-docka. Gissar att 4K-signal ändå inte är den kritiska aspekten för det 50-tummarna ska användas till?

Sedan kan du definitivt uppnå funktionen på något sätt via mer kostsamma lösningar som byggs efter behov via någon kvalificerad AV-byggare, till exempel genom nämnda HDbaseT. Men inget som ligger på hyllan och väntar hos webhallen eller liknande butiker.

Resurser finns så mer kostsamma alternativ är möjliga. Vet vi om det finns en docka som kan göra jobbet? Alltså att det går en kort Thunderbolt 4/USB-4 kabel till dockan och därifrån HDBaseT till skärmarna plus en lång USB kabel till kameran (USB kabeln vet jag finns att köpa av logitech).

Jag glömde nämna att jag vill kunna köra skärmarna i extended view så man kan ha olika bilder på skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Problemet med optiska är att de bara skickar signal en väg. Så då borde inte kameran funka tänker jag eftersom den skickar bild åt andra hållet?
Funkar säkert för bara skärmarna dock!

Just ja de är ju enkelriktade.

Skrivet av Exibe:

Resurser finns så mer kostsamma alternativ är möjliga. Vet vi om det finns en docka som kan göra jobbet? Alltså att det går en kort Thunderbolt 4/USB-4 kabel till dockan och därifrån HDBaseT till skärmarna plus en lång USB kabel till kameran (USB kabeln vet jag finns att köpa av logitech).

Jag glömde nämna att jag vill kunna köra skärmarna i extended view så man kan ha olika bilder på skärmarna.

Ska man ändå dra två kablar så känns det ju lika att dra 3 kablar istället för att blanda in ytterligare omvandlare.