Retrodator P3 500 MHz med Win98 men jag skulle vilja köra Linux oxå

Permalänk
Medlem

Retrodator P3 500 MHz med Win98 men jag skulle vilja köra Linux oxå

Retrodator P3 500 MHz med Win98 men jag skulle vilja köra Linux oxå. 256 MB minne, jag skulle vilja ha en relativt modern dist för att kunna nyttja bland annat en modern webbläsare. Detta för att kunna ladda hem program till retrodatorn utan att behöva ladda hem till en annan dator och sedan köra FTP-överförning.

Ubuntu är jag bekant med, men senaste versionerna har inget 32-bit stöd tyvärr. Finns det någon liknande distribution som jag ännu ej hittat själv som är mer lämplig på denna dator?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Korta svaret är nej, det är för lite minne för att köra en "modern" webbläsare.

Permalänk
Medlem

Om det bara handlar om att ladda ner filer är det ju enkelt att ladda ner till USB minne på annan dator. Finns uppdatering till W98 för att få stöd för USB minne. Tror du behöver relativt gammal sticka dock. Jag använder en gammal 2GB.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om det bara handlar om att ladda ner filer är det ju enkelt att ladda ner till USB minne på annan dator. Finns uppdatering till W98 för att få stöd för USB minne. Tror du behöver relativt gammal sticka dock. Jag använder en gammal 2GB.

Problemet är att USB normalt sett är extremt långsamt på så gamla datorer, dvs 1.1. På den här tiden brukade jag flytta en IDE-disk (dvs öppna burken) eller bränna en skiva om det inte var det sirapslångsamma processen med komprimerade arkiv lagda över ett flertal disketter. Alternativet jag hade på sluttampen av en 550 MHz P3 var att jag hade ett ljudkort med Firewire 400, vilket en del externa hårddiskar också hade (ibland ihop med USB 2.0). Men allt beror ju på hur mycket data det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Du kan använda exempelvis curl eller wget för att tanka hem filerna.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Problemet är att USB normalt sett är extremt långsamt på så gamla datorer, dvs 1.1. På den här tiden brukade jag flytta en IDE-disk (dvs öppna burken) eller bränna en skiva om det inte var det sirapslångsamma processen med komprimerade arkiv lagda över ett flertal disketter. Alternativet jag hade på sluttampen av en 550 MHz P3 var att jag hade ett ljudkort med Firewire 400, vilket en del externa hårddiskar också hade (ibland ihop med USB 2.0). Men allt beror ju på hur mycket data det rör sig om.

Lite senare, typ 2002. Vi körde sånna där HDD-kassetter på våra skoldatorer där ena hårddisken var monterad i och kunde tas hem enkelt. Så 40GB "fast" lagring, 40GB "portabelt". En sådan lösning hade nog kunnat vara ett alternativ om det går att hitta. Kräver iofs IDE eller adaptrar. Kanske SD/Compact Flash annars med lämplig adapter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

USB-stöd har jag redan och har minnen med 32 GB som funkar, men jag har inget behov av det eftersom jag kör FTP-överföring från en annan modern dator istället. Jag har fått K-meleon att funka sådär och har lyckats besöka Sweclockers och några sajter till.

Såg att till 32-bits versionen av Firefox rekommenderas 1 GB minne, då kommer inte Win98 att starta istället.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.