4/5G gateways med utgång för analog telefoni sökes

Permalänk
Medlem

4/5G gateways med utgång för analog telefoni sökes

Som vi vet så läggs 2/3G näten ner under slutet av 2025och detta skapar lite bekymmer för många som sitter med äldre hårdvara i olika lösningar.

Jag har själv en situation där vi idag har större mängd 2/3G gateways satta där det finns en analog utgång på dessa enheter och där sen en vanlig hederlig analog telefon är inkopplad, detta för att skapa en enkel telefon lösning via vanliga 2/3G nät.

Frågan är vad man kan ersätta dessa nuvarande gateways med? Någon här som är i likvärdig sitts och har några tankar och ideer? Att gå över till VOIP är idag inte ett alternativ utan vi vill helst se enkel ersättande enhet som stödjer 4/5G rakt upp och ner.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Vad du efterlyser är helt enkelt en tjänst som erbjuder antingen inbyggd SIP-telefoni direkt i routern, alternativt brygg-lösning som bryggar mobiltelefoni in mot RJ11/analog telefon. Den senare utav dessa har jag inte sett där ute i det vilda, utan då brukar det vara vanligare att man köper en till synes analog telefon men som har SIM-kort i sig och som då ringer upp via mobilnätet.

Vad gäller 4G-router med inbyggd SIP-klient så har jag inte sett någon svensk operatör som erbjuder detta, det var vanligare på ADSL-tiden då du redan hade analog lina parallellt så du behövde egentligen bara brygga denna igenom modemet/routern så det var inget speciellt. Men med mobila nät så har du ju inte den lyxen, utan då måste du som sagt antingen erbjuda telefoni via en SIP-trunk med SIP-klient i enheten som sedan kopplar analogt till telefonen.

Jag skulle säga att bästa lösningen är att skaffa en vanlig 4G-router med mobilt bredband, och sedan köpa till en SIP-telefoni tjänst där det då följer med en SIP-bryggbox som du kopplar in med nätverkskabel mot 4G-routern och sedan kopplar du analoga telefonen till RJ11-uttaget på bryggboxen så är du igång. Min mor har en sådan tjänst som hon har haft i alla dessa år för att behålla hennes telefonnummer och analoga telefoner och det kostar henne 59kr/månaden plus samtalskostnad då förstås.

Här nedan ser du ett par alternativ på SIP/IP telefoni
https://quicknet.se/telefoni/ip-telefoni/hemtelefoni/
https://internetport.se/ip-telefoni/
https://www.voicetech.nu/privat/telefoni/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det är precis som du nämner en gateway med brygglösning som har en rj11 anslutning på sig jag söker för att ersätta det som finns idag. Som parantes har vi kanske knappa 50 talet med enheter som har 2/3G lösning idag med just rj11 ansluten analog telefon så det är därför jag söker en enkel 4/5G ersättare och inte så sugen på att gå över till något mer kvalificerat.
Får jaga vidare och se om lösningar dyker upp det närmaste.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Precis som Pitr skrev kan du göra såhär

Analog telefon<-->ATA BOX/SIP<-->4G router<-->Operatör<-->Publika telenätet
Jag har nog driftsatt ca 1000+ analoga enheter på detta sätt. Skicka PM om du önskar mer detaljer.

Permalänk
Medlem

Jag har provat detta själv med blandade resultat där jag var intresserad att köra ett mobilabonnemang i en 4G router med RJ11 utgångar och kunna ringa samt ta emot samtal mot en analog telefon. Det funkar sådär och är inte pålitligt tyvärr.

Däremot har vissa av dessa enheter inbygg meny för IP-Telefoni men man har inte så stor nytta av det numera då de flesta leverantörer av IP-telefoni kräver att du använder deras box. Då blir lösningen precis som @Multicast beskriver, det funkar och är pålitligt. Det fina är att man får en 4G router med WiFi som ger dit Internet via t.ex. en laptop och sedan en analog telefon som sköts via IP-Telefoni.

Jag testade en Doro 7001H och den funkade utmärkt som hemtelefon, i stort sett en förenklad mobiltelefon som du har hemma. Problemet är att många äldre inte kan använda dessa Doro lösningar om dom ser mycket dåligt samt nedsatt hörsel.

@_robban du kommer behöva gå över till VoIP det går inte att undvika. Visst kan man köra analogt och sedan konvertera men om vi pratar kontor så finns det otroligt mycket bättre telefoner som har massa funktioner.

Har du tittat på t.ex. Grandstream produkterna ? Inget där som passar ditt behov ?

Lite osäker på vad ditt behov är ?

Förresten någon som har Quicknet som IP-Telefoni leverantör här ? Har lite frågor jag behöver hjälp med om deras tjänster.