Permalänk

Kylpasta gör det någon skillnad?

Hej, hur stor skillnad gör olika typer av kylpasta och vilken ska man skaffa? Hur stor skillnad är vanlig kylpasta mot exempelvis Thermal Grizzly Conductonaut. Har även hört att Thermal Grizzly Kryonaut presterar bra till en början men tappar sedan väldigt snabbt, någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG B550 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekanisk disk

Permalänk
Medlem

Det handlar i de flesta fall bara om några få grader så om du inte pressar dina komponenter till max eller har problem med throttling så spelar det absolut ingen roll. din CPU kommer gå lika bra och hålla lika länge om den är på 75 grader eller 79 grader. Kör med den som följer med, annars köp någon du tycker smakar gott.

Permalänk
Medlem

Conductunaut är flytande metall som leder ström. Det är inte det bästa valet att ha mellan kylare och värmespridare. Kryonaut stelnar efter en tid, och kylaren blir i det närmaste fastlimmad. Jag vet inte hur kylförmågan påverkas men det är inget jag skulle rekommendera.

Här kan du hitta ett utförligt test av olika kylpasta:
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-thermal-paste

Permalänk
Medlem

Det gör skillnad om du köper den billigaste kylpastan du hittar på Aliexpress, men så länge du köper en "okej" kylpasta så är skillnaden marginell. Visst kan det potentiellt skilja en grad celsius, men de pengarna är antagligen bättre spenderade på en bättre kylare eller chassifläkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

annars köp någon du tycker smakar gott.

Obligatorisk:
*Ät inte kylpasta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Det handlar i de flesta fall bara om några få grader så om du inte pressar dina komponenter till max eller har problem med throttling så spelar det absolut ingen roll. din CPU kommer gå lika bra och hålla lika länge om den är på 75 grader eller 79 grader. Kör med den som följer med, annars köp någon du tycker smakar gott.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Obligatorisk:
*Ät inte kylpasta.

Dåså tack för hjälpen då blir det att fortsätta med favorit smaken arctic mx-6

Visa signatur

Mobo: MSI MAG B550 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekanisk disk

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att alla du kan köpa på Inet är bra nog.

Samt: Det finns en övertro på vad kylpasta kan göra. Det glöms ofta bort att det kan bli ojämn kontakt mellan kylare och cpu. Så med samma pasta och ny montering kan du få olika resultat.

En riktigt dålig pasta är en pasta som stelnar så den blir som ett lim. Jag skulle aldrig använda en förapplicerad pasta igen.
Den skrapas/tvättas bort och ersätts med pasta på tub.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den vanliga (bättre) kylpastan skiljer sig bara några få grader mellan märken. Jag själv rekommenderar alltid MX-5 då det är den jag är van vid.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.