Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jag är tvärtom

Finns mycket nyttiga bröd.

Skrivet av Otori:

Låter inte så gott med bara smör 😆

Man vänjer sig vid ketodiet efter ett tag 😀

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dragonflame:

Enligt livsmedels verket
Smör – vi äter det som det är och det ingår i matfettsblandningar som Bregott.

Bakslaget: Bregott är inte smör
Bregott är inte smör, slår Marknadsdomstolen fast. Arla får därmed inte använda beteckningen smör i sin marknadsföring av Bregott, för då hotar böter på en miljon kronor.

Nån får rätta marknadsdomstolen 😅

Ja nä bregott får säkert inte kallas smör om det bara är en andel smör i. Men bregott innehåller inget margarin så att kalla bregott margarin blir inte heller rätt.
Av de två blir smör närmre eftersom det ändå innehåller en hel del smör. Fast det var ju också fel ;).

Det ytterst läckra ordet matfettsblandning är antagligen det rätta ordet hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Spelar väl ingen roll vilken flumtitel folk väljer att ge bredbart smör i den här frågeställningen. Folk som brer sitt bröd med bregott har smör, och har inte margarin, på sin smörgås.

Arla förlorade rätten att kalla det smör 2016.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig mest förbannad är när man är på restaurang/hotell och de inte har smör till brödet, utan bara erbjuder margarin. Är lätt en anledning att aldrig gå tillbaka dit!

Bregott XS till vardags här också, men skulle helst äta osyrat smör eftersom det är betydligt godare och något man lätt man vräka i sig kopiösa mängder av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag är helt säker på att PMD eller PMÖD inte kommer att ingripa vare sig mot denna forumtråd eller de som till äventyrs i syfte att besvara frågan kallar Bregott för smör, vilket standardvarianten alldeles oavsett till huvuddelen består av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har tyvärr stött på ett antal veganer på arbetsplatser, kan vara dessa också.

OT så likt religion vill jag inte ha något nedtryckt i min hals, var gärna vegan eller vad du vill men spring inte runt och berätta att du minsann är vegan och att alla andra gör fel osv.

Mmm de däringa vegan Jesusarna slipper man gärna. Orkar inte med när de predikar och försöker få en att skämmas för att man inte gör precis som dom.

Smör är givet. Tänk bara på nybakt, fortfarande något varmt och en rejäl dos av smör, så gott, så gott, behövs inget pålägg på det.

Annars är jag en sån där som fixar ihop modell danskt smörrebröd med massor av grejjer på.

Typos
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De skulle nog förlora rätten att kalla det margarin också

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Har börjat mixa eget:
250g smör
2dl rapsolja
1/2dl vatten
1tsk salt

Värm smöret så det är mjukt/rumstempererat
Stavmixer i en bunke till jämn massa
Häll i en bytta som du vill ha det i
In i kylen över natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vilket tjafs om vad som är och inte är smör. I mina hemtrakter är allt man brer på smörgåsen smör, oavsett vad som står på paketet. Det sagt så på de få brödbitar jag faktiskt äter så har jag äkta smör, gärna extrasaltat, för det är så mycket godare.

Haha, menar du verkligen allt? Även om man brer på leverpastej, jordnötssmör (har iofs smör i namnet), marmelad eller vad det nu är?

Själv brer jag hellre på något mycket godare än diverse matfettsblandningar som sällan smakar bra (bregott är väl godkänt - resten går bort). Ett tag körde jag jordnötssmör med äppelmos, marmelad eller sylt men tröttnade efter ett tag. Kan bli lite vad som helst som jag tycker är gott och har hemma. Men inte bordmargarin. Har ogillat det sedan jag föddes ungefär.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag är helt säker på att PMD eller PMÖD inte kommer att ingripa vare sig mot denna forumtråd eller de som till äventyrs i syfte att besvara frågan kallar Bregott för smör, vilket standardvarianten alldeles oavsett till huvuddelen består av.

För den intresserade kan jag möjligen tillägga att vad det handlade om när det gällde förbudet förenat med vite som dömdes ut så är det tämligen missvisande att säga att de "förlorade rätten att". I själva verket stod det aldrig smör på förpackningen, utan det förekom i något sammanhang att de hade kallat produkten "Bregott Gourmet" (dvs inte standardvarianten) för bl a "ett nytt smör", vilket fick margarinjätten Unilever att gå i taket och stämma Arla. Detta möjligen även för att Arla tidigare hade stämt Unilever för betydligt mer missvisande marknadsföring på temat smör (margarin med små inslag av smör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Frågan handlar nog om både smör, bordsmargarin och bredbara matfettsblandningar

Så vi kan utesluta de som ringlar olja på brödet. De som brer fett på brödet kan svara, oavsett om det är gjort på grädde, grädde och olja, komjölk och olja, bara växtbaserad olja eller vad det nu är.

Det är en förklaring till att Arla inte kallar det smör när någon i tråden granskade deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Skiter björnar i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Haha, menar du verkligen allt? Även om man brer på leverpastej, jordnötssmör (har iofs smör i namnet), marmelad eller vad det nu är?

Själv brer jag hellre på något mycket godare än diverse matfettsblandningar/bordsmargarin som sällan smakar bra (bregott är väl godkänt - resten går bort). Ett tag körde jag jordnötssmör med äppelmos, marmelad eller sylt men tröttnade efter ett tag. Kan bli lite vad som helst som jag tycker är gott och har hemma. Men inte bordmargarin. Har ogillat det sedan jag föddes ungefär.

Nej, inte allt så. Smör, margarin och alla blandningar däremellan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det som gör mig mest förbannad är när man är på restaurang/hotell och de inte har smör till brödet, utan bara erbjuder margarin. Är lätt en anledning att aldrig gå tillbaka dit!

Bregott XS till vardags här också, men skulle helst äta osyrat smör eftersom det är betydligt godare och något man lätt man vräka i sig kopiösa mängder av.

Det där upplevde jag på så himla många ställen de 10 åren jag bodde i göteborg. Ofta frågade jag om smör och så hänvisade de till margarinet - som att de inte förstod vad jag menade.
Kanske var det tillfälligheter men jag upplevde det nog som en kulturell skillnad för området ändå. Tror aldrig jag stött på det där annars.
Alltså att man är oförstående till att det ens är skillnad - inom restaurangbranchen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, eftersom det är utblandat med rapsolja och vatten. Det innehåller ju däremot till största del smör, och inget margarin. Du har alltså smör på din macka om du har bregott på den. Diskussionen började ju med att någon påstår att de allra flesta har margarin och inte smör på mackan. Även om bregott inte får kallas smör, så är det ju till största del smör i innehållet medan mängden margarin är 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä bregott får säkert inte kallas smör om det bara är en andel smör i. Men bregott innehåller inget margarin så att kalla bregott margarin blir inte heller rätt.
Av de två blir smör närmre eftersom det ändå innehåller en hel del smör. Fast det var ju också fel ;).

Det ytterst läckra ordet matfettsblandning är antagligen det rätta ordet hehe.

Margarin = matfettsblandning, iaf enligt Wikipedia:

Citat:

SV:
Margarin eller matfettblandning kallas matfetter som består av enbart vegetabiliska fetter eller blandningar av vegetabiliska fetter och animaliska fetter
EN:
The basic method of making margarine today consists of emulsifying a blend of oils and fats from vegetable and animal sources

Enligt denna definiton är alltså Bregott ett margarin!

Sen är ju folkmun något helt annat, där de flesta helt klart kallar Bregott för smör.
I min värld skulle jag nog säga att Bregott är en blandning av smör och margarin, vilket alltså också är fel enligt Wikipedia 😂

OT: Nu för tiden har jag något vegetabiliskt på mackorna, men kallar det smör av gammal vana!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja, eftersom det är utblandat med rapsolja och vatten. Det innehåller ju däremot till största del smör, och inget margarin. Du har alltså smör på din macka om du har bregott på den. Diskussionen började ju med att någon påstår att de allra flesta har margarin och inte smör på mackan. Även om bregott inte får kallas smör, så är det ju till största del smör i innehållet medan mängden margarin är 0%.

Vadå innehåller inte margarin? Margarin betyder en blandning av matfett som kan innehålla smör och annat, exakt vad bregott är

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Bregott normalsaltat på mina smörgåsar. Utan någon typ av smör eller fett så blir det alldeles för torrt för min smak.

Tidigare köpte jag alltid Lätt & Lagom som jag hade på smörgåsarna men det slutade jag med för ca 15 år sedan eller så när de gjorde om receptet. När de ändrade receptet tyckte jag det inte alls var lika gott längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vadå innehåller inte margarin? Margarin betyder en blandning av matfett som kan innehålla smör och annat, exakt vad bregott är

Då tittar vi i EU-reglerna om vad margarin är:

"Produkter i form av en fast, bredbar emulsion, framför allt av typen vatten-i-olja, som utvinns ur fasta och/eller flytande vegetabiliska och/eller animaliska fetter lämpliga som livsmedel, med en mjölkfetthalt på högst 3 % av fetthalten."

Vanlig icke-eko Bregott innehåller idag 75 % fett med fördelningen 65 % från mjölkfett och 35 % från rapsolja. Lycka till att få ihop det med det fetade.

Permalänk
Medlem

Äter riktigt smör på mackan, Bregott

Permalänk
Keeper of Traditions

Har inte använt smör/margarin på ett par år nu. Fyller ingen funktion om man inte har torrt bröd/pålägg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Då tittar vi i EU-reglerna om vad margarin är:

"Produkter i form av en fast, bredbar emulsion, framför allt av typen vatten-i-olja, som utvinns ur fasta och/eller flytande vegetabiliska och/eller animaliska fetter lämpliga som livsmedel, med en mjölkfetthalt på högst 3 % av fetthalten."

Vanlig icke-eko Bregott innehåller idag 75 % fett med fördelningen 65 % från mjölkfett och 35 % från rapsolja. Lycka till att få ihop det med det fetade.

Enligt den länken kallas smör något som direkt och uteslutande skapas från mjölk, alltså inte vad bregott är

Så Bregott är bara ’matfett’ i så fall, varken smör eller margarin

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du nämner nu vad en "matfettblandning" är, vilket både bregott och bredbart margarin är. Däremot är innehåller bredbart margarin inte smör, och bregott innehåller inget margarin.

Citat:

Under European Union directives,[62] distinguishes between spreadable fats:

"A water-in-oil emulsion derived from vegetable/animal fats, with a fat content of at least 10% but less than 90%, that remain solid at a temperature of 20°C and are suitable as spread."

and margarine:

"To avoid any possible confusion, the Regulation limits the use of the terms "butter" and "margarine" to products with a fat content of not less than 80%."

Margarines may not have a milk fat content of more than 3%. For blends and blended spreads, the milk fat may be between 10% and 80%.[63]

https://en.wikipedia.org/wiki/Margarine

Skrivet av medbor:

Enligt den länken kallas smör något som direkt och uteslutande skapas från mjölk, alltså inte vad bregott är

Nej, bregott "är" inte smör men består till största del av smör. Om du brer det på en macka så kommer du alltså, om du inte är enormt skicklig, ha smör på din macka när du är klar. Plus rapsolja, salt och vatten.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Som att äta mat utan sås? Låter torrt
Kan ju inte vara mycket man sparar in på detta (om det är en viktminskningsanledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har svårt att tänka mig att 1 kg bacon i veckan är så mycket nyttigare än bra bröd. Det finns gott om bröd som inte är så nyttiga dock.

Allt bröd i butikerna är gjort på fibrer och kolhydrater (och mediokert protein som kroppen dessutom har svårt att ta upp). Våra kroppar är designade som så att den får panik när kolhydrater(sockerarten glukos) dyker upp och gör allt den kan för att arbeta bort dem såfort som möjligt innan de orsakar skada. Därför det är kroppens primära energikälla då det skadar oss om vi inte omvandlar det fort till nåt annat.

Fetter och proteiner orsakar inte denna enorma skada vartän de är i kroppen. så bacon är mycket mycket hälsosammare än allt bröd.

Påtal om fruktsocker som ingen pratat om. Fruktsocker finns i växters fortplantningsdel tillsammans med fröer (äpplen, ananas, banan osv), ingen annanstans i plantan/träden.
Fruktsocker har samma funktion hos växter som hos djur. Fruktsocker finns endast i människokroppen tillsammans med spermierna. Fruktsocker används för att de flesta bakterier endast kan äta glukos, och inte fruktos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det återkommande påståendet är att det är margarin. Det är det inte, oavsett hur mycket du och andra försöker. Att det är en matfettsblandning är föga överraskande för den som är läskunnig och har tittat på paketet. Den största ingrediensen är trots det fortfarande smör, vilket också framgår.

Frågan är om vi även ska diskutera om det heter smörgås, margaringås eller matfettsgås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Har slutat helt med mackor pga hur onyttigt det är.
Smör däremot, riktigt smör gjort på 100% grädde (ingen rapsolja eller annan vegetabilisk olja), där går det åt mellan 400-800g i veckan plus 300g talg plus minst 1kg bacon.

Men jag äter livsmedelsverkets veckliga reckommendation av rött kött 1 till 2 gånger om dan

Eh?
Smör, dvs typ Bregott som väl är 70% smör och 30% rapsolja är onyttigt men 800g smör, 300g talg och 1kg bacon är det inte?

Edit: jag som evt läste / tänkte lite fel.
Att säga "mackor är onyttigt" är ungefär som att säga "mat är onyttigt".
Vad för mackor pratar vi om? Pratar vi den allra vitaste, sötaste och fluffigaste Frallan eller pratar vi typ knäckebröd? Pratar vi nutella som pålägg eller riktig leverpastej med saltgurka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Allt bröd i butikerna är gjort på fibrer och kolhydrater (och mediokert protein som kroppen dessutom har svårt att ta upp). Våra kroppar är designade som så att den får panik när kolhydrater(sockerarten glukos) dyker upp och gör allt den kan för att arbeta bort dem såfort som möjligt innan de orsakar skada. Därför det är kroppens primära energikälla då det skadar oss om vi inte omvandlar det fort till nåt annat.

Fetter och proteiner orsakar inte denna enorma skada vartän de är i kroppen. så bacon är mycket mycket hälsosammare än allt bröd.

Påtal om fruktsocker som ingen pratat om. Fruktsocker finns i växters fortplantningsdel tillsammans med fröer (äpplen, ananas, banan osv), ingen annanstans i plantan/träden.
Fruktsocker har samma funktion hos växter som hos djur. Fruktsocker finns endast i människokroppen tillsammans med spermierna. Fruktsocker används för att de flesta bakterier endast kan äta glukos, och inte fruktos.

Detta var spännande rön! Har du någon pålitlig forskning att hänvisa till för att läsa mer? Går ganska rakt emot rådande hälsoråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Olika länder kallar saker olika. Lättmargarin får t.ex. inte förknippas med margarin i många länder. Bregott fick inte kallas smör när det lanserades heller, utan kallades Bregott bordsblandning

Senare kom EU in bilden, och är det minst 80 % mjölkfett utan inblandad vegetabilisk olja får det kallas smör – Bregott har 60 % mjölkfett och Bregott Gourmet hade 78 % mjölkfett men båda hade ju rapsolja utöver vatten. Det är max 16 % som får vara vatten i smör.

Tekniskt sett är smör en emulsion av olja i vatten, men nej myndigheterna tycker inte Bregott är ett margarin (de får inte innehålla stora mängder mjölk) heller. Lättmargarin tycks inte vara något skyddat begrepp, men Arla kallar ju exempelvis Lätt & Lagom för matfettsblandning 40% eller bordssmör. Så Lätt & Lagom är inte heller ett margarin eller lättmargarin, men det går ju inte att stek i som Bregott

Bordsmargariner skulle man kunna klassa alla dessa till, då det inte är något skyddat begrepp och vad matbutikerna brukar göra i deras webbhandlar. Vad det gäller tråden handlar det ju bara om bredbart fett (vilket rent smör också är, om än inte när det är kylskåpskallt).

Permalänk
Medlem

Smör (rapsolja, som så mycket annat, finns det nåt flytande stekfett som inte är ettusen procent rapsolja?) Mitt nuvarande "Köket, Smör- & Rapsolja" är ca 90% rapsolja. Lätt och Lagom på mackan med, 99% rapsolja eller så. I Sverige ses rapsolja som rätt great balans mellan omega 3 och 6 men i USA (och därmed ex Bing) lite mer att Rapsolja är Solrosolja light (solrosolja har en ännu sämre ratio omega 6 och 3). Bing tyckte att det nyttigaste att steka i torde vara avokadoolja. Bra, för det är knappt någon inflation och man blir inte fattigare för varje år.

Hälften av tiden blir det jordnötssmör på mackan, hälften Lätt och lagom (rapsolja), men jag brukar ha diverse saker på. Solrosfrön, pumpafrön, vallmofrön, sesamfrön.

Ja de flesta svenska chips är alltså the Devil på omega6-skalan. Stolta är de över att ha övergett palmoljan. Men jag vet inte, man får väl försöka känna efter själv om man håller på att gå under av skev omega3-6-balans, har inte märkt det än. Inte bara animaliskt fett och inte bara vegetabiliskt fleromättade saker.

Vad gäller ketosis...min spontana tanke är om man måste räkna kolhydraterna för att kroppen växlar över till sådana som primär energikälla igen efter en dumle så kanske inte fett är den föredragna energikällan och ketosis kanske inte är det optimala tillståndet över tid. Det finns studier som pekar på både för- och nackdelar vad jag sett. Har ingen som helst lust att prova men så är det lite svårare om man inte äter sina vänner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)