Ny mobiloperatör istället för Comviq?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Till folk som inte har iPhone/iMessage så är svaret ja. iMessage använder datatrafik och där kan du fortfarande skicka som vanligt.

Så man kan skicka MMS via iMessage över 3G/4G/5G (till iPhones)? Man behöver alltså inte sitta på Wifi för att nyttja iMessage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

Så man kan skicka MMS via iMessage över 3G/4G/5G (till iPhones)? Man behöver alltså inte sitta på Wifi för att nyttja iMessage?

Om man ska vara petig (och det är väl bäst så att det inte blir några missförstånd) så skickar man inte MMS via iMessage. MMS är MMS och inget annat.

För att svara på din fråga: Ja, man kan skicka iMessage över 3G, 4G och 5G till andra telefonnummer som har aktiverat iMessage. iMessage behöver dock inte vara bilder/videor, det kan vara nästan precis vad som helst. Skickar du från en iPhone/iPad/Mac/Apple Watch etc. till ett nummer med iMessage så är det ett iMessage oavsett om det bara innehåller text eller bilder, videor, pdf-dokument eller något helt annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Hm, jag är riktigt sugen på denna deal. Framför allt skulle jag använda roamingen på 30GB inom EU, då jag reser mycket. Tror inte att avsaknaden av MMS utanför iMessage stör mig.

Dock var det blandade recensioner på trustpilot och jag pallar inte strul med dubbeldragningar eller att de lyckas avregga mitt nummer som jag haft i evigheter. Eller att det ska vara svårt - om jag som missnöjd - vill byta bort från dom.

Vill bara att det ska fungera utan att man ska behöva sitta och tjafsa med kundtjänst.

Är det någon som har fler erfarenheter (bra eller dåliga) att dela med dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

Hm, jag är riktigt sugen på denna deal. Framför allt skulle jag använda roamingen på 30GB inom EU, då jag reser mycket. Tror inte att avsaknaden av MMS utanför iMessage stör mig.

Dock var det blandade recensioner på trustpilot och jag pallar inte strul med dubbeldragningar eller att de lyckas avregga mitt nummer som jag haft i evigheter. Eller att det ska vara svårt - om jag som missnöjd - vill byta bort från dom.

Vill bara att det ska fungera utan att man ska behöva sitta och tjafsa med kundtjänst.

Är det någon som har fler erfarenheter (bra eller dåliga) att dela med dig?

Det stora problemet med denna deal och operatör är just att MMS inte fungerar. WiFi-samtal fungerar inte heller men beroende på var man bor så gör det kanske inte något. Jag har full täckning på 4G hemma (Telenor har inte 5G där jag bor) så just där behöver jag inte WiFi-samtal. Ska man vara sån så använder jag ofta WiFi-samtal men behöver nog aldrig använda WiFi-samtal.

Jag har läst varenda recension på Trustpilot och det verkar inte vara något som är relevant egentligen, det mesta verkar handla om user error och problem som är irrelevant för denna deal. Men helt ärligt så vet jag inte vad som krävs för att en portering av nummer ska lyckas. Jag har läst många inlägg där folk skriver att dom har behövt kontakta support för att få något slags PIN-kod för portering, men jag har aldrig sett att någon annan operatör kräver någon PIN-kod

Man får ett mail med ICCID och PUK-kod när man beställer (i alla fall eSIM) men jag vet inte om det är tillräcklig information för att portera ut.

Man ska dock vara tydlig med att Lyca Mobile permanent raderar ditt nummer om det inte används för utgående samtal eller utgående sms minst en gång per 90 dagar. Osäker på om det endast gäller nummer som inte har någon prisplan (dvs. endast inkommande samtal etc.) eller alla. Men om man ringer ett samtal var tredje månad så är det inget problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

MMS används inte när du skicka iMessage meddelande. iMessage använder datatrafik/internet så så länge du har internet i telefonen används iMessage till andra som har iMessage

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ok, tänkte slå till på den ohyggliga summan 99 kr/mån nu

Men ser att det verkar mekigt att portera mitt nuvarande nummer till kontantkort hos lycamobile.. Är det någon som utfört det hos lycamobile?

Är detta förfarande korrekt:

1. Beställ kontantkortet för 99 kr/ mån. Ange Esim.

2. I beställningsformuläret så går det ej att ange nuvarande nummer - så jag förmodar att Esim dyker upp i mail?

3. Installera Esim på mobilen

4. Registrera nya kontantkortet på https://rm.lycamobile.se/SWE/SWEBANKID

5. Överför nummer via https://www.lycamobile.se/sv/transfer-your-number/

6. Fyll i uppgifterna på orderformuläret och vänta 5-10 arbetsdagar till nummerflytten är klar

Har flyttat många ggr mellan olika bolag, men aldrig varit med om detta. Har någon erfarenhet av ovanstående? Fungerar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

Ok, tänkte slå till på den ohyggliga summan 99 kr/mån nu

Men ser att det verkar mekigt att portera mitt nuvarande nummer till kontantkort hos lycamobile.. Är det någon som utfört det hos lycamobile?

Är detta förfarande korrekt:

1. Beställ kontantkortet för 99 kr/ mån. Ange Esim.

2. I beställningsformuläret så går det ej att ange nuvarande nummer - så jag förmodar att Esim dyker upp i mail?

3. Installera Esim på mobilen

4. Registrera nya kontantkortet på https://rm.lycamobile.se/SWE/SWEBANKID

5. Överför nummer via https://www.lycamobile.se/sv/transfer-your-number/

6. Fyll i uppgifterna på orderformuläret och vänta 5-10 arbetsdagar till nummerflytten är klar

Har flyttat många ggr mellan olika bolag, men aldrig varit med om detta. Har någon erfarenhet av ovanstående? Fungerar det bra?

Jag tycker inte att det ser krångligt ut, formuläret är rätt tydligt. Det är mer information att fylla i än vad man brukar när man byter mellan svenska operatörer, men all information du behöver får du i mailet från Lyca Mobile vid beställning. Däremot kanske 5-10 arbetsdagar är mycket jämfört med svenska operatörer?

Det stämmer att man får en QR-kod via mail.

Jag har inte flyttat mitt nummer dit ännu, jag funderar fortfarande på om jag ska lägga MMS på hyllan och gå vidare i livet utan den förlegade och osäkra standarden. Man ser ju ändå knappt vad det är på bilderna morsan skickar. 😂

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte flyttat mitt nummer dit ännu, jag funderar fortfarande på om jag ska lägga MMS på hyllan och gå vidare i livet utan den förlegade och osäkra standarden. Man ser ju ändå knappt vad det är på bilderna morsan skickar. 😂

Det där verkar vara lite olika beroende på vart ifrån MMS:et är skickat. Jag får väldigt sällan MMS från mitt jobb och de senaste gångerna jag fått MMS så har jag faktiskt kunnat se vad det står i MMS:et/på bilden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker inte att det ser krångligt ut, formuläret är rätt tydligt. Det är mer information att fylla i än vad man brukar när man byter mellan svenska operatörer, men all information du behöver får du i mailet från Lyca Mobile vid beställning. Däremot kanske 5-10 arbetsdagar är mycket jämfört med svenska operatörer?

Det stämmer att man får en QR-kod via mail.

Tack för svar. Dåså, jag tänker som du

Men ser nu att Vimla inte finns med på "Flytta från", men andra budget alternativ finns som Hallon, Halebop och Fello. Kundtjänst stängd. Tror du det räcker att ange Telenor istället för Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där verkar vara lite olika beroende på vart ifrån MMS:et är skickat. Jag får väldigt sällan MMS från mitt jobb och de senaste gångerna jag fått MMS så har jag faktiskt kunnat se vad det står i MMS:et/på bilden

Ja, nej, men jag överdrev lite, jag brukar faktiskt se vad bilderna innehåller. Det är bara morsan som skickar MMS till mig och hon använder allt oftare Whatsapp för att skicka bilder och videor (hon har hus i Spanien och där använder dom i princip endast Whatsapp) så egentligen kanske jag inte har någon anledning att inte byta just pga. MMS.

Skrivet av Smithmaskin:

Tack för svar. Dåså, jag tänker som du

Men ser nu att Vimla inte finns med på "Flytta från", men andra budget alternativ finns som Hallon, Halebop och Fello. Kundtjänst stängd. Tror du det räcker att ange Telenor istället för Vimla?

Hmm, jag har ingen aning faktiskt. Kanske kan du vänta tills imorgon och fråga kundtjänst på Facebook? Jag fick svar rätt snabbt på en vardag. Man ska nog vara lite försiktig med Lyca. Tror det är viktigt att göra allt "rätt" för att det inte ska ställa till problem - man vill trots allt ha så lite med deras kundtjänst att göra som möjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Har nu köpt och installerat lycadealen 120 GB/mån för 99 kr. Var relativt smidigt. Både app och webinloggning kan göras med telefonnummer + OTP.

Det enda lilla frågetecknet är att under fliken "Betalning" står det att jag köpt 340kr planen (vilket är korrekt) och att nästa betalning är just 340 kr och kommer ske om en månad. Får hålla ett öga på nästa betalning.

Har beställt flytt av nummer och önskat 6 januari som flyttdatum - återstår att se hur väl det fungerar.

- Provade 5G och fick 528 Mbit/s via bredbandskollen. 6 Mbit/s upp. Gäller Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

Har nu köpt och installerat lycadealen 120 GB/mån för 99 kr. Var relativt smidigt. Både app och webinloggning kan göras med telefonnummer + OTP.

Det enda lilla frågetecknet är att under fliken "Betalning" står det att jag köpt 340kr planen (vilket är korrekt) och att nästa betalning är just 340 kr och kommer ske om en månad. Får hålla ett öga på nästa betalning.

Har beställt flytt av nummer och önskat 6 januari som flyttdatum - återstår att se hur väl det fungerar.

- Provade 5G och fick 528 Mbit/s via bredbandskollen. 6 Mbit/s upp. Gäller Stockholm.

Jag har läst många inlägg på t.ex. Reddit där användare skriver, precis som du, att det står att nästa dragning blir till fullpris, men när dragningen väl görs så är det rätt summa.

Jag gjorde ett Speedtest när jag var på ICA igår när jag åkte in till lilla stan. Jag gjorde det inomhus. Det blev 212Mbit/s ner och 62Mbit/s upp med 77ms latens. Hemma på landet har inte Telenor 5G. 4G just nu ligger på ca 20Mbit men det är ju inga problem när är hemma, då har jag fiber.

Sen glömde jag göra ett till när jag var utanför ICA-butiken.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Idag skickade morsan ett vanligt sms till mig, hon påstår att hon skickade det 13:58 men jag fick det inte förrän 14:53. Det kanske inte alls har med Lyca Mobile att göra, men tänkte att jag nämner det. Vi får se om något liknande händer igen. Det har inte hänt mig förut på minst 20 år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag var inte helt säker på att Lyca Mobiles kundtjänst visste vad dom pratade om så jag har försökt hitta någon lösning, dvs. rätt APN-uppgifter för att få MMS att fungera men har inte lyckats.

MMS verkar fungera i t.ex. USA och UK så jag hoppades på att kunna lista ut något sätt att lösa det även här, men det har inte gått så bra. Jag har provat alla möjliga APN-inställningar.

Beroende på inställningar så säger Meddelande-appen ifrån direkt med felmeddelandet "Fel när meddelandet skulle skickas". Med vissa andra inställningar får jag inget felmeddelande men utan att meddelandet når fram till mottagaren.

En gång fick polaren vad som ser ut som massa HTML-kod istället för en bild. Då trodde jag att jag kanske var något på spåren, men icke - har inte kommit någonvart.

På min telefon ser jag förstås bilden jag skickade, inte HTML-koden, ovan bild är polarens mobil.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Har inte satt mig in i det finstilta - men säger Lycamobile att de inte stöder MMS? Eller "borde" det fungera enligt dom?

För övrigt har websidan där man registrerar sitt abonnemang (kontantkort):

https://prepay.lycamobile.se/sv/user-registration/?noheaderfo...

varit nere idag och är det fortfarande 21:10 . Förvisso är Lyca budgetalternativ, men lite märkligt att man inte får igång sidan under en hel dag/kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

Har inte satt mig in i det finstilta - men säger Lycamobile att de inte stöder MMS? Eller "borde" det fungera enligt dom?

För övrigt har websidan där man registrerar sitt abonnemang (kontantkort):

https://prepay.lycamobile.se/sv/user-registration/?noheaderfo...

varit nere idag och är det fortfarande 21:10 . Förvisso är Lyca budgetalternativ, men lite märkligt att man inte får igång sidan under en hel dag/kväll.

Kundtjänsten har sagt att dom inte har stöd för MMS varje gång jag har frågat och jag får verkligen inte till det efter enormt mycket pillande. Jag är nu i princip helt säker på att det inte går att lösa.

Ja, mycket dåligt att sidan är nere. Det blir svårt att registrera nya kort då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kan fortsätta uppdatera och berätta att kundtjänsten på Facebook svarar snabbt men dom svarar att WiFi-samtal "bör" och "ska" fungera, fast att dom "inte kan garantera det eftersom det inte är dom som tillhandahåller tjänsten" (dom menar att det ska funka eftersom det funkar hos Telenor).

Jag har lagt ner sökandet på fungerande MMS, det verkar tyvärr som att supporten faktiskt hade rätt när dom skrev att det inte fanns stöd för MMS.

För övrigt har jag inte hört några kopplingstoner när jag har ringt morsan och dottern. Det tar bara lång tid och är knäpptyst, sedan plötsligt så svarar dom. Jag hör dock kopplingstoner när jag ringer mitt vanliga nummer som jag inte har porterat över. Osäker på om vems fel det är eller varför det blir så.

Kan också nämna att erbjudandet om 99kr/mån för 120GB och fria nationella samtal (plus 1000 internationella minuter) har förlängts fram till den 6/1 2025 om någon är intresserad.

Jag köpte ett eSIM den 27/12 men vill ha ett fysiskt SIM-kort om jag ska fortsätta använda LycaMobile. Enligt kundtjänst var det inga problem att flytta mitt erbjudande till ett nytt fysiskt SIM-kort efter att jag har beställt ett via deras hemsida/köpt i butik. Det är bra eftersom jag inte kommer orka krångla med att ringa supporten för att få nytt eSIM om jag byter telefon eller återställer den av någon anledning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Även jag kan uppdatera. Vi är två som valt att gå över till Lyca.

- Person1 går från Vimla (Telenor) och valde flytt av nummer senare i januari. Vimla gick inte att välja i porteringsformuläret hos Lyca och deras kundtjänst hänvisade till kontakta Telenor(?) vid frågan vad man ska välja hos Lyca. Person1 valde Telenor i porteringsformuläret hos Lyca. Fick bekräftelsemail från Vimla minuter efter formuläret var inskickat till Lyca. Återstår att se om nummerflytten kommer att ske smärtfritt på vald dag.

-Person2 går från Hallon och valde flytt av nummer senare i januari. Hallon gick att välja i porteringsformuläret hos Lyca och formuläret skickades in innan 1 jan. Har inte fått något bekräftelsemail från Hallon och ser inte i Hallons app att mitt abb är uppsagt. Försökte använda Lycas AI-robot som faktiskt har en tjänst för att portera nummer - fyllde i alla uppgifter men det kom upp meddelande att det var något oklart fel runt porteringen och man skulle ringa Lycas kundtjänst. Kundtjänst är endast öppen kontorstid vardagar, så har inte talat med dom i detta ärende. Så oklart om nummerflytten kommer ske på mitt valda datum.

Annars har jag provat 5G på flera platser och jag får mycket högre hastighet än med Hallons 5G. Så om numren flyttas utan strul så är jag mycket nöjd. Framför allt om jag kan nyttja 30GB i EU (därför jag har bytt).

Permalänk
Medlem

Jag lutar åt att inte portera mitt nummer och att använda ångerrätten för dotterns SIM-kort då det inte har levererats ännu.

Det som gör mig (väldigt) skeptiskt är följande:

• Morsan säger att kopplingstonen låter "annorlunda" så troligen är det en utländsk kopplingston hon hör.

• Samtalskvalitet är sämre. Från början märkte jag ingen tydlig skillnad, men när morsan ringer så är det numera märkbart sämre kvalitet.

• Ingen kopplingston går fram när jag har ringt morsan, hennes man eller min dotter. Det är bara tyst hela vägen fram till att dom svarar eller tills telefonsvararen går igång. Har inte ringt någon annan under ledigheterna.

• Datatrafik routas genom utlandet, i mitt fall Frankrike. När jag skulle registrera ett konto hos Volkswagen för en bil så skannade jag QR-koden i bilen men så hamnade jag på den franska sidan. Detta händer väl typ bara första gången när man inte har några cookies, men är ändå störande.

Sen är det förstås saker som inte betyder jättemycket för mig personligen, men kan vara viktiga för andra:

• Inget stöd för MMS.

• Inget stöd för WiFi-samtal.

• All datatrafik går via utlandet, vilket resulterar i högre latens.

• SIM-kortet inaktiveras om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 90-dagarsperiod.

• Telefonnumret raderas permanent om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 120-dagarsperiod.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Comviq har 5G och kör ju i samma när som Tele2, gissar att du har ett gammalt sim eller ett abonnemang som inte har 5G (tror iofs alla comviq abb stödjer 5G) funkar iallafall klockrent i min mobil (comviq)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Comviq har 5G och kör ju i samma när som Tele2, gissar att du har ett gammalt sim eller ett abonnemang som inte har 5G (tror iofs alla comviq abb stödjer 5G) funkar iallafall klockrent i min mobil (comviq)

Ja, alla abonnemang hos Comviq har 5G, däremot inte kontantkort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Smithmaskin:

Även jag kan uppdatera. Vi är två som valt att gå över till Lyca.

- Person1 går från Vimla (Telenor) och valde flytt av nummer senare i januari. Vimla gick inte att välja i porteringsformuläret hos Lyca och deras kundtjänst hänvisade till kontakta Telenor(?) vid frågan vad man ska välja hos Lyca. Person1 valde Telenor i porteringsformuläret hos Lyca. Fick bekräftelsemail från Vimla minuter efter formuläret var inskickat till Lyca. Återstår att se om nummerflytten kommer att ske smärtfritt på vald dag.

-Person2 går från Hallon och valde flytt av nummer senare i januari. Hallon gick att välja i porteringsformuläret hos Lyca och formuläret skickades in innan 1 jan. Har inte fått något bekräftelsemail från Hallon och ser inte i Hallons app att mitt abb är uppsagt. Försökte använda Lycas AI-robot som faktiskt har en tjänst för att portera nummer - fyllde i alla uppgifter men det kom upp meddelande att det var något oklart fel runt porteringen och man skulle ringa Lycas kundtjänst. Kundtjänst är endast öppen kontorstid vardagar, så har inte talat med dom i detta ärende. Så oklart om nummerflytten kommer ske på mitt valda datum.

Annars har jag provat 5G på flera platser och jag får mycket högre hastighet än med Hallons 5G. Så om numren flyttas utan strul så är jag mycket nöjd. Framför allt om jag kan nyttja 30GB i EU (därför jag har bytt).

Uppdaterar mig själv (Person2) som nummerflyttar från Hallon till Lyca.

Då jag inte fått någon som helst verifiering att min beställing av nummerflytt skett så ringde jag lycas kundtjänst. Precis som Person1, fick jag ett märkligt svar.

-Lycas kundtjänst kan inte se min beställning även om den skulle vara korrekt registrerad?!

- Då jag nämnde att numret inte hade nummerflyttats på mitt önskade datum (idag). Då menar deras kundtjänst att det tar mellan 5-10 arbetsdagar att flytta. Då frågade jag varför man kan ange egen önskad dag för flytt av nummer - men det kunde dom inte svara på.

- Kikade på "mina sidor" på Hallon (numret som ska flyttas) och där står idag info att mitt nummer kommer flyttas den 10/1 på uppdrag av annan leverantör. Dvs den informationen som Lyca inte kunde ge mig ser jag hos Hallon.

Så nu återstår att se om numret flyttas utan problem.

Och Lycas kundtjänst/rutiner behöver ses över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag lutar åt att inte portera mitt nummer och att använda ångerrätten för dotterns SIM-kort då det inte har levererats ännu.

• Morsan säger att kopplingstonen låter "annorlunda" så troligen är det en utländsk kopplingston hon hör.

• Samtalskvalitet är sämre. Från början märkte jag ingen tydlig skillnad, men när morsan ringer så är det numera märkbart sämre kvalitet.

• Ingen kopplingston går fram när jag har ringt morsan, hennes man eller min dotter. Det är bara tyst hela vägen fram till att dom svarar eller tills telefonsvararen går igång. Har inte ringt någon annan under ledigheterna.

• Datatrafik routas genom utlandet, i mitt fall Frankrike. När jag skulle registrera ett konto hos Volkswagen för en bil så skannade jag QR-koden i bilen men så hamnade jag på den franska sidan. Detta händer väl typ bara första gången när man inte har några cookies, men är ändå störande.

Sen är det förstås saker som inte betyder jättemycket för mig personligen, men kan vara viktiga för andra:

• Inget stöd för MMS.

• SIM-kortet inaktiveras om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 90-dagarsperiod.

• Telefonnumret raderas permanent om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 120-dagarsperiod.

Idag stängde jag av automatisk förnyelse, bekräftade att det faktiskt var avstängt och tog bort LycaMobiles eSIM från min telefon och likadant med dotterns fysiska SIM-kort som kom idag. Jag orkade inte krångla med att ringa kundtjänst för att använda ångerrätten så jag går miste om 99kr, men det är helt okej.

Nu vet vi i alla fall hur det fungerar.

För övrigt har LycaMobile förlängt erbjudandet om 99kr/mån för 120GB januari ut. Undra varför dom förlänger det hela tiden? Värt att nämna är att LycaMobile i december berättade för 90% av sin personalstyrka i Storbritannien att dom troligen kommer få sparken: https://www.theguardian.com/business/2024/dec/16/lycamobile-t...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

• Inget stöd för MMS.

Jag kör själv en lågpris operatör men just LycaMobile har jag personligen svårt för just för att de är krångliga och stundtals oklart vad som gäller har ganska dålig kundservice.
Inget jag personligen skulle portera ett nummer till.
Men förstår om nån köper en prisplan där för att tex ringa utomlands för där kan de vara ganska förmånligt.
Och sen Ja 120GB med fria samtal och sms för 99:- är billigt hos Chilimobil (Tre nät) Kan du få "fri surf" 20GB per dag sen sms eller 999GB månad från 129:- beror givetvis på vald hastighet men skall man bara surfa och lyssna musik går deras 1Mbit abonnemang bra. Kan komma ner på 107,5:- per månad om förbetalar 1år.
LycaMobile enda positiva är väl att de kör Telenors nät som är näst bäst tillsammans med Tele2.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Smithmaskin:

Uppdaterar mig själv (Person2) som nummerflyttar från Hallon till Lyca.

Då jag inte fått någon som helst verifiering att min beställing av nummerflytt skett så ringde jag lycas kundtjänst. Precis som Person1, fick jag ett märkligt svar.

-Lycas kundtjänst kan inte se min beställning även om den skulle vara korrekt registrerad?!

- Då jag nämnde att numret inte hade nummerflyttats på mitt önskade datum (idag). Då menar deras kundtjänst att det tar mellan 5-10 arbetsdagar att flytta. Då frågade jag varför man kan ange egen önskad dag för flytt av nummer - men det kunde dom inte svara på.

- Kikade på "mina sidor" på Hallon (numret som ska flyttas) och där står idag info att mitt nummer kommer flyttas den 10/1 på uppdrag av annan leverantör. Dvs den informationen som Lyca inte kunde ge mig ser jag hos Hallon.

Så nu återstår att se om numret flyttas utan problem.

Och Lycas kundtjänst/rutiner behöver ses över.

Ok, sista uppdatering av flytt av abonnemang till Lyca.

Idag kl 10.00 stängdes både Person1 och Person2 abonnemang av.

-Person 1 (vimla) hade fått besked att detta skulle ske och på vilken dag/tid. Denna info kom från Vimla (ej från Lyca)

-Person 2 (Hallon) hade inte fått besked från varken Hallon eller Lyca vilken dag/tid det skulle ske (däremot stod det på Hallons "mina sidor" att abb skulle upphöra den 10 jan).

Tog ca 3 timmar innan själva nummerflytten slagit igenom, så vid 13:00 var numren porterade. Detta kanske är normalt, då nummerflyttar normalt(?) sker på natten.

Att anmärka på:

* Strul för båda personerna att temporära telenumret från Lyca blivit det primära i mobilen. Detta fanns kvar även efter porteringen. Innan vi upptäckte att man behöver ändra numret under apple-id och imessage/facetime så fungerade det inte.

*APN inställningar måste göras manuellt. Det kommer sms att det ska komma nytt mess med "apn-settings". Men det messet kommer aldrig.

*Innan vi löste ovan, så provade vi att ringa kundtjänst, men blev bortkopplade efter ca 20 min i kö.

Ovan problem hade Lycamobile enkelt kunna informera i mail om i samband med beställning av nummerflytt där de även kunde ange vilken dag och tid flytten ska ske.

Märkligt dåligt.